آموزش گام به گام استخراج اتریوم + راهنمای تصویری

استخراج اتریوم بسیار آسان است. تنها چیزی که برای استخراج نیاز دارید یک واحد پردازش گرافیکی یا همان کارت گرافیک (GPU)  است که با آن می‌توان شروع به تولید اتر (Eth) کنید. در این پست قصد داریم به طور خلاصه به مفهوم استخراج اتریوم و کارهای مورد نیاز برای استخراجی سودآور می‌پردازیم.

استخراج اتریوم چیست؟

استخراج اتریوم فرآیند نگهداری دفتر کل اتریوم (Ethereum Ledger) از طریق حل مسائل پیچیده ریاضی است. برخلاف بیت کوین، استخراج اتریوم تنها با واحد پردازش گرافیکی قابل انجام است.

مراحل استخراج اتریوم

  1. کارت گرافیک‌های خود را نصب کنید و رایانه خود را راه اندازی کنید.
  2. یک کیف پول اتریوم (Mist یا MyEtherWallet) ایجاد کنید.
  3. به یک استخر استخراج اتریوم بپیوندید
  4. استخراج را شروع کنید!

فقط همین! اگر می‌خواهید از جزئیات دقیق استخراج اتریوم سر در بیاورید پس با ما همراه باشید.

درباره استخراج اتریوم بیشتر بدانید!

اتریوم در هسته خود بسیار شبیه بیت‌کوین است. یک دفتر کل غیرمتمرکز که توسط شرکت‌‎کنندگان شبکه اتریوم تأیید و بروز می شود. اتریوم (فعلا) نیز مانند بیتکوین نیازمند استخراج است که تنها راه برای بروزرسانی یک بلوک جدید از تراکنش‌های اتریوم، استخراج آن بلوک است. با این حال، در حالی که از نظر مفهومی استخراج این دو ارز بسیار شبیه به هم هستند، تفاوت‌های فنی قابل توجهی وجود دارد به شکلی که بعضی از این تفاوت‌ها بسیار آشکارند.

به عنوان مثال بلاک‌های اتریوم به طور متوسط هر 15 ثانیه ایجاد می‌شوند در حالی که بلاک‌های بیت‌کوین به طور متوسط هر 10 دقیقه ایجاد می‌شوند. ماینرهای اتریوم به عنوان پاداش، 2 اتریوم به علاوه تمام هزینه‌های تراکنش و پردازش کد (معروف به گس) موجود در بلوک خود را دریافت می‌کنند؛ همچنین برای ماینرها یک پاداش احتمالی برای آنکل بلوک‌ها Uncle Block در نظر گرفته شده است.

استخراج اتریوم با دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC)

در مورد الگوریتم استخراج، اتریوم از یک الگوریتم هش به نام Ethash استفاده می‌کند که با هش‌کش (Hashcash) بیت‌کوین متفاوت است. Ethash با دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) توسعه یافته برای استخراج بیت‌کوین ناسازگار است. این ناسازگاری بخاطر مصرف بالای رم این الگوریتم است که دستگاه‌های ای‌سیک را عملا غیرقابل استفاده می‌کند؛ در عوض، Ethash عمدتا برای استخراج با GPU بهینه شده است.

هش‌ریت، سختی و قیمت

خب با فرض اینکه میزان سخت افزارهای مشغول استخراج اتریوم در حال افزایش است پس چرا بلوک‌ها با سرعت بیشتری استخراج نمی‌شوند. چگونه میانگین زمان ایجاد هر بلوک حدودا در 15 ثانیه ثابت می‌ماند؟ پاسخ به این سوال سختی شبکه است.بلاک چین اتریوم با تنظیم سختی حل معادلات به صورت خودکار قادر است این فواصل 15 ثانیه‌ای را حفظ کند. جلوتر متوجه خواهید شد که سختی شبکه ارتباط نزدیکی با هش‌ریت (HashRate) دارد. سوال بعدی این است که در وهله اول چه چیزی باعث تغییرات در هش و سختی شبکه می‌شود؟ قیمت اتریوم مهمترین عاملی است که باعث هش و سختی شبکه می شود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید هش‌ریت (با کمی تأخیر) پیرو قیمت اتریوم است:

سختی شبکه برای استخراج اتریوم
سختی شبکه اتریوم

مهم است که بدانید برنامه آتی اتریوم این است که از یک سیستم اثبات کار (PoW) محتاج به استخراج، به یک سیستم اثبات سهام (PoS) که استخراج در آن معنایی ندارد، منتقل شود. البته مشخص نیست این تغییر دقیقا چه زمانی اتفاق می‌افتد.

