معرفی کامل تلوس

همه چیز درباره ارز دیجیتال تلوس Telos

تلوس Telos یک بلاک‌چین نسل سوم است که مقیاس‌پذیری، سرعت و تراکنش‌های بدون کارمزد را وعده می‌دهد. این پلتفرم با هدف پیشروی در دنیای وب 3.0 و ارائه راه‌حل برای برنامه‌‎ها و پروژه‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. در این مقاله با پلتفرم تلوس، توکن اختصاصی آن TLOS، فناوری شبکه، پیش‌بینی قیمت و… آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

اینترنت نسل سوم چیست؟

بلاک‌چین نسل سوم چیست؟

بلاک‌چین Telos چیست؟

توکن TLOS چیست؟

ویژگی‌های اصلی بلاک‌چین تلوس

شبکه TELOS چطور کار می‌کند؟

Telos EVM چیست؟

اعضای تیم Telos چه کسانی هستند؟

مزایای تلوس

سرمایه‌گذاران پروژه تلوس

توکنومیک ارز دیجیتال تلوس

تاریخچه قیمت TLOS

پیش‌بینی آینده قیمتی ارز دیجیتال تلوس تا سال 2030

از کجا می‌توان کوین TLOS خرید؟ معرفی کیف‌پول‌های ارز دیجیتال تلوس

سخن آخر

اینترنت نسل سوم چیست؟

وب 3.0 یا همان نسل سوم اینترنت،نوعی اینترنت غیرمتمرکز و معناگرا بوده که کاربرد هوش مصنوعی در آن بسیار بیشتر و نقش مافیاهای متمرکزی مثل غول‌های فناوری در اداره و کنترل آن بسیار کم‌رنگ‌تر است. اصطلاح وب 3.0 برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط فردی به نام گوین وود Gawin Wood، هم‌بنیان‌گذار اتریوم و بنیان‌گذار پولکادات، به دنیا معرفی شد. نسل سوم وب یکی از انقلابی‌ترین مفاهیم موجود در عرصه فناوری و به گفته بسیاری از کارشناسان، یکی از اجتناب‌ناپذیرترین تحولاتی است که در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. مفهوم وب 3.0 به‌قدری گسترده و پرکاربرد است که بسیاری از بزرگترین پروژه‌های بلاک‌چینی نیز از این مفهوم استفاده کرده‌اند.

اینترنت نسل 3
اصطلاح وب 3.0 برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط فردی به نام گوین وود Gawin Wood، معرفی شد.

بلاک‌چین نسل سوم چیست؟

بلاک‌چین نسل سوم هم در واقع آینده فناوری بلاک‌چین محسوب می‌شود که با هدف بهبود و رفع مشکلات بلاک‌چین‌های نسل‌های قبلی ساخته شده است. نسل سوم بلاک‌چین در تلاش است تا مواردی مثل مدیریت، افزایش حریم خصوصی و ناشناس بودن کاربر، مقیاس‌پذیری، تعمیم‌پذیری، سرعت، امنیت، عدم تمرکز و … را بهبود دهد. تلوس نیز بلاک‌چین نسل سومی است که علاوه بر مقیاس‌پذیری، تراکنش‌های بدون کارمزد را وعده می‌دهد و در تلاش است تا وب 3.0 را نیز متحول کند.

بلاک‌چین Telos چیست؟

همان طور که گفتیم، تلوس بلاک‌چین نسل سومی بوده که به منظور ساخت برنامه‌های توزیع‌شده پرسرعت، مقیاس‌پذیر و بدون کارمزد ایجاد شده است. این شبکه در دسامبر سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و با ویژگی‌های حاکمیتی نوآورانه‌ای، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا نفوذ و تصمیم‌گیری را به مدلی مشارکتی‌تر و شفاف‌تر تغییر دهند. از زمانی که شبکه اصلی تلوس راه‌اندازی شد، این اکوسیستم راه را برای وب 3.0 هموار کرده و فرصتی برابر را در اختیار تمام مشارکت‌کنندگان قرار داده تا بتوانند در مسیر شبکه تاثیرگذار باشند.

سیاست‌های تلوس از مدل جمع‌آوری سرمایه گرفته تا ساختار حاکمیتی به شکل واقعا غیرمتمرکزی تنظیم شده تا تنها دارندگان توکن و کاربران فعال شبکه قدرت مشارکت در امور شبکه را داشته باشند. بنابر وبسایت رسمی این شبکه، تلوس بلاک‌چینی است که سریع‌تر، ارزان‌تر و صادقانه‌تر از سایرین فعالیت می‌کند و با محیط زیست نیز سازگار است.

