سه‌شنبه 28 فروردین 1403
نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین!

اتریوم، پلتفرمی غیر متمرکز است که قصد دارد با اجرای قرارداد‌های هوشمند، واسطه‌ها را به حداقل رسانده و مبادلات را با امنیت هر چه بیشتر صورت دهد. این شبکه از جامعه بسیار فعالی تشکیل شده که همواره تلاش زیادی برای بهبود عملکرد آن انجام می‌دهند. شاید نام اتریوم را کمتر از بیت کوین شنیده باشید؛ اما با نظر به اهداف متفاوت این دو ارز بد نیست بدانید که اتریوم نیز از طرفداران زیادی برخوردار است.

می‌توان گفت که اتریوم، ماشینِ حالتی مبتنی بر تراکنش است. در علم کامپیوتر، یک ماشین حالت به چیزی اشاره دارد که مجموعه‌ای از ورودی‌ها را خوانده و بر اساس همان ورودی‌ها حالت خود را تغییر می‌دهد و به حالت جدید انتقال می‌یابد. از این رو، تراکنش‌هایی که بین حساب‌های مختلف انجام می‌گیرند، حالت جهانی اتریوم را از یک حالت به حالت دیگر منتقل می‌کنند.

در سیستم غیر متمرکز اتریوم احتمال سانسور، تقلب، اختلال یا دخالت سازمان یا ارگان خاصی وجود ندارد. این پلتفرم متن باز و عمومی که مبتنی بر دفتر توزیع شده بلاک چین عمل می‌کند، دارایی دیجیتال خاص خود را  دارد که با نام اتریوم و نماد اختصاری (ETH) شناخته می‌شود.

قراداد‌های هوشمند

قرارداد‌های هوشمند در واقع پروتکل‌هایی هستند که یک فرایند را به صورت هوشمند، غیر متمرکز و بدون توقف انجام می‌دهند. این قراداد‌ها، با استفاده از اطلاعات مربوط به شرایط قرار داد، تمامی اقدامات پیش‌بینی شده در آن را به صورت خودکار انجام می‌دهد. قرارداد‌های هوشمند، که اجازه‌ انجام تراکنش‌های معتبر را بدون دخالت شخص ثالث فراهم می‌آورند، در واقع پروتکل‌های کامپیوتری هستند که برای تسهیل، تأیید و یا اجرای یک مذاکره به صورت دیجیتالی در نظر گرفته شده‌اند. همچنین، تراکنش‌ها در این روند قابل‌ ردیابی و برگشت ناپذیر هستند.

مزایای سیستم غیر متمرکز اتریوم

  • هیچ ارگان یا شخص ثالثی نمی‌تواند در داده‌ها تغییر ایحاد کند.
  • از امنیت بالایی برخوردار است.
  • همواره به درستی کار می‌کند و احتمال بروز اختلال وجود ندارد.
  • با توجه به اجماع شبکه، امکان نفوذ به شبکه و حذف اطلاعات وجود ندارد.

تاریخچه؛ مروری بر اولین‌های اتریوم

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
ویتالیک بوترین

یک نابغه روسی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در سال 2013 در حالی که تنها 18 سال سن داشت، وایت پیپر (white paper) یا گزارش کار شبکه این پروژه را ارائه کرد. او این طرح را با متخصصین این حوزه به اشتراک گذاشت و با مشورت‌های پی‌در‌پی، شکل جدیدی به ایده خود بخشید. بدین ترتیب، اتریوم به تدریج شکل گرفت. ویتالیک به همراه میهای آلیسی (Mihai Alisie)، آنتونی دی‌لوریو (Anthony Di Lorio)، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و امیر چتریت (Amir Chetrit) به عنوان تیم اولیه توسعه اتریوم، به طور رسمی آغاز به کار کردند. اواسط سال بعد، بنیاد غیرانتفاعی اتریوم تاسیس شد تا در توسعه شبکه اتریوم به این تیم کمک کند.

