پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
اجلاس G20

در اجلاس G20 چه تصمیماتی برای ارزهای دیجیتال گرفته شد؟

G20 پذیرفت که درباره ارزهای دیجیتال قانون ‏گذاری کند. اما این تصمیم به نفع بازار خواهد بود؟ یا به ضرر آن؟

اجلاس G20

اعلامیه اجلاس G20

اجلاس G20 ، به عنوان یک انجمن بین‏‌المللی که دولت‌‏ها و بانک‌‏های مرکزی حکومت‏‌های 20 کشور بزرگ دنیا را گرد هم می‌‏آورد، تصمیم گرفته است تا در مورد عرصه‌‏ی ارزهای دیجیتال اقدام به قانون‏گذاری نماید.

یک اعلامیه در این راستا از اجلاس بدین صورت منتشر شده است :

” در راستای مبارزه با پول‏‌شویی و هم راستا بودن با استانداردهای FATF برای مقابله با تروریسم اقتصادی، تصمیم گرفته شد تا در مورد ارزهای دیجیتال اقدام به قانون‏گذاری نماییم. البته در این راستا، اقدامات دیگری را نیز در نظر خواهیم گرفت. “

اما این تصمیم، چه اثری را خواهد داشت؟

قانونگذاری رمز ارز ها

در صورت قانون گذاری ، این امر باعث ایجاد محدودیت‏‌هایی برای دسته‌‏های نوظهور از ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌‏های مربوط در این عرصه خواهد شد که با ایجاد محدودیت‏‌ها، باید مسیر پیشرفت و رشد خود را در دراز مدت طی کنند.

در این بین باید گفت که برای سال‌‏های زیادی، اجلاس G20 به واسطه‌‏ی تشویق‏‌های کشور ژاپن دارای یک موضع کاملاً روشن‎فکرانه در برابر قانون گذاری ارزهای دیجیتال بوده است. کشور ژاپن بعد از آمریکا به عنوان دومین بزرگ‏ترین بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌‏شود. در واقع هدف ژاپن همواره این بوده است که با ایجاد و فراهم کردن فضای مناسب، محیط سالمی را برای فعالیت هر دوی استارتاپ‏‌ها و شرکت‌‏های در ارتباط با ارزهای دیجیتال به وجود آورد.

رشد ارز دیجیتال

در این راستا باید گفت که مقررات وضع شده، به نوعی قادر خواهند بود تا به رشد شرکت‏‌های مبتنی بر فعالیت ارزهای دیجیتال سرعت بخشند. در این بین مخصوصاً صرافی‏‌ها بیش‏تر از بخش‌‏های دیگر به امکاناتی مانند سرویس‌‏های بانکی در راستای خرید و فروش مستقیم در پلتفرم خود با استفاده از ارزهای فیات نیاز دارند که با اعمال مقرارت، گویا شکل‏‌گیری این شرایط بسیار راحت‏‌تر خواهد شد.

نمونه‌‏ی بارز این موضوع، کشور کره‏‌ی جنوبی می‌‏باشد که اخیراً این اجازه را به بانک‌‏ها داده‏ است که با صرافی‏ های ارزهای دیجیتال فعالیت نمایند. همچنین کره‌‏ی جنوبی اجازه داده است تا موسسات مالی برای پلتفرم‌‏های تجاری مبتنی بر ارزهای دیجیتال، حساب‏‌های بانکی مجازی صادر کنند.

از طرفی باید گفت که در شرایط فعلی بیش‏تر کشورهای حاضر در اجلاس G20 ، قانون‏گذاری‌‏هایی را در ارتباط با عرصه‎ی ارزهای دیجیتال کشور خود انجام داده‌‏اند. ولی بی‏‌تردید قانون گذاری و ایجاد مقررات برای یک بازار بین‌‏المللی ارزهای دیجیتال می‌‏تواند کشورهایی مانند روسیه، آرژانتین و هند را که هنوز چارچوب‏‌های قانون‏ گذاری خاصی را برای ارزهای دیجیتال به وجود نیاورده‌‏اند، به طرز قابل توجهی تشویق نماید.

