چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
لایت‌کویت چیست؟
لایت‌کویت چیست؟

آموزش گام به گام استخراج لایت‌کوین + راهنمای تصویری

این روزها بحث ارز‌های دیجیتال همچنان داغ است. لایت‌کوین یکی از قدیمی‌‌ترین رمزارزهای قدیمی موجود در بازار است که با استفاده از فرایند استخراج (ابری، استخری و انفرادی) در دسترس قرار می‌گیرد. شما می‌توانید در این بازار صرفا ترید کنید و به سود مورد نظر خود برسید اما اگر از طرف‌داران لایت‌کوین هستید می‌توانید با استخراج این رمزارز به اکوسیستم آن کمک کنید.

در ادامه‌ این مقاله علاوه بر معرفی روش‌های استخراج، بررسی خواهیم کرد که آیا سرمایه‌گذاری و استخراج این رمزارز سودآوراست یا خیر؟ و از مزایا و معایب آن خواهیم گفت. لازم به ذکر است که با سرمایه‌ای وارد بازار رمزارزها شوید که درصورت ضرر، تمام دارایی شما از بین نرود.

برای شروع استخراج لایت‌کوین به چه ابزاری نیاز داریم؟

لایت‌کوین یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار است که به لحاظ ساختاری شباهت بسیاری به بیت‌کوین دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت این ارز دیجیتال یک فورک جدا شده از هسته‌ بیت‌کوین است. یکی از تفاوت‌های شاخصی که بین این دو وجود دارد شیوه‌ هش‌کردن است. لایت‌کوین از الگوریتم هش‌اسکریپت (Scrypt) استفاده می‌کند، درحالی‌که الگوریتم هش بیت‌کوین، SHA-256 است.

برای شروع شما نیاز به یک سری مقدمات دارید. نرم افزارها و سخت‌افزارهایی که در این فرایند به شما کمک می‌کنند و بدون حضور آن‌ها عملا نمی‌توانید یک ماینر باشید. در ادامه ما به شما آموزش می‌دهیم که به چه ابزارهایی نیاز دارد. قابل‌ذکر است که برای استخراج هر رمزارزی، وجود این تجهیزات الزامی است.

ریگ ماینینگ
ریگ ماینینگ

سخت افزار

لایت‌کوین از ارزهای دیجیتالی است که به سادگی استخراج می‌شود. برای این منظور شما به موارد زیر نیاز دارید:

  • پردازنده‌های CPU
  • کارت گرافیک GPU (از پردازنده‌های کارت گرافیک هم می‌توانید استفاده کنید)
  • دستگاه ایسیک (ASIC) نیاز دارید
  • پاور مناسب
  • مادربورد مخصوص
  • شاسی برای سوار کردن قطعات مورد نیاز
  • RAM

این‌ها به طور کلی سخت‌افزارهایی هستند که شما برای استخراج نیاز دارید. به اصطلاح تخصصی تمامی این مجموعه را ریگ ماینینگ (Rig Mining) می‌نامند. برای داشتن یک ریگ کامل، می‌توانید آن را به صورت یکجا تهیه کنید و هم می‌توانید با کمی صبر و حوصله اجزای آن را جداجدا خریداری کرده و در یک برد سوار کنید.

همان‌طور که قبلا گفته شد این ارز دیجیتال از الگوریتم اسکریپت پیروی می‌کند، به همین دلیل بهتر است دیگر از CPU استفاده نکنید و کارت گرافیک‌های قدرتمند تهیه کنید. برای تهیه کارت گرافیک مناسب باید به هش ریت کارت گرافیک خود دقت کنید. به همین منظور بهتر است در ابتدا کلمه Mining Calculator  را در گوگل سرچ کنید و با وارد کردن اطلاعاتی چون هش ریت کارت گرافیک و هزینه‌ برق در کشوری که در آن زندگی می‌کنید، سود تقریبی شما به سادگی محاسبه می‌شود. اگر توجیه اقتصادی داشت می‌توانید استخراج کردن را آغاز کنید چرا که در استخراج لایت‌کوین موضوع اصلی سود است.