طی ماه‌های ژوئن و آگوست 2014 تیم اتریوم تصمیم گرفت برای جذب سرمایه، دست به فروش جمعی اتر بزند. طی این فروش جمعی، ویتالیک از «Thiel Fellowship» مبلغی برابر با صد هزار دلار کمک مالی دریافت کرد. در این رویداد که اتر در ازای بیت کوین فروخته شد، تیم اتریوم بیش از 31 هزار بیت کوین از جامعه رمز ارز‌ها جمع‌آوری کرد. ارزش بیت کوین‌های دریافتی در آن زمان نزدیک به 18میلیون دلار بود و هر بیت کوین در محدوده 650 دلار معامله می‌شد. البته در همان زمان، بیت کوین دچار افت قیمت شد و در نتیجه تیم اتریوم نیز با ضرری چندین میلیون دلاری رو‌به‌رو شد.

ماه مه 2015، شبکه آزمایشی اتریوم با نام المپیک (Olympic) راه‌اندازی شد. بسیاری از کاربران بر این باورند که المپیک، شروع واقعی اتریوم بود که با آغاز به کار خود، امکان آشنایی توسعه دهندگان با این پلتفرم را فراهم می‌کرد.

توسعه شبکه اتریوم

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمزز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
توسعه شبکه اتریوم

فرایند توسعه اتریوم در چهار مرحله برنامه‌ریزی شد که هارد فورک فرانتیر (Frontier)  اولین مرحله از این روند به شمار می‌آمد. سعی بر آن بود که کلیت و اساس اتریوم در این مرحله معرفی شود. این هارد فورک یا همان انشعاب در بلاک چین شبکه، 30 جولای 2015 ارائه شد و امکان خرید و فروش و استخراج اتریوم برای کاربران فراهم آمد. کاربران در این هارد فورک قادر به ساخت برنامه‌های متمرکز و قرارداد‌های هوشمند نیز بودند. اتریوم به سرعت به یکی از مهره‌های کلیدی صنعت رمز ارز‌ها و بلاک چین تبدیل شد که با شبکه رو به رشد خود، توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود.

سر‌انجام، اولین نسخه پایدار اتریوم به نام هوم‌استد (Homestead) در تاریخ 15 مارس 2016 روی بلاک شماره 1,150,000 پیاده‌سازی شد. در این هارد فورک ضمن اعمال به‌روز‌رسانی شبکه، امنیت نیز مورد توجه قرار گرفت.

DAO در بلاک چین اتریوم

DAO یا سازمان‌های خود‌گردان غیر متمرکز (Decentralized autonomous organization)، یکی از مفاهیم جالب در بلاک چین‌ها به شمار می‌روند. DAO در واقع نوعی قراداد هوشمند است که امکان انجام برخی فرایند‌ها را به طور خودکار و شخص ثالث (بدون واسطه) فراهم می‌کند. ابتدای کار، کد‌هایی نوشته می‌شوند تا نحوه کار سیستم مشخص شود. پس از اجرایی شدن قرارداد هوشمند، افراد قادر خواهند بود با خرید توکن‌های سازمان در تصمیمات نقش داشته باشند.

کد پایه DAO اتریوم، دچار ضعف بود که همین امر باعث شد هکری ناشناس از  متن‌باز بودن این قرارداد هوشمند استفاده کرده و از طریق باگی که در سیستم پیدا کرده بود 50 میلیون اتر بدزدد. وجود همین باگ و از دست رفتن سرمایه باعث شد که به اعتبار اتریوم و DAO خدشه وارد شود. در نتیجه جامعه اتریوم تصمیم به ایجاد هارد فورک گرفتند. بدین صورت، روز 20 جولای 2016 هارد فورکی به نام «DAO Fork» در بلاک ۱,۹۲۰,۰۰۰ ایجاد شد. پس از اجرای این هارد فورک، برخی در بلاک چین قبلی که اتریوم کلاسیک نامیده شد، باقی مانند و برخی دیگر به شبکه جدید که همان شبکه کنونی اتریوم است، نقل مکان کردند.

