سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال

سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال (قسمت دوم)

در مقاله قبل در مورد نحوه سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم در مورد سرمایه گذاری روی سکه های ارز دیجیتال صحبت کنیم.

روی کدام سکه سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال

در عکس بالا ارزهای دیجیتال برتری که بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در بازار را داشته‌اند ملاحظه می‌کنید. شاخص سرمایه‌گذاری در بازار که نشان دهنده مقدار کل ارزش توکن‌های موجود در بازار است، ابزار عالی برای این منظور محسوب نمی‌شود ولی تنها ابزاری است که جهت تشخیص ارزش یک ارز دیجیتال در اختیار داریم.
درباره فایده‌ای که سکه مورد نظر برای سیستم دارد فکر کنیم.

شما پس از بررسی مقدار کل سرمایه ‌گذاری در بازار، تصمیم گرفته اید روی سکه خاصی سرمایه گذاری کنید. عالی است، ولی این لحظه، دقیقا زمانی است که تصمیم گیری اصلی آغاز می‌شود.

قدم نخست مطالعه وایت پیپر‌های مربوط به ارز دیجیتال مورد نظر است.

  • مطالعه وایت پیپرها دو مزیت عمده دارد:

اولین فایده این است که شما درباره خود سکه مورد نظر اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید و می‌توانید فایده‌هایی که این سکه برای اکوسیستم به همراه دارد را بررسی کنید.

دومین مزیت مطالعه وایت‌پیپرها این است که با نگاهی اجمالی به این مدارک، تقریبا می‌توانیم نتیجه گیری‌هایی در مورد این موضوع داشته باشیم که آیا اصلا سکه مورد نظر ما ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر؟

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر در واقع به منزله یک گزارش یا راهنما است که خوانندگان را به اختصار با پیچیدگی موضوع آشنا می‌کند و فلسفه بنیادی آن ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد. این موضوع خوانندگان را قادر می‌سازد موضوع را بفهمند، مشکلی را حل کنند و یا حتی تصمیم خود را اتخاذ کنند.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت که وایت پیپر می‌تواند به سرمایه‌گذاران بالقوه، امکان بررسی تمام جوانب ارز مورد نظر را بدهد. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان گفت اگر  یک ارز دیجیتال بدون ارائه وایت پیپر ، عرضه اولیه سکه را شروع کرد، در انتخاب این ارز دیجیتال جوانب احتیاط را رعایت کنید.

نکته قابل توجه دیگر این است که عرضه کننده‌های اولیه سکه، به خوبی نسبت به این موضوع آگاه هستند که اکثر سرمایه‌گذاران زحمت خواندن وایت پیپر‌ ها را به خود نمی‌دهند. با علم به این موضوع، آن‌ها نگارش این موارد را به نویسنده های سطح پایین برای خلق آثار هنری که معمولا با اغراق زیاد همراه است، می‌سپارند.  کلمه هنر در اینجا بسیار آزادانه به کار رفته است ولی به هر حال فرصت خواندن وایت پیپر‌ ها را از دست ندهید.

با در نظر گرفتن این تفاسیر، بعد از خواندن وایت پیپر شما درباره چند موضوع تصمیم‌گیری می‌کنید

1.ارزشی که پروژه به ارمغان خواهد آورد

در درجه اول، پروژه را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که آیا این سکه نفعی برای اکو سیستم دارد یا خیر. نمونه بارز این مثال، ارز دیجیتال اتریوم است. درباره ارزش خالصی که این ارز به همراه دارد فکر کنید.

بعلاوه در نظر داشته باشید، مسائلی که دنیای ارز دیجیتال به دنبال حل آن‌ها هستند به طور عمده عبارتند از : حریم خصوصی، مقایس پذیری و قابلیت همکاری

یک راه خوب برای سرمایه‌گذاری، پیدا کردن پروژه‌هایی است که روی حل مسائل فوق‌الذکر کار می‌کنند. در اینجا ما به پروژه‌هایی اشاره میکنیم که گام هایی در جهت حل سه مشکل بالا برداشته‌اند

حریم خصوصی: Monero, zcash, dash

مقیاس‌پذیری: OmiseGo, Cardano

قابلیت همکاری: AION

آیا پروژه به توکن احتیاج دارد؟

خب از کجا می‌دانید که توکن‌های با کیفیتی در دست دارید؟

پروژه را بررسی کنید و سوالات زیر را از خودتان بپرسید

آیا پروژه نیاز دارد روی یک بلاک چین قرار بگیرد؟

آیا پروژه به داشتن توکن‌ها احتیاج دارد؟

اگر پاسخ هر یک از سوالات بالا منفی بود پس پروژه مورد نظر به توکن احتیاج ندارد و در حال انجام ICO برای افزایش سرمایه است. یک راه برای پیدا کردن سودمندی یک توکن وجود دارد.

برای این منظور ما به کمک William Mougayer  احتیاج داریم، وی در مقاله خود به این موضوع اشاره می‌کند که ما به سه اصل در سودمندی توکن مورد نظر احتیاج داریم:

نقش

ویژگی

هدف

این سه اصل در یک مثلث لحاظ شده‌اند و به شکل زیر درآمده‌اند.

