پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ارزش کل قفل شده TVL چیست و چه اهمیتی در دیفای دارد؟

تی وی ال TV، کل ارزش قفل‌شده دارایی‌ها در یک پروتکل دیفای Defi است که اغلب به عنوان معیاری برای منابع مختلف دیفای عمل می‌کند. تی وی ال همچنین معیار اصلی برای میزان کاربرد، ارزش و اعتبار یک پروتکل دیفای است اما جای سوال است که آیا ارزش کل قفل شده میزان سود و بهره در بازار دیفای را به درستی و دقیقی اندازه‌‌گیری می‌کند؟ در این مقاله به بررسی مفهوم ارزش کل قفل شده، اهمیت آن در دیفای، تفاوت آن با ارزش بازار و جنبه‌های اصلی ارزش کل قفل شده می‌پردازیم.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟

ارزش کل قفل شده مقدار وجوهی است که کاربر در یک پروتکل مالی غیرمتمرکز سپرده‌گذاری کرده است. این وجوه می‌تواند برای چندین کار مانند سهام‌داری، استخرهای نقدینگی یا اعطای وام به پروژه اختصاص داده شود.

پروتکل‌ها برنامه‌های تخصصی و مستقلی هستند که برای رسیدگی به مسائل در صنعت مالی سنتی طراحی شده‌اند. نمونه‌ای از این پروتکل، دیفای یونی‌سواپ DeFi Uniswap است که یک صرافی غیرمتمرکز پیشرو است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا رمزارزها را بدون هیچ سایت مرکزی معامله کنند.

تی وی ال تعداد وام‌های معوق را که این سپرده‌ها کسب می‌کنند را نشان نمی‌دهد و ارزش فعلی سپرده‌ها را منعکس می‌کند. بنابراین، در صورت برداشت سرمایه‌گذاران یا واریز وجوه به پروژه، کل ارزش قفل‌شده تغییر خواهد کرد. به علاوه، دائما با تغییر ارزش دلار آمریکا تغییر می‌کند.

ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟
ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟

اگر از سایت‌های ردیابی دیفای استفاده کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که به‌عنوان نقطه عطف با تی وی ال، مقدارکل قفل‌شده مواجه شوید.

به بیان ساده‌تر، ارزش کل قفل‌شده تعداد دارایی‌هایی را نشان می‌دهد که در حال حاضر در یک پروتکل خاص در معرض خطر قرار می‌گیرند: این ارزش نشان‌دهنده تعداد وام‌های معوق نیست، بلکه کل مقدار عرضه است که توسط یک پروتکل تضمین می‌شود.

تی وی ال معیاری است که برای اندازه‌گیری سلامت کلی دیفای و بازار بازدهی استفاده می‌شود و می‌توانید ارزش کل قفل‌شده در بسیاری از خدمات را ردیابی کنید.

اصطلاح تی‌وی ال به معنای ارزش کل دلاری تمام دارایی‌هایی است که به قراردادهای هوشمند پروژه سپرده شده است. تی وی ال معمولا با دلار آمریکا محاسبه می‌شود اما می‌تواند به ارزهای دیگر تبدیل شود. اگرچه کامل نیست، از این معیار برای اندازه‌گیری «سلامت» کلی بازارهای دیفای و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

مجموع ارزش قفل شده با نماد اختصاری تی وی ‌ال TVL، مجموع دارایی‌هایی است که در یک پروتکل دیفای در هر زمان معینی روی هم چیده شده‌اند و برای اندازه‌گیری عملکرد پروتکل‌های دیفای استفاده می‌شود و به ارزیابی سلامت توکن کمک می‌کند و به عنوان یک معیار رایج استفاده می‌شود. راه ساده‌تر برای درک تی وی ال، بازار ارزهای دیجیتال است.

