پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

همه چیز درباره ارز دیجیتال فلو flow

مقدمه

ارز دیجیتال فلو FLOW توکن بومی بلاک‌چینی به همین نام است که قصد دارد مشکل چالش همزمان رشد سه موضوع مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی را حل کند. اما رمزارز فلو چیست و چه آینده‌ایی برای آن وجود دارد؟ پاسخ به پرسش پتانسیل قیمت ارز دیجیتال فلو  چقدر است را در این مقاله خواهید یافت.

فهرست

پروژه فلو چیست؟

ارز دیجیتال فلو FLOW چیست؟

تاریخچه و تیم

توکنامیک ارز دیجیتال فلو FLOW

فلو را از کجا بخریم ؟

کیف پول‌های فلو

آینده ارز دیجیتال فلو FLOW

پروژه فلو FLOW چیست؟

فلو FLOW یک بلاک چین سریع و مناسب برای برنامه‌نویسان است که برای پایه و اساس نسل بعدی دپس dApps یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، بازی‌ها، دارایی‌های دیجیتال و توکن‌های غیرقابل مثلیNFT طراحی شده است. این بلاک‌چین مشکل مقیاس‌پذیری را بدون شاردینگ حل می‌کند و از معماری منحصربه‌فردی استفاده می‌کند که به آن امکان می‌دهد پیشرفت‌های عظیمی در سرعت و توان ارائه دهد. و در عین حال، محیطی مناسب برای برنامه‌نویسان را نیز حفظ می‌کند که با ای‌سي‌آی‌دی ACID یا همان چهار ویژگی نامرئی بودن اجزاء اتوماسیتی Atomicity سازگاری به‌هم‌پیوسته، کانسیستنسی Consistency، جداسازی یا ایزولاسیون Isolation و دوام دوربیلیتی Durability نیز سازگار است.

با بلاک‌چین فلو برنامه‌نویسان می‌توانند کسب ‌وکارها و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز دپس جدید، منحصر به ‌فرد و عظیم با قابلیت سازگاری با کریپتو را بسازند. اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌های فلو همچنین به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند تا کنترل روی داده‌های خود را حفظ کنند، که همین به آنها امکان می‌دهد تا توکن‌های غیرمثلی ایجاد کنند که می‌توانند در بازارهای آزاد در سراسر جهان معامله شوند. بلاک‌چین فلو همچنین این امکان را می‌دهد تا اقتصادهای باز کاملاً جدید که متعلق به کاربر هستند، یوزراوند user-owned ایجاد شوند. این بدان معنی است که ارزش در سیستم توسط کاربران نیز ایجاد می شود.

ارز دیجیتال فلو FLOW چیست؟

ارز دیجیتال فلو توکن بومی بلاک‌چین فلو است. به عنوان دارایی ذخیره مورد استفاده برای تمام فعالیت های شبکه عمل می کند. کاربردهای پیشنهادی و فعلی برای توکن فلو عبارتند از:

توکن استیکینگ Staking برای تایید کنندگان برای انجام کار در شبکه و کسب پاداش لازم است.

توکن پاداش برای کسانی است که پیش از سایرین این شبکه را پذیرفتند و از آن استقبال کردند.

توکن کارمزد برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها در شبکه است.

توکنی هم برای حساب‌های سپرده‌ ذخیره‌سازی در نظر گرفته شده است.

دارایی‌های ذخیره برای توکن‌های ثانویه، مانند استیبل کوین، در نظر گرفته شده است.

توکنی هم برای مشارکت در مدیریت آینده و توسعه اکوسیستم استفاده می‌شود.

توکن‌های فلو به‌عنوان بخشی از فروش کوین در درون جامعه این بلاک‌چین در کوین‌لیست Coinlist از ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ تا ۲ اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شدند. توکن‌ها هر کدام به قیمت ۰.۱۰ دلار فروخته شدند. سپس در 6 اکتبر در یک حراج هلندی قیمت این توکن‌ها به 0.38 دلار و  مجموع فروش توکن به 19.5 میلیون دلار رسید.

