پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
قوانین کریپتو در کشورها

اپیزود 182 – کریپتو در کدام کشورها غیرقانونی است؟ – پادکست

با افزایش محبوبیت رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین در سرتاسر جهان، دولت‌ها مواضع مختلفی نسبت به این انقلاب اتخاذ کرده‌اند. وضعیت حقوقی رمزارزها در کشورهای مختلف با یکدیگر بسیار متفاوته و حتی در برخی مناطق، هنوز قانونی تعریف نشده.

در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، وضعیت حقوقی بیت‌کوین و سایر رمزارزها در کشورهای مختلف رو مورد بررسی قرار داده‌ایم.

پادکست امروز رو بشنوید:

تاریخ نشون داده هر پدیده جدیدی اول با مقاومت شکاکان و مخالفان مواجه میشه. رمزارزها هم ظاهرا مثل هر پدیده نوظهور دیگه داره از مسیر مشابهی عبور میکنه. یعنی اول یه سری از افراد و کشورها باهاش مخالفت می‌کنن، اما این نمیتونه همیشگی باشه. در این اپیزود میخوایم ببینیم کریپتو در کدوم کشورها با محدودیت یا حتی ممنوعیت مواجهه. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با این اپیزود ما همراه باشید .

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر سه شنبه 12 بهمن ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 182 از رادیو اکسکوینو

مقدمه

بیتکوین از روزی که در سال ۲۰۰۹ خلق شد تا امروز منشاء مناقشات و بحث‌های زیادی بوده. یعنی از اول خیلی موضوع جنجالی‌ای بود. همونطور که خیلی از رمزارزهایی که بعدش هم اومدن اینطور بودن.

بیت‌کوین به خاطر خیلی چیزا همیشه هدف تیر انتقادات بوده. نوسانات شدید قیمت، کاربردش توسط خلاف‌کارها، و بحث مصرف زیاد برق در صدر فهرست انتقادات از بیت‌کوین قرار دارن. اما از اون طرف خیلیا در کشورهای در حال توسعه از بیت‌کوین به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم و سقوط ارزش پول فیات استفاده می‌کنن. برای این گروه رمزارزها مثل پناهگاهی هستن که از اونا در برابر طوفان‌های اقتصادی محافظت میکنن.

اما با این حال، افزایش استقبال از رمزارزها باعث شده تا بعضی کشورها بیان و این حوزه جدید رو یا محدود کنن و یا اصلا به کلی ممنوعش کنن.

در شرایط فعلی، رمزارزها در بعضی کشورها قانون‌ان، در بعضی کشورها محدودن، بعضی جاها اصلا کاملا ممنوعن و در یه سری از کشورها هم هنوز رگلاتوری نشدن. ولی قبل از این که بیشتر پیش بریم، یادآوری می‌کنم که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست.

الجزیره

اگه بخوایم به ترتیب حروف الفبا پیش بریم، الجزایر در صدر کشورهاییه که کریپتو رو ممنوع کرده. یعنی با تصویب یه قانون در سال ۲۰۱۸، خرید، فروش، استفاده و هولد ارزهای مجازی به طور کلی در این کشور ممنوعه.

بولیوی

اما بولیوی از الجزایر خیلی زودتر اقدام کرده و از سال ۲۰۱۴ استفاده از بیت‌کوین و هر ارزی که در این کشور رگلاتوری نشده رو به طور کامل ممنوع کرده.

چین

چین شاید جنجالی ترین کشوری باشه که اسمش برای کریپتو مثل یه کابوسه. این کشور که میزبان حجم زیادی از ظرفیت استخراج بیت‌کوین جهان بود در طول سال ۲۰۲۱ یه سرکوب گسترده رو علیه رمزارزها شروع کرد علاوه بر ممنوع کردن ماینینگ، بارها به شهروندانش هشدار داده که اصلا سمت رمزارزها نرن.

کلمبیا

در کلمبیا قضیه بیشتر شبیه یه ممنوعیته. یعنی هیچ موسسه مالی حق نداره خدماتی ارائه بده که خریدوفروش بیت‌کوین را تسهیل کنه. سازمان نظارت مالی این کشور در سال ۲۰۱۴ هشداری رو منتشر کرد که موسسات مالی رو از حفاظت، سرمایه‌گذاری، کارگزاری، یا مدیریت هر عملیاتی که به پول‌های مجازی ربط داشته باشه بر حذر داشته. اینجا هم باز شهروندا میتونن از طرق دیگه اقدام کنن و قانون آزادی اونا رو سلب نکرده.

