بازار خرسی

اپیزود 171 چطور در بازار خرسی سود کنیم؟ – پادکست

همه ما می‌دونیم که روندهای نزولی، جزئی جدایی‌ناپذیر از بازارهای مالی هستند؛ اما چطور می‌تونیم پورتفوی رمزارزی خودمون در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، با چند تکنیک کاربردی برای محافظت از سرمایه آشنا می‌شویم.

این پادکست جذاب رو از دست ندید!

در اپیزود سناریو‌های بازار خرسی مفصل توضیح دادیم که چه بخوایم چه نخوایم بازار همیشه گاوی نیستی و سیکلهای گاوی بخش طبیعی بازار هستن. اما اینکه این چرخه گاوی کی شروع میشه و چقدر طول میکشه هم قابل پیش‌بینی نیست. خیلی از کسایی که مدت هاست وارد این بازار شدن الان در سودهای کلان هستن و حتی در صورت سقوط ۸۰ درصدی بازار باز در سود باقی می‌مونن. اما این به این معنی نیست که فرصت برای تازه واردها تموم شده. باید بدونیم که یه تازه وارد در صورت اخذ تصمیمات درست میتونه در همه این شرایط باز سود خوبی به جیب بزنه.

یکی از فاکتورهای مهم برای موفقیت در سرمایه‌گذاری داشتن یه استراتژی مناسب برای چیدمان درست پورتفوعه. برای اطلاعات بیشتر با این پادکست همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر جمعه 1 بهمن ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 171 از رادیو اکسکوینو.

مقدمه

موضوع امروز ما داشتن یه پورتفوی مقاومه. شما با انتخاباتون میتونین پورتفوی سرمایه‌گذاری‌تون رو جوری ببندید که حتی در بدترین شرایط بازار باز هم شانس موفقیت بالایی داشته باشید. البته باید بدونیم که نمیشه یه پورتفو برای همه مناسب باشه اما با رعایت یه سری از اصول و اجتناب از یه سری اشتباهات میتونه خیلی به نفع ما باشه.

نسبت ریسک به ریوارد

یه اصل بنیادی که همیشه در سرمایه‌گذاری باید بهش توجه کنیم رعایت نسبت ریسک به ریوارد هست. یعنی دوطرف قظیه رو بر مبنای مقدار ریسک و پاداشی که در انتظارمون هست بررسی میکنیم و بعد نسبت به آستانه تحمل خودمون تصمیم می‌گیریم.

این موضوع از یه منطق ساده تبعیت میکنه. یه انتخاب خوب بر این مبنا بیت‌کوینه. در مقایسه با سایر رمزارزها از همه کم ریسک تره. چون از همه قدیمیتره، تعداد کاربر و همچنین کاربردهای بیشتری داره. اما در عین حال در زمینه رشد نسبت به بقیه کندتره. چون مارکت کپ بزرگتری داره که بیش از یک تریلیون ارزش داره. بله در بلندمدت شانس یه رشد ۱۰ برابری دیگه یا ازون هم بیشتر رو داره، اما در کوتاه مدت ممکنه آلتکوین‌هایی باشن که به شما شانس یه سود صدبرابری در کوتاه مدت بدن. اما از اون طرف، این آلتکوین‌ها میتونن از همه پرخطرتر باشن. چون ممکنه بعد یه سال، کل پروژه به صفر برسه و همه دارایی شما سوخت بشه.

البته هنوز از این پروژه‌های با پتانسیل رشد ۱۰۰ برابری هستن و صدالبته شما هم باید دنبال اونا باشید. برای پیدا کردنشون باید خیلی تحقیق کرد. نمیخوام ناامیدتون کنم ولی در عین اینکه ممکنه انتخاب شما عالی باشه، میتونه از اون طرف در یه بازار خرسی دووم نیاره و بعد یه مدتی از یادها فراموش بشه.

اما در مجموع میشه گفت شما باز هم امکان سودهای خوب در پروژه‌های کم ریسک رو دارین. مثلا شما به پرایس اکشنه سولانا در سال گذشته نگاه کنید تا ببینید چطور یه سرمایه‌گذاری کم ریسک در یه بازه کوتاه یه سود خوب رو به همراه داشته.  

تنوع‌بخشی به پورتفو

 اما بریم سراغ نکته مهم بعدی که باید در چیدمان پورتفو بهش دقت کنیم. وقتی از تنوع‌بخشی به پورتفو صحبت میکنیم داریم به یه زبان دیگه میگیم: همه تخم‌مرغ‌هات رو تو یه سبد نذار.

هر چقدر هم مطمئنید که یه نوع رمزارز میتونه کلی سود بده باز نباید اون رمزارز تنها دارایی سبد شما باشه. یعنی اصلا عقلانی نیست که همه سرمایه‌تون رو روی یه گزینه اصطلاحا قمار کنید. چون همیشه فاکتورهای هستن که ما نمیتونیم اونا را پیش‌بینی کنیم و اونا ممکنه حتی در بعض مواقع نامحتمل‌ترین اتفاقات باشن. حالا اگه شما همه دارایی‌تون رو گذاشتید در یه پروژه و اون پروژه در نامحتمل‌ترین حالت ممکن ترکید، اون وقت تنها چیزی که براتون باقی میمونه یه آغوش تسلی بخش از سوی خانواده و دوستان هست که بهتون میگن: مهم اینه که خودت سالمی و میتونی دوباره از صفر شروع کنی. دنیا به آخر نرسیده.

