سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
ارز دیجیتال بیت کوین

آیا بیت کوین طلای جدید است؟

عموما تمام افراد جامعه، طلا را به عنوان بهترین پناهگاه در برابر بی ثباتی‌های اقتصادی پذیرفته‌اند. اخیرا بیت کوین نیز به عنوان یک متغیر کلان اقتصادی عملکرد بسیار خوبی داشته است. ولی سوال اینجاست که آیا بیت کوین را می‌توان مصداق طلا در علم اقتصاد دانست؟

ارز دیجیتال بیت کوین در اغلب موارد با طلا مورد مقایسه قرار می‌گیرد. اگرچه ممکن است این موضوع برای کسانی مانند پیتر دیوید شف که یک بروکر سرمایه گذاری، نویسنده و صاحب نظر امور مالی آمریکایی است خوشایند نباشد ، ولی به هر حال ارز دیجیتال بیت کوین از بسیاری جهات توانسته است قابلیت انعطاف پذیری خود را به مردم دنیا ثابت کند. ارز رمز نگاری شده بیت کوین مزیت‌های بی شماری نسبت به طلا دارد که امروزه دارندگان این ارز دیجیتال با آشکار شدن بیشتر این فواید، از انتخاب درست خود احساس غرور می‌کنند.

مقایسه بیت کوین و طلا

بدیهی است که طلا یک فلز گرانبها و نایاب است که همواره به عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شود. ولی تاریخ بشر در عصر دیجیتال تقریبا هیچ جایی ندارد. اگر در آینده‌ای نزدیک، کالایی که مطابق با دنیای پیشرفته امروزی باشد، بتواند جذابیت طلا را از آن خود کند، آن کالا چیزی نیست جز ارز دیجیتال بیت کوین.

ارز دیجیتال بیت کوین تقریبا تمام ویژگی‌های مثبت طلا را دارد ولی هنوز از نظر رشد و بلوغ بازار دچار کمبود‌ است.  به نقل از نشریه فوربز، ارز دیجیتال بیت کوین در بازارهای جهانی همانند طلا عمل کرده است، اما می‌توان گفت به دلیل اینکه این ارز رمز نگاری شده یک اختراع آنلاین است، با بازارهای مدرن امروزی مطابقت بیشتری دارد.

به عنوان مثال در درگیری‌های اقتصادی اخیر و جنگ تجاری بین دو ابر قدرت آمریکا و چین، بیت کوین عملکرد بهتری نسبت به طلا داشته و به عنوان یک پناهگاه امن برای دارایی‌های سرمایه‌گذاران به کار رفته است. علاوه بر این، طلا واکنش کندتری به رویدادهای جهانی از خود نشان داده است. به عبارت ساده‌تر بیت کوین به نبض بازار و رویدادهای جهانی نزدیک تر است.

از طرفی، طلا همچنان به لحاظ قدمت و مقدار سرمایه گذاری کل در بازار، نسبت به بیت کوین در جایگاه بهتری قرار دارد و بیت کوین برای رقابت در امر سرمایه گذاری باید اختلاف چند تریلیون دلاری خود را با طلا کاهش دهد.  با این حال، عوامل فاندامنتال تمام تلاش خود را برای ثابت کردن ارزش‌های برتر بیت کوین بر سایر فلزات گران‌بها به کار گرفته‌اند. معاملات روزانه انجام شده در صرافی‌های سراسر دنیا توسط این ارز دیجیتال به  این معناست که بیت کوین به عنوان یک دارایی سیال  نسبت به اتفاقات دنیای واقعی بسیار واکنش‌پذیر‌تر است.

با رشد هر چه بیشتر این ارز دیجیتال و افزایش تسلط بیت کوین بر بازار، تبدیل شدن آن به یک اندیکاتور کلان مهم در بازارهای جهانی دور از انتظار نیست. پس از تحقق این عوامل، می‌توان گفت بیت کوین واقعا یک طلای جدید است.

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.