سه‌شنبه 28 فروردین 1403
۵ قانون طلایی

اپیزود 178 – ۵ قانون طلایی برای سود بیشتر – پادکست

هیچ کسی نیست که از سود زیاد بدش بیاد و عاشق ضرر کردن تو این بازار پر تلاطم باشه. البته سود کردن همیشگی هم که خب امکان پذیر نیست.

برای وارد شدن به بازار رمزارزها و موفقیت در اون باید ۵ قانون مهم رو رعایت کنی تا بتونیبه سود حداکثری برسی. تو این ایپزود جذاب رادیو اکسکوینو این ۵ قانون مهم رو معرفی و بررسی می‌کنیم.

اگه می‌خوای کمتر ضرر کنی این قسمت رو اصلا از دست نده !

پادکست امروز رو بشنوید:

کسی هست که از سود بدش بیاد؟ همه موافقیم که هیچکس دوست نداره ضرر کنه اما خیلیا ضرر میکنن. چی کار باید کرد تا جز دسته متضررها نباشیم و در بیشتر مواقع سود کنیم؟ دقت کردین؟ گفتم در بیشتر مواقع. چون هر برنده‌ایی حداقل یه بار باختن رو تجربه کرده. اینکه ما همیشه برنده باشیم ممکن نیست. برای دونستن 5 قانون طلایی با این اپیزود ما همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام.  عصر جمعه 8 بهمن ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 178 از رادیو اکسکوینو

مقدمه

بازار کریپتو جاییه که سودهای و رشدهای کلانی درش اتفاق میوفته. تقریبا میشه گفت هیچ بازار قانونی‌ایی نیست که این همه سود داده باشه. همین موضوع باعث میشه بعضیا فکر کنن همین که صرفا وارد دنیای کریپتو بشن یعنی سود کردن. اما واقعیت این نیست. مثل هر بازار دیگه‌ایی اینجا هم یه عده سود میکنن و یه عده ضرر. پس باید بدونیم چطور باید رفتار کنیم تا در این بازار برنده باشیم و نه بازنده.

ولی قبل از این که بیشتر پیش بریم، یادآوری می‌کنم که این پادکست تنها برای آموزش و افزایش دانش کاربرای کریپتو طراحی شده و به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست. پس حواستون باشه که برای اتخاذ تصمیمات مالی باید خودتون مطالعه کنید و بر مبنای شرایط همون لحظه تصمیم بگیرید.

همون اندازه‌ایی سرمایه‌گذاری کن که اگه باختی از پسش بربیای

اولین اصل طلایی‌مون اینه که وقتی میخوای ریسک کنی و وارد یه سرمایه‌گذاری جدید بشی، همون اندازه‌ایی از پولت رو بذار توکار که اگه شکست خوردی و باختی، باز بتونی ادامه بدی و از زندگی ساقط نشی. یعنی به همون مقداری سرمایه‌گذاری کن که قدرت تحمل ضرر داری.

این اصل فقط برای کریپتو نیست. ممکنه در صورتی که همه نکات رو رعایت کنید و حتی همه چیز هم دقیقا طبق قواعد و تجربه پیش‌کسوتا پیش ببرید، باز هم یه اتفاق غیر منتظره بیاد و همه چیزو بهم بده. برای مثال کرش بازار در ژانویه ۲۰۱۸ رو به یاد بیارید. در حالی‌که بیت‌کوین رشد خیره‌کننده‌ایی در سال قبلش داشت، در اولین ماه سال ۲۰۱۸ تقریبا شصت و پنج درصد سقوط کرد و هیچ‌کسی نمیتونست همچین اتفاقی رو تصور کنه. نتیجه چی بود؟

مانیتورهای شکسته، لپ‌تاپ‌های خرد شده، و بزرگترین ضرر مالی که تریدرها در تاریخ ثبت کرده بودن. پس بازارهایی مثل کریپتو هم بعضی مواقع خیلی غیرقابل پیش‌بینی می‌شن و هیچ کاری از دست هیچ‌کی برنمیاد.

سرمایه‌گذاریت رو متنوع کن

دومین اصل طلایی سرمایه‌گذاری اینه که نباید همه تخم‌مرغات رو تو یه سبد بذاری. متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری، مثل اصل قبلی فقط مختص بازار کریپتو نیست. همونقد که ممکنه با سرمایه گذاری در یه پروژه عالی خیلی سود‌ کنید، به همون میزان شانس باخت هم بالاست، البته اگه نگیم بیشتره.

