ارز دیجیتال آرویو (Arweave) چیست و چه آینده‌ای دارد؟

ایجاد فضاهای ذخیره‌سازی ابری به دلیل ریسک‌های مختلف نگهداری داده‌ها در فضاهای ذخیره سازی محلی، کمک شایانی به بحث امنیت داده‌ها کرده است. در پی راه‌اندازی پلتفرم‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌هایی پدیدار شدند که به دنبال ذخیره سازی فضای ابری غیرمتمرکز رفتند. پلتفرم آرویو (Arweave) یکی از این پلتفرم‌ها است که به دنبال ارائه خدمات ذخیره سازی داده‌ها به صورت غیر متمرکز است. در این مقاله به بررسی کامل ارز دیجیتال آرویو و نحوه ارائه خدمات این پلتفرم می‌پردازیم.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

پلتفرم آرویو (AR) چیست؟

پلتفرم ارز دیجیتال آرویو (Arweave) بستری برای ذخیره‌سازی داده‌ها بصورت غیرمتمرکز است. آرویو در نقش یک فضای ابری (Data Cloud) عمل می‌کند و وظیفه ذخیره داده‌ها در فضای وب را بصورت غیرمتمرکز به عهده دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که آرویو یک پروتکل ذخیره داده است که با فناوری Blockweave ساخته شده است. در راس شبکه آرویو، پرماوب (permaweb) قرار دارد؛ یک وب سراسری متعلق به انجمن این پلتفرم که هر کسی در آن می‌تواند مشارکت داشته باشد و یا در ازای نگهداری داده‌ها توکن AR دریافت کند.

فضای ذخیره سازی ابری آرویو
فضای ذخیره سازی ابری آرویو

ارز دیجیتال اِی‌آر (AR) چیست؟

شبکه آرویو برای ذخیره اطلاعات از ارز دیجیتال AR استفاده می‌کند و خصوصیات مشترکی با پلتفرم‌هایی از جمله فایل‌کوین (FIL)  و سیاکوین (Sia) دارد. کاربران برای ذخیره سازی دیتا در شبکه، می‌بایستی توکن AR را خریداری کنند تا بتوانند هزینه نگهداری دیتا و کامپیوترهای ارائه دهنده خدمات ذخیره داده را پرداخت کنند.

تعداد کل عرضه توکن‌های این پلتفرم به ۶۶ میلیون توکن محدود است که در حال حاضر حدود ۶۵ میلیون آن عرضه شده است. این تعداد توکن در مقایسه با بسیاری از ارزهای دیجیتالی که ایده‌های بلندپروازانه‌ای در سر می‌پرورانند بسیار کم است و هنگام افزایش تقاضا نقش سازنده‌ای را برای دارندگان این توکن بازی می‌کند.

سام ویلیامز (Sam Williams) و ویلیام جونز (William Jones) از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال آرویو هستند.
سام ویلیامز بنیان گذار آرویو

تاریخچه و بنیان گذاران آرویو (Arweave)

آرویو برای نخستین بار با نام آرچین (Archain) در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در سال ۲۰۱۸ به آرویو (Arweave) تغییر نام داد و در ژوئن ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد.

سام ویلیامز (Sam Williams) و ویلیام جونز (William Jones) از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال آرویو هستند. سام و ویلیام مدرک دکترای خود را از دانشگاه Kent دریافت کرده‌اند و در زمینه سیستم‌های غیرمتمرکز و توزیع شده (distributed) تخصص دارند.

مشاوران آرویو عبارتند از: جسپر نوهر (Jesper Noehr)، مدیرعامل سابق Bitbucket، آنتونی رایان (Anthony ryan) رئیس توسعه Quantstamp و جولیان لنز (Julian Lenz)، سرمایه‌گذار Techstars.

نحوه عملکرد شبکه آرویو و مقایسه آن با راز دیجیتال سولانا
نحوه کار شبکه آرویو

نحوه کار آرویو

آرویو فضای خالی ذخیره سازی دیتا را به کاربرانی که به فضای ذخیره سازی ابری احتیاج دارند متصل می‌کند. این سیستم ذخیره دائمی داده، امنیت را به همراه مشوق‌های مالی برای ذخیره بدون واسطه اطلاعات فراهم می‌کند.

شبکه Arweave برخلاف سایر شرکت‌های سنتی، بصورت غیرمتمرکز عمل می‌کند. به این معنا که هر کس می‌تواند داده‌های خود را در فضای ذخیره سازی این شبکه بدون وجود یک ناظر یا واسطه ذخیره کند. Arweave از طریق غیرمتمرکز سازی، یک استاندارد جدید در حوزه بایگانی و ذخیره سازی داده‌ها ارائه کرده است، استانداردی که در آن اطلاعات بصورت سراسری و جهانی بر روی صدها سیستم ذخیره می‌شود و با این روش، تمامی اطلاعات کاربران در هر نقطه از جهان در برابر هرگونه آسیب از جمله آتش‌سوزی، سیل یا آسیب‌های عمدی ایمن خواهد ماند.

عملکرد شبکه آرویو

هسته فناوری Arweave نوعی زنجیره به نام Blockweaves است. بلاک‌چینی که به مجموعه‌ای از بلاک‌های حاوی تراکنش‌ها متصل است. یک Blockweave که برای پروتکل ارز دیجیتال آرویو طراحی شده است، متشکل از یک سری بلاک‌هایی است که حاوی اطلاعات لینک چندگانه به بلاک‌های قبلی شبکه است. این رشته اطلاعات به شبکه اجازه می‌دهد تا ماینرها الگوریتم اثبات دسترسی (PoA) را برای افزودن بلاک‌های جدید پیاده‌سازی کنند.

