پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
آشنایی با ارز دیجیتال اولانچ

ارز دیجیتال اولانچ AVAX چیست و چه آینده ای دارد ؟

اولانچ  (AVAX)یک پلتفرم ارز دیجیتال و بلاک‌چین است که به عنوان یکی از رقبای اتریوم فعالیت می‌کند. توکن بومی شبکه اولانچ، AVAX است که از قراردادهای هوشمند برای پشتیبانی از انواع پروژه‌های بلاک‌چین استفاده می‌کند. تراکنش‌ها در بلاک‌چین اولانچ تقریباً به طور فوری پردازش می‌شوند چراکه این شبکه، مقیاس‌پذیری را در اولویت قرار می دهد. توکن AVAX نیز برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه اصلی به کار می‌رود و به عنوان یک واحد اصلی در بین بلاک‌چین‌های شبکه اولانچ عمل می‌کند. کارمزد تراکنش‌ها و میزان کوین‌های در گردش ارز دیجیتال AVAX با استفاده از مدل حاکمیتی تعیین می‌شود.

بر اساس آمار و گزارش‌ها، بلاک‌چین اولانچ می‌تواند 4500 تراکنش را در ثانیه پردازش کند. این شبکه در سال 2020 ، با هدف ارائه خدمات سریع، امن و مقرون به صرفه راه‌اندازی شد. با توجه به متن‌باز بودن اولانچ، می‌توان گفت هر کسی می‌تواند کدهای این پروژه را مشاهده کرده و حتی در توسعه آن مشارکت کند. در ادامه با اکسکوینو همراه باشید تا به طور کامل با بلاک‌چین و ارز دیجیتال اولانچ (AVAX) آشنا شوید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

بلاک‌چین اولانچ

معرفی شبکه اولانچ

شبکه اولانچ که در سال 2020 توسط Ava Labs راه‌اندازی شد، یک پلتفرم بلاک‌چینی است که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارد. بلاک‌چین اولانچ در تلاش است تا ضمن تمرکززدایی و حفظ امنیت، راه‌حلی مقیاس‌پذیر و مبتنی بر بلاک‌چین ارائه کند. این شبکه در راستای کاهش هزینه‌ها، سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها و سازگاری با محیط زیست نیز، اقدامات زیادی انجام داده است.

بلاک‌چین و ارز دیجیتال اولانچ به سرعت در فضای رمزارزها محبوب شد به طوری که در حال حاضر و بعد از گذشت کمتر از 2 سال، ارزش قفل شده در این شبکه از 10 بیلیون دلار هم فراتر رفته و این رقم در برنامه‌های غیر متمرکز (DApps) اولانچ همچنان رو به افزایش است. با استفاده از شبکه اولانچ، کاربران می‌توانند تعداد نامحدودی از بلاک‌چین‌های سفارشی و تعامل‌پذیر بسازند. البته برای راه‌اندازی مبتنی بر توکن اولانچ، لازم است که حتما کارمزد مشارکت را نیز بپردازند.

درباره پروژه اولانچ

پلتفرم قراردادهای هوشمند علاوه بر برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps)، از بلاک‌چین‌های مستقل نیز پشتیبانی می‌کند. در ادامه به برخی از ویژگی‌هایی که اولانچ را از سایر پروژه‌ها منحصربه‌فرد می‌کنند، می‌پردازیم:

نرخ ایجاد کوین‌ها: حداکثر میزان عرضه AVAX به 720 میلیون توکن محدود شده است، اما کاربران این شبکه می‌توانند بر سرعت ایجاد کوین‌های جدید نظارت کنند. دارندگان ارز دیجیتال AVAX می‌توانند با شرکت در فرایند رای‌گیری، مقدار پاداشی که در ازای افزودن یک بلاک جدید به بلاک‌چین اولانچ پرداخت می‌شود را تعیین کرده و از این طریق، میزان عرضه را کنترل کنند.

ساختار کارمزد تراکنش: هزینه‌های پردازش تراکنش‌ها بسته به نوع تراکنش و ازدحام شبکه اولانچ متفاوت است. تمام کارمزدهای پرداختی سوزانده می‌شوند (از گردش خارج می‌شوند) تا ارز دیجیتال AVAX به مرور زمان کمیاب‌تر شود. کاربران اولانچ به تصمیم‌گیری در مورد کارمزد تراکنش‌ها رای می‌دهند و طبق این سیستم کارمزد شبکه تغییر می‌کند.

مکانیسم اجماع: تراکنش‌های بلاک‌چین اولانچ به طور کاملا منحصربه‌فردی تأیید می‌شوند. این فرایند با استفاده از مجموعه‌ای تصادفی از زیرشبکه‌ها یا همان ساب نت (Subnet) طی می‌شود. این ساب‌نت‌ها، تراکنش‌ها را پیش از نهایی شدن تراکنش‌ها تأیید می‌کنند.

