چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
nft

اپیزود 202 – آیا واقعا NFTها ذخیره ارزش هستند؟

توکن‌های غیرمثلی یا همون ان‌اف‌تی‌ها (NFT) با سرعت روزافزونی در حال پیشرفت هستند و به خیلی از حوزه‌ها وارد شده‌اند. بسیاری از کارشناسان، NFTها رو گزینه‌های مناسبی برای ذخیره ارزش می‌دانند.

در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، درباره ارزش ذاتی NFT‌ها صحبت کردیم. شما تا حالا NFT خریدید؟

پادکست امروز رو بشنوید:

توکن‌های غیرمثلی یا همون ان‌اف‌تی‌ها (NFT) اصلا قدمتی ندارن و با وجود اینکه برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۵ وارد اقتصاد نوظهور کریپتو و بلاک‌چین شدن، اما خیلی به سرعت محبوب شدن و الان دو ساله که کسی نمیتونه جلوی رشدشونو بگیره. حالا دیگه خیلیا هستن که میگن ان‌اف‌تی‌ها حتی از کریپتو هم گزینه مطمئن‌تری برای ذخیره ارزش هستن.

در این اپیزود رادیو اکسکوینو میخوایم به این موضوع بپردازیم. با من همراه باشید:

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر آدینه ، 6 سفند ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم  و همراه شمام با اپیزود 202 از رادیو اکسکوینو

مقدمه

توکن‌های غیرمثلی یا همون ان‌اف‌تی‌ها دارن با سرعت خیره‌کننده‌ایی رشد میکنن. ولی چرا؟

اولش خیلیا میگفتن آخه اینکه ما با خرید یه توکن غیر مثلی مالک چیزی باشیم که همه بهش دسترسی دارن بی‌معنیه. اما انگار انقدر هم که میگن بی‌معنی نیست. چطور؟ رشد خیره‌کننده بازار ان‌اف‌تی‌ها نشون میده که مفهوم ان‌افتی داره کاملا پذیرفته میشه و اتفاقا هر چه کاربرد و دسترسی افراد به یه ان‌اف‌تی بیشتر باشه به قیمت اون هم اضافه میشه.

اما قبل از اینکه بیشتر توضیح بدم باید مثل همیشه بهتون یادآوری کنم: که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و مسئولیت هرگونه خرید و فروش یا تصمیمات مالی به عهده خود شماست . پس خواهش میکنم با مطالعه کامل اقدام به تصمیم گیری کنید.

آیا واقعا توکن‌های غیر مثلی ذخیره ارزش می‌کنند؟

اوضاع بازار کریپتو اصلا خوب نیست. همه رمزارزها دارن ریزش‌های تلخی رو تجربه میکنن. اما اوضاع همه جا بده، الا در دنیای ان‌اف‌تی‌ها. یه کارشناس دنیای کریپتو گفته بود اونایی که میگن کریپتو نتونسته یه پوشش خوب در برابر کاهش ارزش سرمایه‌ها باشه، انگار خبری از دنیای ان‌اف‌تی‌ها ندارن. به جرأت میشه گفت ان‌اف‌تی‌ها تا الان ثابت کردن که قوی‌ترین پوشش کلان در برابر افت ارزش پول هستن.

یه کارشناس دیگه توئیت زده بود که قدیمی‌های دنیای کریپتو با افزایش دارایی‌‌های غیرمثلی‌شون دارن به نوسانات قیمت رمزارزها واکنش نشون میدن. اما آیا واقعا اینطوره؟ جدی؟ اینجا چه خبره؟ همین ماه ژانویه بود که بیت‌کوین حتی از ۳۶ هزار دلار هم پایینتر اومد و چند روز نگذشت که حتی ۳۳ هزار دلار هم دید.

 بیت‌کوین خیلی وقته از زمان اوج قیمتش در بهار نتونسته به وضع سابق خودش برگرده. حتی قیمت ۳۷ هزار دلاری بیت‌کوین خودش در مقایسه با اوج قیمتی که در نوامبر ثبت شد مساویه با سقوط ۴۶ درصدی.

