سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خرید زمین متاورسی

آموزش خرید زمین در متاورس

در ماه های اخیر متاورس در میان علاقمند فناوری و مخصوصا دوست‌داران خرید و فروش ارزهای دیجیتال بسیار ترند شده است. متاورس گامی به سوی دیجیتالی شدن دنیای واقعی از طریق ترکیبی از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و ویدئو است.

اما چیزی که جدیدا توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است، املاک و زمین‌هایی است که در این دنیا‌ قابل خرید و فروش است. از زمانی که بحث متاورس داغ شده به صورت هفتگی میلیون‌ها دلار زمین‌های متاورسی معامله می‌شوند.

در این مقاله به صورت کامل درباره خرید این زمین‌ها و املاک صحبت می‌کنیم. با اکسکوینو همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع :

برای خرید زمین در یک دنیای متاورسی، ابتدا باید با پلتفرم‌های متاورسی مانند دیسنترالند Decentraland، سندباکس The Sandbox، اکسی اینفینیتی Axie Infinity و … آشنا باشید و در آن‌ها حساب باز کنید.

تنها چیزی که برای انجام یک تراکنش یا معامله یک زمین متاورس نیاز دارید، یک کیف پول دیجیتالی با سرمایه مناسب است؛ چرا که زمین‌های پلتفرم‌های متفاوت بنا بر شبکه‌ای که بر روی آن ارائه می‌شوند با ارز بومی خود با توکن‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.

آموزش کامل خرید و فروش زمین در متاورس

با کمک اکوسیستم تقریبا کاملی که پلتفرم‌های متاورسی ارائه می‌دهند، می‌توانید در دنیای دیجیتال خرید و فروش، اجاره و حتی ساخت و ساز در زمین‌های متاورسی را تجربه کنید و مالکیت زمین‌های خود را از طریق توکن‌های غیرمثلی یا همان NFTها ثبت کنید.        

هنگام خرید زمین در دنیاهای متاورسی گزینه‌های زیادی وجود دارد. در ادامه درباره نحوه خرید و فروش، مزایا و خطرات سرمایه‌گذاری در این بازار و آموزش گام به گام خرید در دو پلتفرم محبوب متاورسی صحبت می‌کنیم.

اقدامات لازم برای خرید زمین در متاورس

۱- استفاده از یک کیف پول رمزارزی

همانطور که نمی‌توانید در دنیای واقعی بدون پول زمین بخرید در دنیای متاورس هم نمی‌توانید بدون هیچ سرمایه‌ای زمینی بخرید. از آن‌جایی که خرید زمین در این پلتفرم‌ها مستلزم استفاده از ارزهای دیجیتالی است شما در هر پلتفرم به توکن خاصی که از آن پشتیبانی می‌کند، نیاز دارد.

خب حالا که فهمیدید به ارزهای دیجیتال نیاز دارید پس می‌دانید که برای ذخیره‌سازی و استفاده از این دارایی‌های رمزنگاری شده به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید.

به عنوان مثال، برای خرید دارایی‌ها در پلتفرم دیسنترالند باید از ارز بومی این پلتفرم یعنی توکن مانا MANA استفاده کرد و طبیعتا با این ارز نمی‌توان در پلتفرم‌ها دیگر خرید کرد.

اقدامات لازم برای خرید زمین در متاورس

کیف پول ارز دیجیتال شما خارج از فضای متاورس میزبان دارایی شما است و قبل از شروع ساخت و ساز و خرید و فروش زمین‌های مجازی باید به حساب متاورسی شما متصل شود.

برای استفاده از برخی پلتفرم‌ها باید کیف پول خاصی را نصب کنید و آن را به حساب خود در پلتفرم‌های متاورسی متصل کنید ولی اکثر این پروژه‌ها از کیف پول متاماسک Metamask پشتیبانی می‌کنند.

نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که در هنگام ایجاد کیف پول حتما کلید‌های خصوصی خود را در یک جا یادداشت کنید چرا که تمام دارایی‌هایی که در متاوس می‌خرید وارد این کیف پول می‌شود و گم کردن این عبارات مساوی با از دست دادن تمامی دارایی‌های مجازی شما است.

۲- انتخاب پلتفرم متاورسی مناسب

در سال گذشته پلتفرم‌ها و پروژه‌هایی که اسم متاورس را یدک می‌کشند رشد قارچ‌گونه‌ای داشتند و یافتن یک پلتفرم مناسب و قابل اعتماد کار آن‌چنان آسانی نیست.

پارامترهای متفاوتی برای انتخاب یک پلتفرم وجود دارد. از تحقیق در مورد شرکا و سرمایه‌گذاران گرفته تا برنامه‌ها و توسعه‌هایی که هر تیم برای پروژه خود در نظر گرفته است.

خیلی از افراد برای انتخاب پلتفرم مناسب به حجم بازار ارز بومی آن پروژه دقت می‌کنند. برای مثال در زمان نوشته شدن این مقاله ارز بومی پروژه دیسنترالند یعنی مانا در میان پروژه‌های متاورسی با ۶ میلیارد دلار حجم بازار در رتبه اول لیست ایستاده است.

انتخاب پلتفرم متاورسی مناسب

اگر فقط به فکر سرمایه‌گذاری هستید و می‌خواهید بدون راه‌اندازی هیچ تجارت خاصی زمین خود را بعد مدتی بفروشید پس پارامترهایی مانند شرکا، یا نزدیکی زمین انتخابی به زمین سرمایه‌گذران و سلبریتی‌ها می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

اما اگر به فکر راه‌اندازی کسب و کار خاصی در دنیای متاورس هستید پس باید به پارامترهای متفاوتی مانند محبوبیت آن پلتفرم، شلوغی منطقه انتخابی، ‌همسایگان، برنامه‌ها و توسعه‌های آتی پروژه و … در نظر بگیرید.

در حال حاضر در پلتفرم‌های محبوبی چون دیسنترالند، سندباکس، اکسی اینفینیتی، گالا، استار اطلس، مای نیبر آلیس، اسپیشیال و … می‌توان زمین‌هایی مجازی مخصوص به خود را خرید.

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که زمین بسیاری از این پلتفرم‌ها محدود است و دیگر امکان خرید مستقیم زمین از خود پلتفرم وجود ندارد و فقط می‌توان زمین‌هایی را که توسط کاربران به فروش گذاشته شده است، خریداری کرد.

۳- انواع روش‌های خرید

در کل برای خرید زمین‌های متاورسی می‌توانید از دو روش اقدام کنید. خرید از مارکت پلتفرم‌ها یا خرید از مارکت‌های ان اف تی.

از آنجایی که NFT جز جدایی ناپذیر از متاورس است، اکثر پلتفرم‌هایی که در این حوزه فعالند یک فروشگاه درون شبکه دارند که کاربران می‌توانند از آنجا به خرید و فروش زمین و آیتم‌هایی که در این دنیاها استفاده می‌شود، بپردازند.

در کنار این فروشگاه‌ها سایت‌های تخصصی فروش ان اف تی نیز وجود دارد که انواع NFT در آن معامله می‌شود؛ از زمین پلتفرم‌های متاورسی گرفته تا وسایل تزئینی قابل استفاده در املاک شما.

خرید داخل فروشگاه‌های درون شبکه پلتفرم‌های متاورس راه خوبی است زیرا می‌توانید ببینید همسایه‌های شما چه کسانی هستند و چه نوع امکاناتی در نزدیکی شما وجود دارد. با این حال، همانطور که گفته شد اگر به فکر این هستید که یک قطعه زمین بخرید و در گوشه‌ای قرار دهید تا شاید روزی سود خوبی را نصیبتان کند می‌توانید از سایت‌های شخص ثالث استفاده کنید.