آیا اتریوم ارزش استخراج را دارد؟

خوب در ادامه چند دلیل با ارزش بودن استخراج اتریوم را با هم می‌خوانیم: استخراج می‌تواند راهی عالی برای کسب سرمایه برای افزایش تعداد کارت‌های گرافیک جدید و پیشرفته باشد؛ با افزایش تعداد کارت‌های گرافیک طبیعتا سوددهی نیز بیشتر می‌شود. از آنجایی که جفت ارز اتریوم با بیت‌کوین در بازار معامله می‌شود، راهی ارزان برای کسب بیت‌کوین‌های بیشتر است.

همچنین اتر را می توان مستقیما در صرافی‌ ارز دیجیتال مانند اکسکوینو، بایننس، کوکوین و … به ارز فیات (ریال، دلار، یورو و …) تبدیل کرد. استخراج اتریوم می‌تواند یک بلیط ارزان برای ورود به دنیای اتریوم باشد که معامله‌‎گران به دلیل نوسانات زیاد آن را دوست دارند. اگر یک معامله گر خوب یا خوش‌شانس هستید با استخراج می‌توانید سود خود را به حداکثر برسانید.

در حال حاضر که اتریوم بر بستر سیستم اثبات کار فعالیت می‌کند داشتن مقدار زیادی اتریوم به شما این امکان را می‌دهد که با استیک کردن اترهای خود زمانی که سیستم اتریوم به اثبات سهام تغییر کند، سود زیادی بدست آورید. اگر به مفهوم و کاربرد اکوسیستم اتریوم اعتقاد دارید (علی‌رغم شکست DAO و تردیدها در مورد دوام رویکرد اتریوم)، می‌توانید از طریق استخراج از شبکه اتریوم حمایت کرده و صدای حمایت خود را به همگان برسانید.

آیا استخراج اتریوم سودآور است؟

حال با درک واضح‌تری از مفهوم استخراج اتریوم و مفاهیم مهمی مانند سختی، زمان بررسی سوددهی و برآورد اقتصادی رسیده است. این مرحله بسیار مهم است و نباید از آن به سرعت بگذرید. در حالی که ماینینگ باعث کسب درآمد می شود هزینه‌بر نیز هست و اگر تصمیمات اشتباهی بگیرید ممکن است به جای کسب سود با ضرر مواجه شوید. برای اینکه بفهمید با مشخصات سخت‌افزاری موردنظر آیا ماین اتریوم همچنان سودده است یا خیر اطلاعات دستگاه خود را در این لینک وارد کنید تا میزان سوددهی را بدست آورید.

ضریب سختی، پاداش بلاک و نرخ ETH/USD: این بخش‌ها به طور خودکار بروز رسانی می‌شوند. برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف می‌توانید مقادیر خود را به صورت دستی وارد کنید.

هش‌ریت و توان (وات): از این جدول برای پیدا کردن پارامترها بر اساس مدل سخت‌افزار خود استفاده کنید. مطمئن شوید یکا میزان هش‌ریت جدول و ماشین حساب یکسان باشند.

کارمزد استخر (اختیاری): اگر از طریق یک استخر به استخراج می‌پردازید می‌توانید کارمزد استخر خود را وارد کنید. اگر به تنهایی ماین می‌کنید این قسمت را خالی بگذارید. (به طور کلی استخراج به صورت انفرادی توصیه نمی‌شود)

هزینه سخت‌افزار (به دلار): در این بخش می‌توانید هزینه‌ای که برای خرید تجهیزات کرده‌اید به دلار وارد کنید تا بفهمید بعد از چه مدت به سوددهی خواهید رسید.

هزینه برق (دلار/کیلووات ساعت): در این بخش باید هزینه برق مصرفی را برحسب دلار بر کیلووات ساعت وارد کنید تا سوددهی نهایی با کسر هزینه برق محاسبه شود.

ماشین حساب سوددهی استخراج اتریوم

با وارد کردن مقادیر، خروجی سودآوری در زیر ماشین حساب ظاهر می شود:

ماشین حساب سوددهی استخراج اتریوم

* در مثال بالا از یک کارت گرافیک انویدیا  1080Ti با هزینه برق مسکونی 20 سنت بر هر کیلووات ساعت، بدون استخر استخراج استفاده شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید حتی بعد از یک سال استخراج هم این دستگاه به سوددهی نرسیده است. (به دلیل قدیمی بودن سخت‌افزار و سختی شبکه).مهم تر از همه، درک این نکته ضروری است که سختی و قیمت اتریوم در هر لحظه تغییر می‌کند و اعداد بدست آمده در مثال بالا برای این لحظه صادق است.

