سه‌شنبه 28 فروردین 1403
ارز دیجیتال آردور چیست ؟

ارز دیجیتال آردور ARDR چیست و چه آینده‌ای دارد؟

با روی کار آمدن فناوری بلاک چین، فرآیند ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات به طور کلی زیر و رو شد. ذخیره‌سازی راحت، همه‌جانبه، بدون نیاز به شخص ثالث به همراه امنیت بالا و دسترسی آسان از مزایای استفاده از بلاک چین به جای استفاده از سیستم‌های قدیمی است. اما استفاده از این فناوری برای همه کسب و کارها راحت نیست.

جلوریدا با ایجاد پروژه آردود به دنبال آوردن بلاک‌چین به همه کسب و کارهای حاضر دنیاست. ما در این به بررسی پروژه آردور، توکنومیک، ویژگی‌های خاص و مزایا و آینده قیمتی رمزارز این پروژه یعنی ارز دیجیتال ARDR می‌پردازیم.

آردور Ardor چیست؟

پروژه جلوریدا Jelurida با ایجاد آردور و با معماری منحصربه‌فرد خود، نوآوری را به دنیای پلتفرم‌های چند بلاک‌چینی آورده است و هدف آن ارائه «بلاک‌چین به‌عنوان یک سرویس» یا همان BaaS برای مشاغل است. این پلتفرم از NXT بلاک چین آزمایش شده و موفق، مشتق شده است.

زنجیره اصلی آردور از دو لایه امنیت شبکه و زنجیره پردازش تشکیل شده است. زنجیره‌های تراکنش، زنجیره‌های فرزند شبکه هستند. از آنجایی که زنجیره‌های کودک Child Chain ارز خاص خود را دارند،‌ کاربران برای استفاده از پلتفرم نیازی به داشتن رمزارز مرتبط با زنجیره اصلی ندارند.

ارز دیجیتال ARDR
ارز دیجیتال آردور
ارز دیجیتال ARDOR
پروژه آردور

به طور کلی آردور زیرساخت بلاک چینی خاصی را برای کسب و کارها و موسسات متفاوت فراهم می‌کند تا آن‌ها هم از نقاط قوت بلاک چین بدون نیاز به توسعه راه‌حل‌های بلاک چین سفارشی استفاده کنند.

آردور به کاربران یک زنجیره اصلی که امنیت و تمرکززدایی بلاک چین را مدیریت می‌کند و یک زنجیر کودک قابل تنظیم نیز برای کاربردهای مختلف تجاری ارائه می‌دهد.

NXT چیست؟

NXT در سال ۲۰۱۳ در قالب یک ارز دیجیتال نسل دوم تولید شد. NXT اولین پروتکل بلاک چینی بود که از مکانیزم کاملا از اجماع اثبات سهام PoS به جای پروتکل اثبات کار PoW استفاده کرد و باعث کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی و نیاز به سخت افزار‌های قدرتمند شد.

از زمان راه اندازی، این پلتفرم تا به الان بدون هیچ مشکلی سیستماتیکی به کار خود ادامه داده و در حال حاضر هم کار می‌کند.

ارز دیجیتال ARDR
ارز دیجیتال آردور
ارز دیجیتال ARDOR
پروژه NXT
پروژه NXT

کد این پروتکل با جاوا نوشته شده است و به صورت منبع باز در دسترس قرار دارد.

هدف از ایجاد آردور

حتی با توسعه NXT، تیم جلوریدا محدودیت‌هایی را در پروژه خود مانند نیاز به NXT برای استفاده از هر پلتفرم تشخیص داد که مانعی غیر ضروری برای استفاده از این پلتفرم بود.

جلوریدا همچنین می‌خواست از بلاک چین بلوت یا نفخ بلاک چین (افزایش حجم غیرمتعارف بلاکچین به علت نگهداری بیش از اندازه اطلاعات) جلوگیری کند و باید به مشکلات سفارشی‌سازی نیز رسیدگی می‌کرد.

تیم پروژه بعد از تحقیقات زیادی توانست این الزامات را با آردور و جدا کردن توکن‌های تراکنش و توکن‌های امنیتی شبکه انجام دهد که پیش از این در جایی دیده نشده بود.

آردور تمام عملکردهای موجود NXT را در دل خود جای داده است و در عین حال مشکلات آن را به واسطه ساختار منحصر به فرد خود حل می‌کند.

مزایای ساخت زنجیره کودک بر روی NXT

زنجیره‌های کودک بر روی بلاک چین NXT ساخته شده‌اند که یعنی به طور خودکار ویژگی‌های آن را به ارث می‌برند.