ماینیگ کلکولیتور
ماینیگ کلکولیتور

استخراج لایت‌کوین با دستگاه ایسیک

دستگاه ایسیک هم برای بیت‌کوین و هم برای لایت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحال حاضر بهترین دستگاه ایسیک استخراج لایت‌کوین Innosilicon A6 LTCMaster است. برای استخراج نیاز دارید تا بتوانید رمزهای ارز لایت‌کوین را هش کنید. هرچه سرعت هش کردن شما بیشتر باشد یا به عبارت دیگر، هش‌ریت بالاتری داشته باشد، سرعت شما بیشتر شده و این فرایند سریع‌تر انجام می‌شود. این دستگاه با رابط کاربری آسان و هش‌ریت ۱.۲۳GH/S  می‌تواند استخراج را برای شما راحت‌تر کند.  

نرم افزار‌های مورد نیاز استخراج لایت‌کوین

علاوه بر سخت‌افزار‌های نامبرده، شما برای استخراج به نرم‌افزار‌های تخصصی نیز نیاز دارید. اگر از دستگاه ایسیک استفاده می‌کنید نیازی به جستجو ندارید چرا که این دستگاه همراه خود نرم‌افزار مورد نیاز را دارد. این برنامه‌ها برروی بیشتر سیستم‌های عامل ویندوز و مک قابل اجرا است. نکته‌ قابل ذکر در اینجا این است که شما به یک اینترنت با سرعت معمولی اما بدون قطعی نیاز دارید.

از بین این نرم‌افزارها می‌توان به نرم‌افزارهای زیر اشاره کرد:

  • Easy Miner
  • Multi Miner
  • CG miner Litecoin
  • CPU miner
  • Sg miner

در ادامه‌ متن نصب یکی از این نرم‌افزارها را توضیح داده‌ایم.

نرم افزار Multi miner:

مولتی ماینر
مولتی ماینر

در اینجا قصد داریم نرم‌افزار مولتی ماینر را به تفضیل توضیح دهیم. اگر کاربر مبتدی هستید، با خیال راحت به نصب این برنامه، از وب‌سایت‌های معتبر بپردازید. کار با این برنامه بسیار راحت است و می‌توانید با سیستم عامل‌های مک (MAC)، ویندوز(Winows) و لینوکس (Linux) از آن استفاده کنید.

آموزش نصب مولتی ماینر:

  1. در ابتدا برنامه را از یک وب‌سایت معتبر دانلود کنید.
  2. بعد از دانلود بر روی آیکون آن کلیک کنید تا برنامه بر روی دستگاه شما بارگزاری شود.
  3. بعد از بارگزاری، شما می‌توانید آیکون این برنامه را روی صفحه‌ خود ببینید، روی آن کلیک کنید، در این مرحله وارد مسیر نصب می‌شوید. توصیه می‌شود مسیر پیش‌فرض را رفته و روی گزینه‌ next بزنید تا با صرف مدت زمانی برنامه به طور کامل نصب شود. برای این منظور، به صورت خودکار و بدون نیاز به انجام کار اضافی، برنامه‌ BFG Miner نیز نصب می‌شود؛ چرا که موتور این دو برنامه یکی است.

این برنامه رایگان است و بعد از نصب اطلاعاتی چون هش‌ریت دستگاه شما را به نمایش می‌گذارد. در ادامه چند مزیت و عیب این برنامه را لیست می‌کنیم.

مزایا:

  • رابط کاربری آسان
  • امکانات متعدد
  • پوشش سیستم عامل‌های مختلف

معایب:

  • نرم افزار کندی است.