پیش‌بینی آینده استخراج اتریوم

اتریوم قرار است در تاریخ نامشخصی به مدل اثبات سهام (اتریوم 2.0) روی بیاورد، به این معنی که دیگر قابل استخراج نخواهد بود. قبل از هرگونه هزینه جدی بر روی این سیستم، تحقیقات بیشتر در مورد چشم انداز اتریوم را فراموش نکنید. این نکته را فراموش نکنید که استفاده مداوم از کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم باعث استهلاک و کاهش بازدهی آن‌ها می‌شود. پس انتظار داشته باشید بعد از مدتی سوددهی شما کمتر از حد اولیه می‌شود.

انتخاب سخت افزار ماینینگ اتریوم

شما برای ایجاد یک ریگ استخراج نیاز به تجهیزاتی مشابه با یک رایانه خانگی دارید. در ادامه به معرفی این سخت افزارها می‌پردازیم.

کارت گرافیک (GPU)

مهم‌ترین سخت‌افزار برای استخراج اتریوم کارت گرافیک است. برای انتخاب سودده‌ ترین کارت گرافیک بهترین کار آزمایش و خطا با ماشین حساب سوددهی ماینینگ است که در بالا آورده شده است.با انتخاب چندین دستگاه مختلف و انجام محاسبات سودده‌ترین دستگاه را برای استخراج اتریوم خواهید یافت. کارتی را با بهترین قیمت از نظر عملکرد نسبت به ترکیب مصرف انرژی (به‌صورت MH/s در هر واحد ارز) بیابید.

کارت گرافیک برای استخراج اتریوم

به خاطر داشته باشید که کارت‌های ای‌ام‌دی (AMD) برای اهداف استخراج ارز دیجیتال از کارت‌های انویدیا (Nvidia) بهتر عمل می‌کنند. کارت گرافیک مورد نظر باید حداقل 3 گیگ رم داشته باشد وگرنه نمی‌تواند به درستی اتریوم استخراج کند. این به دلیل رشد فایل DAG (گراف غیر مدور جهت‌دار) است که در فرآیند هش اثبات کار اتریوم استفاده می‌شود.

پردازنده مرکزی (CPU)

برای راه اندازی یک ریگ ماین اتریوم شما نیازی به پردازنده قدرتمندی ندارید. با استفاده از یک پردازنده با عملکرد متوسط نیز می‌توانید ریگ را به کار بیاندازید.

رم (Ram)

رم نیز همچون پردازنده نقش مهمی در استخراج اتریوم ندارد. اما به یاد داشته باشید برای راه اندازی این سیستم با ویندوز ده 64 بیتی شما حداقل به 4 گیگ رم DDR3 نیاز دارید.

مادربرد (MotherBoard)

برای اتصال تمامی قطعات به هم شما نیاز به یک مادربرد دارید. فقط این نکته مهم را فراموش نکنید که تعداد اسلات‌های PCI-E مادربرد و نوع اسلات با تعداد و نوع سوکت کارت گرافیک و پردازنده خود یکسان باشد.

هارد SSD

برای راه اندازی اولیه سیستم عامل و ذخیره‌سازی کیف پول و برنامه‌های مورد نظر به یک فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید. استفاده از هاردهای SSD نسبت HDD مزیت‌های بیشتری چون سرعت بالاتر، استهلاک کمتر، فضای اشغالی کمتر و گرمای تولیدی پایین‌تری دارد.

منبع برق

همانطور که قبلا گفته شد شما نیاز به یک یا چند پاور دارید که بتواند نیاز انرژی تمامی کارت‌های گرافیک، پردازنده مرکزی، رم و … را تامین کند. معمولا به عنوان ضریب اطمینان میزان توان پاور را بیست درصد بالاتر از توان مورد نیاز در نظر می‌گیرند.

کابل و اتصالات

برای اتصال این تجهیزات به کابل‌‌ها و تبدیل‌های مختلفی نیاز است. بنا به نوع و تعداد تجهیزات خود کابل و اتصالات را انتخاب کنید.

بدنه یا شاسی ریگ

برای سوار کردن همه تجهیزات شما در کنار هم به چیزی به نام بدنه یا شاسی ریگ دارید که حکم کیس کامپیوتر را دارد. انتخاب این وسیله نیز بسته به تعداد کارت‌های گرافیک و نوعشان بستگی دارد.