تلوس، خانه بیش از 30 توسعه‌دهنده اصلی، بیش از 50 تیم اعتبارسنجی، ده‌ها محصول نوآورانه است که توسط 100 مشارکت‌کننده فعال تکمیل شده‌اند. بیش از 900 هزار کاربر شبکه تلوس همراه با بیش از 150 شرکت از 180 کشور جهان، بخشی از جامعه فعال تلوس را تشکیل می‌دهند. توسعه‌دهندگان در تلاشند تا از اوایل سال 2021 بیش از 100 برنامه کاربردی توزیع شده Dapp روی  تلوس بسازند که پلتفرم موزیک Zeptagram، پلتفرم بازی QUDO، شبکه اجتماعی  Appics، راه‌حل ذخیره‌سازی غیرمتمرکز dStor و سیستم پرداخت Sesacash از نمونه‌های این برنامه‌ها محسوب می‌شوند.

توکن TLOS چیست؟

تلوس TLOS توکن بومی شبکه تلوس است که کاربردهای زیادی از جمله حاکمیت، مالکیت، پرداخت پاداش، وسیله‌ای برای پرداخت در اپلیکیشن‌‌ها و خدمات روی این شبکه دارد. عرضه کل آن حدود ۳۵۵ میلیون واحد است که تقریبا 270 میلیون آن در گردش است .ساختار غیرمتمرکز حاکمیت بلاک‌چین تلوس با مجموعه‌ای از ابزارهای قدرتمند، به دارندگان این توکن قدرت می‌دهد. این مدل حاکمیتی در موارد متعددی مانند تولیدکنندگان بلاک، اصلاحات قوانین و پیشنهادات رای‌گیری پیاده‌سازی می‌شود؛ به طوری که می‌توان گفت تقریبا هر جنبه‌ای از عملیات شبکه را می‌توان از طریق رای جامعه اصلاح کرد، چیزی که در سایر بلاک‌چین‌ها کمتر دیده می‌شود.

هر کسی که ارز دیجیتال TLOS دارد، می‌تواند یک پیشنهاد را ارسال کرده یا به آن رای دهد. این روش باعث می‌شود تا بتوان مطمئن بود که از منابع شبکه به نحوی استفاده می‌شود که اکثر ذی‌نفعان بر آن توافق دارند. در سایر شبکه‌ها شاهد هستیم که صرافی‌های آنلاین با ایجاد امکان استیک برای کاربران، در شبکه تاثیر نامطلوبی بگذارند؛ اما در تلوس، از رای دادن صرافی‌ها جلوگیری می‌شود. داشتن توکن بومی این شبکه، نشان‌دهنده مالکیت منابع تلوس است؛ یعنی اگر پنج درصد از عرضه موجود توکن‌های تلوس را داشته باشید، پنج درصد از منابع شبکه در اختیار شما خواهد بود. به بیان دیگر، با افزایش تقاضا برای شبکه، توکن تلوس نیز ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

معرفی ارز دیجیتال تلوس
ارز دیجیتال تلوس، زمان نگارش این مقاله در رتیه 318 بازار قرار دارد.

ویژگی‌های اصلی بلاک‌چین تلوس

هر کاربر شبکه تلوس برای انجام اموری مانند خرید و ارسال توکن، کافی است میزان کمی TLOS سپرده‌گذاری کند و به این صورت تراکنش‌های استاندارد او بدون کارمزد خواهند بود. البته اپلیکیشن و سازمان‌ها برای تقویت اکوسیستم‌هایشان به زیرساخت پیچیده‌‌تری نیاز دارند. در نتیجه لازم است تا با استیک توکن‌های بیشتر، منابع بیشتری در اختیار داشته باشند.

  • به‌کارگیری مکانیسم اجماع اثبات سهام نیابتی DPoS
  • سازگاری با نرم‌افزار EOSIO و ماشین مجازی اتریوم EVM 
  • ساختاری سریع و مقیاس‌پذیر: پردازش 10 هزار تراکنش در هر ثانیه با زمان بلاک 0.5 ثانیه (24 برابر سریع‌تر از اتریوم)
  • بدون کارمزد
  • راه‌حلی کاملا غیرمتمرکز
  • بلاک‌چینی جامعه‌محور

شبکه TELOS چطور کار می‌کند؟

شبکه تلوس از مکانیزم اجماع اثبات سهام نیابتی یا اثبات سهام نمایندگی‌شده DPoS استفاده می‌کند. اثبات سهام نمایندگی‌شده یک سازوکار است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از کوین‌های خود به تعدادی «نماینده» Delegate رأی بدهند ؛ سپس، این نمایندگان تصمیم‌های مهم کل شبکه مثل پردازش تراکنش‌ها و تنظیم قوانین پروتکل را می‌گیرند.

به کمک بریج pTokens، ارز دیجیتال TLOS روی شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت‌چین نیز ایجاد شده است. این توکن‌های رپدشده جزئی از عرضه کل هستند و می‌توانند در هر زمان، به داخل یا خارج زنجیره اصلی تلوس بازگردند.