ارزش کل قفل‌ شده
ارزش کل قفل‌ شده

درست همانطور که مارکت کپ، اطلاعاتی را در مورد ارزش‌گذاری یک توکن ارائه می‌دهد، تی وی ال نیز اطلاعاتی در مورد ارزش‌گذاری یک پروژه دیفای، ترکیب وام، قرض، سهام و غیره ارائه می‌دهد. مجموع ارزش قفل‌شده را می‌توان به عنوان مقدار دارایی‌های رمزارزی قفل‌شده توسط کاربران برروی پلتفرم دیفای تعریف کرد که این شامل موارد زیر است:

۱. وام‌دهی – دارایی‌های رمزارزی سپرده شده با پلتفرم وام‌دهی مانند سلسیوس Celcius، اوه AAVE، کامپاند Compound، میکردائو MakerDAO.

۲. استیکینگ Staking – دارایی‌های رمزارزی با بلاک چین لایه ۱ مانند اتریوم Ethereum، پولکادات Polkadot، سولانا Solana، کازموس Cosmos و غیره.

۳. استخرهای نقدینگی – دارایی‌های رمزارزی که با استخرهای نقدینگی مختلف در پلتفرم‌هایی مانند یونی‌سواپ Uniswap سپرده می‌شوند.

۴. کشت سود – دارایی‌های رمزارزی با پروتکل‌های کشت سود مانند یرن فاینانس Yearn Finance، بیفی فاینانس Beefy Finance و غیره سپرده‌گذاری می‌شوند.

تی وی ال همچنین برای ارزیابی یک پلتفرم دیفای استفاده می‌شود. نسبت عمومی پذیرفته‌شده بازار سرمایه تی وی ال ۱:۱ است.

بنابراین، اگر نسبت بازار به تی وی ال یک پروژه بیشتر از ۱:۱ باشد، آنگاه پروژه بیش از حد ارزش‌گذاری شده است و بالعکس. علاوه بر این، این پلتفرم‌های دیفای برروی یک شبکه بلاک چین ساخته شده‌اند. تی وی ال همچنین به عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری عملکرد شبکه بلاک چین لایه ۱ استفاده می‌شود.

ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟
ارزش کل قفل شده (TVL) چیست؟

تی وی ال یک پلتفرم را می‌توان به روش‌های مختلفی محاسبه کرد. می‌توان آن را به صورت ارز دیجیتال یا به صورت ارز فیات محاسبه کرد. با این حال، ارزش‌گذاری ارز فیات برای تی وی ال به طور کلی در سطح جهانی پذیرفته شده است.

چرا کل ارزش قفل‌ شده تی وی ال برای دیفای مهم است؟

اهمیت تی وی ال در دیفای یک بخش جدایی‌ناپذیر برای رشد چشم‌انداز کلی دیفای است. پلتفرم‌های دیفای به سرمایه به شکل نقدینگی یا وثیقه در استخرهای معاملاتی نیاز دارند. ارزش کل قفل‌شده در یک پلتفرم خاص دیفای نه تنها نشان‌دهنده ارزش دارایی‌های موجود در پروتکل است بلکه جذابیت آن برای کاربران است.

تی وی ال شاخصی از قابلیت استفاده موثر برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است. رشد تی وی ال برای یک پروتکل خاص دیفای باعث بهبود قابل‌قبولی در قابلیت استفاده، نقدینگی و محبوبیت این پلتفرم می‌شود. همه این عوامل می‌تواند منجر به شانس‌های معتبر برای موفقیت پروژه دیفای شود.

چرا کل ارزش قفل‌ شده تی وی ال برای دیفای مهم است؟
چرا کل ارزش قفل‌ شده تی وی ال برای دیفای مهم است؟

تی وی ال بالاتر نشان می‌دهد که یک پروتکل دیفای، سرمایه قفل شده بیشتری در پلتفرم دارد. در نتیجه، کاربران می‌توانند برروی مزایا و بازدهی بهتر سرمایه‌گذاری کنند. برعکس، تی وی ال پایین‌تر نشان‌دهنده کمبود سرمایه است و بازدهی کمتری برای کاربران دارد.