از اون طرف اتریوم هم حال بهتری نداره. اتریوم در اواخر ژانویه حتی وارد کانال ۲۳۰۰ دلار هم شد و اگه با اوج قیمتی ۴۸۰۰ دلار در نوامبر مقایسه کنیم این یعنی یه ریزش بیش از ۵۰ درصدی، اون هم در کمتر از سه ماه.

همونطور که در اپیزودهای قبلی در مورد عوامل موثر بر شرایط جهانی اقتصاد صحبت کردیم، بحران اوکراین خیلی از بازارها رو بهم زده. اما هر چند، ریزش اقتصادی فقط محدود به کریپتو نبوده و خیلی از بازارهای دیگه هم شاهد ریزش بودن، اما انگار دنیای ان‌اف‌تی‌ها چندان تحت تاثیر امواج منفی نبوده.

بذارید یه مثال براتون بزنم. نمیدونم در مورد ان‌اف‌‌تی میمون‌های کسل چیزی میدونید یا نه.

این توکن‌های غیر مثلی که به اختصار بهشون (BYC) میگن اول ۵ درصد کاهش ارزش داشتن و بعد در همون ژانویه تلخ ۱۵ درصد رشد قیمت داشتن. حتی برخی منابع میگن به لحاظ حجم معاملات، ماه ژانویه بهترین ماه ان‌اف‌تی‌ها بوده.

اوپن‌سی (OpenSea) که یکی از معروفترین پلتفرم‌های ان‌اف‌تی هست حجم معاملات ان‌اف‌تی ماهیانه‌اش از ۴ میلیارد دلار هم عبور کرد که این یعنی ۲۰ درصد بالاتر از رکورد قبلی که در ماه آگوست ثبت شده بود.

پلتفرم گوگل ترندز نشون میده که حجم جستجو برای کلمه ان‌اف‌تی برای اولین بار حتی از جسجتو برای کریپتو هم بیشتر شده و این رشد حتی در آسیا با سرعت بیشتری ادامه داره. همزمان جمع‌اوری فاند و فعالیت‌های مثبت در این زمینه هم داره به سرعت رشد میکنه.

اوایل بهمن پلیزردائو (PleasrDAO) که یه مجموعه از افراد اثرگذار حوزه کریپتو هست اعلام کرد ۶۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری رو به خرید آثار ان‌اف‌تی اختصاص میده. این رقم انقدر بزرگه که کارشناسا میگن این مثل سرمایه‌گذاری در یه کسب وکار بزرگ هست.

سوزان ووجیتسکی (Susan Wojcicki)، مدیر عامل فعلی یوتیوب (YouTube)، هم در همین اواخر ژانویه با انتشار متنی اعلام کرد یوتیوب به ان‌اف‌تی‌ها به عنوان راهی برای کمک به تولیدکنندگان نگاه میکنه که به اونا اجازه میده تا از محتواشون کسب درامد کنن.

البته اگه بخوایم به همه این تحولات مهم در حوزه ان‌اف‌تی اشاره کنیم از حوصله این پادکست خارجه. بذاریبد بریم به سراغ بحث بعدیمون. واقعا داره چه اتفاقی میوفته؟

یادتونه که گفتم قیمت توکن‌های بی‌وای‌سی نه تنها با ریزش بازار رمزارزها پایین نیومده ، بلکه ۱۵ درصد هم رشد داشته. اما نکته اینجاست که این رشد ۱۵ درصدی به اتر بوده و ان‌اف‌تی‌ها اول با سقوط بازار ارزش دلاری‌شون هم پایین اومد وبعد دوباره ارزش دلاریشون با افزایش ارزششون به اتریوم بالا رفت.

 این در مورد تقریبا چندین مجموعه معروف ان‌اف‌تی به همین شکل بوده. در حالی که خیلی از رمزارزها در مقایسه با اوج قیمت تاریخیشون حداقل ۴۰ درصد ریزش داشتن، اما ان‌اف‌تی‌ها هیچوقت در برابر اوج قیمتشون انقدر ریزش نداشتن و از همین به این نتیجه میرسیم که ان‌اف‌تی‌ها خیلی مقاومتر بودن.

