بانک مرکزی جامائیکا
بانک مرکزی جامائیکا در نظر دارد به صورت آزمایشی معادل حدود یک میلیون و نیم دلار ارز دیجیتال ملی خود را به موسسات و ارائه‌دهندگان قانونی خدمات پرداخت، ارائه دهد.

آغاز مرحله آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی جامائیکا

بانک مرکزی جامائیکا از شروع دوره آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) این کشور خبر داد. در همین راستا بانک مرکزی جامائیکا در نظر دارد به صورت آزمایشی معادل حدود یک میلیون و نیم دلار ارز دیجیتال ملی خود را به موسسات و ارائه‌دهندگان قانونی خدمات پرداخت، ارائه دهد. بر اساس اطلاعیه این بانک، ۲۳۰ میلیون عدد «دلار جامائیکا (JMD) به ارزش ۱.۴۷ میلیون دلار»، به‌صورت دیجیتالی و در قالب ارز دیجیتال بانک مرکزی به نهاد‌ها و شرکت‌های خدمات پرداخت صادر خواهد شد. این دوره آزمایشی در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که هر روز بر تعداد کشورهایی که به شدت به دنبال اجرای طرح‌های صدور ارز دیجیتال ملی خود هستند افزوده می‌شود. در میان این کشورها، چین به‌عنوان اولین کشور صادرکننده ارز دیجیتال بانک مرکزی در جهان پیشتاز بوده و همزمان با اجرای قانون ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور در حال توسعه و گسترش یوان دیجیتال خود است. ونزوئلا نیز به‌تازگی اعلام کرده قصد دارد CBDC خود را با نام بولیوار دیجیتال در ماه اکتبر سال جاری را‌ه‌اندازی کند. از دیگر کشورهای پیشرو در این زمینه به انگلستان، فرانسه، هند، روسیه، فلسطین، سوئد، تایلند، ژاپن، کره‌جنوبی و کشورهای بسیار دیگری می‌توان اشاره کرد که این خود نشان‌دهنده افزایش علاقه و پذیرش کشورها در استفاده از ارزهای دیجیتال است.

فرآیند صدور نسخه دیجیتال دلار جامائیکا که با نماد اختصاری (JMD) نشان داده می‌شود با مشارکت نایجل کلارک (Nigel Clarke)، وزیر دارایی جامائیکا، ریچارد بایلز (Richard Byles)، مدیر بانک مرکزی جامائیکا و گروهی از مدیران ارشد این بانک به همراه یک تیم مدیریتی از شرکت فناوری ایرلندی eCurrency Mint انجام شد.

وزیر کلارک خاطرنشان کرد دولت جامائیکا پیشرفت سریعی در توسعه پروژه ارزهای دیجیتالی این کشور داشته و بر نقش اساسی دولت در ایجاد اقتصاد دیجیتالی این کشور تاکید کرد. این مقام دولتی در ادامه سخنان خود افزود قانونگذاران محلی در حال کار روی یک اصلاحیه هستند تا یک مبنای قانونی برای ارز دیجیتال بانک مرکزی جامائیکا تا پایان سال ۲۰۲۱ را فراهم کنند.

به گفته بایلز، مرحله بعدی پذیرش CBDC یا همان ارز دیجیتال ملی در جامائیکا، اطمینان از دسترسی و پذیرش گسترده آن توسط کاربران است.

در بیانیه منتشر شده از سوی بانک مرکزی این کشور آمده CBDC جامائیکا مزایای متعدد و فراوانی از جمله «دسترسی آسانتر به ابزارهای کارآمد و ایمن»را برای کاربران فراهم خواهد کرد. در ادامه این بیانیه بر این مطلب تاکید شده: « ارز دیجیتال ملی جامائیکا فرصتی را هم برای موسسات سپرده‌گذار و هم برای بانک مرکزی این کشور فراهم کرده تا هزینه‌ها و فرایندهای مدیریت نقدینگی خود را بهبود ببخشد.»

بایلز با اشاره به این نکته که اقدامات این بانک همسو با برنامه‌ریزی‌های انجام شده دولت برای توسعه ارز دیجیتال ملی جامائکا بوده گفت JMD طبق برنامه‌ریزی قبلی در ماه جاری (آگوست) وارد مرحله آزمایشی خود می‌شود. این ارز دیجتال صرفا و به طور انحصاری توسط بانک مرکزی جامائیکا صادر و کنترل شده و هدف آن تکمیل فرایند صدور اسکناس و سکه در این کشور است. موسسات مالی و شرکت‌های قانونی خدمات پرداخت در این کشور مجاز به صدور ارز دیجیتال به دارندگان حساب‌های شخصی و تجاری در قبال تمامی توکن‌های وابسته به JMD خواهند بود.

منبع: cointelegraph

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.