برخلاف سایر بلاک‌چین‌های سنتی، جایی که ماینرها مجبور به مصرف برق برای کسب توکن هستند. در شبکه Arweave ماینرها تشویق می‌شوند تا داده‌های ارزشمند (اطلاعات ذخیره شده در شبکه) را در ازای دریافت پاداش جایگزین کنند. ارزش این کار به ذخیره سازی داده‌ها در ازای استفاده از انرژی است که به شکل معمول در شبکه‌های بلاک‌چینی تلف می‌شود.

اهدای فضای ذخیره‌سازی در آرویو

فضای ذخیره سازی داده آرویو توسط یک الگوریتم شفاف اداره می‌شود که برای کاربران این امکان را فراهم می‌سازد تا اطلاعات را بصورت دائمی و یکپارچه همانند سازی کنند.

مکانیزم اقتصادی ارز دیجیتال آرویو مشابه ساختار اقتصادهای سنتی است. هنگامی که اطلاعاتی به شبکه آرویو افزوده می‌شود، کاربر طبق یک قاعده از پیش تعیین شده، به شکل خرید فضای ذخیره سازی اقدام به ثبت اطلاعات می‌کند. بابت در اختیار گذاشتن فضای ذخیره سازی، به کاربران مبالغی (که پیش‌تر از کاربران درخواست کننده فضا دریافت شده) اهدا می‌شود و بدین ترتیب، ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی، در ازای به اشتراک گذاری فضاهای خالی سیستم‌های خود کسب سود می‌کنند.

با توجه به تخمین‌های محافظه‌کارانه نسبت به قیمت‌گذاری ذخیره سازی اطلاعات، Arweave دوام بلندمدت اشتراک‌گذاری شبکه را تضمین می‌کند.

پرماوب مجموعه‌ای از اسناد و اپلیکیشن‌های به هم پیوسته است که درست مانند وب سنتی، تمام داده‌ها در آن بصورت دائمی ذخیره شده اند
پرماوب آرویو

پرماوب (Permaweb) چیست؟

در راس لایه ذخیره سازی دیتای آرویو، پرماوب (permaweb) قرار دارد. پرماوب مجموعه‌ای از اسناد و اپلیکیشن‌های به هم پیوسته است که درست مانند وب سنتی، تمامی داده‌ها در آن بصورت دائمی ذخیره شده‌اند. از آنجایی که خود شبکه Arweave بر روی پروتکل HTTP ساخته شده است، تمامی مرورگرها به تمامی داده‌های ذخیره شده در شبکه دسترسی دارند. به دلیل این‌که که شبکه آرویو خود به عملکرد داخلی محتواها تصرفی ندارد، از پرماوب می‌توان برای ذخیره برای انواع اطلاعات موجود (از فایل‌های ویکی، پی‌دی‌اف و ویدیوها تا برنامه‌های کاربردی تحت وب) در هر زمان استفاده شود.

پس از قرارگرفتن این اطلاعات در شبکه، این فایل‌ها برای همیشه در تمامی نقاط جهان و در هر زمان قابل دسترسی هستند. علاوه‌بر این، این اطلاعات را پس از ارسال و ذخیره نمی‌توان تغییر داد و این باعث می‌شود تا یکپارچگی برای برنامه‌ها حفظ شده و تائید اطلاعات امکان‌پذیر شود.

ارز دیجیتال آرویو از الگوریتم اثبات دسترسی استفاده می‌کند که برای ذخیره سازی دیتا از آن استفاده می‌شود.
استخراج توکن ارز دیجیتال آرویو

استخراج توکن آرویو

استخراج توکن ارز دیجیتال آرویو نیاز به سیستم‌های پیشرفته و قدرتمندی که برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شود ندارد. همانطور که گفته شد، Arweave از الگوریتم اثبات دسترسی استفاده می‌کند که برای ذخیره سازی دیتا از آن استفاده می‌شود. برای راه‌اندازی ماینر آرویو، کافی است تا فایل tra.gz را از سایت خود arweave.org دانلود کنید و مطابق دستورالعملی که در بخش راهنمای نصب ماینر قرار دارد، ماینر خود را پیاده‌سازی کنید.

خرید و فروش توکن Arweave

امکان خرید و فروش ارز دیجیتال آرویو در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله کریپتوکام (Crypto.com)، ای‌تورو (eToroX)، اوکی‌کوین (OKCoin)، بایننس (Binance)، گیت (Gate.io) و غیره وجود دارد که اکثرا با جفت ارز AR/USDT قابل معامله است.

همکاران پلتفرم آرویو
همکاری با پلتفرم آرویو

نحوه ذخیره سازی و کیف پول AR

از جمله کیف پول‌های اصلی پشتیبانی کننده توکن‌های AR که امکان نگهداری و ذخیره ارز دیجیتال آرویو را به کاربران خود می‌دهند، اکسکوینو (Excoino) و لجر (Ledger) هستند.

آینده ارز دیجیتال اِی‌آر (AR)

بیش از ۵۰ اپلیکیشن در پروتکل آرویو ایجاد شده است که به صورت حرفه‌ای به دنبال توسعه این پلتفرم هستند. همکاری آرویو با دیگر اپلیکیشن‌ها و شبکه‌ها نیز می‌تواند از عوامل تاثیر گذار بر روی آینده ارز آرویو باشد.

همچنین، در صورت تحقق وعده‌های آرویو و استقبال گسترده از اکوسیستم این پلتفرم، قطعا شاهد رشد چشمگیری در قیمت توکن‌های اِی‌آر خواهیم بود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تعداد محدود و نسبتا پایین عرضه آن، می‌تواند به رشد بلند مدت آن کمک شایانی کند.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.