پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
صرافی ارز دیجیتال بایننس و تحریم کاربران ایرانی

تحریم رسمی دسترسی کاربران ایرانی به صرافی بایننس

همان طور که در مقاله های قبل اشاره شده بود، صرافی ارز دیجیتال بایننس در قوانین خود به ممنوعیت دسترسی ایرانیان اشاره کرده بود و حتی در قسمتی از این متن به منع فعالیت های واریز و برداشت و ترید در مناطق غیر مجاز و شهروندان ایالت متحده آمریکا اشاره شده بود. البته این موضوع به طور رسمی بیان نشده بود و لیستی هم از مناطق غیر مجاز منتشر نشده بود.

صرافی غیر متمرکز (DEX) که توسط صرافی بزرگ بایننس توسعه پیدا کرده بود، اعلام کرد که 29 کشور دسترسی شان به این صرافی ممنوع است و هنگامی که کاربران از یکی از این مناطق وارد این صرافی شوند، پیامی به آن ها نشان داده می شود که محدودیت شان را به آن ها گوشزد می کند. کوین تلگراف عکسی منتشر کرده است و گفته است پیامی که ظاهر می شود، به شکل زیر است.

تحریم کاربران توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس

متن پیام:

به نظر می‌رسد که شما از طریق یکی از آدرس IP های متعلق به کشورهای زیر به www.binance.org دسترسی پیدا کرده اید (لیست کشورهای ممنوعه):

ایالات متحده آمریکا، آلبانی، بلاروس، بوسنی، برمه، آفریقای مرکزی،کونگو، کره شمالی، ساحل عاج، اوکراین، کرواسی، کوبا، هرزگوین، ایران، عراق، کوزوو، لبنان، لیبریا، لیبی، مقدونیه، مولداوی، صربستان، سومالی، سودان و سودان جنوبی، سوریه، ونزوئلا، یمن و زیمباوه.

در ادامه این پیام هم نوشته شده است:

لطفا به این نکته توجه کنید که از تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۹ که برابر با 10 تیر ماه 98 است، خرید و فروش و دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال از طریق سایت بایننس دیگر برای کاربران با آدرس های IP منطقه های ذکر شده فراهم نخواهد بود و مسدود خواهد شد.

آیا صرافی ارز دیجیتال بایننس واقعا غیر متمرکز است؟

بسیاری از افراد حوزه ارز دیجیتال این موضوع را نشانی برای غیر متمرکز نبودن این صرافی دانستند و حتی یک کاربر در توییتر با نام کاربری Whale Panda که در بازار ارز دیجیتال معروف است، در این باره گفته است:

این حرکت به ما یادآور می شود که DEX یک صرافی غیر متمرکز نیست و تمام این ها برای پامپ بایننس کوین BNB بوده است. هرگز قرار نبوده که این صرافی غیر متمرکز باشد.

صرافی بایننس وعده داده بود که یک صرافی غیر متمرکز ایجاد خواهد کرد و در آن یک پلتفرم تازه قرار می دهد که کاربران ایرانی بتوانند برای خرید و فروش ارز دیجیتال از این پلتفرم استفاده کنند اما آن را زودتر از موعد و در نیمه دوم ماه آپریل ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد و دقیقا از همان موقع غیر متمرکز بودن این صرافی زیر سوال رفت و مشخص شد که این صرافی ارز دیجیتال توانایی بلوکه کردن دارایی‌ها را هم دارد و این در حالی است که قاعدتا یک صرافی غیرمتمرکز نباید به دارایی‌های کاربران دسترسی داشته باشد.

 

منبع: cointelegraph

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.