با اطمینان می‌توان گفت که خریداران اولیه، در نهایت پس از شش ماه در ماه می ۲۰۲۰ از خرید خود بسیار راضی بودند زیرا توکن های فلو در قیمت 32.35 دلار معامله می شدند و این مساوی بود با یک بازدهی32350 درصدی در کمتر از 6 ماه.

ارز دیجیتال فلو چیست؟

تاریخچه و تیم فلو

فلو یک بلاک‌چین است که توسط دپر لبز Dapper Labs ساخته شده است، همان تیمی که در سال 2017 کریپتوکیتیز CryptoKitties معروف را ایجاد کرد. پس از 2 سال وقفه که آن‌ها در آن مسیر بعدی خود را بررسی کردند، با بلاک چین فلو آمدند.

تیم فلو

همانطور که قبلا ذکر شد، بلاک چین فلو  توسط دپر لبز (Dapper Labs)، که همان تیمی است که پلتفرم کریپتوکیتیز CryptoKitties را ایجاد کرده است، توسعه یافته است. در حال حاضر دپر لبز توسط هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد فنی CTO دیتر شرلی Dieter Shirley و هم بنیانگذار و مدیر عامل آن رهام قره‌گوزلو Roham Gharegozlou هدایت می‌شود.

دیتر شرلی تخصص خود را در شکل دادن به اولین امواج فناوری‌های نوظهور توسعه داده است. او اخیراً کریپتوکیتیز را تأسیس کرد و پیشنهاد ایی‌آر‌سی ERC-721 را نوشت که توکن‌های غیرمثلی NFT را در اتریوم تعریف می‌کرد. قبل از کریپتوکیتیز، دیتر معمار ارشد اکسیوم زن Axiom Zen بود.

رهام قره‌گزلو یکی از بنیان‌گذاران دپر لبز و فلو است. او دارای مدرک لیسانس در اقتصاد و مدرک لیسانس و فوق لیسانس دوگانه در علوم زیستی از دانشگاه استنفورد است. قبل از دپر لبز، رهام موسس و مدیر عامل اکسیوم زن بود.

توکنامیک فلو

برنامه‌نویسان فلو اقتصاد توکنی یا همان توکنامیک این پروژه را به گونه‌ای ساخته‌اند که انگیزه‌های کافی برای جذب اعتباردهنده‌های با کیفیت بالا وجود داشته باشد، در حالی که تورم را نیز در حداقل نگه می‌دارد. این رویه از آن جهت اتخاذ شد تا اطمینان حاصل شود که کاربران اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا همان دپس dApps در اکوسیستم فلو تحت تأثیر منفی نرخ‌های تورم بیش از حد قرار نگیرند. انتظار می‌رود اولین سال استیکینگ staking در فلو بیشترین پاداش‌ استیکینگ را به همراه داشته باشد زیرا سایر بخش‌های اکوسیستم هنوز در حال توسعه و بلوغ هستند.

نرخ پاداش ثابت یا فیکسد ریوارد ریت Fixed Reward Rate

طراحی اقتصاد توکنی فلو یا همان توکنامیک فلو به این معنی است که اپراتورهای گره یا همان نود اوپراتورها node operators و کسانی که توکن ها را به آنها تفویض می‌کنند می‌توانند انتظار داشته باشند که بازدهی 3.75٪ از کل ارزش بازار را در سال داشته باشند. انتظار می رود که نرخ تورم برای مدت کوتاهی با توجه به راه اندازی شبکه افزایش یابد.

توکن‌های جدیدی برای حفظ این نرخ ثابت منتشر خواهند شد، اما با افزایش استفاده از شبکه، انتظار می‌رود که از کارمزد تراکنش‌ها پاداش‌هایی ایجاد شود. اگر درآمد کارمزد تراکنش به بالاتر از 3.75٪ برسد، وجوه اضافی در یک حساب امانی نگهداری می شود تا به جبران تورم آتی کمک کند.

