ارز دیجیتال لایوپیر LPT چیست؟ + پیش بینی قیمتی

معرفی پلتفرم لایوپیر

لایوپیر (Livepeer) را یک پلتفرم ارائه دهنده زیرساخت ویدیویی غیر متمرکز معرفی است. توسعه‌دهندگان آن می‌توانند برنامه‌های پخش ویدئو تولید کنند. پلتفرم لایوپیر در ماه می سال ۲۰۱۸ بر روی شبکه اتریوم ساخته شد. هدف این پلتفرم کنترل صعنت پخش زنده سریع، متمرکز و گران قیمت ارائه کنندگان خدمات ویدیویی است و برای همین منظور، لایوپیر توسط یک شبکه غیرمتمرکز مدیریت می‌شود.

ارز دیجیتال لایوپیر (LPT) چیست؟

ارز دیجیتال LPT توکن ارائه شده توسط پلتفرم Livepeer است. لایوپیر یک توکن مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است که یک زیرساخت غیرمتمرکز ارائه دهنده پخش ویدیو است.

تاریخ‌چه و بنیان‌گذاران ارز لایوپیر

لایوپیر در سال ۲۰۱۶ تاسیس و راه‌اندازی شد. داگ پتکانیکس (Doug Petkanics)، از بنیان‌گذاران Hyperpublic و Wildcard بود. وی در سال ۲۰۰۶ از دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) در رشته علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد و به عنوان تحلیل‌گر به Accenture پیوست.

اریک تانگ (Eric Tang) از دیگر بنیان‌گذاران لایوپیر نیز فارغ التحصیل رشته مهندسی برق و کامپیوتر است که در سال ۲۰۰۸ به عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار به Next Jump پیوست و در سال ۲۰۱۰ مدیر محصول Clicable شد.

از سال ۲۰۱۶ تا کنون، تیم لاویپیر بطور پیوسته در حال توسعه و گسترش شبکه لایوپیر بوده است و در حال حاضر این پلتفرم یکی از پلتفرم‌های اصلی و قدیمی ارائه دهنده خدمات پخش ویدیو در حوزه فناوری بلاک‌چین است.

مزایای لایوپیر

از جمله مزایای بزرگ لایوپیر (Livepeer) این است که مقیاس‌پذیری بالایی دارد. هدف این پلتفرم افزایش قابلیت اطمینان پخش ویدیو است. تیم توسعه لایوپیر می‌خواد هزینه‌های اضافی این کار را کاهش دهد. برای انجام این کار، لایوپیر (Livepeer) در حال ساخت یک زیر ساخت نظیر به نظیر (P2P) است که با یک بازار در بلاک‌چین اتریوم تعامل خواهد داشت و زیر ساخت آن محدودیتی از بابت تعداد اتصالات ندارد.

تیم توسعه لایوپیر اولین تیمی است که این فناوری را برای کل اینترنت و نه فقط برای یک شرکت متمرکز ارائه می‌کند و هیچ نهادی نمی‌تواند این کار را با نودهای اجرا شده توسط کاربران انجام دهد.

ویژگی‌های لایوپیر

لایوپیر (Livepeer) از ۴ ویژگی اصلی برخوردار است:

  • منحصربفرد بودن در صنعت پخش ویدیو
  • متن باز بودن پروتکل لایوپیر و امکان مدیریت و بهبود پلتفرم توسط کاربران
  • امکان ایجاد قدرت محاسباتی متمرکز برای کاربران
  • رشد چشمگیر پروژه لایوپیر نشان‌دهنده پتانسیل آن برای تبدیل شدن به یک رهبر در این حوزه است

نحوه کار و عملکرد لایوپیر

معماری توزیع شده لایوپیر (Livepeer) برای ارائه مراکز محتواهای ویدیویی از ارکستراتورها (Orchestrators) استفاده می‌کند. مشارکت‌کنندگانی که سیستم‌های کامپیوتری با قدرت محاسباتی بالا دارند، با اختصاص منابع برای رمز‌گذاری و توزیع ویدیو از سوی پخش‌کنندگان و توسعه‌دهندگان، می‌توانند به یک ارکستراتور تبدیل شوند.

برای مثال، یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن را در نظر بگیرید که یک پلتفرم با استفاده از پروتکل لاوپیر ایجاد کرده است که به پخش زنده بازی‌های والیبال اختصاص داده شده است. مربی تیم که به دنبال پخش بازی است، به سادگی وارد برنامه می‌شود و با کلیک کردن بر روی دکمه رکورد (Record) اقدام به پخش بازی می‌کند، بدون آن‌که نگران پیچیدگی‌های فنی در پلتفرم لایوپیر باشد.

در همین حال، ارکستراتورهای لایوپیر رویداد را برای شبکه‌ها و دستگاه‌های مختلف رمزگذاری می‌کنند. ارکستراتورها ابتدا باید توکن‌های LPT را به اشتراک بگذارند تا از کیفیت اجرا مطمئن شوند. توجه به این نکته مهم است که با این که LPT نقش هماهنگ کننده توزیع کار در شبکه را به عهده دارد، اما وسیل تبادل توکن برای پرداخت خدمات در پروتکل لایوپیر نیست.

لایوپیر تشخیص می‌دهد که همه دارندگان LPT‌ ممکن است تخصص یا قدرت محاسباتی لازم برای ایفای نقش یک ارکستراتور را نداشته باشند؛ لذا، اکوسیستم لایوپیر یک نماینده یا Delegator را ایجاد می‌کند و این نمایندگان هستند که تصمیم می‌گیرند LPTهای خود را با ارکستراتورهایی به اشتراک بگذارند که کیفیت و صداقت در فرآیند رمزگذاری ویدیو خود را اثبات کرده‌اند.