ریگ استخراج اتریوم

مانیتور

برای بررسی و شروع عملیات استخراج شما نیاز به یک صفحه نمایش دارید که با اتصال به ریگ بتوانید تنظیمات مربوطه را انجام دهید.

کیبورد و ماوس

در مرحله آخر به یک کیبورد برای تایپ و یک موس برای کار کردن با ریگ‌تان دارید. توضیح سخت‌افزارهای مورد نیاز برای ماینینگ نیازمند یک پست جامع است اما در زیر این الزامات سخت‌‎افزارهای گفته شده به صورت خلاصه شرح داده شده است:

  • در ابتدا به یک مادربرد با اسلات‌های PCI-E کافی برای پشتیبانی از چند کارت گرافیک نیاز دارید.
  • اگر از بیش از یک کارت گرافیک استفاده می‌کنید برای هر پردازنده گرافیکی اضافی به یک رایزر PCI-E برقی نیاز دارید.
  • حتما چک کنید که که PSU شما دارای اتصالات کافی برای پشتیبانی از تعداد کارت‌هایی گرافیکتان است و توان کافی برای پشتیبانی از کل مصرف برق سیستم شما (و حداقل 10-15٪ بیشتر فراهم کند).
  • دکمه پاور را فراموش نکنید! یک دکمه ساده پاور رایانه شخصی را بردارید که به هدرهای مادربرد متصل شود تا بتوانید سیستم خود را روشن/خاموش کنید.

برای شناسایی تعداد اتصالات برق 6 یا 8 پین PCI-E  کارت گرافیک خود به سایت Realhardtechx.com سر بزنید و برای درک کلی مصرف انرژی سیستم خود می‌توانید از Outervision استفاده کنید. تا زمانی که سیستم شما الزامات عمومی را برآورده می‌کند و حداقل یک کارت گرافیک با حداقل 3 گیگابایت رم دارید، می‌توانید به استخراج اتریوم بپردازید. برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای کارت‌های گرافیک پیشرفته هستند اما بخاطر گرمای قابل توجهی که از استخراج تولید می‌شود، می‌تواند باعث استهلاک و خرابی زودرس لپ‌تاپ شما شود بنابراین بهتر است از سیستم‌های رو میزی برای این کار استفاده کنید.

سیستم عامل مورد نیاز

این راهنما استخراج به وسیله ویندوز ده 64 بیتی را پوشش می‌دهد. ویندوز ساده‌ترین راه برای پیکربندی، راه‌اندازی و اجرای سریع است. در حال حاضر استخراج با نسخه مک امکان‌پذیر نیست.

سیستم عامل استخراج اتریوم

راهنمای مرحله به مرحله استخراج اتریوم با رایانه شخصی

در اینجا فرض می‌شود که شما از ویندوز استفاده می‌کنید، بنابراین ما بر روی استخراج اتریوم به وسیله این پلتفرم تمرکز می‌کنیم. کل فرآیند تنظیم کیف پول، دانلود ماینر، پیکربندی آیتم‌ها در ویندوز و تنظیم فایل دسته‌ای برای اجرا کمتر از 10 دقیقه طول می‌کشد.

مرحله 1: نصب درایورها

ابتدا درایورهای کارت گرافیک خود را دانلود و نصب کنید. این درایورها را از سایت سازنده کارت گرافیک خود یا سایت‌های شخص ثالث می‌توان یافت. برای کارت‌های گرافیک AMD از درایورهایی که در پایین آمده است استفاده کنید.

  • R9 و بالاتر – از 15.12 استفاده کنید
  • سری RX 4XX – از 16.9.2 یا 16.10.3 استفاده کنید
  • سری RX 5XX – از آنجایی که اینها جدیدتر هستند، توصیه می کنم فعلاً با درایور فعلی بروید.

از آنجایی که بخاطر تحریم‌ها دسترسی به سایت NVIDIA برای کاربران داخلی امکان‌پذیر نیست از سایت‌های دیگر درایور کارت گرافیک خود را به صورت عادی دانلود و نصب کنید.

کارت گرافیک برای استخراج اتریوم

برخی از ماینرها همه پردازنده‌های گرافیکی را همزمان نصب و سپس درایورها را نصب می‌کنند. برخی دیگر روش متفاوتی را ترجیح می‌دهند که در آن ابتدا یک کارت را نصب سپس درایور آن را نصب و سیستم را خاموش می‌کنند. در حالی که سیستم خاموش است، باقی کارت گرافیک‌ها را نصب می‌کنند. پس از اتمام فرایند نصب، سیستم را دوباره روشن می‌کنند و اجازه می‌دهند همه کارت‌ها توسط ویندوز شناسایی شوند.