تشویق مشارکت‌کنندگان: uptime بالا و پاسخگویی سریع، عواملی هستند که می‌توانند میزان پاداشی که شرکت‌کنندگان شبکه در ازای پردازش تراکنش‌های ارز دیجیتال اولانچ دریافت می‌کنند را افزایش دهد.

UP Time درصد زمانی که یک سخت‌افزار یا سیستم بارگذاری اطلاعات را به درستی انجام می‌دهد، نشان می‌دهد.

اولانچ به طور کلی مبتنی بر مکانیسم اثبات سهام ( proof-of-stake) است. دارندگان ارز دیجیتال AVAX می‌توانند با سپرده‌گذاری این توکن (Stake)، در اعتبارسنجی تراکنش‌های اولانچ شرکت کنند. آن‌هاموظفند در ازای حق اعتبارسنجی تراکنش‌های اولانچ، AVAX را استیک کنند. افرادی که بیشترین مقدار از توکن اولانچ را استیک کرده باشند و در فرایند اعتبارسنجی فعال باشند، شانس بیشتری دارند که به عنوان اعتبارسنج بلاک‌های جدید اولانچ انتخاب شوند. البته برای اینکه بتوانید درباره مسائل اصلی پروژه و تغییرات حاکمیتی رای بدهید لازم است که از هولدرهای ارز دیجیتال اولانچ باشید.

پروژه اولانچ چیست؟

اولانچ چطور کار می‌کند؟

در راستای بهبود مداوم فناوری بلاک‌چین و صنعت رمزارزها، اولانچ در تلاش است تا راهکاری برای حل برخی از مشکلات رایج در بلاک‌چین‌های قدیمی مانند بیت‌کوین پیدا کند. برخی از این چالش‌ها، نبود امکان تعامل، مشکلات مقیاس‌پذیری و کاربردی بودند که اولانچ در حال بهبود آن‌ها است. پیش از این گفتیم که اولانچ از شبکه‌ای از بلاک‌چین‌ها تشکیل شده است. سه بلاک‌چینِ درون‌ساخته مجزا در این شبکه وجود دارند که برای حل مشکلات ذکر شده، روشی منحصربه‌فرد را ارائه می‌کنند. با این مکانیزم، اولانچ ادعا می‌کند که سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند در صنعت بلاک‌چین است. اما بیایید نگاه دقیق‌تری به این سه یلاک‌چین بیاندازیم:

X-Chain

این بلاک‌چین به‌عنوان پلتفرمی غیرمتمرکز برای ایجاد و معامله دارایی‌ها استفاده می‌شود. حرف X در نام این بلاک‌چین از کلمه انگلیسی (eXchanging)  گرفته شده است. این بلاک‌چین از پروتکل اجماع اولانچ استفاده می‌کند. گفتنی است که یکی از دارایی‌هایی که روی X-Chain معامله می‌شود ارز دیجیتال  AVAX است.

P-Chain

این  بلاک‌چین با هدف هماهنگی اعتبارسنج‌ها در شبکه اولانچ ایجاد شده است و می‌تواند ابرداده‌هایی را در مورد شبکه مدیریت کند. P  در نام این بلاک‌چین از اولین حرف از واژه انگلیسی پلتفرم (Platform) برگرفته شده است. کاربران از طریق API این بلاک‌چین می‌توانند زیرشبکه ایجاد کنند، به زیرشبکه‌ها اعتبارسنج اضافه کنند یا حتی بلاک‌چین بسازند. این بلاک‌چین از پروتکل اجماع Snowman استفاده می‌کند.

C-Chain

آخرین بلاک چین درون‌ساخته شبکه اولانچ C-Chain است که برای ایجاد قراردادهای هوشمند به کار می‌رود. حرف C در نام این بلاک‌چین، از حرف اول واژه انگلیسی قرارداد (Contract) گرفته شده است. این بلاک‌چین نیز از پروتکل اجماع Snowman استفاده می‌کند. در واقع، C-Chain  نمونه‌ای از ماشین مجازی اتریوم است که مبتنی بر اولانچ کار می‌کند. کاربر می‌تواند با استفاده از API این بلاک‌چین، روی آن قراردادهای هوشمند ایجاد کرده و درواقع هر کاری که می‌توان روی شبکه اتریوم انجام داد را در این بلاک‌چین انجام دهد.