هم ارکستراتورها و هم نمایندگان در تضمین کیفیت بالا و ایمنی شبکه نقش اصلی را بازی می‌کنند و در ازای آن هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها که قابل پرداخت با اتر یا یک استیبل‌کوین مانند DAI هستند، توسط پخش‌کنندگان ویدیویی پرداخت می‌شود.

معرفی ارکستراتورها (Orchestrators) در لایوپیر

ارکستراتورها (Orchestrators) در واقع کاربرانی هستند که لایوپیر به آن‌ها تکیه می‌کند. ارکستراتورها رایانه‌های خود را به شبکه متصل می‌کنند تا بتوانند نیازهای کدگذاری توسعه‌دهندگان برنامه را مدیریت کنند. آن‌ها این کار را با در دسترس قرار دادن منابع محاسباتی خود مانند CPU، GPU و پهنای باند سیستم‌های خود انجام می‌دهند.

کاربران برای تبدیل شدن به یک ارکستراتور تا حدودی به دانش فنی نیاز دارند. اما پیش از آن باید مقداری توکن LPT در اختیار داشته باشند. هدف از این کار تشویق کاربران است. به این صورت که کاربران هرچقدر توکن LPT بیشتری در اختیار داشته باشند کارهای بیشتری نیز می‌توانند انجام دهند. همانطور که شبکه به رشد خود ادامه می‌دهد، تقاضا نیز برای ارکستراتورها بیش‌تر می‌شود و این موضوع ارتباط مستقیمی با افزایش تقاضا برای توکن‌های LPT خواهد داشت.

توکن‌های LPT

توکن‌های LPT برای مکانیزم انگیزشی لایوپیر تولید و عرضه شده است که به حفظ امنیت شبکه کمک می‌کند.

دارندگان توکن LPT مالکان اصلی شبکه لایوپیر هستند. نرخ تورم این توکن به طور خودکار تنظیم می‌شود. این مکانیزم نقش کنترل تعداد توکن‌های در گردش نسبت به عرضه کل را به عهده دارد و برای حفظ مشارکت در شبکه طراحی شده است.

توکن های جدید LPT در پایان هر دوره محاسبه شده و به نسبت دارایی هر فرد، در میان سهام‌داران و ارکستراتورها (Orchestrators) توزیع می‌شود.

علاوه‌بر این، توکن LPT در صرافی‌های پشتیبانی کننده این توکن بر روی شبکه اتریوم (ERC-20) قابل خریداری و نگهداری است.

توکن‌های لایوپیر (LPT) را از کجا خریداری کنیم؟

تعداد کل توکن‌های قابل عرضه توکن LPT حدود ۲۵ میلیون توکن است. بالاترین قیمت تاریخی LPT حدود ۹۹ دلار در تاریخ ۹ نوامبر بوده و حجم کل بازار آن حدود ۷۰۰ میلیون دلار است.

توکن‌های لایوپیر را می‌توان از اکسکوینو (Excoino) و بروکرهای بین‌المللی مانند ای‌ترو (eTroX)، کوکوین (KuCoin)، بایننس (Binance)، کرپیتوکام (Crypto.com)، گیت (Gate.io)، یونی سواپ (Uniswap)، کراکن (Kraken)، هوبی گلوبال (Houbi Global) و غیره با جفت ارزهای تتر (USDT)، بیت‌کوین (BTC)، بایننس‌کوین (BNB)، اتر (ETH)، چین‌لینک (LINK) و غیره خریداری کرد.

نحوه ذخیره‌سازی و کیف پول LPT

اگرچه برخی از کاربران توکن‌های خود را در بروکرها نگهداری می‌کنند، اما بطور کلی بروکرها محل نگهداری توکن شناخته نمی‌شود و هولدرهای بلند مدت معمولا توکن‌ها و دارایی‌های دیجیتال خود را در کیف پول های سر و گرم نگهداری می‌کنند. امکان ذخیره‌سازی و نگهداری توکن LPT در کیف پول اکسکوینو (Excoino) و اتمیک‌ولت (Atomic Wallet) وجود دارد.

آینده ارز دیجیتال لایوپیر (LPT)

تعداد کم توکن یکی از عوامل وسوسه کننده سرمایه‌‌گذاری در یک رمز ارز است، چرا که در شرایط ایده‌آل و در صورت عملکرد درست یک ارز دیجیتال در طول زمان، تقاضای بیشتر و عرضه کمتر را به همراه خواهد داشت.

برای مثال، بیت‌کوین که روزی کمتر از یک سنت قیمت داشت، چندین هزار برابر رشد قیمتی را در طول سالیان تجربه کرده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن محدود بودن تعداد توکن‌ها یا کوین‌های بیت‌کوین است.

در مقایسه با بیت‌کوین که فقط ۲۱ میلیون توکن از آن وجود دارد، تعداد کل توکن‌های قابل عرضه لایوپیر (LPT) کمتر از ۲۵ میلیون توکن است که یک مزیت برای این ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

بنابراین، در صورت تحقق وعده‌های بیان شده از سوی تیم توسعه لایوپیر، می‌توانیم شاهد رشد قیمتی خیلی خوبی برای توکن‌های این ارز دیجیتال باشیم.

پیش‌بینی قیمت ارز LPT

بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط سایت‌های تحلیلی معروف مانند walletinvestor.com قیمت هر توکن لایوپیر تا سال ۲۰۲۷ به ۱۶۲ دلار خوهد رسید که این رقم معادل سوددهی بیش از ۵۰۰ درصدی در یک بازه ۵ ساله خواهد بود.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.