مصر

در مصر موضوع ممنوعیت مذهبی داره. یعنی دار الإفتاء که مرجع دستورات دینی این کشور هست فتوایی رو در سال ۲۰۱۸ صادر کرد که هر نوع تراکنش مرتبط با بیت‌کوین را حرام اعلام کرده.

هرچند این فتوا الزام قانونی نداره، اما با افزایش سخت‌گیری‌ها از سپتامبر سال۲۰۲۰، قوانین بانکی این کشور عملا جلوی معامله یا تبلیغ کریپتو بدون مجوز بانک مرکزی رو میگیره. یعنی مجموعا، کسی با شهروندان کاری نداره و هر کسی میتونه به شخصه نسبت به خرید و هولد بیت‌کوین اقدام کنه.

اندونزی

در اندونزی بانک‌مرکزی این کشور قوانین جدیدی رو اعلام کرد که از اول ژانویه ۲۰۱۸ استفاده از رمزارزها برای انجام هر نوع پرداخت رو ممنوع کرد. به همین علت هولدرها ممنوعیتی ندارن و آزادانه کارشونو میکنن.

هند

در هند دعوا هنوز ادامه داره و تا به حال قانونی علیه کریپتو تصویب نشده. ولی خب در اواخز نوامبر دولت اعلام کرد قصد داره لایحه جدیدی رو به پارلمان این کشور ارائه بده تا تقریبا همه رمزارزها رو ممنوع کنه.

عراق

در عراق رمزارزها دارن روزبه‌روز محبوب تر میشن. البته بانک مرکزی این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که استفاده از مرزارزها ممنوعه ولی خب مردم چندان توجهی به حرف دولت نشون نمیدن. سال پیش همین موقعها هم وزیر کشور اقلیم کردستان هم بیانیه مشابهی منتشر کرد تا فعالیت کارگزاریها و صرافی‌های کریپتو رو متوقف کنه.

کوزوو

در کوزوو هنوز هولد و معامله دارایی‌های کریپتو ممنوع نشده، اما نگرانی ها از مصرف بالای انرژی باعث شد تا دولت هفته قبل اعلام کنه که استخراج بیت‌کوین در این کشور ممنوعه.  

نپال

بانک مرکزی نپال بیت‌کوین رو در آگوست ۲۰۱۷ ممنوع اعلام کرد.

مقدونیه شمالی

اما مقدونیه شمالی تنها کشور اروپایی هست تا الان که به طور رسمی همه رمزارزها رو ممنوع اعلام کرده.

روسیه

کریپتو در روسیه ممنوع و غیرقانونی نیست، اما دعوا بر سر اینکه قانونی باشه یا ممنوع همچنان ادامه داره.

ترکیه

در ترکیه استقبال از رمزارزها با سقوط ارزش لیر افزایش پیدا کرد. وقتی تورم در آوریل ۲۰۲۱ به یه رکورد بی‌سابقه رسید، این کشور سریع به دنبال رگلاتوری این حوزه رفت. در ۱۶ آوریل بانک مرکزی این کشور استفاده از هر نوع رمزارزی رو برای خریدوفروش کالا در این کشور ممنوع کرد و یه روز بعد اردوغان یه پله جلوتر رفت و گفت تمام صرافی‌ها و موسسات کریپتوی این کشور باید طبق قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به دولت گزارش بدن و تحت نظارت شدیدتری باشن.

ویتنام

بانک مرکزی ویتنام هم صدور، عرضه و کاربرد رمزارزها رو ممنوع کرده ولی با ترید و هولد مشکلی نداره. یعنی جرائم سنگینی برای کسایی که بخش ممنوع رو زیرپا بگذارن تعیین کرده اما با هولدرها کاری نداره.

پایان‌بندی

خب دوستان ممنون از همراهیتون در این اپیزود از رادیو اکسکوینو. امیدوارم تونسته باشیم یه تصویر کلی از کشورهای مخالف کریپتو در این اپیزود بهتون داده باشیم. قبل از اتمام هم یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.