توجه داشته باشید که احتمالا زمانی که هر کارت توسط ویندوز شناسایی می‌شود، یک لگ یا سوسو زدن یا نمایش آنی یک صفحه سیاه را تجربه خواهید کرد. در کل هر دو روش موفقیت‌آمیز است، بنابراین اگر با یک روش به مشکل برخوردید فقط درایورها را حذف و روش دیگر را امتحان کنید. اگر نیاز به حذف درایورهای خود دارید از برنامه DDU (Display Driver Uninstaller) استفاده کنید تا همه چیز را به طور کامل حذف کند و سپس دوباره شروع به کار کنید.

توجه: در بخش اول مرحله دو نحوه دانلود کیف پول رسمی اتریوم را توضیح داده‌ایم اما برای استفاده ازین کیف پول لازم است منتظر بمانید تا کل بلاک چین اتریوم همگام‌سازی شود. اگر نمی‌خواهید از این روش بخاطر پیچیدگی بیشتر استفاده کنید این بخش را رد کنید و در قسمت دوم از روش آسان استفاده از MyEtherWallet استفاده کنید.

مرحله 2: نصب کلاینت اتریوم

روش پیشرفته

در این مرحله نحوه نصب کیف پول میست (Mist) که رابط کاربری گرافیکی دوستانه و آشنایی دارد به شما نشان خواهیم داد:

رابط کاربری Mist

پکیج میست (Mist Package) حاوی یک کیف پول اتریوم است که برای جمع‌آوری سود استخراج خود به آن نیاز دارید. در این پکیج همچنین یک مرورگر اتریوم با عملکردهای مختلف مانند قابلیت پیام‌رسانی، شبکه اجتماعی و یک برنامه آموزشی استفاده از پکیج است.

اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید این آموزش‌ها و شبکه اجتماعی همراه این بسته منابع یادگیری مفیدی هستند. ازینکه از دیگر افراد داخل این شبکه اجتماعی سوال کنید نترسید و هر جایی ازین فرایند که به مشکل خوردید سوال خود را مطرح کنید. برای دانلود میست به سایت https://github.com/ethereum/mist/releases بروید و آخرین نسخه را انتخاب کنید:

آخرین نسخه Mist

آخرین نسخه را انتخاب کنید:

نسخه درست mist / استخراج اتریوم
نسخه درست mist / استخراج اتریوم

اگر در این صفحه به پایین‌تر بروید می‌توانید به طور جداگانه میست یا کیف پول مستقل اتریوم را دانلود کنید. پس از بارگیری فایل مورد نظر به پوشه دانلودها بروید و با ابزاری چون وینرر WinRAR فایل را اکسترکت کنید. بعد از استخراج به داخل پوشه جدید بروید، برنامه اتریوم را پیدا و سپس اجرا کنید.

استخراج اتریوم با Mist

دانلود بلاک چین اتریوم

حالا نوبت انتظار برای دانلود بلاک چین اتریوم و همگام‌سازی آن است. با توجه به حجم بالای این فایل، زمان انتظار بسته به سرعت اینترنتتان ممکن است کمی زیاد شود. پس از تکمیل این فرایند، چند دقیقه برای آشنایی با محیط کاربری برنامه میست وقت بگذارید. رابط کاربری نسبتا آسان و به راحتی قابل درک است. این برنامه هنوز به طور کامل توسعه داده نشده است پس منتظر چند باگ (Bug) در طی استفاده از نرم‌افزار باشید.

راه اندازی کیف پول اتریوم

کیف پول اتریوم را باز و یک حساب کاربری جدید و کیف پول مبتنی بر قرارداد (Contract Base) ایجاد کنید. این کیف پول حاوی آدرس پرداختی است که پاداش استخراج از استخر خود یا از بلاک چین را دریافت خواهید کرد.

کیف پول اتریوم / Ethereum Wallet

حساب جدید خود را اضافه و برای آن یک نام مناسب استفاده کنید. فراموش نکنید که استفاده از یک رمز عبور قوی و ایمن از اموال شما در برابر سودجویی بعضی از افراد محافظت می‌کند!

ایجاد کیف پول جدید اتریوم

پس از ایجاد حساب، یک کیف پول اضافه کنید و آدرس منحصر به فرد آن را یادداشت یا در یک فایل متنی کپی کنید. این آدرس با کاراکتر “0x” شروع می‌شود. این آدرس برای دریافت پاداش استخراج ETH ضروری است!