در بلاک‌چین تلوس، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌هایی را با تجربه کاربری ساده و بدون هزینه یا دردسر اضافی، برای کاربران ایجاد کنند. همین موضوع باعث می‌شود که پتانسیل پذیرش فناوری بلاک‌چین در صنایع مختلف افزایش یابد.

ماشین مجازی تلوس
تلوس به یک پلتفرم بومی و یک پلتفرم سازگار با ماشین مجازی اتریوم EVM مجهز است.

Telos EVM چیست؟

تلوس به یک پلتفرم بومی و یک پلتفرم سازگار با ماشین مجازی اتریوم EVM مجهز است. Telos EVM (tEVM) یک ماشین مجازی اتریومی لایه 1 بوده و تلوس اولین بلاک‌چین سازگار با EVM است که روی EOSIO ساخته شده. این ویژگی به برنامه‌های مبتنی بر اتریوم اجازه می‌دهد تا به راحتی به بلاک‌چین Telos انتقال پیدا کرده و از تمام مزایای این شبکه بهره‌مند شوند؛ مزایایی از قبیل: سرعت بالا، کارمزد پایین و جلوگیری از حمله فرانت رانینگ Front Running .

EOSIO  یک نرم‌افزار منبع باز رایگان است که می‌تواند برنامه‌های بلاک‌چینی با عملکرد بالا را روی بلاک‌چین‌های سفارشی‌سازی شده به‌کار گیرد.

اعضای تیم Telos چه کسانی هستند؟

مدیرعامل و بنیان‌گذار بنیاد تلوس، فردی به نام جاستین جودیچی Justin Giudici است که در حوزه بازاریابی و ارائه راه‌حل‌های تکنولوژیک تجربه بالایی دارد. پل والتون Paul Walton مدیر بازاریابی پروژه تلوس نیز از فعالین قدیمی دنیای مارکتینگ بوده که مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد خود را از دانشگاه لندن دریافت کرده است. جسی شولمن Jesse Schulman نیز به عنوان یکی از توسعه‌دهندگان اصلی پروژه تلوس فعالیت می‌کند و بیش از یک دهه سابقه برنامه‌نویسی دارد.

مزایای تلوس

  • مدل منحصربه‌فردی از منابع که کارمزدهای ناچیز یا حتی تراکنش‌های مجانی را فراهم می‌کند.
  • زیرساختی با مقیاس‌پذیری بالا که بیش از 10 هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش می‌کند.
  • پلتفرمی ایده‌آل را برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز با هزینه پیاده‌سازی اندک فراهم می‌آورد.

سرمایه‌گذاران پروژه تلوس

در 9 نوامبر سال 2021، تلوس 8 میلیون دلار سرمایه از گروهی متشکل از پنج سرمایه‌گذار برجسته ارزهای دیجیتال، به رهبری جان لیلیک John Lilic، سرمایه گذار ConsenSys و Polygon جمع‌آوری کرد. 8 میلیون ارز دیجیتال تلوس با احتساب هر کوین 8 دلار معامله شد. البته هر ارز دیجیتال تلوس در آن زمان حدود 0.9 دلار ارزش داشت. کل این مبلغ به گاوصندوق Telos Ethereum Gnosis، واریز و بین بنیاد تلوس، توسعه‌دهندگان اصلی تلوس و صندوق نقدینگی تقسیم شد. از سوی دیگر، در تاریخ 17 نوامبر 2021 هم خبر همکاری تلوس با سوشی‌سواپ و انی‌‌سواپ Anyswap اعلام شد.

همه چیز درباره پلتفرم تلوس
در پلتفرم تلوس، بیش از 10 هزار تراکنش در هر ثانیه پردازش می‌شود.

توکنومیک ارز دیجیتال تلوس

طبق وبسایت رسمی این پروژه، عرضه کل این توکن‌ها حدود 355 میلیون ارز دیجیتال TLOS بوده که از این مقدار، بیش از 243 میلیون کوین در گردش هستند. البته، هر ماه حدود 4 میلیون تلوس به عرضه در گردش این کوین اضافه می‌شود. TLOS در حال حاضر در رتبه 318 بازار قرار دارد.

تاریخچه قیمت TLOS

تلوس از ابتدای سال 2021 روند صعودی داشته است. تیم فنی این بلاک‌چین با راه‌اندازی Telos EVM نظر کاربران و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. این پلتفرم خود را به عنوان کم‌مصرف‌ترین بلاک‌چین معرفی می‌کند که همین موضوع باعث بیشتر شدن محبوبیت آن می‌شود.

اخبار مثبت، راه‌اندازی و پذیرش Telos EVMs و همکاری‌های استراتژیک باعث شد که قیمت تلوس در ماه نوامبر بالاتر رفته و در تاریخ 23 نوامبر 2021 به قیمت 1.28 دلار برسد.