استفاده از پلتفرم‌های مطمئن و معروف نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید چرا که احتما کلاهبرداری و اسکم در آن‌ها بسیار کم است. از معروف‌ترین این سایت‌ها اوپن‌سی Opeansea یا NonFungible.com می‌توان نام برد که اکثر زمین‌ها و دارایی‌های متاورسی در این سایت‌ها به فروش می‌رسد.

آموزش خرید زمین در پلتفرم‌های محبوب

یکی از مزایا استفاده از این پلتفرم‌های شخص ثالث این است که شما می‌توانید در پلتفرم‌های مختلف قیمت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و با بهترین قیمت زمین مورد علاقه خود را با کمترین کارمزد بخرید.

۴- ارائه پیشنهاد و قیمت‌گذاری

پس از این که تمامی مراحل بالا را انجام دادید حالا همانند دنیای واقعی نوبت پیشنهاد گذاری یا خرید مستقیم زمین مجازی مورد نظر شما است.

چه در فروشگاه‌های درون شبکه پلتفرم‌های متاورسی چه در مارکت‌های ثالث شما می‌توانید با قیمتی که خود فروشنده ثبت کرده چه قیمت پایین‌تر پیشنهادی خود به خرید زمین اقدام کنید. در حالت دوم فروشنده باید با قیمت شما موافقت کند.

حواستان باشد بسته به شبکه‌ای که بر روی آن تراکنش انجام می‌شود شما باید مقداری از ارز بومی آن شبکه را علاوه بر قیمت زمین در کیف پول خود داشته باشید تا کارمزد انجام این معامله نیز پرداخت شود.

وقتی خرید کامل شود این دارایی بر روی کیف پول شما ثبت می‌شود و شما تا زمانی که این کیف پول را در اختیار دارید مالک تام این قطعه زمین ان اف تی شده هستید.

آموزش خرید زمین در پلتفرم‌های محبوب

با اینکه پلتفرم‌های زیادی در فضای متاورس فعالیت می‌کنند اما دو پلتفرم دیسنترالند و سندباکس سردم‌داران این صنعت هستند و هر یک در نوع خود بهترینند.

در ادامه به صورت کلی آموزش خرید زمین در این پلتفرم‌ها را آموزش می‌دهیم.

خرید زمین در دیسنترالند

برای خرید زمین در دیسنترالند شما از دو روش گفته شده در بالا می‌توانید اقدام به خرید کنید.

ترجیحا برای خرید از یک رایانه استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید. ما در ادامه آموزش مسیر خرید با رایانه را آموزش می‌دهیم.

برای خرید در دینسترالند شما باید از توکن بومی این پلتفرم یعنی مانا استفاده کنید و برای پرداخت کارمزدها باید اتریوم داشته باشید.

خرید زمین در دیسنترالند

در مرحله اول باید بر روی مرورگر خود یک افزونه متاماسک نصب کنید.

اگر از قبل کیف پول متامسک دارید کلیدهای خصوصی خود را وارد کنید تا کیف پولتان بازیابی شود. اگر تا به حال کیف پول متامسک نداشتید یک کیف پول جدید بسازید و بر روی کروم خود سینک کنید. فراموش نکنید که موجودی شما برای خرید زمین کافی باشد.

چگونگی خرید زمین در دیسنترالند

حالا نوبت انتخاب و خرید زمین است. همانطور که بالاتر گفتیم شما برای خرید زمین می‌توانید از دو جا اقدام کنید.

در روش اول با رفتن به فروشگاه درون شبکه دیسنترالند market.decentraland.org زمین‌های موجود را در دو حالت نقشه‌ای و لیستی ببنید و نسبت به پارامترهای مد نظرتان یک زمین انتخاب کنید.

چگونه زمین در متاورس بخریم

پس از اینکه زمین مورد نظر خود را انتخاب کردید حالا نوبت خرید است.

