سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
پولکادات

اپیزود 230 – آیا پولکادات میتونه از اتریوم جلو بزنه؟

بین پولکادات و اتریوم کدوم بهتره ؟ اگه جوابت اتریومه، حتما این اپیزود رو گوش کن !!

پولکادات یه بلاک‌چینه که خیلی زود پس از راه‌اندازی‌ش سر زبونا افتاد. در این اپیزود از رادیو اکسکوینو بررسی می‌کنیم که چه چیزی به این رشد بزرگ منجر شد و آیا این پروژه میتونه از اتریوم سبقت بگیره یا نه …

این پادکست مهم رو از دست ندید !

ویتالیک بوترین دوستای زیادی داشت که در ساخت اتریوم بهش کمک کردن، ولی بعدها ازش جدا شدن و تصمیم گرفتن یه نسخه بهتر از اتریوم ارائه بدن. یکی از اونا دکتر گاوین وود (Gavin Wood) بود که یه دانشمند علوم کامپیوتر انگلیسیه. اون خالق پروژه‌های پولکادات و کوساما هستش. اما پروژه پولکاداتی که اون خلق کرده، میتونه از اتریوم سبقت بگیره؟ با این اپیزود ما همراه باشید.

تیتراژ

اکسکوینویی‌هایی عزیز سلام. عصر روز شنبه 14 فروردین ماهتون بخیر. من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 227 از رادیو اکسکوینو

اما برای شروع، مثل همیشه باید یه نکته رو خدمتتون یادآوری کنم. همین‌طور که میدونید این پادکست یه توصیه مالی نیست و تنها در راستای رسالت آموزشی اکسکوینو برای افزایش دانش و آگاهی کاربرا آماده میشه. پس برای تصمیمات مالی و اقتصادی‌تون خودتون مطالعه و تحقیق کنید و با چشمای کاملا باز حرکت کنید. اکسکوینو هیچ مسئولیتی در قبال تصمیمات شما در بازار رمزارزها نداره.

گاوین وود و پروژه پولکادات

اما بریم سراغ گاوین وود و پروژه پولکادات. وود در ۱۹۸۰ در لنکستر (Lancaster) انگلستان به دنیا اومد. در سال ۲۰۰۲ مدرک کارشناسی ارشد خودش رو در مهندسی سیستم‌ها و نرم‌افزار گرفت و در سال ۲۰۰۵ موفق به دفاع از رساله دکترای خودش شد. قبل از اینکه به پروژه اتریوم ملحق بشه، در مایکروسافت به عنوان یه دانشمند، مشغول پژوهش بود. وود بعدها به همراه ویتالیک بوترین، چارلز هاسکینسون، آنتونی دی‌لوریو و جوزف لوبین اتریوم رو در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ راه‌اندازی کرد.

اون کسی بود که پیشنهاد خلق نرم افزار برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) رو مطرح کرد و خودش به توسعه اون کمک کرد. این نرم افزار برای نوشتن قراردادهای هوشمند استفاده میشه. به علاوه اون بود که یلو پیپر تعریف ماشین مجازی اتریوم رو در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. اون اولین مدیر ارشد فنی در بنیاد اتریوم بود. ولی وود در ژانویه ۲۰۱۶ از پروژه اتریوم جدا شد.

اون بعدا به همراه یکی دیگه از دوستانش که از اتریوم جدا شده بود، شرکت پَریتی تکنالِه‌جیز (Parity Technologies) رو تاسیس کرد.

بعدتر اون بنیاد وب‌تری (Web3) رو تاسیس کرد. وب‌تری یه سازمان غیرانتفاعیه که تمرکزش روی زیرساخت و تکنولوژی اینترنت غیرمتمرکز هست. شبکه پولکادات اولین محصول این بنیاد بود. بر خلاف سازوکار اثبات کار اتریوم، پولکادات بر مبنای سازوکار اثبات سهام هست و به برنامه‌نویسا اجازه میده تا بلاک‌چین خودشون رو راه بندازن.

 بلاک‌چین‌هایی که قابلیت تعامل با سایر دفترکل‌ها رو دارن و قابلیت ساخت یه سیستم از پاراچین‌ها رو دارن. در سال ۲۰۱۹، گاوین، کوساما رو به عنوان یه محیط توسعه آزمایشی برای پولکادات راه‌انداخت.

پولکادات

پولکادات به‌عنوان شبکه‌ای اومده که بلاکچین‌های مختلف را به هم متصل میکنه. در واقع پولکادات با هدف متصل‌کردن چندین شبکه بلاکچین به هم به وجود اومده تا اونا را قادر کنه با هم تعامل کنن و به همین دلیل خیلی از افراد از شبکه پولکادات با اسم شبکه چند زنجیره‌ای یاد می‌کنن.

این هدف می‌تونه موجب کاهش هزینه فرآیند استخراج رمز ارزها بشه و به توسعه‌دهندگان اجازه میده تا بر ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و قابلیت‌های قرارداد هوشمند تمرکز کنن.