کیف‌پول

برای نگهداری کوین‌های استخراج شده به کیف‌پول نیاز دارید. کیف‌پول درواقع یک آدرس دیجیتالی است که حساب شما را مشخص می‌کند. اغلب نرم‌افزارهای استخراج، دارای کیف‌پول داخلی هستند. اما پیشنهاد می‌شود که برای امنیت بیشتر حتما کیف‌پول خارجی داشته باشید که اگر استخر شما مورد حمله قرار گرفت و هک شد، دارایی شما در امنیت باشد. کیف‌پول به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل انتخاب است که نوع سخت‌افزاری آن از امنیت بیشتری برخورداراست. از بین کیف‌پول‌هایی که از لایت‌کوین پشتیبانی می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیف‌پول سخت‌افزاری Ledger Nano S
  • کیف‌پول سخت‌افزاری  Ledger Nano X
  • کیف‌پول سخت‌افزاری ترزور Trezor
  • کیف‌پول نرم‌افزاری Trust wallet
  • کیف‌پول نرم‌افزاری Litewallet
  • کیف‌پول نرم‌افزاری Atomic
  • کیف‌پول نرم‌افزاری Exodus
  • کیف‌پول نرم‌افزاری Electrum-LTC
  • کیف‌پول کاغذی LiteAddress
انواع کیف پول
انواع کیف پول

تجهیزات خنک‌کننده

سیستم ماینر شما با کارت گرافیک‌های قدرتمند و پردازنده‌های قوی در حال کار است که همین امر سبب تولید گرما و در نتیجه داغ شدن سیستم می‌شود. به منظور جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه باید از سیستم‌های تهویه و خنک کننده (Cooling System) استفاده کنید.

برق

مجموعه‌ این تجهیزات مصرف برق بالایی دارد. در ایران شما نمی‌توانید از برق خانگی برای ماینینگ استفاده کنید. به منظور کاهش هزینه‌های مصرف برق، می‌بایست درخواست خود را به وزارت صنعت داده و پس از دریافت مجوز صنعت، از وزارت نیرو امتیاز برق با تعرفه‌ صادراتی را دریافت کنید. در کنار این موارد شما به کابل و سیم‌های مناسب هم نیاز دارید تا خطر برق‌گرفتگی و آتش سوزی را کاهش دهد.

روش‌های استخراج لایت‌کوین

این رمزارز از دسته‌ ارز‌های دیجیتالی است که نیاز به استخراج دارد. در این‌جا به بررسی روش‌های استخراج آن می‌پردازیم.

یکی از ایمن‌ترین و بهترین روش‌ها برای استخراج لایت‌کوین، روش استخری (Mining Pool) است؛ به همین دلیل در ابتدا به توضیح آن می‌پردازیم. شما برای ماینینگ نیاز به پردازنده دارید که قدرت مشخص و محدودی دارد. اما استخرها این امکان را به شما می‌دهند که در یک فضای مجازی با تجمیع چند پردازنده، توان پردازش را به بالاترین حد ممکن ببرید. سود این استخراج بسته به میزان قدرت پردازنده‌هایی که توسط افراد مختلف به اشتراک گذاشته شده است بین افراد حاضر در استخر تقسیم خواهد شد.

برای شروع باید:

  • یک استخر معتبر و مطمئن پیدا کرده و با مراجعه به وب‌سایت رسمی آن، تنظیمات لازم را برای شروع کار دریافت کنید. برای این کار ابتدا باید پروفایل شخصی درست کرده و احرازهویت انجام دهید.
  • در مرحله‌ بعد باید برای ثبت کیف‌پول خود اقدام کنید. تا زمانی که ایمیل تایید را دریافت نکردید، کیف‌پول شما ثبت نشده است.
  • به پنل کاربری خود رفته و لیست سرورهای استخر را مشاهده کنید. در اینجا باید نزدیک‌ترین سرور را به ماینر خود انتخاب کنید.

استخر‌های معتبر برای ماینینگ:

  • Ant pool
  • Binance pool
  • Poolin
  • F2pool
  • Via BTC

آموزش تصویری پیوستن به استخر F2POOL:

F2POOL یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین استخر‌های استخراج رمز ارز است که از لایت‌کویننیز پشتیبانی می‌کند. در این قسمت نحوه ایجاد حساب و پیوستن به استخر‌های F2POOL را مرور می‌کنیم.

برای استفاده از استخر‌های F2POOL ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این منظور وارد وب‌سایت به آدرس www.f2pool.com شوید و طبق تصویر روی گزینه‌ Create Account در قسمت بالا سمت راست کلیک کنید.