تلوس در 7 فوریه 2022 (18 بهمن 1400) موفق شد سقف تاریخی جدیدی را کسب کرده و اوج تاریخی 1.43 دلار را به دست آورد. البته کوین TLOS در زمان نگارش این مقاله، حدود 80 درصد پایین‌تر از اوج تاریخی خود یعنی 0.3 دلار معامله می‌شود.

پیش‌بینی آینده قیمتی ارز دیجیتال تلوس تا سال 2030

طبق پیش‌بینی‌های Digital Coin، انتظار می‌رود که تلوس در سال 2022 به قیمت 0.781 تا 0.898 دلار برسد. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که قیمت TLOS در سال 2023، به 0.947 دلار، در سال 2024 به 1.19 دلار برسد. طبق این تحلیل، پیش‌بینی می‌شود که قیمت تلوس تا سال 2029 به 2.36 دلار برسد.

برخی دیگر از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال 2022 قیمت ارز دیجیتال تلوس به 1.583 دلار، تا پایان سال 2023 به 2.593 دلار، تا سال 2024 به 3.606 دلار، تا پایان سال 2025 به 4.612 دلار و تا سال 2027 به 5.634 دلار خواهد رسید.

در همین حال، برخی وبسایت‌های تحلیلی پیش‌بینی می‌کند که کوین TLOS تا پایان سال 2022 به 0.80 دلار، در سال 2023 به 1.19 دلار، در سال 2024 به 1.77 دلار، در سال 2025 به 2.48 دلار و تا سال 2030، به 18.03 دلار برسد.

فراموش نکنید که اکثر این پیش‌بینی‌ها بر اساس تاریخچه قیمتی و عملکرد قبلی ارز دیجیتال تلوس انجام شده است. حتما می‌دانید که عملکرد گذشته نتایج آینده را تضمین نمی‌کند؛ در نتیجه تنها بر اساس تحلیل و استراتژی شخصی خودتان و با رعایت نکات مدیریت ریسک اقدام به معامله کنید.

از کجا می‌توان کوین TLOS خرید؟ معرفی کیف‌پول‌های ارز دیجیتال تلوس

رمزارز تلوس را می‌توانید در صرافی‌های متمرکز Gate.io، کوکوین kucoin و همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز یونی‌سواپ و پنکیک‌سواپ معامله کنید.

برای نگهداری ارز دیجیتال TLOS می‌توانید از کیف‌پول‌های متامسک و elastos استفاده کنید.

اکسکوینو، اولین صرافی دانش‌بنیان ایرانی نیز امکان خرید، فروش و نگهداری ارز دیجیتال تلوس را فراهم کرده است. همین حالا می‌توانید تلوس را در اکسکوینو معامله کنید.

سخن آخر

تلوس یک پلتفرم بلاک‌چین نسل سوم برای ساخت برنامه‌های کاربردی توزیع شده سریع و مقیاس‌پذیر است که با وعده تراکنش‌های بدون کارمزد فعالیت می‌‎کند. TELOS راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری و ویژگی‌های حاکمیتی نوآورانه‌ای را ارائه می‌دهد تا تصمیم‌گیری در شبکه‌های بلاک‌چینی را به مدلی مشارکتی‌تر، شفاف‌تر و غیرمتمرکزتر تغییر دهد. این شبکه با ماشین مجازی اتریومی نیز سازگار است و برنامه‌های غیرمتمرکز به راحتی می‌توانند به این بلاکچین منتقل شوند.

سوالات متداول

پلتفرم تلوس چیست؟

تلوس یک پلتفرم بلاک‌چین نسل سوم برای ساخت برنامه‌های کاربردی توزیع شده سریع و مقیاس‌پذیر است.

کارمزد تراکنش‌ها در تلوس چقدر است؟

کارمزد تراکنش‌ها در این شبکه بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

تراکنش‌های تلوس چقدر زمان می‌برد؟

این شبکه حدودا 10 هزار تراکنش را در هر ثانیه با زمان بلاک 0.5 ثانیه یعنی 24 برابر سریع‌تر از اتریوم پردازش می‌کند.

3 نظرات

  1. چه پلتفرم جالبی داره
    ممنون از توضیحات عالیتون

  2. حنانه محمدی

    از کجا میشه خرید حالا

    • الهام جمشیدیان

      رمزارز تلوس رو می‌تونید در صرافی‌های متمرکز Gate.io، کوکوین kucoin و همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز یونی‌سواپ و پنکیک‌سواپ معامله کنید. اکسکوینو، اولین صرافی ایرانیه که امکان خرید، فروش و نگهداری ارز دیجیتال تلوس رو فراهم کرده.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.