Geth چیست؟

Geth (مخفف “go-ethereum”) به ماینر اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم با شبکه اتریوم تعامل داشته باشد اما به دانش برنامه‌نویسی نیاز دارد. میست شامل Geth نیز می‌شود که نوعی رابط خط فرمان (Command Line) محبوب است. شما می‌توانید فقط آخرین برنامه Geth را روی سیستم خود دانلود کنید، این برنامه می‌تواند تمام عملکردهای میست (و بیشتر) را از طریق خط فرمان انجام دهد. همانطور که در استخراج اتریوم و کدنویسی مهارت بیشتری پیدا می‌کنید، استفاده از Geth برای شما نیز مفیدتر می شود اما اگر در این زمینه مبتدی هستید این روش برای شروع فرایند استخراج اتریوم توصیه نمی‌شود.

روش مبتدی

اگر حوصله ندارید زمان زیادی برای دانلود و همگام‌سازی کل بلاکچین اتریوم در میست صرف کنید می‌توانید از MyEtherWallet استفاده کنید. مراقب وب‌سایت‌های فیشینگ باشید. همیشه دامنه را بررسی کنید. سایت واقعی MyEtherWallet dot com است. با ایجاد یک رمز عبور قوی روی «ایجاد کیف پول جدید» کلیک کنید:

کیف پول MyEtherWallet / استخراج اتریوم

فایل کلیدهای خود (KeyStore) را ذخیره کنید و روی «I understand. Continue» کلیک کنید.

کیف پول MyEtherWallet / استخراج اتریوم

کلید خصوصی ارائه شده را حتما ذخیره کنید.

** یک روش مطمئن برای تامین امنیت این فرایند این است که نوت‌پد (NotePad) ویندوز را باز و اطلاعات خود را وارد کنید (رمز عبور، کلید خصوصی و آدرس اتریوم (که به زودی دریافت خواهید کرد)). فایل متنی ایجاد شده را به همراه فایل کلیدهای خود را در یک فایل رمزگذاری شده (با استفاده از WinRar یا برنامه مشابه) ذخیره کنید.

پس از انجام این مراحل یک کپی از آن را در یک دیسک فیزیکی و دیگری را در یک درایو ابری ذخیره کنید. فراموش نکنید که فایل‌های جداگانه را حذف کنید (فقط فایل رمزگذاری شده را به صورت دیجیتال ذخیره کنید). ** بر روی Save Your Address کلیک کنید و سپس روی Keystore File کلیک کنید. روی «Select Wallet File» کلیک کنید، به فایل کلیدهای خود که اخیرا دانلود شده (که با UTC شروع می‌شود) بروید و آن را انتخاب کنید.

کیف پول MyEtherWallet / استخراج اتریوم

سپس باید رمز عبور خود را دوباره وارد کنید.

پس از باز شدن قفل، می توانید به پایین صفحه بروید و آدرس خود را ببینید (این آدرس، آدرس کیف پول اتریوم شما است که برای استخراج از آن استفاده خواهید کرد). این آدرس را در یک فایل متنی جداگانه ذخیره کنید و برای دسترسی آسان می‌توانید آن را روی صفحه کامپیوتر خود ذخیره کنید. اشتراک گذاشتن این آدرس با دیگران مشکلی ندارد زیرا با این آدرس فقط می‌شود برایتان اتر ارسال کرد. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه نباید کلید خصوصی خود را با کسی به اشتراک بگذارید!

مرحله 3: دانلود ماینر اتریوم

در این مقاله ما از برنامه محبوب استخراج اتریوم کلیمور ماینر (Claymore Miner) استفاده می‌کنیم.به بخش Claymore’s Original سایت بیت کوین تاک بروید و نسخه فعلی را از لینک‌هایی که گذاشته‌اند دانلود کنید. نسخه فعلی زمان نوشتن این مقاله 15 است که باید نسخه Catalyst و Cuda را دریافت کنید.

توجه داشته باشید، هنگام دانلود Claymore Miner ویندوز ممکن است اخطاری صادر کند اما اگر از لینک بالا استفاده کرده‌اید و مطمئن هستید فایل دانلود شده سالم است، می‌توانید آن اخطار را نادیده بگیرید. پس از دانلود فایل برای دسترسی آسان به آن، فایل را در دسکتاپ خود استخراج کنید.