راهکار‌های اتریوم برای حملات دیداس

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
راهکار‌های اتریوم برای حملات دیداس

در فورک تنجرین ویسل (Tangerine Whistle) که در بلاک 2463000 انجام گرفت، برای اولین بار به مفهوم گس (Gas) به عنوان راهی برای پرداخت کارمزدها و هزینه‌های شبکه، پرداخته شد. گس به واحد اندازه‌گیری هزینه‌های لازم برای انجام یک تراکنش روی شبکه اتریوم گفته می‌گویند که به صورت جی‌وی (GWei) اندازه‌گیری می‌شود. وی (Wei) کوچکترین واحد اتر بوده و هر اتر ۱۰۱۸ وی است. یک جی‌وی نیز برابر با یک میلیارد وی است. گس برای تغذیه قرارداد هوشمند در هنگام انجام تراکنش ضروری بوده که از طریق اتر پرداخت می‌شود.  توسعه دهندگان در این فورک که در 18 اکتبر 2016 انجام گرفت، با بالا بردن هزینه برخی از فعالیت‌های سنگین، به مقابله با حملات دیداس (DDOS)  پرداختند. مهاجم در حملات دیداس از نقاط ضعف اینترنت برای صدمه زدن به قربانی و انجام کار‌های مخربانه استفاده کرده تا شبکه را از دسترس خارج کند.

اتریوم برای جلوگیری از حملات دیداس، اسپریوس دراگون (Spurious Dragon) را در بلاک 2,575,000 پیاده‌سازی کرد. در این هارد فورک که 23 نوامبر 2016 اجرا شد، آسیب‌پذیری شبکه اتریوم در برابر حملات دیداس تقریباً به صفر رسید.

هارد فورک متروپلیس

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
هارد فورک متروپلیس

هارد فورک متروپلیس (Metropolis) که به‌روز‌رسانی بزرگی برای اتریوم به حساب می‌آید، در دو مرحله بیزانس و قسطنطنیه اجرایی می‌شود.

هارد فورک بیزانس(Byzantium) که 16 اکتبر سال 2017 و در بلاک 4,370,000 پیاده‌سازی شد. این به‌روز‌رسانی، با اعمال 9 تغییر روی شبکه اتریوم، سختی شبکه را کاهش داد و پلتفرم را برای اجرای هارد فورک قسطنطنیه و مرحله پایانی متروپلیس آماده کرد.

هارد فورک قسطنطنیه (Constantinople) مهمترین هارد فورک اتریوم در آن زمان محسوب می‌شد که در تاریخ 7 دسامبر 2019 پس از تعویق‌های چند باره، بالاخره اجرا شد. این مرحله از نقشه راه اتریوم، برای شبکه و توسعه‌دهندگانی که قصد کوچ کردن از الگوریتم اثبات کار یا PoW (ماینینگ) به اثبات سهام یا PoS را داشتند، اقدامی حائز اهمیت محسوب می‌شد. در این به‌روز‌رسانی بزرگ، نه تنها بهبود شبکه در نظر گرفته شد؛ بلکه پاداش بلاک نیز از 3 به 2 کاهش یافت.

به طورکلی پس از پیاده‌سازی به‌روز‌رسانی قسطنطنیه و تکمیل هاردفورک مترو پلیس، علاوه و بر کاهش پاداش استخراج اتریوم، حریم خصوصی تراکنش‌ها و امنیت قرارداد‌های هوشمند نیز بهبود یافت.

هارد فورک سرینتی یا اتریوم 2.0

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
اتریوم 2.0

ویتالیک بوترین، در 31 اکتبر 2018 در کنفرانسی، نقشه راه اتریوم 2.0 که نسخه دوم اتریوم خوانده می‌شود را ارائه کرد.  اتریوم 2.0 (Ethereum 2.0) که با نام‌های «Eth2» و سرنیتی (Serenity) شناخته می‌شود، آخرین مرحله از توسعه اتریوم است که در 3 فاز منتشر خواهد شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های سرنیتی این است که از اثبات سهام استفاده می‌کند و در واقع، ماشین مجازی اتریوم جدید محسوب می‌شود. طی این به‌روز‌رسانی در هر فاز، عملکرد شبکه اتریوم به گونه‎ای بهبود خواهد یافت. طبق برنامه‌ریزی‌های تیم اتریوم، فاز صفر در سال میلادی جاری عرضه خواهد شد. توسعه‌دهندگان اتریوم به تازگی در روز 14 مرداد، شبکه آزمایشی مدالا را راه‌اندازی کردنند. این شبکه، آخرین گام به سوی راه‌اندازی عمومی اتریوم 2.0 محسوب می‌شود.

