بیت کوین کش، تولد دوباره بیت کوین

بیت کوین کش با نام اختصاری «BCH»، هم یک رمز ارز و هم یک شبکه پرداخت مبتنی بر بلاک چین است. این ارز به نوعی فورک یا انشعابی (Fork) از بیت کوین محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۷ به دلیل ایجاد تغییر در اندازه بلوک‌ها بوجود آمد و موجب جدا شدن بیت کوین کش از بیت شد. در آن زمان هر کس که دارنده مقداری بیت کوین بود، به همان میزان نیز بیت کوین کش دریافت کرد. در سال ۲۰۱۸ این رمز ارز مجدداً به دو شاخه بیت کوین کش و بیت کوین SV تقسیم شد که این موضوع بحث و جدال زیادی در مراجع خبری این حوزه ایجاد کرد.

اختلاف میان بیت کوین (BTC) و بیت کوین کش (BCH) و علت پیدایش BCH

کند شدن شبکه بیت کوین و افزایش کارمزدهای تراکنش‌ها در سال ۲۰۱۷ موجب شد جامعه بیت کوین به دنبال افزایش مقیاس پذیری و راهکاری برای این مشکل باشند. فناوری جدیدی با نام سگویت (segwit) توسط برخی از توسعه دهندگان مطرح شد که در ابتدا استقبال خوبی از آن شد. فناوری که قابلیت افزایش اندازه بلوک‌ها را داشت؛ اما پیش از پیاده‌سازی آن بر روی بلاک‌چین بیت کوین، با مخالفت‌های زیادی مواجه شد. به همین خاطر بخشی از جامعه بیت کوین به همراه راجر ور (Roger Ver) بنیان‌گذار بیت کوین کش پیشنهاد دو شاخه شدن بیت کوین را دادند، تا در نهایت در آگوست سال ۲۰۱۷ نخستین بلاک بیت کوین کش با ایجاد بلاک شماره ۴۷۸۵۵۹ در بلاک چین بیت کوین متولد شد. این انشعاب در صنعت بلاک چین با نام فورک (fork) که معنای لغوی آن در فارسی «چنگال» است، شناخته می‌شود. یک پروتکل مبتنی بر بلاک چین را نمی‌توان تغییر داد؛ لذا، برای اعمال هر گونه به روز رسانی بر روی بلاک‌های شبکه به سافت فورک (soft fork) یا هارد فورک (hard fork) نیاز است. به زبان ساده، سافت فورک نوعی از به روز رسانی در بلاک چین است که با نسخه‌های قدیمی سازگاری دارد، درست مانند یک فایل نوشتاری که بر روی برنامه word 2016 ایجاد شده است اما بر روی نسخه‌های قدیمی مانند word 2003 نیز قابل خواندن باشد. اما هارد فورک به دلیل تغییرات بزرگتر و اساسی‌تری که در قوانین یک بلاک‌چین ایجاد می‌کند، سازگار با نسخه‌های قدیمی‌تر نیست. بنابر این، برای مشارکت در فعالیت در شبکه یک بلاک چین، نیاز به بروز رسانی نسخه گره‌ای که توسط آن به زنجیره بلاک متصل هستید می‌باشد.

جالب است بدانید که بیش از ۱۰۰ فورک بر روی شبکه بیت کوین ایجاد شده است که بسیاری از آن‌ها ناموفق بوده و ناشناس باقی ماندند.

 

فورک در فورک

حدود یک سال پس از تولد بیت کوین کش، مجدداً بحث اهداف و اندازه بلاک اختلاف نظرهایی بوجود آورد که موجب متولد شدن دو نسخه رقیب یعنی Bitcoin Cash ABC و Bitcoin SV گردید تا بیت کوین کش نیز دچار هارد فورک شود. عبارت ABC مورد حمایت راجر ور و وو جیهان (Wu Jihan) بود که خلاصه عبارت Adjustable Blocksize Cap به معنای «سایز بلاک تنظیم شونده» است و اندازه بلاک را تا ۳۲ مگابایت حفظ می‌کند.