اول از همه، باید متوجه شده باشید که چگونه ارزش کل قفل‌شده برای یک پلتفرم دیفای به عنوان شاخصی معتبر عمل می‌کند. تی وی ال معیاری موثر و ساده برای ارزیابی محبوبیت یک پروژه با شناسایی حدودی از تعداد کاربران فعال است. بنابراین، نمی‌توانید اهمیت ارزش کل قفل شده در دیفای را برای یافتن استحکام یک پروژه انکار کنید.

هر پلتفرم دیفای تعدادی خدمات را ارائه می‌دهد که برای آن‌ها به نقدینگی نیاز دارد. بگذارید با چند مثال این موضوع را بفهمیم:

۱. یک صرافی غیرمتمرکز مانند یونی‌سواپ به نقدینگی توکن‌های مختلف نیاز دارد. هر زمان که شخصی برای مبادله این توکن‌ها به صرافی یونی‌سواپ می‌آید، توکن‌های مربوطه باید در صرافی موجود باشد. فرض کنید می‌خواهید توکن‌های اتریوم را با مانا MANA خریداری کنید. سپس یونی‌سواپ باید یک استخر نقدینگی اتریوم/ مانا داشته باشد تا بتوانید این توکن‌ها را با موفقیت مبادله کنید. کاربرانی مانند من و شما وجوه خود را در این استخرهای نقدینگی قفل می‌کنیم. بورس برای تامین نقدینگی به ما پاداش می‌دهد.

۲. یک وام‌دهی و قرض‌دهی مانند اوه به نقدینگی توکن‌های رمزارزی نیاز دارد تا بتواند این توکن‌ها را به کاربران قرض دهد. کاربران این توکن‌ها را نزد اوه سپرده می‌کنند و در ازای آن، اوه به آن‌ها بهره می‌پردازد. بنابراین، تی وی ال، میزان نقدینگی پلتفرم دیفای را نشان می‌دهد. هرچه نقدینگی بیشتر باشد، پلتفرم قابل اعتمادتر است.

میزان تی وی ال چه کمکی به تامین نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز می‌کند؟

برای صرافی‌های غیرمتمرکز، تی وی ال فقط یک معیار برای سنجش قدرت یک پروژه نیست بلکه پارامتری بسیار فراتر و حیاتی‌تر است. این معیار برای صرافی‌های غیرمتمرکز، مستقیما با تامین نقدینگی این صرافی‌ها در ارتباط است. هرچه تی وی ال بالاتر باشد، میزان توکن‌هایی که سرمایه‌گذاران برای تامین نقدینگی این صرافی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز بالاتر خواهد بود.

بنابراین، کاربران این صرافی‌ها دیگر با مشکلات مربوط به کم بودن نقدینگی، دست و پنجه نرم نخواهند کرد. بر همین اساس، تامین‌کنندگان نقدینگی با قفل‌کردن سرمایه خود، به کارکرد هر چه بهتر صرافی‌ها کمک می‌کنند و صرافی‌ها هم به عنوان پاداش، مقداری از کارمزد‌های صرافی را به این افراد می‌دهند.

میزان تی وی ال چه کمکی به تامین نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز می‌کند؟
میزان تی وی ال چه کمکی به تامین نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز می‌کند؟

میزان پاداشی که تامین‌کننده نقدینگی دریافت می‌کند مستقیما به جفت‌ارزی که نقدینگی آن را تامین می‌کند و مقدار تقاضایی که برای معامله آن جفت‌ارز در صرافی وجود دارد بستگی دارد.