اولین زنجیره کودکی که ساخته شده ایگنیس Ignis نام دارد. نکته جالب درباره زنجیره‌های کودک این است که کسانی که آن‌ها را می‌سازند، می‌توانند ویژگی‌هایی NXT را به طور دلخواه در زنجیره خود محدود کنند.

ارز دیجیتال اردور
ارز دیجیتال ARDR
ARDOR
ignis
پروژه ایگنیس

یعنی کاربران می‌توانند از زنجیره‌های کودک برای مبادله و صدور دارایی‌ها، تنظیم تراکنش‌های مشروط، اجرای نظرسنجی‌های خصوصی یا عمومی، استفاده از پروتکل امنیتی چند امضایی و ارسال پیام‌های رمزگذاری شده استفاده کنند.

حتی با وجود این مزایا، هر تراکنش پردازش و امنیتش به واسطه زنجیره مادر تضمین می‌شود.

حل مشکل بلاک چین بلوت

بلاکچین بلوت یا نفخ بلاک چین Blockchain Bloat یک مشکل رایج در پلتفرم های بلاک چینی است که آردور با معماری منحصر به فرد خود آن را حل می‌کند.

این اصطلاح به افزایش حجم بلاک چین در زمان استفاده اشاره دارد. حجم بیشتر به معنی نیاز بیشتر به منابع برای اجرای نودهای کامل Full Node بلاک چین یا پیوستن به شبکه است.

تیم پروژه با اصلاح نودهای کامل این مشکل را حل می‌کند. به طور کلی این اصلاحات شامل حذف داده‌های تراکنش مرتبط با زنجیره‌های کودک از زنجیره مادر است.

این ویژگی اندازه بلاک چین را بدون هیچ گونه تأثیر منفی بر روی تراکنش‌ها، موجودی‌ها یا امنیت شبکه کاهش می‌دهد.

نودهای کامل همچنین این گزینه را دارند که به نودهای بایگانی زنجیره‌های کودک تبدیل شوند. در این حالت، آن‌ها داده‌های تاریخی زنجیره را ذخیره می‌کنند.

وابستگی تک توکنی

کاربران از تمام زنجیره‌های کودک آردور تنها با توکن‌های زنجیره‌های کودک سر و کار دارند. یعنی کاربران هم برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و انتقال هر گونه ارزشی فقط از توکن زنجیره کودک استفاده می‌کنند.

سفارشی‌سازی

سفارشی‌سازی برای هر کسب و کاری بسیار مهم است؛ شرکتی که به بلاکچین منحصر به فرد خود نیاز دارد طبیعتا مستلزم حفظ و نگهداری بانک اطلاعاتی خود بر روی سرورهای شرکت است.

با فناوری آردور دیگر مشکل عدم دسترسی به اطلاعات وجود نخواهد داشت پس اگر کسب و کاری از آردور برای ساخت بلاکچین خود استفاده کرده باشد دیگر هیچ نگرانی درباره امنیت و مدیریت کل شبکه سرورها نخواهد داشت.

سیستم باندلینگ Bundling system

سیستم باندلینگ به آردور اجازه می‌دهد تا معماری منحصربه‌فرد خود را با جدا کردن زنجیره‌های مادر و کودک حفظ کند. این سیستم به زنجیره‌های کودک و مادر امکان تعامل می‌دهد که به نوبه خود قابلیت همکاری بین زنجیره‌های مختلف کودک را فراهم می‌کند.

فورجینگ Forging چیست؟

زنجیره فورجینگ زنجیره اصلی پلتفرم اردور است و از انواع محدودی از تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کند. این تراکنش‌ها شامل انتقال ARDR بین حساب‌ها، ترید ARDR در زنجیره‌های کودک، اجاره ARDR برای فورجینگ و تراکنش‌های بلاک زنجیره کودک Childchainblock است. قدرت فورجینگ هر حساب وابسته به میزان موجودی ARDR آن است.

به علاوه، هر معامله‌ای که منجر به تغییر در موجودی ARDR شود، بر روی زنجیره فورجینگ ثبت می‌شود.

ارز دیجیتال ARDR چیست؟

ارز دیجیتال ARDR توکن بومی بلاکچین مادر آردور است که کاربردهای زیادی از جمله پرداخت کارمزد و انتقال ارزش در شبکه دارد.

در حال حاضر همه کوین‌های ARDR در گردشند. همانطور که گفته شد این ارز به واسطه یک الگوریتم اجماع اثبات سهام POS کار می‌کند.

کاربران با استیک کردن ARDR می‌توانند جایگاه خود در زنجیره کودک را حفظ و با دارایی اضافی خود ویژگی‌های منحصر به فردی را برای زنجیره خود ایجاد کنند.

ارز دیجیتال اردور
ارز دیجیتال ARDR
ARDOR
رمزارز ARDR

از آنجایی که تمام زنجیره‌های کودک به زنجیره اصلی متصل هستند، تمام ARDR ها به زنجیره اصلی می‌روند.

