پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
معرفی ارز دیجیتال استورج

ارز دیجیتال استورج Storj چیست و چه آینده ای دارد ؟

آشنایی با پلتفرم استورج

روند افزایشی تقاضا برای فضاهای سخت افزاری ذخیره سازی دیتا و خطرات نگهداری اطلاعات بر روی این تجهیزات از جمله خرابی یا مفقودی فضاهای ذخیره سازی آفلاین اطلاعات مانند هارددیسک‌ها و کارت‌های حافظه، توسعه‌دهندگان خدمات بلاک‌چینی را تشویق به ساخت پلتفرم‌های ذخیره ابری کرده است.

پلتفرم ارز دیجیتال استورج (Storj) یک پلتفرم منبع باز مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است که برای ذخیره سازی غیرمتمرکز داده‌ها طراحی و ایجاد شده است که به آن فضای ابری غیرمتمرکز (Decentralized Could Storage) گفته می‌شود.

استورج همچنین خود را به عنوان پلتفرمی برای پشتیبانی و انتقال رسانه معرفی می‌کند. توسعه‌دهندگان استورج فراتر از فضای ذخیره سازی ابری تجاری، به دنبال ارائه خدمات بیشتر و متفاوت‌تری هستند. این پلتفرم در واقع می‌خواهد با پشتیبانی از سرویس ذخیره سازی و با کمک وجود مقادیر زیادی از فایل‌های ویدیوئی، صوتی، عکس و غیره، به یک پلتفرم تحویل محتوای رسانه‌ای همه منظوره تبدیل شود.

سیستم ذخیره‌سازی فضای ابری
سیستم ذخیره‌سازی فضای ابری

ارز دیجیتال استورج (Storj) چیست؟

ارز دیجیتال استورج (Storj) برای ایجاد انگیزه جهت به اشتراک گذاری فضاهای خالی و اضافی ذخیره سازی سیستم‌های کاربران و ارائه پاداش به آنان ایجاد شده است. ارز دیجیتال استورج بنا دارد یک زیرساخت غیرمتمرکز برای انتقال محتواهای فایلی (اعم از ویدئویی و صوتی) ارائه کند.

نام استورج (Storj) از واژه انگلیسی Storage به معنای ذخیره‌سازی برگرفته شده است. استورج خود را به عنوان یک راه‌حل ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل معرفی می‌کند که مزایای ذخیره‌سازی مبتنی بر فناوری ابری (Cloud) و فناوری بلاک‌چین را با یکدیگر ادغام کرده است.

هسته اصلی این پروژه شبکه Storj است. کاربرانی که قصد به اشتراک‌گذاری فضاهای خالی ذخیره‌سازی سیستم‌های خود را دارند به این شبکه متصل شده تا منابع ذخیره‌سازی خود را اصطلاحاً اجاره دهند و تبدیل به یک ارائه دهنده فضای ابری در مقیاس کوچک شوند.

ارز دیجیتال استورج چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار شبکه ارز دیجیتال استورج شباهت زیادی به فناوری تورنت (Torrent) دارد. تورنت‌ها به صورت شبکه‌های نظیر به نظیری (P2P) عمل می‌کنند که در آن هر فایل ذخیره شده به بخش‌های کوچک زیادی تقسیم می‌شود و سپس بین کاربران توزیع می‌شود و کاربران نسخه‌های مختلف را ذخیره‌سازی می‌کنند.

هنگامی که یک کاربر یک کپی از فایلی را درخواست می‌کند، یک Seed به سایر تکه‌های فایل که در اختیار سایر کاربران است ارسال می‌شود. سپس نرم‌افزار تورنت قطعات فایل را جمع‌آوری و فایل اصلی را بازسازی می‌کند.

شبکه استورج بجای ذخیره سازی یک فایل در یک منبع مشخص، به کاربر این امکان را می‌دهد که قطعات مختلف فایل را همزمان از چندین منبع مختلف دانلود کند. این سیستم انتقال و ذخیره فایل غیرمتمرکز به Storj اجازه می‌دهد تا خود را به عنوان یک راه‌حل دانلود سریع معرفی کند.

تیم بنیانگذار ارز دیجیتال استورج
تیم استورج لبز

تیم بنیان‌گذار استورج

پلتفرم استورج (Storj) توسط شاون ویلکینسون (Shawn Wilkinson) در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. شاون توانست این نرم‌افزار را در آتلانتا توسعه دهد. ایده اولیه ویلکینسون ایجاد شبکه‌سازی غیرمتمرکز با کمک فناوری بلاک‌چین بود.

همزمان با ویلکینسون، جان کوین (john quinn) اولین وایت‌پیپر استروج را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. اگرچه این وایت‌پیپر به مرور دستخوش تغییراتی شد، اما مفهوم و جزئیات کلی طرح همان چیزی است امروز در اختیار کاربران قرار دارد. در حال حاضر نسخه ۳ وایت‌پیپر استورج منتشر شده است.

جان کوین به فناوری بلاک‌چین علاقمند بود، اما پیش‌تر به توسعه سیستم‌های بانکداری مشغول بوده است. تجربه‌های پیشین او برای توسعه استورج بسیار کارآمد بوده است.

استورج موفق شد در سال ۲۰۱۴ تعداد ۹۱۰ بیت‌کوین را به ارزش ۴۶۰ هزار دلار جمع‌آوری کند. ۳ سال بعد حدود ۳ میلیون دلار نیز در یک فارم جمع‌آوری شد و در نهایت تیم استورج موفق شد تا با یک فروش ۳۰ میلیون دلار کسب کند. این سرمایه رقم چشم‌گیری برای توسعه استورج در مراحل بعدی بود.