تفاوت بین تی وی ال و ارزش بازار

ممکن است در مورد ارزش بازار به عنوان شاخصی از عملکرد یک پروژه تعجب کنید. با این حال، ارزش بازار یک پروتکل دیفای، حمایت از یک پروتکل توسط سرمایه‌گذاران فعال در کنار سرمایه‌گذاران غیرفعال را نشان می‌دهد. بالعکس، مقدار کل قفل شده به عنوان شاخصی مشخص از عملکرد یک پروتکل در دامنه دیفای عمل می‌کند.

سرمایه‌گذاران غیرفعال ممکن است از خود پروتکل استفاده نکنند و باید در پروتکل برای بازدهی مطلوب در مرحله بعد سرمایه‌گذاری کرده باشند.

سرمایه‌گذاران غیرفعال، توکن‌های پروتکل‌ها را با پیش‌بینی افزایش قیمت توکن‌ها خریداری می‌کنند و در نتیجه رشد سرمایه بازار را تسهیل می‌کنند. با این حال، ارزش کل قفل شده یا تی وی ال قابلیت استفاده واقعی پلتفرم را برای سرمایه‌گذاران به نمایش می‌گذارد.

تفاوت بین تی وی ال و ارزش بازار
تفاوت بین تی وی ال و ارزش بازار

سرمایه‌گذاری بازار تصوری از پتانسیل آینده یک پروتکل خاص دیفای ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، ارزش کل قفل شده در یک پروژه مالی غیرمتمرکز نشان می‌دهد که پروتکل در حال حاضر چگونه عمل می‌کند.

چگونه می‌توان مقدار کل ارز قفل شده برای یک پروتکل دیفای را پیدا کرد؟

شاخص دیفای پالس DeFi Pulse و پلتفرم دیفای لاما DeFi Llama می‌توانند کمک کنند تا تی وی ال را برای یک پروتکل مالی غیرمتمرکز پیدا کنید.

این پلتفرم‌ها نمایش دقیقی از مقدار کل قفل شده در پروتکل های دیفای در سراسر جهان ارائه می‌دهند و به راحتی می‌توانید پروتکل‌های دیفای را با بیشترین حجم دارایی‌های رمزارزی در پلتفرم ها شناسایی کنید. جالب توجه است که دو شرکت تحلیلی مختلف از روش‌های متفاوتی برای نظارت بر تی وی ال پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز استفاده می‌کنند.

کاربران دیفای باید بدانند که دیفای پالس تراکنش‌های قرارداد هوشمند پروتکل دیفای در بلاک چین اتریوم را ردیابی می‌کند. با استفاده از کل موجودی توکن‌های ERC-20 و اتر در پروتکل، مقدار تی وی ال را مشخص می‌کند.

از سوی دیگر، پلتفرم دیفای لاما از روش متفاوتی برای محاسبه تی وی ال استفاده می‌کند. پلتفرم دیفای لاما، توازن همه زنجیره‌های دیفای یا هر پلتفرم فردی را برای محاسبه تی وی ال به شکل مشخصی می‌گیرد.

جنبه‌های اصلی در تعیین مقدار کل قفل شده برای پروتکل دیفای

در تعیین مقدار کل قفل شده برای یک پروتکل دیفای، سه جنبه اصلی وجود دارد که عبارتند از:

  • عرضه پروتکل دیفای
  • حداکثر عرضه در گردش پروتکل دیفای
  • نرخ روز پروتکل دیفای

برای تعیین تی وی ال در پروتکل‌های دیفای لازم نیست مراحل پیچیده‌ای را طی کنید. این فرآیند با شناسایی ارزش بازار پروژه دیفای با ضرب عرضه پروژه دیفای در قیمت روز آن آغاز می‌شود.

در مرحله بعد، باید ارزش بازار را بر حداکثر عرضه در گردش پروتکل برای پیدا کردن تی وی ال تقسیم کنید. تقسیم کل ارزش بازار یک دارایی قفل شده بر اساس برآورد تی وی ال می‌تواند تصور واضحی از نسبت تی وی ال ارائه دهد.