اتریوم 2.0 تفاوت‌های زیادی با اتریوم 1.0 خواهد داشت. این تغییرات، اتریوم را به بلاک چینی مقیاس‌پذیرتر، سریع‌تر و بهتر تبدیل می‌کنند. این نسخه از اتریوم از کسپر ( Casper) برای انتقال به اثبات سهام، شاردینگ (Sharding) برای بهبود مقیاس‌پذیری و کارآمدی بلاک چین و ای‌وازم (eWASM) برای بهبود ماشین مجازی اتریوم تشکیل شده است.

دنی رایان (Danny Ryan)، یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم، انعطاف‌پذیری، امنیت، سادگی، تمرکز‌زدایی و ماندگاری را از اهداف اصلی طراحی اتریوم 2.0 می‌داند. در نظر این پژوهشگر اتریوم، شبکه باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا حتی در صورتی که بسیاری از نود‌ها آفلاین بودند، بتواند به کار خود ادامه دهد. وی بر این باور است که با استفاده از رمز‌نگاری می‌توان امکان مشارکت اعتبار‌سنج‌ها را افزایش داد تا امنیت بیشتری بر شبکه حاکم باشد. سادگی، در نظر رایان موضوعی کلیدی محسوب می‌شود. او بر این باور است که کاهش پیچیدگی حتی به بهای حذف برخی ویژگی‌ها نیز باید انجام شود. تمرکز‌زدایی شبکه باعث خواهد شد که دستگاه‌های محاسباتی که از قدرت چندانی برخوردار نیستند نیز بتوانند به عنوان اعتبار سنج فعالیت داشته باشند. در راستای ماندگاری، تمامی اجزای شبکه در برابر محاسبات کوانتومی ایمن خواهند شد.

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
هارد فورک سرینتی یا اتریوم 2.0

این به‌روز‌رسانی عظیم به سه فاز تقسیم می‌شود که بحث‌های زیادی حول زمان پیاده‌سازی آن‌ها وجود دارد:

فاز 0:  زنجیره بیکن  / (Beacon chain)

اتریوم 2.0 در ابتدا با پیاده‌سازی بیکن چین در فاز 0، اجرا می‌شود. بیکن چین، دفتر ثبت اطلاعات اعتبارسنج‌ها را مدیریت کرده و ساز و کار اجماع اثبات سهام را اجرایی خواهد کرد که این امر منجر به افزایش چشمگیر سرعت تراکنش‌ها می‌شود. فاز 0 اتریوم 2.0 از زمان ایجاد بلاک جنسیس برای زنجیره بیکن در ماه آوریل (فروردین)، روی چندین شبکه امتحانی مختلف، مراحل آزمایشی را طی کرده است. در این میان، زنجیره فعلی اتریوم نیز با استفاده از اثبات کار به فعالیت خود ادامه خواهد داد تا پیوستگی داده‌ها دچار مشکل نشود.

فاز 1: زنجیره شارد /  (shard chain)

زمان اجرای دومین مرحله از پیاده‌سازی اتریوم 2.0 که با ادغام زنجیره‌های شارد همراه است، در سال 2021 تخمین زده می‌شود. شاردینگ ساز و کاری برای بهبود مقیاس‌پذیری است که با تقسیم بلاک چین اتریوم به ۶۴ زنجیره جداگانه، سرعت انجام تراکنش‌ها، ذخیره‌سازی اطلاعات و پردازش آنها را افزایش خواهد شد. به بیان واضح‌تر، شاردینگ، امکان اجرای تراکنش‌ها به صورت موازی را فراهم خواهد آورد. با توجه به طرح زنجیره‌های شاردینگ، می‌توان گفت که فرایند انجام تراکنش‌ها در اتریوم 2.0 حداقل 64 برابر سریع‎تر از اتریوم 1.0 صورت خواهد گرفت. از آن جایی که هر شارد می‌تواند شامل گروه کوچکی از اعتبارسنج‌ها باشد، شاردینگ می‌تواند تمرکزگرایی را نیز افزایش دهد.