بر روی زمین مورد نظر کلیک کنید. در صفحه باز شده دو گزینه Buy و Bid وجود دارد.

اگر با قیمت پیشنهادی فروشنده مشکلی ندارید گزینه Buy را بزنید تا پس از تایید تراکنش در کیف پولتان خرید انجام شود.

اگر می‌خواهید قیمتی کمتر برای آن زمین پیشنهاد دهید بر روی گزینه Bid کلیک کنید و در صفحه باز شده قیمت و تاریخ انقضا پیشنهادتان را وارد کنید. اگر فروشنده با قیمت شما موافقت کند زمین به کیف پول شما انتقال می‌یابد.

خرید زمین متاورسی

در روش دوم شما می‌توانید وارد سایت اوپن سی OpenSea شوید و در بخش مارکت دیسنترالند زمین‌هایی را که در آنجا لیست شده‌اند ببینید. در این سایت هم شما قابلیت خرید مستیقیم و قیمت‌گذاری را دارید.

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که در خود دیسنترالند شما با مانا زمین می‌خرید اما در اوپن سی شما باید اتریوم پرداخت کنید.

خرید زمین در سندباکس

سندباکس دومین پلتفرم موردعلاقه سرمایه‌گذاران متاورس است. از سازمان‌های بزرگ گرفته تا سلبریتی‌های مشهور چون رپر آمریکایی اسنوپ‌داگ.

برای خرید زمین‌های متاورسی سندباکس شما باید وارد سایت سندباکس Sandbox شوید و پس از ثبت نام از قسمت Sign in کیف پول خود را با سندباکس سینک کنید.

خرید زمین در سندباکس

حالا برای اینکه زمین‌های فروشی را ببینید به قسمت مارکت یا مپ در سمت چپ صفحه بروید. در این دو بخش می‌توانید زمین‌هایی را که به فروش گذاشته شده‌اند، ببینید.

در قسمت مارکت در سمت چپ صفحه شما ستون شاپ Shop را می‌بینید. در این قسمت به دنبال بخش Lands بگردید.

چگونه خرید زمین در سندباکس انجام دهیم

در قسمت مپ نیز روی گزینه On Opensea کلیک کنید تا زمین‌هایی را که در سایت اوپن سی لیست شده‌اند بیابید.

راهنمای خرید زمین در سندباکس

پس از انتخاب زمین مورد نظر بر روی گزینه Buy کلیک کنید تا صفحه زمین مورد نظر در سایت اوپن سی باز شود. اینجا هم شما می‌توانید مثل دیسنترالند با قیمت پیشنهادی خودتان یا قیمتی که فروشنده پیشنهاد داده زمین را خریداری کنید.

چگونه ارزش واقعی یک زمین متاورسی تعیین می‌شود؟

در پلتفرم سندباکس شما بر خلاف دیسنترالند که از توکن بومی پروژه استفاده می‌کنید، باید زمین‌ها را با اتر خریداری نمایید.

پس از پرداخت کارمزد و تایید تراکنش زمین مورد نظر بر روی کیف پول و حساب شما ثبت می‌شود.

چگونه ارزش واقعی یک زمین متاورسی تعیین می‌شود؟

در حال حاضر، هیچ فرمول آزمایش شده و واقعی برای ارزیابی ارزش زمین‌های متاورس وجود ندارد، اگرچه برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر بزرگ در تلاشند تا راه‌حلی برای این کار کشف کنند.

نکته‌ای که باید در مورد زمین‌های متاورسی در نظر داشت، این است که این دارایی‌ها بسیار جدید و در حال آزمایش دوره جدیدی هستند. برای مثال همین چند ماه پیش تقریبا می‌توانستید تعداد زیادی زمین را تنها با چند صد دلار بخرید اما الان برای خرید یک زمین به هزاران دلار و چه بسا صدها هزار دلار نیاز دارید.