سپس اطلاعات مورد نیاز جهت ساخت حساب کاربری را وارد نمایید:

اف دو پول
اف دو پول
اف دو پول
اف دو پول

در این مرحله باید ایمیل تایید را دریافت کرده و با مراجعه به لینک داخل ایمیل، حساب خود را فعال کنید.

اف دو پول
اف دو پول

حال باید در قسمت تنظیمات حساب کاربری، ارز مورد نظر برای استخراج و آدرس کیف‌پول خود را برای تسویه تنظیم کنید. برای این منظور، طبق تصویر زیر وارد منوی Account Setting  شوید:

اف دو پول
اف دو پول

از منوی سمت چپ گزینه‌ Payout Setting را انتخاب کنید:

اف دو پول
اف دو پول

در این مرحله لایت‌کوین را جهت استخراج انتخاب کرده و آدرس کیف‌پول خود را وارد کنید:

اف دو پول
اف دو پول

پس از انجام تنظیمات فوق، مجدد یک ایمیل برای تایید آدرس کیف‌پول ارسال می‌شود که باید آن را تایید کنید.

در این مرحله کافیست که ماینر خود را تنظیم کنید تا به سرورهای F2POOL متصل شود. برای این کار نیاز است تا ماینر شما به اینترنت متصل بوده و همچنین دارای یک آدرس IP باشد که بتوانید از طریق کامپیوتر شخصی خود به آن متصل شوید. پس از مطمئن شدن از این شرایط، آدرس تنظیمات دستگاه مربوطه را در مرورگر خود وارد نمایید و اطلاعات زیر را برای اتصال به سرورهای F2POOL وارد کنید:

URL: stratum+tcp://ltc.f2pool.com:8888

Username: account_name.worker_name

Password: Your choice

شما می‌توانید account_name را در قسمت حساب کاربری خود در وب‌سایت F2POOL مشاهده کنید. همچنین worker_name اختیاری است ولی پیشنهاد می‌شود که برای هرکدام از سخت‌افزارهای ماینینگ خود یک worker_name اختصاصی تعیین کنید تا بتوانید نظارت و کنترل بهتری داشته باشید. به عنوان مثال اگر account_name شما foobar است و روی اولین ماینر خود تنظیمات را انجام می‌دهید، در قسمت Username عبارت foobar.001 را وارد کنید.

تبریک می‌گوییم! شما اکنون می‌توانید فرآیند ماینینگ خود را آغاز کنید. همچنین می‌توانید برای مشاهده‌ هش‌ریت، میزان درآمد و تراکنش‌های خود به صفحه‌ اصلی حساب خود در وبسایت F2POOL مراجعه کرده و یا اپلیکیشن آن را روی تلفن همراه خود نصب کنید.

استخراج انفرادی

یکی دیگر از روش‌های استخراج لایت کوین، استخراج انفرادی است که در منزل و با تجهیزات شخصی انجام می‌شود. برای این منظور نیاز است تا چند کار اساسی را انجام دهید. ابتدا باید یک کیف‌پول لایت‌کوین خصوصی برای خود ایجاد کنید تا لایت‌کوین‌های استخراج شده در فرایند ماینینگ در این کیف‌پول ذخیره شود. پس از این مرحله باید سخت‌افزار مناسب را انتخاب کنید. برای این‌کار باید گزینه‌های مختلف سخت‌افزاری را مقایسه کنید و با توجه به بودجه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌اید گزینه‌ مناسب را خریداری کنید. در این قسمت باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید از چندین GPU استفاده کنید و یا دیگر بوردهای اختصاصی که برای انجام ماینینگ طراحی شده است. باید توجه داشته باشید که همان‌طور که بالاتر گفته شد فرآیند ماینینگ مصرف برق بالایی دارد و همچنین تجهیزات آن نیاز به تهویه مناسب دارد که خود هزینه‌بر است و باید در محاسبات خود لحاظ کنید.

پس از انجام این مراحل می‌توانید نرم‌افزارهای ماینینگ را نصب کرده و طبق دستورالعمل آن‌ها ماینینگ را آغاز کنید. در این مرحله نیز باید دقت داشته باشید که نرم‌افزارهای ماینینگ را از وب‌سایت‌های قابل اعتماد دریافت کرده باشید. در این روش در سود به دست آمده از استخراج لایت‌کوین کسی جز خودتان شریک نیست.