همچنین G20 ، این چنین بیان نمود که در نظر دارد که به سیستم در حال گسترش ساخت و توسعه‏‌ی ارزهای دیجیتال کمک نماید و در این راه حامی بزرگی برای رشد پایدار این عرصه از فعالیت باشد.

آیا این قانون گذاری مشکلاتی ایجاد می کند؟

هر چند که این قانون گذاری ممکن است برخی از کسب و کارهای تازه را در جهت رشد با مشکلاتی رو به رو نماید. ولی در این بین اگر کشورهای عضو اجلاس G20، بتوانند قانون گذاری های خود را طوری انجام دهند که رشد کسب و کارها و فعالیت‌‏های مبتنی بر ارزهای دیجیتال دچار تأثیرات منفی نگردد، بی‎تردید شکل‏‌گیری این قانون گذاری می‏‌تواند بسیار مفید بوده و موانع ارتباط بین عرصه‏‌ی تجارت‏‌های جهانی و ارزهای دیجیتال را از میان بردارد.

” ما همچنان به نظارت ادامه خواهیم داد و اگر نیاز باشد، به مقابله با ریسک‏‌های نوظهور و آسیب‌‏پذیری‌‏ها در سیستم اقتصادی خواهیم پرداخت؛ و از طریق قانون گذاری و نظارت ادامه‌‏دار از ایجاد دوری و تکه‌‏تکه شدن ارتباط بین این عرصه‏‌های تجاری، جلوگیری خواهیم نمود. ما به کسب پیشرفت در نظام مالی غیر بانکی و بدون واسطه‏‌ی ارتجاعی امیدوار هستیم. “

شکل‏‌گیری قوانین واضح، باعث سرعت بخشیدن درعملکرد برخی از موسسات مالی می‌شود.

در این راستا باید گفت که شکل‏‌گیری قوانین واضح، باعث سرعت بخشیدن در شروع فعالیت و عملکرد برخی از موسسات مالی مانند Stanley، Goldman، Sachs و State Street در انجام سرمایه گذاری های مبتنی بر ارزهای دیجیتال خواهد شد که در حال حاضر این موسسات در انتظار اعمال قانون ‏گذاری ها هستند تا به عنوان نگهبانان مطمئن بر فعالیت‏‌های این عرصه نظارت داشته باشند.

ابزار سرمایه ‌گذاری عمومی

هفته پیش Jay Clayton، به عنوان رئیس SEC (Securities and Exchange Commission) آمریکا این چنین بیان نمود که در حال حاضر بازارهای بیت کوین به صورت کلی فاقد نظارت و مقررات بوده و نسبت به اعمال دست‌کاری‌‏هایی در آن‌‏ها، بسیار آسیب‌‏پذیر می‌‏باشند.

سخنان Jay Clayton، بدین صورت می‌‏باشد :

” انتظار سرمایه‏‌گذاران، سرمایه گذاری روی ابزار و کالایی است که در قالب ETF بوده و هیچ گونه ریسک دستکاری در آن‎ها وجود نداشته باشد. این مسئله‌‏ای است که باید بدان رسیدگی شده و حل گردد. “

در نهایت نیز باید گفت که اعمال تدریجی قوانین نظارتی بر بازارهای جهانی ارزهای دیجیتال، باعث خواهد شد تا صرافی‌‏ها بتوانند به سازگاری بهتری با قوانین منطقه‌‏ای برسند و این امکان وجود داشته باشد تا ابزار سرمایه‏ گذاری عمومی مانند یک ETF (یک کالای مبادله شده در صرافی) در رأس بازار عمومی صرافی‏ های ارزهای دیجیتال قرار داشته باشد.

منبع:CCN

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.