انواع گره‌های مختلف دیفرنت نود تایپس Different Node Types، نرخ پاداش‌های متفاوت

نرخ پاداش ثابت مشمول همه اعتبارسنج ها می‌شود، با این حال، نوساناتی در نرخ پاداش بر اساس نوع گره یا نود وجود خواهد داشت. این کار به این منظور انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود که آنهایی که توکن فلو را استیک کرده‌اند و نودها را اجرا می‌کنند تشویق شوند و انگیزه داشته باشند تا گره یا نود خود را تغییر دهند تا نقش مورد نیاز را در هر مقطع زمانی برآورده کنند. نرخ پاداش همچنین شامل مجموعه ای از ضرایب به نام «ضرایب پاداش» است. اینها به طور خودکار بر اساس نسبت واقعی به نسبت هدف تنظیم می‌شوند.

استیکینگ فلو

برای اجرای انواع مختلف گره یا نود، حداقل‌هایی برای استیکینگ وجود دارد، با این حال کاربران همچنین می‌توانند مقادیر کمتری را از طریق حساب بلاکتو Blocto یا در کیف پول لجرLedger خود استیک کرد. همچنین می توان از کیف پول‌های دیجیتالی امانی یا کاستودیالCustodial مانند کوین‌لیست CoinList کراکن Kraken و فینوآ Finoa برای استیکینگ استفاده کرد. از مارس 2021، حداقل‌های استیکینگ برای انجام عملیات نود به شرح زیر است:

• نودهای تجمیع یا جمع کننده کالکشن نودز Collection Nodes: ۲۵۰۰۰۰ فلو

• نودهای اجماع Consensus Nodes: ۵۰۰۰۰۰ فلو

• نودهای اجرایی Execution Nodes: 1,250,000 فلو

• نودهای تایید Verification Nodes: 135000 فلو

هولدرهای توکن فلو که قادر به اجرای گره‌های خود نیستند یا نمی‌خواهند، می‌توانند توکن‌های خود را به اپراتورهای گره یا نود اپراتورها واگذار کنند و پاداش‌های استیکینگ دریافت کنند.

در پایان هر دوره، که در بلاک‌چین فلو 7 روزه است، پاداش ها پرداخت می‌شود. در حال حاضر پاداش‌ها هر سه شنبه ساعت 14:00 به وقت گرینویچ پرداخت می‌شود. جوایز به‌طور خودکار سود مرکب نمی‌دهند، بنابراین اگر می‌خواهید از پاداش‌های استیکینگ سود مرکب بگیرید، لازم است هر سه‌شنبه مجدداً بازپس بگیرید یا دوباره واگذار کنید.

همچنین یک دوره 7 روزه خروج از قفل استیکینگ unbonding وجود دارد که در این دوره توکن‌ها خارج از شرایط استیکینگ هستند. خروج از قفل استیکینگ در پایان دوره شروع می‌شود، به این معنی که اگر در همان ابتدای دوره ۷ روزه استیکینگ شروع شود، می‌تواند تا 13 روز طول بکشد. همچنین هیچ پاداشی در طول این دوره وجود ندارد. به این دلایل به نفع شماست که توکن‌ها را نزدیک به پایان یک دوره به جای در ابتدای آن دوره از قفل استیکینگ خارج کنید.

استیکینگ فلو

اسلشینگ Slashing

همانطور که در اکثر بلاک چین‌های اثبات سهام پوز PoS معمول است، ممکن‌ است نودها در صورت اثبات عملکرد مخرب شبکه به وسیله کاهش مبالغ استیک شده جریمه شوند. برخلاف برخی دیگر از بلاک‌چین‌ها، نودها در شبکه فلو به دلیل قطع شبکه جریمه نمی‌شوند.