مرحله 4: تنظیمات ویندوز

برای استخراج اتریوم و قبل از استفاده از این برنامه‌ها لازم است یک‌سری از تنظیمات ویندوز تغییر کند. اولین تنظیم حیاتی تغیر تنظیمات Sleep رایانه‌تان است چراکه استخراج شما را مختل می‌کند. به تنظیمات پاور بروید و گزینه آن را روی Never تنظیم کنید. سپس، فایل صفحه سیستم خود را به صورت دستی تغییر دهید و آن را روی 16384 مگابایت تنظیم کنید. (در این لینک می‌توانید آموزش این تنظیمات را ببینید)

برای به حداقل رساندن اختلال در فرایند استخراج و تنظیمات خود بروزرسانی ویندوز را نیز غیرفعال کنید. اگر با بروزسانی ویندوز احساس امنیت بیشتری می‌کنید، می‌توانید فقط آپدیت‌های ضروری را انجام دهید. فقط به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد پس از بروزرسانی، ویندوز دوباره راه‌اندازی (Restart) می‌شود که این امر فرایند استخراج را مختل خواهد کرد.

نکته آخر اینکه اگر ویندوز دیفندر (WindowsDefender) یا یک برنامه ضدویروس (AntiVirus) دیگر بر روی سیستم خود اجرا می‌کنید باید یک استثنا به تنظیمات برنامه اضافه کنید تا فایل اجرایی EthDcrMiner64.exe کلیمور ماینینگ را به عنوان ویروس علامت‌گذاری نکند یا سعی نکند آن را غیرفعال یا حذف کند.

مرحله 5: به یک استخر استخراج اتریوم بپیوندید

مرحله بعدی راه اندازی استخر ماینینگ (Mining Pool) است. اگر بخواهید به صورت انفرادی به ماین اتریوم بپردازید بعید است که چیزی دستتان را بگیرد مگر اینکه یک انبار پر از کارت گرافیک در حال استخراج داشته باشید. اولین قدم، انتخاب یک استخر استخراج اتریوم خواهد بود. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد اما نانوپول Nanopool یا اترماین Etheremine می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

برای آموزش در این راهنما از اترماین استفاده خواهیم کرد. در صفحه اصلی Ethermine.org بخشی به نام «حالت لایه با استفاده از Claymores Miner» (Stratum mode using Claymores Miner) را مشاهده خواهید کرد. پوشه ماینر Claymore خود را روی دسکتاپ خود باز کنید روی فایل متنی Start کلیک راست کرده و Edit را انتخاب کنید. به سایت اترماین بروید، تمام متن را در کادر اول در زیر Then start your miners by…  کپی کنید.

بسته به موقعیت مکانی خود به نزدیکترین سرور متصل شوید و رشته متن سرور را برای سرور بروز کنید:

:eu1.ethermine.org4444

به مناسب ترین سرور بر اساس موقعیت مکانی خود متصل شوید:

North America (East): us1.ethermine.org:4444 or us1.ethermine.org:14444

North America (West): us2.ethermine.org:4444 or us2.ethermine.org:14444

Europe (France): eu1.ethermine.org:4444 or eu1.ethermine.org:14444

Europe (Germany): eu2.ethermine.org:4444 or eu2.ethermine.org:14444

Asia: asia1.ethermine.org:4444 or asia1.ethermine.org:14444

در این مثال از بخش شرقی ایالات متحده استفاده کردیم:

setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 0

setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100

setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1

setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100

setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100

EthDcrMiner64.exe -epool us1.ethermine.org:4444 -ewal. -epsw x

آدرس کیف پول اتریوم خود را جایگزین «Your_Ethereum_Address» کنید.

هر نامی را که می خواهید برای ماینر خود ایجاد کنید جایگزین «RigName» کنید. ما از «MiningRig1» برای مثال خود استفاده خواهیم کرد:

setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 0

setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100

setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1

setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100

setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100

EthDcrMiner64.exe -epool us1.ethermine.org:4444 -ewal 0x46064Df3e898488B19bC985A0973be51698bD6bb.MiningRig1 -epsw x

فایل خود را به عنوان فایل بچ Batch با پسوند bat ذخیره کنید. برای انجام این کار، File > Save As  را انتخاب کنید و سپس در کادر، نامی را برای آن انتخاب کنید و بعد از نام «.bat» را تایپ کنید. در کادر «Save as type» مطمئن شوید که «All Files» را انتخاب کرده‌اید و سپس روی «ذخیره» کلیک کنید. تبریک میگم شما اکنون یک فایل بچ آماده برای استخراج دارید! یک میانبر (Shortcut) برای فایل جدید Bat ایجاد کنید و آن را به دسکتاپ خود ارسال کنید. حال می‌توانید نسخه فایل متنی را حذف کنید.