اما در جبهه مقابل که به رهبری کریگ رایت (Criag Wright) بود، نسخه نرم‌افزاری Bitcoin SV که مخفف عبارت Satoshi Version (به معنای نسخه ساتوشی) بود، ارائه گردید.کریگ رایت که خود را ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین معرفی می‌کند، مدعی است که توسعه دهندگان بیت کوین، آن را از هدف اصلی خود دور کرده‌اند. بیت کوین اس وی محدودیت اندازه بلاک را تا ۱۲۸ مگابایت افزایش داده است.

بیت کوین کشی که اکنون از آن نام می‌بریم و با نام اختصاری BCH شناخته می‌شود، همان Bitcoin Cash ABC است که از کلاینت (client) اصلی بیت کوین کش استفاده می‌کند.

تشابهات بین بیت کوین و بیت کوین کش

هر دو کوین برای تایید تراکنش‌ها و تولید سکه‌های جدید از مکانیسم اجماع  اثبات کار (PoW) یا همان استخراج یا ماینینگ استفاده می‌کنند و تعداد کل کوین‌های قابل تولید، محدود به ۲۱ میلیون کوین یا سکه دیجیتال است. همچنین تاریخچه تراکنش‌ها و پایگاه داده آن‌ها مشابه یکدیگر است. بنابراین، زمان ایجاد یک بلاک در بلاک چین بیت کوین کش نیز ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد و پاداش بلاک آن نیز در حال حاضر (پاییز ۲۰۲۰) ۶.۲۵ واحد BCH است.

همچنین هاوینگ بیت کوین کش مانند بیت کوین، هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد و موجب نصف شدن پاداش شبکه یا همان میزان استخراج کوین می‌گردد. زمان لازم برای محاسبه و ایجاد بلاک جدید در بیت کوین کش همانند بیت کوین، تحت تاثیر پارامتری به نام «سختی استخراج» قرار دارد و در صورت افزایش توان محاسباتی ماینرها، با افزایش متناسب سختی استخراج، می‌توان زمان ایجاد یک بلاک را ثابت نگاه داشت.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش و اهداف پیدایش آن

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بیت کوین کش با بیت کوین این است که اندازه بلوک‌ها در بیت کوین کش از ۱ مگابایت به ۸ مگابایت افزایش یافته است. هدف بیت کوین کش افزایش تعداد تراکنش‌هایی است که می‌تواند پردازش شود که این تغییر، بیت کوین کش را قادر به رقابت با حجم معاملات پی‌پال (Paypal) و ویزا (Visa) می‌کند. این رمز ارز با هدف بهبود بخشیدن به شبکه و مکانیسم بیت کوین ایجاد شد و یکی دیگر از اهداف آن انجام معاملات روزانه مردم است که این هدف با افزایش پذیرش آن توسط شرکت‌های بزرگ، رفته رفته در حال تحقق است. چرا که بیت کوین توانایی حدود ۵ تراکنش در ثانیه را دارد و هر بلاک آن ظرفیت ثبت ۲۵۰۰ تراکنش را دارد، در حالی که بیت کوین کش توانایی ۱۱۶ تراکنش در ثانیه را دارد و هر بلاک آن ظرفیت ثبت ۷۰۰۰ تراکنش را داراست.

تراکنش بدون نیاز به تائید

تراکنش بدون نیاز به تائید (Zero Confirmation) آن دسته از تراکنش‌هایی هستند که هنوز روی بلاک‌چین ثبت نشده‌اند و میان فروشنده و خریدار تبادل می‌شود. این مدل تراکنش مورد استقبال بسیاری از کسب و کارها است، چرا که تراکنش‌ها و پرداخت‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

اما مشکل آنجایی است که تراکنش تایید نشده امکان برگشت تراکنش و به اصطلاح «دو بار خرج کردن» یک دارایی را دارد که برای معاملات با حجم بالا می‌تواند خطرناک باشد. با این حال، کسب و کارهای پذیرنده بیت کوین کش می‌توانند برای تراکنش‌های خرد که انگیزه دوباره خرج کردن در آن وجود ندارد از این مزیت استفاده کرده تا خدمات و کالاهای خود را با سرعت بسیار بیشتری معامله کنند.