نسبت تی وی ال یک شاخص مهم است که نشان‌دهنده ارزش کم یا بالای یک دارایی دیفای است. به عنوان مثال، اگر این نسبت کمتر از ۱ باشد، دارایی کمتر از میزان ارزش‌گذاری شده است و برای سرمایه‌گذاران مناسب‌تر است. از سوی دیگر، اگر ارزش بازار فراتر از تخمین تی وی ال باشد، دارایی می‌تواند بیش از حد تعیین شده، ارزش‌گذاری شود.

چه وبسایت‌هایی برای بررسی ارزش کل قفل شده در دیفای وجود دارد؟

یکی از معیارهایی که برای محاسبه رشد منابع مالی غیرمتمرکز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد ارزش کلی قفل شده است. این مقدار کل پولی است که در دیفای سپرده‌گذاری شده و با اضافه کردن کل مقدار بیت کوین، اتر و استیبل کوین‌های توکنیزه شده که در پروتکل‌های مختلف دیفای سپرده‌گذاری شده‌اند محاسبه می‌شود.

با توجه به اینکه پروژه‌های جدید دیفای معمولا بعد از چند روز، چند هفته و حتی چند ماه پوشش داده می‌شوند این اعداد ۱۰۰ درصد دقیق نیستند. برای مثال در یک سرویس ارزش کل قفل شده می‌تواند به اندازه ۱۸ میلیارد دلار باشد و روی دیگری ۲۰ میلیارد دلار و روی سرویس دیگر ۲۲ میلیارد دلار. دلیل چنین تفاوتی هم این است که همه وبسایت‌ها برای آمارهای دیفای یا از الگوریتم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند یا زمان فهرست‌بندی آن‌ها باهم فرق دارد.

سرویس‌های متعددی برای بررسی تی وی ال در دیفای وجود دارند که عبارتند از:

دیفای پالس DeFi Pulse

دیفای پالس رهبر مطلق صنعت دیفای است. دیفای پالس معتبرترین وبسایتی است که در این زمینه وجود دارد اما در زمینه اضافه کردن پروتکل‌های جدید دیفای از سایر وبسایت‌ها کندتر است. به همین دلیل هم تی وی ال که در دیفای پالس نشان داده می‌شود اغلب از سایر سرویس‌ها کمتر است.

دیفای پالس
دیفای پالس

اما هنوز هم دیفای پالس پرکاربردترین سرویس وب است، بنابراین بقیه رسانه‌ها هم از اعدادی که در صفحه اصلی آن‌ها نمایش داده می‌شود استفاده می‌کنند.

اخیرا دیفای پالس بیت کوین توکنیزه شده را از رتبه‌بندی خود حذف کرده‌ و آن را وارد یک رتبه‌بندی جداگانه کرده‌ است. درحال حاضر ارزش کل قفل شده در دیفای پلاس ۲۰ میلیارد دلار به علاوه ۴.۷ میلیارد دلار بیت کوین توکنیزه شده است.

سرویس دی‌بنک DeBank

دی‌بنک یک کیف پول دیفای، یک داشبورد دیفای و یکی از جامع‌ترین فهرست‌های راهنمای دیفای در جهان را ارائه می‌دهد. به همین دلیل هم تی وی الی که روی وبسایت آن‌ها نشان داده می‌شود بیشتر از مقدار ارائه شده توسط دیفای پلاس است و مقدار آن در زمان نوشتن این مطلب ۳۰ میلیارد دلار است.

سرویس دی‌بنک
سرویس دی‌بنک

دلیل آن هم این است که دی‌بنک در زمینه فهرست‌بندی پروژه‌های جدید دیفای خیلی سریع‌تر عمل می‌کند و درحال حاضر ۱۸۵ پروژه در فهرست دیفای خود دارد. همچنین طراحی آن هم به خاطر رنگ‌ها و تنظیمات فوق مدرن و کاربر پسندش نسبت به دیفای پلاس بهتر است.