بلاک‌چین‌های اولانچ

در پروتکل اجماع Avalanche همه نودها به طور موازی بایکدیگر کار کرده و بدین صورت، تأیید تراکنش‌های اعتبارسنجی به شکل تصادفی بررسی می‌شود. بررسی تصادفی به طور مکرر، احتمال درست یا معتبر بودن یک تراکنش را افزایش می‌دهد. پروتکل اجماع Snowman نیز تقریباً همان کار را انجام می‌دهد اما از بلاک‌ها در یک فرآیند خطی استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال اولانچ چیست؟

اولانچ AVAX توکن بومی شبکه بلاک‌چین اولانچ است که به عنوان واحد اصلی این اکوسیستم برای عملیات درون‌شبکه‌ای استفاده می‌شود و به طور هدفمندی امنیت پلتفرم‌ها تقویت می‌کند. با توجه به اینکه توکن‌های پرداخت شده به عنوان کارمزد، در فرایند توکن‌سوزی از چرخه خارج می‌شوند، می‌توان گفت که ارز دیجیتال AVAX در طول زمان و به مرور کمیاب‌تر می‌شود. این ارز دیجیتال توانسته متفاوت از سایر پروژه‌های بلاک‌چین، حملات سیبیل (Sybil Attacks) را کاهش داده و امنیت خوبی را برای کاربران خود فراهم کند.

ارز دیجیتال AVAX چه کاربردهایی دارد؟

توکن بومی اولانچ در دسته توکن‌های کاربردی قرار می‌گیرد و به عنوان ابزار معاملات این شبکه استفاده می‌شود. به بیان دیگر، این توکن به عنوان ارز درون شبکه، کارمزد تراکنش‌ها و موارد دیگر کاربرد دارد. ارز دیجیتال اولانچ، قابلیت سپرده‌گذاری یا استیک نیز دارد که خود به ایمن‌تر کردن شبکه کمک می‌کند. در نهایت، کابران در ازای استیک، AVAX بیشتری پاداش خواهند گرفت. البته بعضی از این افراد با هدف کسب درآمد غیر فعال (passive income)، توکن اولانچ را استیک می‌کنند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال اولانچ

مزایا

  • پردازش سریع تراکنش‌ها
  • مقیاس‌پذیری
  • ساختار پاداش‌دهی برای مشارکت‌کنندگان
  • تعامل‌پذیری
  • امکان پشتیبانی از بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چینی
  • استفاده آسان

معایب

  • رقابت سخت پلتفرم‌هایی مانند اتریوم
  • لزوم استیک 2000 توکن AVAX برای اعتبارسنج‌های پروژه
  • اعتبارسنج‌های خرابکار یا بی‌دقت، با از دست دادن توکن‌هایشان جریمه نمی‌شوند
اولانچ (AVAX) بهتر است یا اتریوم (ETH)؟

اولانچ یا اتریوم؟

پیشتر اشاره کردیم که اولانچ و اتریوم رقیبان سرسختی برای یکدیگر هستند؛ حتما می‌پرسید چطور؟ در ادامه خواهیم گفت. اولانچ ادعا می‌کند که زمان پردازش تراکنش سریع‌تری دارد. بلاک‌چین اولانچ 4500 تراکنش را در هر ثانیه پردازش می‌کند. در مقابل، همین نرخ در شبکه اتریوم فقط 15 تراکنش است. ماهیت موازی پروتکل اجماع بلاک‌چین اولانچ چیزی است که این شبکه را قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها را به‌طور قابل توجهی سریع‌تر از اتریوم تأیید کند.

از سوی دیگر، اتریوم در حال حاضر به طور بسیار گسترده‌تری فعالیت کرده و از پروژه‌ها و تراکنش‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. اما برتری اولانچ یعنی مقیاس‌پذیری بیشتر این شبکه می‌تواند در طولانی مدت، آن را نسبت به اتریوم برتری بخشد. بلاک‌چین اولانچ می‌تواند تعداد بسیار زیادی از تراکنش‌ها را بدون نیاز به زمان اضافه برای پردازش، پشتیبانی کند.

پروژه اولانچ از مکانیزم اجماع اثبات سهام و اتریوم از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند. البته اتریوم در تلاش است تا به تدریج به سوی اثبات سهام برود.

مطالعه بیشتر: آشنایی با دو اصطلاح اثبات سهام و اثبات کار

اولانچ و اتریوم ساختارهای متفاوتی برای پرداخت کارمزد دارند. تمام کارمزدهای پرداختی در بلاک‌چین اولانچ سوزانده و از گردش خارج می‌شوند. در حالی که تنها درصدی از این کارمزدها توسط شبکه اتریوم سوزانده می‌شود. میزان این کارمزدها در هر دو پلتفرم اولانچ و اتریوم متناسب با میزان شلوغی شبکه متفاوت است. البته ساختار هزینه در پلتفرم اولانچ به طور کامل توسط کابران شبکه مدیریت و کنترل می‌شود.