یه نمونه‌اش یکی از میلیونرهای دوج‌کوین هست که تمام دارایی‌ زندگیش که در حدود ۲۵۰ هزار دلار بود رو دوج خرید و اگه در اوج میفروخت بیش از ۳ میلیون دلار براش میموند. اما این کارو نکرد و احمقانه‌ترین کار ممکن رو کرد. همه دارایی‌اش رو به یک چیز تبدیل کرد و اون دوج بود و دیگر هیچ. همچین رفتاری با تمام آنچه که دارید اصلا یه رفتار مسئولانه نیست. البته این انتقاد فقط به این فرد نیست و منظور ما اصلا خود دوج کوین نیست.

همین نقد به مایکل سیلور مدیرعامل مایکرواستراتژی هم وارده. چون همه دارایی‌ش رو به بیت‌کوین تبدیل کرده. البته تصمیم سیلور باز از این جهت که طبق اصل قبلی که گفتیم یعنی رعایت نسبت ریسک به ریوارد، در کم‌ریسک‌ترین گزینه بازار سرمایه‌گذاری کرده قابل دفاعه.

حالا به اینجا میرسیم که چطور میتونیم سبدمون را متنوع‌سازی کنیم. برای این کار باید دسته‌بندی های مختلف تعریف کنیم. و در هر دسته‌بندی بهترین رو انتخاب کنیم. مثلا از نقطه نظر قرارداد هوشمند شاید اتریوم بهترین گزینه باشه. از لحاظ ذخیره ارزش شاید بیت‌کوین بهترین گزینه باشه. در دسته‌بندی پروژه های اوراکلی شاید چین‌لینک بهترین باشه. در میون پروژه‌های مرتبط با پرداخت شاید بیت‌کوین کش بهترین باشه.

در میون توکن‌های مرتبط با صرافی‌ها، کریپتو‌دات‌کام‌کوین شاید بهترین باشه. در دسته‌ پروژه‌های متاورسی خیلیا میگن دیسنترالند ممکنه بهترین باشه. در حوزه دیفای پروژه آوی ممکنه بهترین باشه. در میون بازی‌های بلاک‌چینی خیلیا میگن اکسی‌اینفینیتی پیشتازه. در مورد پروژه‌های مرتبط با ان‌اف‌تی شاید رریبل (Rarible) بهترین باشه. در میون پروژه‌های مرتبط با زنجیره عرضه خب وی‌چین خیلی حرف برای گفتن داره. شما می تونید با یه جستجوی ساده در کوین مارکت کپ پروژه‌ها رو بر مبنای دسته‌بندی‌هاشون ببنید و انتخاب کنید.

البته دو دسته بندی اول که به بیت کوین و اتریوم ختم میشه احتمالا باید بخش بیشتری از پورتفوی شما را به خودشون اختصاص بدن چون بیش از ۷۰ درصد حجم بازار متعلق به اوناست و هر گونه نوسان در این دو پروژه میتونه کل مارکت رو تحت تاثیر قرار بده.

چی بخریم و رو چی سرمایه‌گذاری کنیم؟

یه سئوال همیشگی کاربرا اینه که چی بخریم و رو چی سرمایه‌گذاری کنیم. و ساده‌ترین پاسخ به این سئوال همیشه اینه که اول خودتون تحقیق کنید. ولی میتونیم یه چندتا تقلب بهتون برسونیم که راحت تر بتونید تصمیم بگیرین. اول از همه: روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنین که همه چیزشون شفافه و سابقه و گذشته‌شون برای سالها قابل رصد و بررسی هست.

مثلا بیت‌کوین از ۲۰۰۹ در بازار هست. همین که یه پروژه برای سالها داره کار میکنه و از دل رکودها و ریزشهای متعدد باز رشد کرده خودش گواهی هست تا ما بتونیم به اون پروژه اعتماد کنیم.

پروژه‌هایی که مثل سولانا ظرفیت‌های جدیدی رو به دنیای کریپتو میارن هم باید همیشه در لیست شما باشن.

نکته چهارم اینه که ببنید موسسات مالی بزرگ به سراغ کدوم پروژه‌ها میرن. مثلا سولانا، کاردانو و پولکادات در صدر جدول پروژه‌هایی هستن که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری ورودی از سوی موسسات مالی رو داشتن.

راستی در مورد پروژه‌های متاورسی مثل سندباکس، دیسنترالند، انجین و اکسی‌اینفینیتی بیشتر مطالعه کنید چون حتمن گزینه خوبی بینشون پیدا میشه.

در میون پروژه‌های دیفای هم یونی‌سو‌آپ و آوی ارزش بررسی رو دارن.

اما قبل از شروع یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.