سرویس دیفای لاما DeFi Lama

اگر از یونی‌سواپ خوشتان می‌آید پس سرویس دیفای لاما قطعا برای شما مناسب است. دلیل آن هم این است که دیفای لاما با الهام‌گیری از یونی‌سواپ طراحی شده است و از نظر طراحی یکسان هستند. درحال حاضر دیفای لاما با مقدار دامیننس میکردائو بالای ۱۵ درصد مقدار تی وی ال را ۲۶.۷۶ میلیارد دلار نمایش می‌دهد.

سرویس دیفای لاما
سرویس دیفای لاما

این سرویس ۷۰ پروژه دیفای را فهرست‌بندی کرده است. و برای بررسی تی وی ال پروژه‌هایی که هنوز بر روی سرویس‌های مشابه موجود نیستند می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای دیفای پلاس استفاده کرد.

سرویس بررسی ارزش کل قفل شده: کوین جکو CoinGecko

حتی کوین جکو و کوین مارکت کپ CoinMarketCap هم قدرت دیفای را درک کرده‌اند و چند ماه پیش دو فهرست ویژه معرفی کردند که از طریق آن امکان پیگیری تمام پروژه‌های دیفای که توسط مارکت کپ MarketCap ارائه شده‌اند وجود دارد. در کوین جکو و در این صفحه خاص امکان بررسی ارزش کل قفل شده برروی دیفای وجود دارد و درحال حاضر مقدار این ارزش ۲۴ میلیارد دلار نشان داده می‌شود.

برای بررسی تی وی ال هر پروژه کافی است صفحه داخلی هر پروژه را در کوین جکو باز کنید، در این صفحه می‌توانید اندازه تی وی ال و اطلاعات مفید دیگری مانند نسبت تی وی ال/ ارزش بازار را پیدا کنید. این سرویس برای پیدا کردن پروژه‌های دیفای که هنوز ارزش زیادی ندارند و می‌توانند منجر به کسب سود قابل‌توجهی شوند، مفید است.

سرویس اتر اسکن Etherscan

با وجود اینکه اتر اسکن بهترین ردیاب توکن‌های اتریوم و ERC-20 است، مواردی در صفحه دیفای آن وجود دارند که نیازمند بهبود هستند. به دلیل اینکه فهرست پروژه‌های دیفای موجود در آن نسبتا کوتاه است میزان ارزش کلی قفل شده را ۱۵ میلیارد دلار نشان می‌دهد.

سرویس اتر اسکن
سرویس اتر اسکن

اگر هر ۴ سرویسی که قبل از این معرفی شد به صورت هم‌زمان دچار مشکل شدند می‌توانید از این سرویس استفاده کنید (هرچند چنین چیزی کاملا غیرممکن است). کاملا مطمئن هستیم که اتر اسکن در آینده برای بهبود داشبورد دیفای خود بیشتر تلاش می‌کند.

بالاترین میزان تی وی ال در پروتکل دیفای

در ابتدای سال ۲۰۲۰، کل ارزش قفل شده در پلتفرم‌های دیفای تقریبا ۶۳۰ میلیون دلار بود و میکردائو MakerDAO یکی از اولین پروتکل‌هایی بود که از نظر تخمین‌های دیفای تی وی ال DeFi TVL در جدول در اولویت بود.

در حال حاضر پروتکل‌های جدیدی مانند اوه و کرو Curve نیز وارد بازار شده‌اند و از رهبران قبلی پیشی گرفته‌اند. برای مثال، مجموع تی وی ال پروتکل کرو، ۱۷ میلیارد دلار است.

در حالی که میکردائو دارای ۱۱.۵ میلیارد دلار، کل ارزش قفل شده است. پروتکل‌های دیگر محبوب دیفای با تخمین تی وی ال بالا شامل لیدو Lido و انکر Anchor هستند. تخمین تی وی ال لیدو Lido TVL، ۱۵.۴ میلیارد دلار است در حالی که میزان تی وی ال پروتکل انکر ۱۲.۶ میلیارد دلار است.