مرحله 6: هم اکنون استخراج را شروع کنید

برای راه‌اندازی ماینر روی فایل Bat خود دوبار کلیک کنید. ماینر شروع به کار و دستورات setx را برای تنظیم متغیرهای محیطی اجرا می‌کند. در این مرحله فایل بچ هر یک از کارتهای گرافیکتان را مقداردهی اولیه می‌کند، فایل DAG را روی هر یک از کارت‌های شما می‌سازد و شروع به هش کردن می‌کند. اجازه دهید این فایل حدود 20 ثانیه اجرا شود و سپس روی «S» کلیک کنید تا سرعت هش شما نمایش داده شود.

حالا می‌توانید دوباره از این اطلاعات در ماشین حساب استخراج اتریوم که در بالا آمده بود برای تعیین نمایش دقیق‌تری از درآمد خود استفاده کنید. برای نظارت بر روی درآمد خود در استخر به سایت Ethermine.org برگردید و آدرس کیف پول خود را در پنجره Address در بالا قرار دهید. روی دکمه «Check Status» کلیک کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان با CPU خود به جای GPU اتریوم استخراج کرد؟

پردازنده‌های گرافیکی بسیار سریع‌تر هستند به طوری که استخراج CPU دیگر سوددهی ندارد. حتی پردازنده‌های گرافیکی سطح مبتدی نیز حدود 200 برابر سریع‌تر از CPUها برای اهداف ماینینگ هستند.

آیا می توان از هر آدرس کیف پول ETH برای استخراج استفاده کرد؟

شما می‌توانید از هر آدرس کیف پول ETH برای استخراج استفاده کنید اما برخی از صرافی‌ها اجازه استخراج یا واریز مبالغ بسیار کم را نمی‌دهند. اگر کیف پول‌های موجود در این پست به درد شما نمی‌خورند از کیف پول دیگر استفاده کنید فقط مطمئن شوید که کیف پول انتخابی برای ماینینگ مناسب باشد.

آیا سایت‌های استخراج ابری به درد می‌خورند؟

به هیچ وجه از سایت‌های استخراج ابری اتریوم (Ethereum Cloud Mining) یا برنامه‌های سرمایه‌گذاری مرتبط به این موارد استفاده نکنید. 99.9 درصد از سایت‌های استخراج ابری طرح‌های پانزی و کلاه‌برداری هستند. حتی با وجود اینکه تعداد کمی از این سایت‌ها برای مدت طولانی فعالیت می‌کنند اما هیچ بازرسی درستی از قدرت هش فروخته شده وجود ندارد و معمولا این موارد سوددهی بسیار کمی دارند.

حداکثر چه مقدار اتریوم را می‌توان استخراج کرد؟

برخلاف بیت کوین محدودیتی برای میزان تولید اتریوم وجود ندارد. هم اکنون حدود 13500 اتر به صورت روزانه استخراج می‌شود.

سخن پایانی

امیدواریم این راهنما برای شما مفید بوده باشد! اگر به مشکلی برخوردید یا سؤالی دارید، لطفا سوالات خود را زیر این مقاله در قسمت نظرات بنویسید تا با هم مشکلات شما را در این زمینه حل کنیم. توجه داشته باشید، در این مقاله مراحل پیشرفته‌تر استخراج مانند اورکلاک، فلش بایوس، دسترسی و نظارت از راه دور یا استخراج دوگانه را توضیح نداده‌ایم منتظر آموزش‌های آتی ما باشید.

12 نظرات

  1. مطلب آموزشی بسیار مفیدی در رابطه با استخراج اتریوم بود. ممنون از تیم اکسکوینو

  2. آقا ول کنید این حرفا رو، برید بخرید هولد کنید سودش بیشتره
    تو دردسر اداره برق هم نمیافتید

  3. به نظرتون این کار سود خوبی داره ؟ ارزش زمان گذاشتن داره ؟

    • کامران یاقرپور

      لطفا در همین مقاله به سرفصل ” آیا اتریوم ارزش استخراج دارد ” مراجعه کنید .

  4. ممنونم لطفا در رابطه با استخراخ ارزها مطالب بیشتری قرار دهید .

  5. میشه با گوشی هم استخراج اتریوم رو انجام داد؟

  6. سعید قربانی

    مطلب جامع و مفیدی بود خسته نباشید اقای سلطانی

    • رضا سلطانی

      ممنون از نظر شما جناب قربانی
      همین نظرات باعث میشه خستگی ما دربره

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.