توکن AVAX چیست؟

توکنومیک AVAX

ارز دیجیتال اولانچ که توکن بومی همین شبکه است، در زمان نگارش این مقاله، در جایگاه دهم برترین رمزارز بازار قرار دارد. اولانچ، یک درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده و بازاری به ارزش بیش از 18 میلیارد دلار را در اختیار دارد. بالاترین قیمت توکن اولانچ به 21 نوامبر سال 2021 (30 آبان 1400) بازمی‌گردد که AVAX توانست تا 2.79 دلار پیشروی کنید. تعداد واحدهای در گردش اولانچ ۲۶۸.۶۲ میلیون و تعداد کل واحدهای آن حدود 395 میلیون توکن خواهد بود.

نمودار قیمت ارز اولانچ

پیش‌بینی قیمت اولانچ در سال 2022

به گفته کارشناسان، با توجه به اینکه هیچ تکان ناگهانی یا موقعیت غیرمنتظره‌ای طی این مدت برای بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد، اولانچ به راحتی می‌تواند جایگاه خود را به عنوان یکی از جذاب‌ترین پروژه‌‎های رمزارزی در بین جامعه سرمایه‌گذاران پیدا کند. با افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، پیش‌بینی می‌شود که قیمت AVAX از تمام موانع عبور کرده و به متوسط قیمتی ​​134 دلار برسد.

طبق پیش‌بینی بعدی برای رمزارز اولانچ (AVAX)، قیمت این توکن تا ماه ژوئن به 120 دلار رسیده و با رشدی 6 درصدی تا دسامبر 2022 به 127 دلار خواهد رسید. به عقیده کارشناسان، بیشترین و کمترین قیمت AVAX به ترتیب، حدود 150 و 115 دلار برآورد می‌شود. با مشاهده روند فعلی این ارز دیجیتال می‌توان گفت که این روند صعودی احتمالا در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

چطور می‌توانم ارز دیجیتال AVAX بخرم؟

ساده‌ترین و بهترین راه برای خرید ارز دیجیتال AVAX، استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن است. با توجه به تحریم‌های گسترده علیه ایرانیان، خطر بلوکه شدن سرمایه‌آن‌ها در صرافی‌های خارجی بسیار بالا است. در نتیجه، بهترین راه برای خرید و فروش ارز دیجیتال AVAX، استفاده از صرافی‌های ایرانی مطمئن است. صرافی اکسکوینو، از سال 1396 به عنوان یکی از برترین پلتفرم‌های رمزارزی ایران فعالیت می‌کند. همین حالا می‌توانید ارز دیجیتال AVAX را در صرافی اکسکوینو خرید و فروش کنید. همچنین، امکان ترید جفت‌ارزهای AVAX/USDT، AVAX/BTCB و AVAX/ETH با کمترین کارمزد در بستر اکسکوینو مارکت فراهم است.

البته فراموش نکنید که پلتفرم اولانچ از معاملات غیرمتمرکز و همتابه‌همتا (peer-to-peer) مبتنی بر ارز دیجیتال اولانچ و توکن‌های اتریومی پشتیبانی می‌کند.

خرید و فروش اولانچ

بهترین کیف پول‌های اولانچ

کیف پول رسمی اولانچ توسط آوا لبز (Ava Labs)، بنیاد مادر شبکه اوالانچ، ساخته شده که در آدرس  wallet.avax.network در دسترس است. تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (Metamask)، کوین98 (Coin98 Wallet)، ترزور (Trezor) و لجر نانو اس (Ledger Nano S) از سایر کیف‌پول‌هایی هستند که از ارز دیجیتال AVAX پشتیبانی می‌کنند.

آیا بلاک‌چین اولانچ مطمئن است؟

با توجه به ماهیت تصادفی مکانیسم اجماع بلاک‌چین اولانچ، این شبکه را می‌توان ایمن دانست. اولانچ ادعا می‌کند که اقدامات امنیتی گسترده‌ای انجام داده تا آسیب‌پذیری این بلاک‌چین را نسبت به حمله 51 درصد به طور محسوسی کاهش دهد و به همین دلیل خود را امن‌تر از سایر بلاک‌چین‌ها می‌داند.

آیا سرمایه‌گذاری در اولانچ خطرناک است؟

AVAX یک ارز دیجیتال است که در کلاس دارایی‌های پرخطر در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید متناسب با استراتژی معاملاتی خود، در ارز دیجیتال AVAX سرمایه‌گذاری کنید، اما پیش از آن، مطمئن شوید که ابتدا خطرات و محدودیت‌های این حوزه را درک کرده‌اید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

5 نظرات

  1. عالی بود آفرین

  2. مثل همیشه جامع و مفید

  3. به نظر من ارز آینده داریه واقعا

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.