این را در نظر بگیرید که همیشه احتمال اینکه یک پروژه متاورسی شکست بخورد و تیم و کاربران آن را ترک کند، وجود دارد که با این اتفاق طبیعتا ارزش زمین‌های آن به صفر خواهد رسید.

اگر زلزله و طوفان در دنیای واقعی همه چیز را خراب کند در آخر زمین شما خالی باقی خواهد ماند ولی در زمین‌های مجازی این شرایط صدق نمی‌کند و اگر پلتفرم متاورسی‌ای که شما در آن فعالیت می‌کنید آفلاین شود، زمینتان هم با آن از بین می‌رود.

کلاهبرداری در خرید و فروش زمین‌های متاورس

در دنیای واقعی چند راه برای خرید خانه و زمین مانند استفاده از آژانس مسکن یا تماس مستقیم با مالک زمین و … وجود دارد، اگرچه برای خرید و فروش زمین‌های متاورس هنوز دفتر یا آژانس املاکی وجود ندارد اما روند کلی خرید و فروش این زمین‌ها چندان متفاوت نیست.

هرگاه فناوری یا امکانات جدیدی در میان مردم راه پیدا می‌کند، سودجویان و فرصت طلبان نیز جایی برای جولان و کلاهبرداری پیدا می‌کنند.

در هفته‌های اخیر آگهی‌های زیادی در سایت دیوار یا حتی صفحات اینستاگرامی برای خرید و فروش زمین‌های متاورسی گذاشته شده است که متاسفانه همه این آگهی‌ها دروغین و کلاهبرداری است.

کلاهبرداری در متاورس

همانطور که گفته شد این زمین‌ها هر کدام یک ان اف تی هستند که قابلیت بخش پذیری ندارند، پس خرید و فروش چند دانگ! از یک زمین در هر یک از این دنیاهای متاورسی در حال حاضر امکان پذیر نیست.

نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که مطمئن‌ترین روش برای خرید این زمین‌ها استفاده از مارکت‌ها مخصوص این پلتفرم‌ها یا مارکت‌های مخصوص ان اف تی مثل اوپن‌سی OpeanSea است.

آیا باید به فکر خرید زمین‌های مجازی در متاورس باشیم؟

تا به امروز بازار زمین‌های متاورسی رشدی جالب توجه و زیادی داشته‌اند. با رشد علاقه سرمایه‌گذاران متمرکز بر وب ۳.۰ بر روی متاورس، زمین‌های متاورسی می‌تواند به یک کلاس دارایی بسیار پرسود، به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران اولیه تبدیل شود.

با این حال، مانند هر سرمایه‌گذاری در زمین‌های متاورسی، ریسک پذیری و کنترل سرمایه مهمترین امر است.

در حالی که نمی‌توان رشد این بازار را انکار کرد اما این بازار نسبتا جدید است و سرمایه گذاران باید قبل از سرمایه گذاری، دقت و تحقیقات مناسب خود را انجام دهند.

سخن پایانی

متاورس فضای تازه‌ای است که به تازگی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. با سرمایه‌گذاری و شروع فعالیت شرکت‌های بزرگ مانند متا (فیسبوک سابق) باید منتظر دستاوردها و پیشرفت‌های بیشتری در این فضا باشیم.

از سال‌ها قبل برنامه‌های بسیار زیادی برای توسعه این فضا در نظر گرفته شده و به احتمال زیاد به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل خواهد شد. شاید روزی برسد که درک تفاوت دنیای فیزیکی و متاورس برای ما آسان نباشد.

اما باید این نکته را درک کرد که هر فناوری و اقتصاد نوپایی بسیار شکننده و آسیب‌پذیر است و سرمایه‌گذاری در آن ریسک زیادی دارد.

2 نظرات

  1. بسیار عالی ممنون از اطلاعات خوب و مفید.

  2. بسیار عالی
    سپاس فراوان

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.