توسعه اولیه استورج

ویژگی‌ها و مزایا و معایب استورج

در حال حاضر دو ارائه دهنده بزرگ خدمات ذخیره‌سازی ابری گوگل (Google) و آمازون (Amazon) هستند و استورج برای رقابت با این دو غول فناوری، نیازمند مزیت‌های رقابتی ویژه است.

هزینه پایین‌تر

هزینه‌های فعلی زیرساخت‌های ایجاد شده توسط سیستم‌های ذخیره سازی متمرکز مثل گوگل و آمازون نسبت به مدل غیرمتمرکز Storj بالا است و تیم استورج با تاکید بر غیرمتمرکز سازی این سرویس، پلتفرم خود را یک راه‌حل مقرون به صرفه می‌داند.

راه‌حل اصلی این ایده عدم نیاز به راه‌اندازی مراکز داده است که هزینه‌های نگهداری بالایی نیز دارند. بنابر این، هزینه‌ها تا یک سوم کاهش پیدا می‌کند.

فضای ذخیره‌سازی امن‌تر

مدل ذخیره‌سازی پیشنهاد شده توسط Storj تقریبا مشابه اینترنت کار می‌کند. به این معنا که هیچ کنترلی توسط یک نهاد مرکزی و مشخص بر روی میلیاردها سیستم مورد استفاده در این شبکه وجود نخواهد داشت. طبق گفته توسعه‌دهندگان استورج، تمرکز زدایی اینترنت به مدیریت داده‌ها نرسید. در واقع، مدیریت داده‌ها متمرکز است و اطلاعات در چندین مرکز جهانی که شبکه‌ای از مراکز داده را اداره می‌کنند، ذخیره می‌شود. این روش نگهداری ریسک‌های مختلفی دارد: رخنه در داده‌ها، ایجاد وقفه‌های جهانی در ارائه خدمات و هزینه‌های بالاتر ذخیره سازی.

مقیاس‌پذیری بهتر

در عصر تقاضای روز افزون منابع و فضای ذخیره اطلاعات، شبکه استورج یک مدل مقیاس‌پذیر ارائه می‌دهد. ذخیره داده‌های حجم بالا تا زمانی که کل اقتصاد‌ها به کاربرد موثر استورج اعتماد کنند، چالش‌های زیادی خواهد داشت. شبکه طراحی شده توسط تیم Storj مدعی است که امکان ذخیره‌سازی سریع‌تر داده‌ها و فرمت‌های بزرگ‌تر و همچنین فضای کافی برای گسترش متناسب با تقاضای عمومی باقی را فراهم می‌کند.

استورج با کمک فناوری شاردینگ، رمزگذاری و توزیع داده‌ها در میان نودها، امیدوار است که بتواند از سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی پیشی بگیرد و عملکرد بهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهد. به روند تقسیم فایل‌ها در شبکه استورج، عمل شاردینگ گفته می‌شود.

ارز دیجیتال استورج را از کجا بخریم؟

در حال حاضر ارز دیجیتال استورج (Storj) در صرافی‌های متعددی قابل تهیه است. از جمله این صرافی‌ها عبارتند از: ای‌تورو (eToroX)، کریپتوکام (Crypto.com)، بایننس (Binance)، اوکی‌ایکس (OKX)، هوبی (Houbi)، کراکن (Kraken) و غیره. همچنین، پتلفرم اکسکوینو نیز از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید در کیف پول اکسکوینو توکن‌های این ارز را تهیه و نگهداری کنید.

کیف پول‌های پشتیبانی کننده استورج

کیف‌پول‌های پشتیبانی کننده استورج

کیف‌پول‌های پشتیبانی کننده ارز Storj عبارتند از: کیف پول اکسکوینو (Excoino)، اتمیک ولت (Atomic Wallet)، متامسک (MetaMask) و تراست ولت (Trust Wallet).

پیش‌بینی قیمتی استورج

در حال حاضر (زمستان ۱۴۰۰) ارز دیجیتال استورج با علامت اختصاری STORJ در محدوده یک دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت تاریخی این ارز 3.81 دلار در مارس ۲۰۲۱ بوده است.

پیش‌بینی می‌شود رشد قیمتی استورج در سال ۲۰۲۲ حداقل تا ۱.۹۱ دلار افزایش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۵ به رقمی حدود ۳ دلار برسد. لازم به ذکر است که قیمت‌های پیش‌بینی شده برای استورج توسط سایت capital.com، حداقل قیمت‌های قابل پیش‌بینی و برآورد شده است که با توجه به تعداد توکن‌ها و روند تکنیکال این بازار و چندین الگوریتم دیگر برآورد می‌شود. لذا، رسیدن Storj به رقم‌های غیر قابل پیش‌بینی در صورت پذیرش بیش از حد روند کنونی امکان‌پذیر است.

آینده قیمتی ارز دیجیتال استورج
آینده قیمتی ارز دیجیتال استورج

آینده ارز دیجیتال استورج

با توجه به نیاز روز افزون به فضای ذخیره‌سازی در کنار امنیت، پلتفرم‌های ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی جایگاه خوبی در میان کاربران پیدا خواهند کرد. هرچقدر عملکرد این پلتفرم‌ها موفق‌تر و بهتر باشد، استقبال از خدمات آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر، حرکت به سمت خدمات غیرمتمرکز، پدیدآورنده ایده‌های نوین‌تری خواهد بود و پلتفرم‌هایی مانند پلتفرم استورج می‌تواند در صورت ارائه صحیح خدمات و به روز رسانی‌های کاربردی، سهم بزرگی از بازار خدمات ذخیره سازی دیتا در جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.