سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
اولین پروژه کمک‌رسانی مبتنی بر بلاک‌چین توسط صلیب سرخ رونمایی شد

اولین پروژه کمک‌رسانی مبتنی بر بلاک‌چین توسط صلیب سرخ رونمایی شد

صلیب سرخ در حال کار بر روی نمونه اولیه یک پروژه بلاک‌چینی برای کمک‌رسانی به افراد مناطق جنگ‌زده است. این سازمان تنها نهاد خیریه ارائه‌دهنده یک «توکن کاربردی پایدار» است که ارزش ثابتی مشابه قیمت یک استیبل‌کوین خواهد داشت.

این توکن‌ها از طریق یک برنامه کیف پول ارز دیجیتال که با همکاری بلاک‌چین پارتیسیا Partisia، یک بلاک‌چین لایه یک، توسعه یافته، دریافت می‌شود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ICRC در حال حاضر در حال آزمایش مفاهیمی برای توزیع کمک به مردم مناطق جنگ‌زده از طریق فناوری بلاک‌چین است.

این سازمان خیریه در مراحل اولیه توسعه یک ارز دیجیتال برای جایگزینی با کمک‌های نقدی از طریق مشارکت با شبکه لایه یک Partisia Blockchain است که این همکاری اوایل سال جاری آغاز شد. در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه، کمک‌های صلیب سرخ از طریق یک «توکن کاربردی»، که ارزش ثابتی مشابه قیمت یک استیبل‌کوین خواهد داشت ارائه می‌شود.

سرمایه موردنیاز برای توسعه این پروژه هم توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هم توسط بلاک‌چین پارتیسیا تامین شده است. به گفته کرت نیلسن Kurt Nielsen، مدیر عامل شبکه بلاک‌چینی پارتیسیا، این شرکت تا به امروز بودجه‌ای معادل ۵۵ میلیون دلار از طریق فروش توکن‌های بومی خود برای این پروژه جمع‌آوری کرده است.

وینسنت گراف ناربل Vincent Graf Narbel، رئیس مرکز فناوری اداره حفاظت از داده‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در مصاحبه‌ای گفت:

«فعالیت ما در زمینه بشردوستانه چیزی است که ما آن را کمک می‌نامیم، و در طول ۲۰ سال یا بیشتر، بخش رو‌به‌رشدی از کمک‌ها در قالب پول نقد و کوپن‌ ایجاد شده است… در این بخش به جای ارائه اقلام و کالاهای موردنیاز به جمعیت آسیب‌دیده، ابزاری را ارائه می‌دهیم که بتوانند خودشان تصمیم بگیرند آن را چگونه خرج و مصرف کنند.»

در حال حاضر، این کمک‌ها از طریق کوپن‌های کاغذی یا پول نقد توزیع می‌شود. در راستای تکمیل اقدامات موجود، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در حال توسعه راه‌حلی است که در آن گیرندگان می‌توانند کمک‌هایی را از طریق توکن‌هایی در حوزه‌های قضایی با زیرساخت‌های لازم اینترنت و گوشی‌های هوشمند دریافت کنند..

گراف ناربل در ادامه افزود:

مزیت این کمک‌ها نسبت به پول نقد یا کوپن‌ها این است که ICRC می‌تواند جریان ورودی و خروجی را به‌گونه‌ای بهتر کنترل و مدیریت کند.

این پروژه هنوز در مرحله تکمیل و توسعه است و مشخص نیست چه دارایی پشتوانه این توکن‌ها خواهد بود. ارز محلی، دلار آمریکا و حتی طلا به عنوان پشتوانه‌های ممکن توسط گراف ناربل و تیم بلاک‌چین Partisia پیشنهاد شده است. سازمان صلیب سرخ تاکید کرده که تنها ارائه‌دهنده این توکن‌ها خواهد بود.

روش کار به این صورت خواهد بود که این توکن‌ها به یک اپلیکیشن کیف پول ارز دیجیتال که توسط ذینفعانی که به عنوان بازخرید‌کننده توکن‌ها اختصاص داده شده‌اند، ارسال می‌شوند. توکن‌های عرضه شده را می‌توان از طریقQR  کدهایی به دیگران منتقل کرد و این توکن‌ها امکان نقدشوندگی توسط افراد خاص را نیز دارد.

نیلسن گفته:

« این ویژگی بازخرید توکن‌ها است که در واقع ارزش ایجاد می‌کند. افراد می توانند به بانک بروند و پول نقد دریافت کنند، و ببینند که این پول واقعی است و فقط عدد نیست.»

دلیل تصمیم استفاده از فناوری بلاک‌چین توسط این سازمان این بوده که با رویکرد تمرکز حریم خصوصی Partisia Blockchain دیگر نیازی به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی با اشخاص ثالث نیست.

بلاک چین Partisia از پروتکلی مبتنی بر فناوری محاسبات چند جانبه (MPC) استفاده می‌کند که بررسی و ارزیابی‌ها را بر اساس گروهی از داده‌های خصوصی کاربران و بدون افشای داده‌ها امکان‌پذیر می‌سازد تا بتوانند این توکن‌ها را سپرده‌گذاری و برداشت کنند.

نیلسن گفت این پروژه با استفاده از ترکیبی از ابزارهای قرارداد هوشمند دولتی و خصوصی توسعه داده می‌شود که همین موضوع باعث تضمین شفافیت‌ پروژه خواهد شد. به این معنی که ICRC می‌تواند در حین پنهان‌سازی الگوهای شناسایی، از کلیه تراکنش‌ها مطلع باشد.

نمونه اولیه این پروژه روز شنبه در یک رویداد بلاک‌چین توسط Partisia ارائه شد، با این حال تا زمان راه‌اندازی کامل آن راه طولانی در پیش است. گراف ناربل گفته اتمام این پروژه ممکن است سال‌ها طول بکشد.

او با اشاره به این موضوع که برخی کشورها ارزهای دیجیتال را ممنوع می‌کنند به مسائل نظارتی موجود اشاره کرد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین مسئول ارائه یک جدول زمانی مشخص برای اتمام و راه‌اندازی این پروژه به‌عنوان ارائه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه شد.

ناربل در پایان گفت:

«طبق تعهد اخلاقی که داریم نباید محدود به فناوری‌های جدید شویم، زیرا در امور بشردوستانه همیشه نیاز به منابع بیشتر از منابع موجود وجود دارد.»

اما در وهله اول، باید رویکردی بسیار محتاطانه داشته باشیم. ما نمی‌توانیم شعاری داشته باشیم مبنی بر اینکه سریع حرکت کنید و قوانین را بشکنید، زیرا این‌ها افراد آسیب‌پذیری هستند که باید از آنها محافظت کنیم.»

اخبار Coincast امروز:

  • افزایش تقاضا برای ماینرهای رمزارزی در روسیه
  • ایلان ماسک: کمک یک میلیارد دلاری SBF برای حمایت از دموکرات‌ها مشکوکه
  • ابزار ایجاد NFT مرورگر اُپرا در اوایل سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی می‌شه
  • حجم تراکنش‌های بیت‌کوین به کف ۲ ساله خودش رسید

شرح کامل این اخبار را در کوین‌کست اکسکوینو در پلتفرم‌های زیر گوش کنید:

اکسکوینو در شنوتو

اکسکوینو در انکر

اکسکوینو در پادبین

اکسکوینو در ساند کلود

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.