جالبه بدونید هر چه ارزش اتریوم بیشتر سقوط میکنه، قیمت‌ ان‌اف‌تی‌ها به اتر هم افزایش داره. در واقع انگار در این فضای جدید اتر یه استیبل کوینه که مدام ارزشش نسبت به دلار حفظ میشه.

اگه کسی بخواد دارایی اتریومی خودش رو افزایش بده، شاید خرید ان‌اف‌تی حتی بهتر از خرید خود اتریوم باشه. یعنی اصلا مهم نیست که بازار خرسی شده، چون ان‌اف‌تی‌ها همچنان روند گاویشون رو دارن دنبال میکنن.

ان‌اف‌تی‌، یک دارایی غیرنقد اما ارزشمند

بذارید از یه زاویه دیگه هم به موضوع نگاه کنیم. ان‌اف‌تی‌ها به شدت غیرنقد هستن. یعنی اگه کسی قیمت براشون پیشنهاد نده، خریداری هم براش نیست. از اون طرف کسی هم نمیتونه کف قیمت تعریف شده رو دوباره قیمتگذاری کنه. بنابراین وقتی بازار کرش میکنه و پیشنهادات قیمت هم غیبشون میزنه، هولدرهای ان‌اف‌تی اصلا این را مساوی با سقوط ارزش توکن غیرمثلیشون نمیدونن.

چون وقتی پیشنهادات به صفر میرسن، شما نمیتونید فروش هیجانی داشته باشید. خریداری ندارید که بخواید زیر قیمت هم بهش بفروشید. بعضیا معتقدن ان‌اف‌تی‌ها میتونن مثل یه پوشش رسیک سرمایه‌گذاری باشن چون کسی نمیتونه برای دارایی ان‌اف‌تی پوزیشن شورت باز کنه. و این هم یه نقطه قوت بزرگ حساب میشه.

اما برخی کارشناسا میگن توکن‌های غیرمثلی حتی در برابر آسیب‌هایی که ممکنه قوانین رگلاتوری جدید داشته باشن هم ایمن هستن. باز همین باعث میشه که ان‌اف‌تی‌ها اصلا یه پوشش ریسک برای کل بازار کریپتو هم باشن.

بذارید بحثمون رو در همین‌جا کوتاه کنم. فکر کنم تا الان متوجه شده باشید چرا ان‌اف‌تی‌ها دارن تبدیل میشن به یه ذخیره امن ارزش. اما اگه میخواید بیشتر بدونید، حتمن اپیزودهای بعدی مون را با دقت بیشتری دنبال کنید.

پس اگه تا الان جا موندی ایراد نداره. ماهی رو همین الان از آب بگیر و از این فرصت طلایی استفاده کن. اگه عجله کنید و الان به موجودی رمزارزیتون در اکسکوینو اضافه کنید میتونید وارد قرعه کشی ۵ اتریوم و ۱۵ گوشی آیفون ۱۳ مون بشید. فقط یادآوری می‌کنم امتیاز به کسایی تعلق میگیره که موجودی ‌های رمزارزی شون رو افزایش بدن و این امتیاز گیری شامل افزایش موجودی ریالی نمیشه.

 یعنی موجودی هر رمزارزی، مثلا تتر، بیت‌کوین یا دای رو در اکانت اکسکوینویی‌تون افزایش بدین، با هر ده دلار افزایش از روز اضافه شدن موجودیتون تا پایان جشنواره هر روز یه امتیاز میگیرید. به عبارت دیگه اگه به جای ده دلار، همین امشب قبل ساعت دوازده، هزار دلار به موجودی رمزارزیتون اضافه کنید شما بابت همین افزایش موجودی صاحب ۱۱۰۰ شانس در قرعه‌کشیمون میشید. یعنی در این قرع کشی اصلا مهم نیست تا الان چقدر در اکسکوینو موجودی داشتین، بلکه افزایش موجودیه که به شما شانس ورود به قرعه کشی رو میده.

راستی اپیزودهای منتشر شده در شنبه ۲۵ دی  (اپیزود ۱۶۴) و پنج‌شنبه ۲۱ بهمن (اپیزود ۱۸۷) ما هم نکات خوبی در مورد ان‌اف‌تی دارن که بهتون توصیه میکنم اونا رو خوب گوش کنید.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.