پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

بانک ایران زمین آماده حمایت از فناوری بلاک چین!



معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین اعلام کرده است که این بانک بسترهای لازم برای فعالیت فین تک‌ها و استارت آپ‌ها را فراهم کرده است تا به کمک آن‌ها بتوان در راستای تحقق فناوری بلاک چین قدم برداشت.

فرهاد اینالویی در گفتگو با خبرنگار پایگاه بانکداری ایرانی گفته است که یک تکنولوژی در دنیا به نام بلاک چین آمده که مبنای فعالیت آن سیستم‌های توزیع شده ست. وجود زیرساخت‌های تکنولوژی بلاک چین در کشور و دستگاه‌های ناظر بر فعالیت‌های بانکی همچون بانک مرکزی درباره این فناوری می‌تواند باعث رشد سریع‌تر این فناوری شود.

او اضافه کرده است که صحبت کردن در مورد کاربرد بلاک چین در صنعت بانکی کمی زود است چون در هیچ جای دنیا هیچ سرویس بلاک چینی وجود ندارد که عملیاتی شده باشد و فقط سیستم ارزهای دیجیتال و بیت کوین‌ها هستند که از آن استفاده می‌کنند. این فناوری در آینده به سمت تحقیق و توسعه بیشتر پیش می‌رود و کاربرد آن در صنعت بانکی مشخص خواهد شد. پس از آن بانک‌ها از سرویس‌های توزیع شده استفاده می‌کنند تا سریع‌تر به مشتریان خدمات رسانی کنند. چیزی که مسلم است، این است که اجرای این طرح در مراحل اولیه در سیستم بانکی به خاطر هزینه‌های سنگین بسیار سخت خواهد بود. که برای کاهش هزینه در این سیستم می‌توان برخی از خدمات بلاک چین را به فین تک‌ها و استارت آپ‌ها واگذار کرد. اما استارت آپ‌ها برای این که بتوانند خدمات بلاک چین را ارائه کنند، نیازمند زیرساخت هستند و فراهم سازی زیر ساخت‌ها به عهده بانک هاست که از طریق آن‌ها استارت آپ‌ها بتوانند سرویس‌های بلاک چین ارائه کنند.

ارز دیجیتال ملی

کمک بانک ایران زمین به ارز دیجیتال کشور

همچنین معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین مطرح کرد که چیزی که به تازگی با عنوان «آی زد بوم» رونمایی شد، در واقع هدیه بانک ایران‌ زمین به نظام دیجیتال کشور بوده است اما باید منتظر ماند تا دید مراکز نوآوری و استارت آپ‌ها که در این زمینه مشغول هستند، چه خواهند کرد. بانک ایران زمین زیرساخت اجرای این فناوری را آماده کرده و در اختیار استارت آپ‌ها قرار داده است.

اما نکته قابل توجه این است که هنوز در کشور ما در سیستم‌های بانکی امضا و گواهی دیجیتال وجود ندارد و سعی می‌شود این مسائل با بلاک چین چبران شود. به همین دلیل چیزی که امروز به ذهن بانک‌ها رسیده است، این است که شاید بتوان احراز هویت یا امضاء دیجیتال را در بستر بلاک چین اجرا کرد که باعث کاهش هزینه‌ها و بهبود راهکارهای عملیاتی می‌شود.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.