وود دلیل اصلی ایجاد پولکادات را فراهم کردن بستری امن برای انتقال و به‌اشتراک‌گذاری ویژگی‌های منحصربفرد بلاک‌چین‌های مختلف میدونه.

اون معتقده پولکادات می‌تونه پاسخی برای ارتقای شبکه اتریوم ۲ باشه. پولکادات با استفاده از پاراچین‌ها که ایده اختصاصی خودشه به بلاک‌چین‌ها کمک میکنه با هم تعامل کنن.

پاراچین یه گونه‌ از شبکه‌های بلاکچینه که از ساختاری خاص و متفاوت نسبت به بلاک‌چین برای مدیریت دیتا بهره‌مند شده و همراه با بلاک‌چین به طور موازی در اکوسیستم پولکادات اجرا می‌شه.

تفاوت پاراچین با بلاک‌چین در اینه که با اتصال به زنجیره شبکه مرکز، دیگه نیازی به تعریف نودهای مجزا نداره. این زنجیره مرکزی شبکه پولکادات، مقیاس‌پذیری، امنیت، قابلیت همکاری و حاکمیتی پولکادات رو برای پاراچین‌ها به ارمغان می‌آره.

وظیفه و نقش اصلی پاراچین‌ها کمک به افزایش امنیت و اعتبارسنجی شبکه است. در زنجیره شبکه مرکزی پولکادات که زنجیره رله (Relay) نام داره، آدرس کلیه معاملات، کنترل و بررسی شده و داده‌ها استانداردسازی می‌شن تا اعضای شبکه این داده‌ها را، داده مخرب شناسایی نکنن.

علاوه‌براین، جالبه بدونید بلاکچین‌های متصل به پولکادات قادر به تصمیم‌گیری درباره به‌روزرسانی کدها و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز خودشونن و توکن‌های انتخابی خودشون رو اجرا می‌کنن.

اساس و پایه حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) بر ترکیب‌پذیری پروتکل‌ها، ارتباط بین شبکه‌ای و ادغام پروژه‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال بنا شده. همین موضوعات دلیل محکمی بر استفاده پروژه‌های دیفای از شبکه بلاک‌چین پولکاداته، چراکه کلیه موارد نام برده شده رو میشه درشبکه پولکادات یه جا داشت.

قابلیت اتصال بلاک‌چین‌های مختلف به هم، همون مزیت رقابتی هست که این شبکه در مقایسه با اتریوم داره و امیدواره با کمک اون بتونه از اتریوم سبقت بگیره.

رمزارز DOT

رمز ارز بومی این پروژه با عنوان دات (DOT) یا همون دی‌ او ‌تی از همون ابتدای ورودش به بازار یعنی در سال ۲۰۱۹ روند حرکتی خوبی داشته و تا سال ۲۰۲۱ رشد حدودن ۲۰ برابری را تجربه کرد. از طرفی، در اواخر سال ۲۰۲۰، همکاری با صرافی بایننس به افزایش چشمگیر قیمت پولکادات در کنار بسیاری از آلت‌کوین‌های دیگه کمک شایانی کرد.

در مورد موفقیت و پیشرفت پولکادات میشه به این اشاره کرد که این پروژه تونست خیلی زود رتبه چهارم رو در میان ارزهای کریپتویی برتر دنیا به خودش اختصاص بده.

خیلی از کارشناسا و تحلیلگرای بازار ارزهای دیجیتال آینده روشنی رو برای پولکادات پیش‌بینی کردن و به رشد اون در آینده امید زیادی دارن. حالا باید منتظر موند و دید این پیش‌بینی‌ها تا چه اندازه به واقعیت تبدیل میشن و پولکادات چطور به حرکت خودش ادامه می‌ده. ازتون میخوام در کامنت‌ها نظرتون رو در مورد پولکادات بهمون بگید.

خوب دوستان، امیدوارم از این اپیزودمون لذت برده باشید. یادتون باشه، متن همه اپیزودهای پادکست‌هامون رو میتونید در وبلاگمون به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ داشته باشید. تا اپیزود بعدی مراقب خودتون و سرمایه‌هاتون باشید.

همچنین ببینید

01

ویدیو/ قسمت اول صفر تا صد کریپتویی عرضه و تقاضا

توی این قسمت قراره مفهوم عرضه و تقاضا رو تشریح کنیم ، به طور کامل …

ریزش بیت کوین

ویدیوکست رادیواکسکوینو / تورم آمریکا و وضعیت بازار کریپتو

این ریزش تا کی ادامه داره ؟ تورم افسارگسیخته در آمریکا و افزایش نرخ بهره …

قرعه کشی

اپیزود 227 – بدون قرعه‌کشی برنده یه بیت‌کوین شو!

اکسوینو به کسانی که در جشنواره برکت شرکت میکنن بدون قرعه‌کشی جایزه میده. یعنی هر …

کِرو پروتکل

اپیزود 185 – آینده دیفای در انتظار کِرو پروتکل

با توجه به این موج قدرتمندی که دیفای (DeFi) ایجاد کرده؛ شما کدوم توکن‌های این …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.