ویتالیک بوترین، شاردینگ اتریوم را این گونه توصیف می‌کند:

تصور کنید که اتریوم به هزاران جزیره تقسیم شده. هر جزیره می‌تواند امور خود را انجام دهد. هر جزیره خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد و ساکنان این جزیره‌ها که همان حساب‌ها هستند، می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته و آزادانه از تمام ویژگی‌های آن بهره‌مند شوند. اگر بخواهند با سایر جزایر ارتباط برقرار کنند، باید از نوعی پروتکل استفاده کنند.

فاز 2: ماشین مجازی جدید اتریوم /  (eWASM)

ماشین مجازی اتریوم این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از بلاک چین این شبکه برای هزاران برنامه استفاده کنید. با استفاده از این ماشین مجازی، دیگر لازم نیست برای هر برنامه از یک بلاک چین استفاده کنید که این امر منجر به تسهیل فرایند ایجاد برنامه‌های بلاک چینی می‌شود. ماشین مجازی اتریوم در واقع سیستمی است که امکان اجرا شدن قراردادهای هوشمند را فراهم می‌آورد. فاز 2 و آخرین مرحله از راه‌اندازی اتریوم 2.0 احتمال می‌رود که در سال 2021 یا 2022 پیاده‌سازی خواهد شد. در حال حاضر اطلاعات جامعی از مراحل این فاز در دست نیست؛ اما می‌دانیم که افزودن حساب‌های اتر و قابلیت انتقال و برداشت، فراخوان قراردادها، ساخت فضایی برای اجرای برنامه‌های مقیاس‌پذیر در بستر اتریوم 2.0، اجرای انتقال‌ها در شاردهای متقاطع و وارد کردن زنجیره اتریوم 1.0 در یکی از شاردهای اتریوم 2.0 در این فاز برنامه‌ریزی شده است.

با در نظر گرفتن تغییرات اتریوم 2.0 ، ماشین مجازی فعلی برای این به‌روز‌رسانی مناسب نخواهد بود. ماشین مجازی جدید با طراحی اصلاح‌شده، عملکرد بهتری داشته و امکان پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، حساب‌ها، حالت‌ها و موارد بیشتری را روی بلاک چین جدید فراهم می‌کند.

نگاهی به روند قیمتی اتریوم

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
قیمت اتریوم

اتریوم از ابتدای آغاز به کار خود، نه تنها تغییرات محسوسی در شبکه خود به وجود آورده، بلکه به لحاظ قیمتی نیز راهی طولانی را پشت سر گذاشته است تا بتواند جایگاه خود را میان رمز ارز‌های برتر به دست آورد. اتر، در ابتدای مسیر شکل‌گیری خود (سال 2016)، در قیمتی کمتر از یک دلار معامله می‌شد. یک سال بعد، این ارز با رشدی بی‌نظیر به محدوده 1,500 دلار رسید و سایه‌به‌سایه پادشاه رمز ارز‌ها، بیت کوین، پیش رفت. اما پس از گذشت این موج صعودی، قیمت با افت شدیدی رو‌به‌رو شد و به زیر 500 دلار رسید. برخی از تحلیلگران بر این باورند که پس از بر طرف شدن مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم در به‌روز‌رسانی عظیم سرنیتی، قیمت این ارز تا 1,500 دلار نیز پیش خواهد رفت.

قیمت اتریوم نسبت به ابتدای سال میلادی جاری، با رشدی سه رقمی همراه بوده و در حال حاضر، در محدوده قیمتی 390 دلار معامله می‌شود. حجم تراکنش‌ها در اپلیکیشن‌های اتریوم طی ماه ژوئیه از مرز 12 میلیارد دلار عبور کرده است. تصور کنید اگر اتریوم مشکلات خود را در هارد فورک سرنیتی برطرف کند و توانایی پردازش هزاران تراکنش در ثانیه را به دست آورد. آن‌گاه چه تغییری در قیمت و ارزش ملکه رمز ارز‌ها ایجاد خواهد شد؟

برای خرید و فروش اتریوم می‌توانید با ایجاد کیف پول امن اکسکوینو به راحتی این کار را انجام دهید.