بیت کوین کش به سه دلیل مهم گزینه مناسبی برای ارائه ویژگی تراکنش بدون نیاز به تائید است:

  • بیت کوین کش امکان «جایگزینی تراکنش» را حذف کرده است.
  • فضای بسیار زیادی حتی برای تراکنش‌های با کارمزد کم وجود دارد.
  • زمان تائید تراکنش‌ها همیشه ثابت است.

بیت کوین کش با هدف این‌که کاربران آن را به عنوان یک ارز دیجیتال و نه ابزاری برای ذخیره ارزش مورد استفاده قرار دهند، ویژگی جایگزینی تراکنش و امکان بازگشت تراکنش را از کد خود حذف کرد. به همین دلیل مردم می‌توانند پرداخت‌های معمول روزمره خود که اغلب پرداخت پول قهوه می‌باشد را با بیت کوین کش انجام دهند و به همین دلیل بیت کوین کش را «coffee coin» به معنای پول یا سکه قهوه نیز می‌شناسند.

ساخت توکن مجزا

بیت کوین کش قابلیت ویژه‌ای با نام پروتکل دفتر ساده (Simple Ledger Protocol) در اختیار کاربران قرار داده است که به کاربران این امکان را می‌دهد که هر کسی با استفاده از این پروتکل می‌تواند بر روی شبکه بیت کوین کش توکن ایجاد کند.

SLP پروژه‌ای است که امکان ایجاد توکن، خرید و فروش و مدیریت توکن را بر روی بلاک چین بیت کوین کش و تنها در عرض چند ثانیه و با هزینه بسیار ناچیز فراهم می‌آورد. شاید ساخت و توزیع توکن بر روی بلاک چین BCH بسیار ساده باشد اما چیزی که مورد اهمیت است، افزودن ارزش به این توکن‌ها است. زیرا بسیاری از کاربران بیت کوین کش بر این باور هستند که نگهداری مقداری BCH برای سرمایه گذاری بلند مدت می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد و همین امر موجب افزایش تقاضای روز افزون این رمز ارز و در پی آن افزایش قیمت آن خواهد بود.

آینده بیت کوین کش

از سال ۲۰۱۷ که این رمز ارز وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است، BCH نوسان‌های زیادی را تجربه کرده است. ورود با قیمت ۳۶۰ دلار و پنج ماه پس از آن، قیمت ۴۰۰۰ دلار سود ۱۰۰۰ درصدی را نصیب دارندگان و مشتریان این رمز ارز کرده است. اما میزان تقضای بالای این رمز ارز و قرار گیری در میان ۵ رمز ارز برتر در میان هزاران نوع رمز ارز دیگر، نشان‌دهنده آینده بسیار روشن بیت کوین کش است.

اما مهمترین عواملی که بر آینده بلند مدت بیت کوین کش تاثیر مثبتی خواهد گذاشت عبارتند از:

  • مشکلات مقیاس پذیری بیت کوین
  • حرکت استخراج کنندگان به سمت استخراج بیت کوین کش به جای بیت کوین
  • کاربردی شدن بیشتر BCH نسبت به BTC

در حقیقت می‌توان گفت که رشد بیت کوین کش در گروی ناکامی بیت کوین در رسیدن به اهدافش است. همان چیزی که عامل پیدایش BCH شد. بنابر این، اگر فکر می‌کنید که بیت کوین رشد چشمگیر تاریخ پیدایش خود را کرده و دیگر توان رشدهای چند ده درصدی و یا چند صد درصدی را ندارد، بیت کوین کش جایگزین مناسبی برای داشتن شانس این دوباره است.

یک دیدگاه

  1. سلام ممنون میشم بیشتر توضیح بدید راجع به خرید و فروش ارز

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.