استخراج ابری
استخراج ابری

استخراج ابری

خرید تجهیزات، مهیا کردن انرژی و محیط مناسب برای انجام ماینینگ بسیار پرهزینه است و شاید نخواهید برای خرید این تجهیزات هزینه کنید. اما نگران نباشید، راه دیگری برای تجربه‌ ماینینگ و استخراج وجود دارد.

با استفاده از خدمات استخراج ابری شما می‌توانید یک ریگ RIG ماینینگ اجاره کنید تا فرآیند استخراج را انجام دهید. (ریگ متشکل از چندین سخت‌افزار موردنیاز شامل CPU، GPU، FPGA و ASIC است که تمام فرایند ماینینگ را برای شما انجام می‌دهد.) هرچه تعداد پردازنده‌های یک ریگ بیشتر باشد، میزان استخراج شما بیشتر خواهد بود و به طبع هزینه‌ بیشتری به همراه خواهد داشت.

استخراج ابری برای افراد مبتدی که نمی‌خواهند هزینه‌ بالای خرید سخت‌افزار ماینینگ را بپردازند بسیار مناسب است. البته استخراج ابری رایگان نیست و باید متناسب با ریگ مورد نظر هزینه اجاره‌ای را پرداخت کنید.

در صورتی که می‌خواهید از این روش استفاده کنید باید دقت کنید تا از وب‌سایت‌ها و شرکت‌های معتبر ارائه کننده استخراج ابری استفاده کنید زیرا کلاهبرداران بسیاری در این حوزه فعالیت می‌کنند و پس از دریافت پول هیچ ریگی در اختیار شما قرار نمی‌دهند.

پس از انتخاب یک شرکت ماینینگ معتبر، نیاز است تا یک بسته‌ ماینینگ انتخاب کنید. شرکت‌های استخراج ابری عموما بسته‌های مختلف ماینینگ با هزینه و زمان متفاوت دارند که شما باید با توجه به توان مالی و شرایط خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. پس از انتخاب بسته ماینینگ، باید یک استخر ماینینگ انتخاب کنید که این استخرها نیز با توجه به کارمزد، اندازه و نحوه پرداخت شرایط مختلفی دارند که با دقت باید انتخاب کنید. پس از انتخاب استخر می‌توانید شروع به استخراج لایت‌کوین کنید. در این روش توصیه می‌شود لایت‌کوین‌های استخراج شده را در اولین فرصت به کیف‌پول خصوصی خود انتقال دهید.

آیا استخراج لایت‌کوین سودآوراست؟

در جای جای متن به این مورد اشاره شد که ماین کردن این ارز دیجیتال بسیار ساده‌تر از بیت‌کوین است و زمان کمتری را می‌گیرد؛ اما این به معنای بی‌ارزش بودن این کوین نیست. برای شروع به کار نیاز به سرمایه دارید. اگراین سرمایه مهیا است و می‌توانید بودجه خود را به خوبی مدیریت کنید، لایت‌کوین می‌تواند برای شما سوددهی داشته باشد.

آیا لایت‌کوین سودآور است؟
آیا لایت‌کوین سودآور است؟

مزایا و معایب استخراج لایت‌کوین

مانند هر ارز دیگری، لایت‌کوین هم مزایا و معایب خاص خودش را دارد که با مطالعه آن با آگاهی بیشتری به سراغ ماین کردن خواهید رفت.