اتریوم و دیفای

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
اتریوم و دیفای

امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) یا همان دیفای (DeFi) به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی اشاره دارد که می‌توانند امور مالی مهمی مانند دریافت وام و معاملات مالی را به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه انجام ‌دهند. به‌عبارت دیگر، دیفای یک پروژه نیست، بلکه یک اکوسیستم از صدها پروژه گوناگون است که همه آنها خدمات مالی غیرمتمرکز ارائه می‌دهند. صنعت امور مالی غیر متمرکز  با سرعتی خارق‌العاده در حال رشد است و اخیراً ارزش کل قفل‌شده در این صنعت از مرز 4 میلیارد دلار عبور کرد. اتریوم درحال‌حاضر بزرگ‌ترین پلتفرمی است که پروژه‌های دیفای می‌توانند روی آن کار کنند و درصد چشمیگیری از این صنعت را به خود اختصاص داده است.

مقایسه اتریوم و بیت کوین

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
مقایسه اتریوم و بیت کوین

بیت کوین و اتریوم دو رمز ارزی هستند که با اهداف و ویژگی‌های متفاوت طراحی شده‌اند. به منظور مقایسه سیاست‌های پولی این دو رمز ارز برتر، غیر متمرکز بودن بیت کوین و کنترل عرضه اتریوم را باید مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از مسائل پر اهمیت در تمام شبکه‌های رمز ارزی، نحوه مدیریت تورم پولی است. بیت کوین در تلاش است تا با اجرای هاوینگ (هر 4 سال یک بار) عرضه را کنترل کند که این امر می‌تواند منجر به افزایش کارمزد تراکنش‌های این شبکه شود. در مقابل، شبکه اتریوم بدون کاهش ناگهانی در عرضه، تورم پولی را کاهش می‌دهد. این سیاست به گونه‌ای است که بلاک چین اتریوم تنها به اندازه ایمن‌ نگه‌داشتن شبکه، اتر عرضه می‌کند و بدین صورت عرضه را در طولانی مدت پایین می‌آورد. بدیهی است که اتریوم در این زمینه، رویکرد پایدار‌تری را در مقایسه با بیت کوین پیش گرفته است.

همچنین، عرضه نسخه دوم اتریوم و اجرای اصلاحات پیشنهادی، می‌تواند اتریوم را مبدل به یک دارایی ضد تورم کرده و ازدحام تراکنش‌های این شبکه را تا حد زیادی کاهش دهد. از طرف دیگر، قیمت روبه‌رشد بیت کوین معمولاً موفق به جبران کاهش درآمد ماینر‌ها شده و حتی به آن‌ها انگیزه بیشتری برای ادامه کار در شبکه بیت کوین می‌دهد.

در نهایت، نمی‌توان به طور قطعی عنوان کرد که کدام یک از این رمز ارز‌ها از دیگری برتر است؛ چرا که سیاست پولی برتر در نظر هر فردی متفاوت است.