بنابراین یه تصمیم عاقلانه اینه که همه پولمونو یه جا نذاریم تا وقتی اون پروژه به هر دلیلی شکست خورد، باز ما امکان دوباره پاشدن داشته باشیم. برای مثال بین ژانویه ۲۰۱۶ تا ژانویه ۲۰۱۸ رمزارزها همه رشد کردن اما با درصدهای مختلف. در همین بازه کورگی‌کوین (Corgicoin) ارزشش ۶۰ هزار برابر افزایش داشت، ارزش ورج کارنسی (Verge currency) ۱‍۳ هزار برابر شد و بیت کوین هم ۳۴ برابر.

صدالبته اگه در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده بودید، سود خوبی کرده بودید. مثلا یه سرمایه‌گذاری ده میلیون تومنی میتونست ظرف دوسال بشه ۳۴۰ میلیون تومن. ولی اگه سبدتون متنوع بود میتونستید از سود‌های بیشتری بهرهمند باشید. چون در همین بازه دوساله کورگی کوین همین ۱۰ میلیون تومن رو کرد ۶۰۰ میلیارد تومن و ورج‌کارنسی کردش ۱۳۰ میلیارد تومن. خب این یه پتانسیله که متنوع‌سازی در اختیارتون قرار میده.

یه کارگزار مطمئن پیدا کن

سومین اصل مهم اینه که باید در یه جای مطمئن و از طریق یه واسطه مطمئن اقدام کرد. این هم مثل دو اصل قبلی فقط منحصر به کریپتو نیست. در دنیای بیرون از کریپتو هم دیدیم و شنیدیم که خیلیا ضررهای بزرگی کردن. طرف ملکی رو خریده اما بنگاه املاک در واقع با فروشنده کلاهبردار دستش تو یه کاسه بوده و همون زمین همزمان به چند نفر فروخته شده.

یا طرف با کسی در یه پروژه شریک شده و بعدن شریکش دررفته و اون مونده با چک‌های برگشتی. اینجا در دنیای کریپتو هم این اتفاق ممکنه. کاربرای ایرانی شاهد چندین مدل از اینها بودن. خود ما در تاریخ 11 مهر در یکی از پادکست هامون در مورد پروژه کینگ‌مانی صحبت کردیم. یا اگه یادتون باشه صرافی کریپتو‌لند خیلیا رو بیچاره کرد. پس این مهمه که از طریق کدوم کارگذاری و واسطه وارد دنیای کریپتو میشیم.

برای تشخیص یه کارگزاری قابل اعتماد میتونیم فاکتورهای مختلفی رو برسی کنیم. وضعیت وبسایت و اطلاعات ثبت وبسایت. عمر یه کارگزاری. مجوزهای قانونی. اینکه فرد صاحب صرافی و یا کارگزاری کیه و سوابقش چیه. اگه یه صرافی در زیرمجموعه یه شرکت بزرگ باشه که سالهاست داره کار میکنه و آدرس دفاتر و مجوزهای ثبتی‌اش همه در اینترنت وجود دارن اون وقت میشه اطمینان بیشتری بهش کرد.

از فومو بپرهیزید

چهارمین اصل طلایی اینه که اصلا تحت‌تاثیر فومو قرار نگیرین. ما قبلا در اپیزود نودوسوم مفصلا راجع به فومو صحبت کردیم. ولی اگه اونو گوش ندادید یه بار دیگه میگیم که فومو مخفف یه عبارت انگلیسی هست که معنیش « ترس از دست دادنه» و این یکی از زیان‌آورترین احساساتیه که ممکنه حین ترید تجربه کنید.

کسایی که به راحتی تحت تاثیر فوموی بازار قرار میگیرن یه نقطه ضعف اساسی دارن که میتونه بارها و بارها باعث ضررشون بشه.

از سرمایه‌گذاری کورکورانه بپرهیزید

چهارمین اصل طلایی برای موفقیت در کریپتو اینه که کورکورانه اقدام نکنید. برای این که یه سرمایه‌گذاری موفق باشه، باید آگاهانه انجام شده باشه. اگه یادتون باشه این یه توصیه همیشگیمون بوده. خوب مطالعه کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید. اینکه شنیدم فلان پروژه خیلی خوبه، یا الان همه دارن هشتگ فلان پروژه رو میزنن، اصلا دلایل خوبی برای سرمایه‌گذاری در یه پروژه نیستن.

اگه این کارو بکنید شما دقیقا کورکورانه سرمایه‌گذاری کردید. خیلی از تریدرها با ایجاد موج پامپ و دامپ قصد دارن تا سرمایه‌گذارهای کم‌تجربه تر رو تحت تاثیر قرار بدن و به این وسیله یه سود خوب به جیب بزنن. مراقب باشید قربانی گردنکلفتهای بازار نشید.

پایان‌بندی

خب به پایان این اپیزودمون رسیدیم . اما قبل از پایان می خوام یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید. با رادیو اکسکوینو همراه بمونید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.