ارز دیجیتال ARDR همچنین در سیستم حاکمیتی این پروژه نیز تاثیر به سزایی دارد.

هر تیمی که تعداد توکن بیشتری داشته باشد، تاثیر گذاری بیشتری در آینده آردور خواهد داشت. فراموش نکنید که تمامی کوین‌ها از پیش استخراج شده‌اند و قابلیت استخراج بر وری این پلتفرم معنایی ندارد.

توکنومیک

طبق اطلاعات سایت کوین مارکت کپ تمامی کوین‌های ARDR که برابر با ۹۹۸۹۹۹۴۹۵ واحد است در حال حاضر به بازار عرضه شده‌اند.

در زمان نوشته شدن این مقاله آردور با داشتن حجم بازار ۲۱۳ میلیون دلاری در رتبه ۲۰۰ سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است.

ارز دیجیتال ARDR در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ به سقف قیمتی خود یعنی ۲.۱۰ دلار رسید و پس از آن با سقوطی حدودا ۹۰ درصدی در حال حاضر در محدود ۰.۲۱ دلار معامله می‌شود.

کسب درآمد آردور

آردور و NXT با فراهم کردن فناوری بلاک‌ چین خصوصی برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کسب درآمد می کنند.

اگر چه این پلتفرم منبع باز است اما هر گونه تغییر منبع بسته در این پلتفرم نیاز به مجوز دارد. آردور از طریق این صدور مجوز‌ها نیز کسب درآمد می‌کند.

همچنین این پلتفرم از ساخت کیف پول‌های وایت لیبل، خدمات نودهای بایگانی، سرویس بسته‌بندی و پلاگین‌های شخصی‌سازی شده درآمدی ثانویه دارد. تیم پروژه نیز به دنبال راه‌های اضافی برای کسب درآمد است. گزینه‌هایی چون خدمات پریمیموم (مثل شارژ برای ترویج خدمات زنجیره‌های کودک در داخل کیف پول).

پیش بینی قیمت آینده ARDR

طبق معمول یکی از مهم‌ترین مواردی که سرمایه‌گذاران برای خرید یک دارایی به آن دقت می‌کنند پتانسیل رشد و وضعیت آینده یک ارز دیجیتال است.

در این بخش با اتکا به داده‌های سایت پرایس پردیکشن دات نت Priceprediction.net که توسط یک تیم فنی بسیار قدرتمند و با استفاده از داده‌های قیمتی تاریخی و تحلیل به واسطه هوش مصنوعی به صورت عمیق انجام می‌شود، آورده شده است.

پرایس پردیکشن: با توجه به تحلیل‌های فنی عمیق ما در مورد داده‌های قیمت گذشته  ARDR، قیمت این ارز در بهترین حالت در سال ۲۰۲۲ به حداقل سطح ۰.۲۵ دلار و حداکثر به سطح ۰.۲۹ دلار برسد.

اگر شرایط بازار مساعد باشد و اتفاق غیر منتظره‌ای برای این حوزه نیافتد ارز دیجیتال ARDR در سال ۲۰۲۳ نیز با میانگین قیمتی ۰.۳۸ دلار معاله می‌شود و می‌تواند به طور حداکثری به محدوده ۰.۴۳ دلار برسد که زیاد دور از انتظار نیست.

با توجه به قیمت پیش‌بینی‌شده در سال‌های آتی و تحلیل تکنیکالی که تیم پرایس پردیکشن انجام داده است، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ ارزش هر کوین ARDR  Ardor به حداقل سطح ۰.۵۱ دلار و حداکثر سطح ۰.۶۴ دلار برسد در ادامه این روند نیز در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۶۶ حدکاثر سطوح قاتبل انتظار برابر با ۰.۸۷ دلار و ۱.۲۴ دلار خواهد بود

اگر دوراندیشی شما زبان زد اطرافیانتان است پس شاید بد نباشد بدانید تیم پرایس پردیشکن قیمت این دارایی را تا سال ۲۰۳۱ پیش‌بینی کرده است و طبق داده‌های تحلیل آن‌ها این ارز دیجیتال در ۹ سال آینده در محدوده ۶.۴۱ تا ۷.۹۴ خواهد رسید.

نقشه راه و تیم

بلوک پیدایش آردور در تاریخ 1 ژانویه 2018 تایید شد. از آن به بعد، این پروژه شاهد چندین برورزسانی و تغییر چشمگیر بود. تحولاتی چون پیاده سازی قراردادهای هوشمند بر روی شبکه آزمایشی که قرار است به زودی بر روی شبکه اصلی به کار گرفته شوند.