انتخاب توکن برای سرمایه گذاری

هر نقش توکن مجموعه ویژگی‌های خاص خود را دارد که در ستون زیر نمایش داده شده‌اند.

سرمایه گذاری روی بیت کوین و اتریوم

بیایید در مورد هر یک از نقش‌هایی که هر توکن می‌تواند داشته باشد بحث کنیم.

حقوق

دارنده هر توکن، به محض اخذ توکن خود می‌توانند به مجموعه‌ای از حقوق مشخص دست پیدا کند. برای مثال شما می‌توانید با در اختیار داشتن سکه‌های DAO از حق رای داخل شبکه برای تصمیم‌گیری بر سر مسائلی مثل این که چه پروژه‌هایی ارزش سرمایه‌ گذاری دارند، بهره‌مند شوید.

تبادل ارزش

توکن‌ها قادر به تشکیل یک سیستم اقتصادی داخلی در محدوده خود پروژه هستند. توکن‌ها به خریداران و فروشندگان امکان تبادل ارزش در سطح داخل شبکه را فراهم می‌کنند. این امر به افراد کمک می‌کند که در ازای انجام وظایف خود، پاداش دریافت کنند. ایجاد و نگه‌داری شبکه‌های اقتصاد داخلی و فردی، یکی از مهم‌ترین وظایف توکن‌ها محسوب می‌شود.

دروازه

توکن همچنین می‌تواند به منزله دروازه‌ای برای دستیابی شما به عملیات مشخص در یک بخش از سیستم محسوب شود. برای مثال در مورد  Golem شما به GNT ( توکن Golem) برای بهره بردن از مزیت‌های سوپرکامپیوترهای Golem  احتیاح دارید.

عملکرد

توکن‌ها همچنین قادر خواهند بود که اطلاعات دارندگان خود در مورد تجربیات کاربران در محیط‌های خاص را بالا ببرند.

ارز

توکن‌ها می‌توانند به عنوان یک منبع ذخیره ارزش، به منظور انجام تراکنش‌های داخل و خارج اکوسیستم مورد نظر استفاده شوند.

درآمدها

به توزیع عادلانه سود یا دیگر منافع مالی میان سرمایه‌گذاران در یک پروژه خاص کمک می‌کند.

خب تمام موارد بالا چگونه به کمک سودمندی توکن‌ها می‌آیند؟

اگر می‌خواهید به بیشترین میزان سودی که توکن مورد نظر شما می‌تواند فراهم کند دست یابید، پس توکن‌هایی را انتخاب کنید که گزینه‌های بیشتری از لیست بالا را داشته باشند. اگر توکن شما تعداد بیشتری از موارد ذکر شده در لیست بالا را دارا باشد به همان نسبت سودمندی توکن مورد نظر شما برای اکو سیستم بیشتر خواهد بود. اگر توکن مورد نظر شما فقط یکی از موارد ذکر شده در بالا را دارا بود، لطفا گام‌های بعدی در انتخاب این توکن را محتاطانه‌تر بردارید.

سوال اینجاست که چرا نباید اقدام به خرید توکن‌هایی کنید که هیچ فایده‌ای برای اکوسیستم ندارند؟

برای درک کردن این موضوع، به درک مفاهیمی مثل سرعت توکن نیاز داریم، سرعت توکن در واقع نشانگر میزان احترامی است که کاربران به توکن موردنظر قائل هستند. اگر خریداران یک توکن قصد نگه‌داری آن را داشته باشند، این توکن از سرعت پایینی برخوردار است، ولی اگر خریداران به محض دریافت توکن مورد نظر، آن را به ارز رایج یا ارزهایی مثل بیت کوین و.. تبدیل کنند، این ارز دارای سرعت بالایی است.

اگر بخواهید سرعت توکن مورد نظر خود را با مفاهیم دقیق ریاضی بیان کنید، ظاهری مانند شکل زیر خواهد داشت.

سرعت یک توکن = حجم کل مبادلات/ میانگین ارزش شبکه

و اگر قصد ارائه فرمول خاصی برای سرعت توکن داشته باشیم :

میانگین ارزش شبکه = حجم کل مبادلات/ سرعت توکن

با توجه به موارد بالا می‌توانیم به نتیجه‌گیری‌هایی دست یابیم:

  1. هر چه حجم تبادلات بیشتر باشد، سرعت توکن مورد نظر هم بیشتر است.
  2. هر چه سرعت توکن مورد نظر بیشتر باشد، میانگین ارزش شبکه کمتر خواهد بود.

پس از خواندن و درک مفاهیم بالا شما قادر خواهید بود توکن صحیح برای سرمایه‌ گذاری را انتخاب کنید.

همچنین ببینید

امنیت اتریوم

بررسی کامل و جامع امنیت اتریوم!

اتریوم پراستفاده‌ ترین بلاک‌چین دنیا است؛ نوآوری‌های این شبکه، دنیای کریپتوکارنسی و مشخصاً نسل سوم …

انواع تتر

انواع تتر و شبکه‌های آن (معماری، عملکرد و قابلیت‌ها)

در این سال‌ها بازار کریپتوکارنسی حسابی داغ شده است! دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.