سخن نهایی

شبکه اتریوم، پیشرو در برنامه‌های دیفای است و بزرگترین شبکه از نظر میزان تی وی ال دیفای است. با این حال، باید توجه داشته باشید که چشم انداز دیفای به طور مداوم با معرفی پروتکل‌ها و راه‌حل‌های جدید در حال تغییر است. رهبران دیروز راه را برای رقبای جدید از نظر تی وی ال بر اساس کاربردهای خود هموار کرده‌اند.

اهمیت تی وی ال در دیفای به دلیل نقش آن در نمایش پتانسیل فوری یک پروتکل دیفای مشخص می‌شود. در نتیجه، نشانگر بهتری نسبت به ارزش بازار یک پروژه خاص دیفای است. نه تنها سرمایه‌گذاران را در مورد ارزش واقعی پروتکل‌های دیفای جدید یا موجود راهنمایی می‌کند بلکه راه را برای پذیرش آسان‌تر دیفای هموار می‌کند.

اعتماد عموم مردم به یک اکوسیستم می‌تواند حجم‌های عظیمی از سرمایه را به سمت آن اکوسیستم روانه کند. تی‌ وی ال نیز معیاری مناسب برای بررسی همین مسئله است و همان‌طور که در این مقاله خواندید، کاربرد‌های فراوانی نیز دارد. میزان سرمایه قفل شده، یکی از پارامتر‌های فاندامنتال مهم است که حتما باید در هنگام سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها آن را لحاظ کنید.

سوالات متداول

سوالات متداول
سوالات متداول

۱. ارزش کل قفل‌ شده (TVL) چیست؟

ارزش کل قفل شده شاخصی برای تجزیه و تحلیل عملکرد پروژه‌های دیفای است. به زبان ساده تی وی‌ ال نشان‌دهنده رغبت افراد به یک پروژه است.

۲. تی وی ال چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه تی وی ال کافی است که قیمت توکن پروژه را در تعداد توکن‌های در گردش ضرب کرد. بعد از آنکه ارزش بازار توکن به دست آمد، آن را بر حداکثر عرضه توکن‌ها تقسیم کنید. با این فرمول به سادگی تی وی‌ ال را محاسبه کرده‌اید.

۳. تغییرات شاخص تی وی ال چگونه است؟

یکی از نکات مهمی که در ارتباط با شاخص سرمایه قفل شده وجود دارد و باید هنگام تجزیه و تحلیل پلتفرم‌های مختلف دیفای در نظر گرفت این است که حجم قفل شده بازار ثابت نیست. در واقع عدد تی وی ال می‌تواند حتی در عرض چند ساعت تغییر کند.

۴. اهمیت تی وی ال در بررسی پروژه‌های دیفای چیست؟

سرمایه‌گذاران دیفای روی توکن‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که امیدوار هستند در آینده با فروش آن‌ها به سود برسند. اما در بیشتر موارد چنین اتفاقی نمی‌افتد و متحمل ضررهای مالی سنگین می‌شوند. یکی از اساسی‌ترین ابزار برای سنجش قدرت یک پروژه محاسبه معیار سرمایه قفل شده است.

۵. شاخص تی وی ال چه کاربردی دارد؟

تی وی ال هر پروژه نشان‌دهنده میزان اعتبار و استفاده کاربران از آن است. هر چه میزان تی وی ال یک پروژه بالاتر باشد، امنیت آن نیز بالاتر خواهد بود. به طور کلی یکی از مواردی که کاربران برای سرمایه‌گذاری در پروتکل‌های دیفای باید به آن توجه داشته باشند، میزان تی وی ال پروژه و اطمینان از امنیت آن است.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.