چندین پروژه نیز در شبکه اصلی آردور راه اندازی شده‌اند. اولین پروژه تریفیک Triffic، یک پلتفرم برنامه توکنیزه کردن وفاداری مشتری است.

بعد از آن می‌توان به مکس کراود فاند Max Crowdfund که برای تامین مالی در زمینه املاک استفاده می‌شود، نام برد.

ارز دیجیتال ARDR
max crowdfund
مکس کراودفاند

آردور همچنین مکانیزم اثبات مفهوم Proof of Concept را برای یک صرافی غیرمتمرکز در بایننس پیاده‌سازی کرده است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تحولات متعددی در مراحل مختلف پیاده‌سازی بر روی شبکه وجود دارد. به معنای دیگر باید منتظر چشم اندازی قوی بلند مدت برای این پروژه بود.

تیم پروژه

ان‌اکس‌تی NXT، آردور Ardor و ایگنیس Ignis همه پروژه‌های یک شرکت خصوصی به نام جلوریدا Jelurida هستند.

تیم ارز دیجیتال ARDR
jelurida
جلوریدا
Jelurida Logo

تیم جلوریدا یکی از تیم‌های توسعه‌دهنده با تجربه در حوزه بلاکچین است که کار خود را با راه اندازی NXT در سال 2013 شروع کرد.

این تیم از توسعه دهندگان با تجربه و خبره‌ای در زمینه کدنویسی بلاکچین استفاده می‌کند که سال‌ها تجربه این کار را دارند.

از کجا ارز دیجیتال ARDR بخریم؟

از آنجایی که تیم جلوریدا سال‌هاست که در دنیای رمزارزها فعالیت می‌کند صرافی‌های زیادی به واسطه اعتبار آن ارز دیجیتال ARDR را در میان رمزارزهای خود لیست کرده‌اند.

این رمزارز در صرافی‌های متعددی همچون بایننس Binance، بیت رکس Bittrex ، هوبی گلوبال Huobi Global، پولونیکس Poloniex،وزیر ایکس WazirX، کوین اکس Coinex و … با جفت ارزها و جفت رمزارزهای زیادی مانند تتر،‌ بیت کوین و … قابل معامله است.

استفاده از صرافی‌های خارجی همیشه پر خطر است و همانطور که دیدیم شرکتی مانند بایننس بخاطر پیروی از قوانین بین‌‌المللی به ناگهان استفاده کاربران ایرانی از این پلتفرم را ممنوع کرد. بهترین گزینه برای شما هموطنان استفاده از اکسکوینو است. شما به زودی می‌توانید به خرید و فروش ارز دیجیتال ARDR در اکسکوینو بپردازید.

کیف پول‌های ARDR

پس از خرید یک دارایی رمزنگاری شده مهم‌ترین نکته ذخیره‌سازی و نگهداری از آن سرمایه در یک‌جای امن است. ارز دیجیتال ARDR نیز از این قضیه مستثنی نیست. در حال حاضر یکی از بهترین کیف پول‌هایی که می‌توانید برای ذخیره این دارایی از آن استفاده کنید کیف پول خود جلوریدا با اسم آردور والت Ardor Wallet است.

علاوه بر این کیف پول شما می‌توانید در صرافی‌های نام برده شده در بالا و به زودی نیز در اکسکوینو ارز دیجیتال ARDR را ذخیره کنید.

فراموش نکنید که با ذخیره سازی سرمایه خود در صرافی‌های خارجی هر لحظه در معرض بلوکه شدن و از دست دادن دارایی خود هستید پس بهترین گزینه برای شما می‌توانید استفاده از کیف پول امن اکسکوینو باشد.

سخن نهایی

آردور با ایجاد روش‌هایی جدید برای حفظ زیرساخت و امنیت بلاک چین، کار بسیار مهمی انجام داده است. اگر ایده آن‌ها به درستی انجام شود، نتیجه نهایی راه حلی خواهد بود که هر کسب و کاری می‌تواند استفاده از بلاک چین را عملی کند.

به واسطه این روش استفاده از بلاک چین نیازی به تخصص فنی گسترده یا نگهداری مداوم نخواهد داشت.

با این حال، اکنون چندین پلتفرم مشابه آردور وجود دارد که رقابت را برای این تیم سخت می‌کند. اگر آردور بخواهد گوی سبقت را از رقبا برباید به ایده‌ها و کارهای بیشتری نیاز دارد.

در نهایت، یکی دو سال آینده احتمالا بحرانی‌ترین زمان برای آردور و تیم آن خواهد بود. اگر پروژه بتواند خود را به عنوان یک پلتفرم توسعه بلاک‌ چین مطمئن برای چند پروژه حیاتی ثابت کند، ممکن است در بلندمدت شرایط ایده‌آلی داشته باشد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.