مزایا

  • روند نقل و انتقالات سنتی در سطح بین‌المللی، در کنار زمان‌بر بودن هزینه بالایی هم داشتند که در لایت‌کوین این موارد حل شده است.
  • برای ذخیره لایت‌کوین خود می‌توانید به راحتی یک کیف‌پول خصوصی داشته باشید. فقط کافی است نرم افزار مورد نظر را نصب کرده وکلید خود را در یک جای امن نگهداری کنید.
  • زمان تاییدیه و هزینه تراکنش در لایت‌کوین بسیار پایین است؛ پس برای افرادی که تراکنش‌های بالا دارند می‌تواند مفید واقع شود.
  • با توجه به پایین بودن زمان تایید تراکنش‌ها، این سیستم در برابر حملات آسیب‌پذیری کمتری دارد؛ به عبارت دیگر، افراد مهاجم برای ثبت تراکنش‌های خود زمان بسیار کمی دارند.
  • لایت‌کوین با توجه به الگوریتمی که دارد،‌ سالانه می‌تواند ۴ برابر بیت‌کوین، ارز دیجیتال تولید کند.
  • طراحی غیرمتمرکز این کوین باعث شده که برای دسترسی به آن، بعد مسافت معنایی نداشته باشد.

معایب

  • در فرایند استخراج، انرژی زیادی مصرف می‌شود؛
  • با وجود اینکه لایت‌کوین بعد از بیت‌کوین، قدیمی‌ترین ارز دیجیتال است، اما مانند سایر کوین‌ها یا ارزهای فیات مورد پذیرش قرار نگرفت؛
  • به دلیل استقبال کم از این ارز، پیش بینی آینده آن سخت است و ممکن است مجبور به تغییر کوین خود شوید که همین جابه‌جایی هزینه‌بر خواهد بود؛
  • حفظ امنیت کوین از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این کار به دانش فنی نیاز دارید.

کلام آخر

بیت‌کوین را طلا و لایت‌کوین را نقره بازار ارز دیجیتال می‌نامند. لایت‌کوین، پتانسیل پذیرش بیشتری در بین مردم دارد و می‌تواند با صعود چشم‌گیری روبه‌رو شود اما نوسانات بازار ارز نشان داده است که این روند صعودی می‌تواند درعرض مدت کوتاهی تغییر کند. توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی حتما مطالعه کافی داشته باشید و با آگاهی کامل دست به استخراج بزنید. نکته دیگر این است که در ابتدا از مسیر‌های کم ریسک‌تر بروید و با افزایش سرمایه، ماینر خود را گسترش دهید.

سوالات متداول

آیا لایت ‌کوین با ارزهای دیجیتال دیگر متفاوت است؟

به دلیل آنکه کارمزد معاملاتی کمتری دارد از ارزهای دیجیتال دیگر مقرون به صرفه‌تر است. سرعت و امینیت بیشتری داردو به دلیل شباهت به بیت‌کوین در تمامی کیف‌پول‌ها ذخیره می‌شود.

لایت‌کوین چگونه ایجاد شد؟

با رفع ایرادات موجود در بیت‌کوین، بالا بردن سرعت و کاهش هزینه،‌ لایت‌کوین ایجاد شد

آیا استخراج لایت‌کوین سودآور است؟

تجربه نشان داده است که روند صعودی ارزهای دیجیتال در بازار می‌تواند به سرعت تغییر کند. در است که بیت‌کوین را طلا و لایت‌کوین را نقره‌ی بازار ارز دیجیتال می‌دانند اما برای خرید ارز دیجیتال باید ریسک‌پذیر بود.

همچنین ببینید

آموزش استخراج بیت کوین

آموزش گام به گام استخراج بیت کوین + راهنمای تصویری

با افزایش روزافزون بازار رمزارزها کاربران زیادی به امر استخراج ارز دیجیتال علاقمند می‌شوند. از …

ریگ ماینینگ چیست و چگونه میتوان آن را نصب و راه‌اندازی کرد ؟

چنانچه علاقه‌مند به حوزه استخراج رمزارز باشید کلمه ریگ ماینینگ را شنیده یا خوانده‌اید. افرادی …

به زودی شرکت ASUS مادربوردهای مخصوص ماینینگ جدیدی را روانه ‏ی بازار خواهد کرد

به زودی شرکت ASUS مادربوردهای مخصوص ماینینگ جدیدی را روانه‏ ی بازار خواهد کرد زندگی …

کالی

مزرعه خورشیدی جهت استخراج ارز دیجیتال

طبق گزارشات اخیر، طرح ساخت یک مزرعه‌ی خورشیدی ۲۰ مگاواتی تایید شده است. این مزرعه‌ی خورشیدی به …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.