تریدر یا سرمایه گذار در بازار ارز دیجیتال بیت کوین

9 اشتباه رایج تریدر یا سرمایه گذار های تازه کار (قسمت اول)

تریدر های تازه کار با دو احساس شدیدا روبرو هستند که اگر کنترل نشود، می تواند زیان های مالی زیادی به بار آورد. این دو احساس ترس و طمع هستند. در این مقاله به معرفی 9 اشتباه می پردازیم که باعث می شود تریدر های تازه کار در حوزه ارز دیجیتال خصوصا مبادلات بیت کوین ، زیان مالی زیادی ببینند و با این راهنمایی ها سعی می کنیم جلوی آن را بگیریم.

فکر نکرده کار می کنند!

دردی که تریدر های تازه کار به آن دچار هستند، این است که هر چیزی را در اینترنت دنبال می کنند و به هر چیزی اعتماد می کنند. اولین و رایج ترین اشتباهی که هر تریدر تازه کاری با آن روبرو می شود، همین موضوع است. یعنی به سادگی به دیگران اجازه می دهند که به جای شان تصمیم بگیرند.

این تریدر ها تصور می کنند که هر چیزی که مربوط به ارزهای دیجیتال می شود، سودآور است و اصلا تصور ضرر کردن را در ذهن ندارند. نهایت تحقیق این گونه افراد به جستجو کردن در گوگل و دنبال کردن افرادی که ادعا می کنند در این زمینه خبره هستند بر می گردد و در نهایت هم تصمیم می گیرند بر اساس چیزی که آن ها می گویند، ارز دیجیتال بخرند.

هیچ گاه این کار را نکنید. در دنیای ارز دیجیتال افراد زیادی هستند که سعی می کنند برای افزایش سرمایه خودشان یک بازار گرمی ایجاد می کنند و سعی می کنند تازه کارها را ترغیب کنند تا ارز دیجیتال مد نظرشان را بخرند. هر زمان به همچین مسائلی برخوردید از خودتان بپرسید که نفع این شخص در معرفی این ارز دیجیتال چیست و آیا مدارک کافی برای اثبات حرفش وجود دارد؟

نکته مهم: هرگاه نام سکه ای را شنیدید، سعی کنید جنبه های منفی آن را هم جستجو کنید. برای مثال نام سکه را همراه با کلماتی مثل scam که به معنی کلاهبردار است یا downside که به معنی نزولی است یا criticism که به معنی نقد است، جستجو کنید تا بتوانید تمام اخبار مربوط به آن ها را ببینید.

در نهایت خودتان تصمیم بگیرید و نگذارید تصمیم تان برای سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال بر اساس صحبت های دیگران باشد.

به FOMO علاقه دارند

یکی از اتفاقاتی که در میان تریدر ها به کرات میفتد، خرید ارز دیجیتال در مبالغ بالا و فروش در مبالغ پایین‌تر است. FOMO چیست؟ فرض کنید در اینترنت خوانده اید که یک کوین به زودی صعود خواهد کرد. فومو باعث می شود شما این کوین را در همین لحظه بخرید چون اگر این کار را نکنید، این فرصت را از دست داده اید و این اتفاق فقط یک بار در زندگی هر شخصی میفتد! همین استراتژی باعث می شود که شما سکه ای که خریداری کرده اید را برای مدت طولانی نگهدارید و در نهایت با شرایط بدتر و با ضرر زیاد آن را از دست بدهید.

طور دیگری هم می توانید FOMO را تجربه کنید. زمانی که همه چیز در حال سقوط کردن است، فومو باعث می شود تا شما فروش هیجانی داشته باشید که اصطلاحا به آن PANIC SELL می گویند. پس از این که شرایط بازار دوباره به شرایط عادی برگشت، شما ارز خود را فروخته اید و فقط یک ضرر را متحمل شده اید که با کمی صبر می توانستید آن را جبران کنید.

چیزی از مدیریت ریسک نمی دانند!

همه سرمایه گذاران باید با مفهوم مدیریت ریسک آشنا باشند. اگر استراتژی ای که دنبال می کنید شامل مدیریت ریسک نمی شود، پس در واقع استراتژی شما شامل خطرات بزرگ و موفقیت های کوچک است. فرض کنید شما می خواهید با یک کلک چوبی از یک اقیانوس عبور کنید! نداشتن مدیریت ریسک دقیقا شبیه این مثال است.

پیشنهاد هوشمندانه: سعی کنید در سبد سرمایه گذاری تان، بیش از یک سکه داشته باشید و چیزهای خوبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. مثلا می توانید مقداری بیت کوین ، مقداری دلار و مقداری آلت کوین را در سبدتان داشته باشید تا زمانی که یکی از ارزها با کاهش روبرو شد، بتوانید با ارز دیگر به سود برسید.

نکته اول: همیشه یک حد ضرر وجود خواهد داشت. متاسفانه تریدر های تازه کار تصور می کنند وقتی ارزی را می خرند، تا ابد بالا خواهد رفت یا نهایتا با مقداری ریزش روبرو می شود و سپس افزایش چشم گیری خواهد داشت.

حتما توجه کنید که این تصور، یک تصور واهی بیشتر نیست و تریدرهایی که تازه کار هستند، از حد ضرر استفاده نمی کنند. نکته دوم: برای کسب سود باید استراتژی داشته باشید در غیر این صورت با شکست روبرو خواهید شد.

تریدرهای تازه کار که تجربه ای هم در این زمینه ندارند، استراتژی خروج ندارند و تصور می کنند کوینی که خریده اند همین طور بالا خواهد رفت و در مدت کوتاهی به ثروت کلانی دست پیدا می کنند. فکر می کنند شاید با ریزش اندکی مواجه شوند ولی در نهایت سود می کنند. اما اصل ماجرا چیز دیگریست. ممکن است قیمت ارز خیلی پایین بیاید و شما ضرر بزرگی متحمل شوید.

پس چکار کنید؟

الف) باید برای گرفتن سود از معاملات استراتژی داشته باشید.

ب) از ابزارهایی که باعث محدود کردن زیان تان می شود، استفاده کنید. (مثلا حد ضرر)

تریدرهایی که موفق هستند، احساسات را در معاملاتشان در نظر نمی گیرند و بر احساس ترس و طمع در شرایط بحرانی و نزول قیمت ارز دیجیتال ، چیره می شوند. برای آن ها مهم نیست چه اتفاقی قرار است بیفتد، آن ها از استراتژی لازم استفاده می کنند و شاید قسمتی از سودشان را از دست بدهند، اما ضررشان را کنترل می کنند و از یک حد بیشتر ضرر نمی کنند.

پیشنهاد هوشمندانه: خرید و فروش ارز دیجیتال را گام به گام انجام دهید. تمام سرمایه خود را به یک باره وارد این حوزه نکنید. سرمایه گذاری خود را فقط روی یک سکه انجام ندهید.

در مقاله بعد به سایر موارد اشاره خواهیم کرد.

منبع: medium

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.