با لحاظ کردن این اصل می‌توانیم به این نتیجه برسیم که، نودهایی که قطع هستند، در حالی که قطع هستند، پاداش دریافت نمی‌کنند. با این حال یک استثنا برای این وجود دارد. اگر تعداد زیادی از نودهای جمع‌آوری به طور همزمان قطع شوند، می‌توانند مشمول جریمه اسلشینگ قرار گیرند، زیرا این قطع انبوه عمدی در نظر گرفته می‌شود.

رمزارز فلو را از کجا بخریم؟ صرافی‌های ارز دیجیتال فلو

رمزارز فلو در بیش از ۴۰ صرافی ارز دیجیتال،‌ مانند بایننس Binance، اوکی‌ایکس OKX، گیت‌دات‌آي‌او Gate.io، کوکوین KuCoin، کوینکس Coinbase و آپ‌بیت Upbit عرضه ‌می‌شود.

 اما مطمئن‌ترین گزینه برای کاربران ایرانی صرافی اکسکوینو است که از اسفند ۱۴۰۰ این توکن را به کاربران خود عرضه کرده است.

رمزارز فلو را از کجا بخریم؟ صرافی‌های ارز دیجیتال فلو

کیف‌پول‌های فلو

کیف‌پول‌های زیادی از ارز دیجیتال فلو پشتیبانی می‌کنند که می‌توان به عنوان نمونه به نتورک نروس سیستمNetwork Nervous System، پلاگ والت Plug Wallet، استوئیک والت Stoic Wallet، دی‌فایننس Definance، و ارث والت Earth Wallet اشاره کرد. یکی از مطمئن‌ترین کیف‌پول‌های مناسب برای کاربران ایرانی اکسکوینو است که از اسفند ۱۴۰۰ امکان ذخیره این ارز دیجیتال را به کاربران خود ارائه کرده است.

آینده ارز دیجیتال فلو

فلو برای ارائه یک بلاک چین سریعتر با توان عملیاتی بالاتر و ایمنی بهتر برای قراردادهای هوشمند خود از طریق عدم اشتراک‌گذاری طراحی شده است. تا کنون به نظر می‌رسد که تیم توسعه در انجام همه این وظایف موفق بوده است. معماری خط لوله‌ایی استفاده شده توسط فلو ممکن است مشکل ترایلما Trilemma را حل کرده باشد.

چالش مثلث بلاک‌چین  Blockchain Trilemmaدر زمینه شبکه ‌های توزیع‌شده امروزی، یک انتقاد عمومی درباره شبکه بلاک‌چین‌ها است که می‌گوید بلاک‌چین‌های عمومی نمی‌توانند هر سه ویژگی مقیاس‌پذیری، امنیت و تمرکززدایی را هم‌زمان باهم داشته باشند.

این پروژه همچنین در افزودن شرکا بسیار موفق بوده است، و اولین پروژه ساخته شده بر روی فلو بسیار محبوب شده است زیرا تقاضا برای توکن‌های غیرمثلی در اوایل سال 2021 همراه با رشد فزاینده‌ای بود. اضافات بعدی به اکوسیستم از طریق یو‌اف‌سی UFC و دکتر سوس Dr. Suess انجام خواهد شد. علاوه بر این، پروژه‌های یوبی‌سافت Ubisoft و گروه موسیقی وارنر موزیک گروپ Warner Music Group می‌توانند از نتایج شگفت‌انگیزی که قبلاً از عکس‌های برتر ان‌بی‌ای NBA دیده شده بود، پیشی بگیرند.

خود توکن فلو به اندازه توکن غیر مثلی عکس‌های برتر ان‌بی‌ای سودآور بوده است، که نشان می دهد اگر تقاضا و تشنگی برای توکن‌های غیرمثلی یا همان ان‌اف‌تی‌‌ها (NFT) همچنان رو به رشد باشد، این شبکه چقدر در آینده محبوب و سودآور خواهد شد.

آینده ارز دیجیتال فلو

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.