چطور می‌توان اتریوم خرید؟

نگاهی به ماهیت اتریوم؛ رمز ارزی با رشد سه برابری نسبت به بیت کوین
خرید اتریوم

ارزش بازار اتریوم، بیش از 43 میلیارد دلار بوده و با اختصاص 12 درصد از کل بازار، پس از بیت کوین، رتبه 2 بازار را از آن خود کرده است. راحت‌ترین راه برای کسب اتریوم که حجم معاملاتی بیش از 12 میلیارد دلار دارد، خرید این رمز ارز از طریق صرافی‌ها است. کافی است با ثبت‌نام در پلتفرمی که از اتریوم پشتیبانی می‌کند و از امنیت خوبی برخوردار است، به معامله اتریوم بپردازید. حفظ امنیت در دنیای رمز ارز‌ها، امری حیاتی به شمار می‌رود. بدیهی است که موفقیت در عرصه تجارت دیجیتال، ملزم به حفظ امنیت اصل دارایی و معاملات فرد است. سرمایه‌گذاران حوزه رمز ارز‌ها، با استفاده از کیف پول‌های دیجیتال، می‌توانند دارایی مورد نظر خود را به سایر کیف پول‌ها انتقال دهند. کیف پول‌های امن رمز ارز، نرم افزارهایی هستند که به منزله یک رابط بین فرد و بلاک چین‌های مختلف عمل کرده و نقل و انتقالات آن‌ها را ممکن می‌سازند. معامله‌گر می‌تواند با انتخاب کیف پولی امن و مطمئن، امنیت سرمایه خود را تضمین کرده و با خیال راحت به معامله بپردازد.

با توجه به تحریم‌های اعمال شده از سوی صرافی‌های خارجی ، بهترین گزینه برای فعالان ایرانی بازار رمز ارز‌ها، ثبت‌نام در سایت‌های مطمئن و ایمن داخلی است که در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، آن‌ها را در امر نگهداری از دارایی‌هایشان یاری می‌دهند.

یکی از سایت‌های داخلی که می‌توانید در آن، به خرید و فروش اتریوم بپردازید، اکسکوینو است. اکسکوینو یک شرکت ثبت شده دانش‌بنیان بوده که تا امروز، گام‌های بزرگی در جهت تامین امنیت دارایی سرمایه‌گذاران ایرانی برداشته است. این سامانه، کیف پول‌های امن و اختصاصی هر کاربر را توسط یک اپلیکیشن با رابط کاربری آسان در اختیار وی قرار می‌دهد. دارندگان این کیف پول‌ها به راحتی می‌توانند به معامله اتریوم پرداخته و در فضایی امن، سود کسب کنند.

استخراج اتریوم

با توجه به محبوبیت شبکه اتریوم و آینده روشنی که برای اتر پیش‌بینی می‌شود، افراد زیادی خواهان فعالیت به عنوان ماینر این شبکه هستند که با توجه به باز بودن بلاک چین اتریوم، هر فردی می‌تواند در استخراج و تأیید تراکنش‌ها حضور داشته باشد. کافی است سیستم سخت‌افزاری قدرتمندی تهیه کرده و با داشتن کیف پول اتریوم، و پیوستن به استخر مایننیگ، اتر‌های استخراج شده را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که عوامل زیادی مانند قیمت اتر، هزینه برق و سخت‌افزار، استهلاک سیستم سخت‌افزاری و … در سودآوری استخراج اتریوم تاثیر خواهند داشت. در نتیجه با علم کافی به این فرایند و پیچیدگی‌های فنی استخراج، دست به ماین اتریوم بزنید.

لازم به ذکر است که با توجه به تغییر مسیر اتریوم 2.0 به سوی مکانیزم اثبات سهام، سیستم پس از راه‌اندازی این به‌روز‌رسانی، به جای اتکا به نیروی برق و عملکرد فیزیکی ماینرها، به اعتبارسنج‌ها (ماینرهای مجازی) و سپرده‌های اتر متکی خواهد بود. لذا می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً اتریوم در آینده‌ای نزدیک، از ماینینگ فاصله خواهد گرفت.

سخن آخر

برنامه‌های غیرمتمرکز و بلاک چین، از انقلاب‌های تاثیر‌گذار عصر ما هستند که می‌توانند صنایع مختلف دستخوش تغییراتی اساسی کنند. همگام با پیشرفت روزافزون علم و  دانش بشر، پذیرش فناوری بلاک چین و رمز ارز‌ها نیز در میان مردم و دولت‌ها رو به افزایش است. اتریوم نیز از پیشتازان این عرصه به شمار می‌آید و با گذر زمان به یکی از پلتفرم‌های کلیدی و محبوب صنعت بلاک چین و رمز ارز تبدیل شده است. با این اوصاف، می‌توان آینده روشنی را برای این شبکه متصور شد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.