پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

بدترین ماه بیت کوین در ۱۱ سال اخیر

همزمان با سقوط قیمت و فعالیت بلاک چین بیت کوین در طی سه ماه گدشته، پادشاه رمزارزها بدترین زیان سه‌ماهه خود در ۱۱ سال گذشته را تجربه کرد. بر اساس گزارش کوین جکو CoinGecko، در سه‌ماهه دوم سال جاری که در روز پنجشنبه پایان یافت، بهای بیت کوین از حدود ۴۵ هزار دلار به ۱۹.۸۸۴ دلار در پایان این سه‌ماه رسید. طبق پلتفرم تحلیلی کوین گلس Coinglass، این نشان‌دهنده ضرر ۵۶.۲ درصدی است.

این شدیدترین کاهش قیمت از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ است، زمانی که بیت کوین از ۱۵.۴۰ دلار به ۵.۰۳ دلار سقوط کرد، ضرری بیش از ۶۷ درصد و بدتر از بازارهای نزولی در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بود و قیمت بیت کوین به ترتیب ۳۹.۷ و ۴۹.۷ درصد، افت قیمت داشت.

در سه ماه اخیر، هشت کندل هفتگی متوالی برای بیت کوین وجود داشته و در ماه ژوئن شاهد افت قیمتی بیش از ۳۷ درصد بودیم. این سنگین ترین ضرر ماهانه از سپتامبر ۲۰۱۱ بوده که قیمت به بیش از ۳۸.۵ درصد کاهش یافته است.

از طرفی، سرمایه‌گذاران خیلی محتاطانه رفتار می‌کنند یا اینکه بدلیل نزولی بودن بازار، بودجه ندارند. بر اساس تجزیه و تحلیل شرکت آرکین ریسرچ Arcane Research، فعالیت روی بلاک چین در حال کاهش است و مجموع کوین‌های روی بلاک چین – تنها در ۹ روز بیش از ۵۸.۵ درصد کاهش یافته است.

اما، این آشفتگی فقط مختص بازار رمزارز نیست. به دلیل تورم بالا و افزایش نرخ های بهره، بازار سهام نیز به شدت دچار افت قیمت شده است و برخی آن را «بدترین سه ماهه تاریخ» برای سهام می‌دانند.

چارلی بیلو Charlie Bilello، مدیرعامل شرکت مشاوره مالی کامپاند کپیتال ادوایزرز Compound Capital Advisors، نموداری را در توییتر به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد شاخص S&P 500 در نیمه اول سال ۲۰۲۲، ۲۰.۶ درصد کاهش یافته است که بدترین آغاز سال برای این شاخص از سال ۱۹۶۲ است که بازده قیمت  ۲۶.۵- درصد است.

شرایط سخت اقتصادی باعث اخراج تعداد زیادی از کارکنان شرکت‌های ارز دیجیتال از جمله جیمینی Gemini، کریپتودات‌کام Crypto.com و بلاک‌فای BlockFi شده است. اخیرا، صرافی بیت‌پاندا Bitpanda تعداد کارکنان خود را به ۲۷۷ کارمند تمام وقت و پاره‌‌وقت کاهش داد.

کریپتو ارتباط نزدیکی با بخش فناوری دارد و شاخص ترکیبی نزدک Nasdaq تقریبا ۲۲.۵ درصد در سه ماهه دوم کاهش یافته است.

یک «ردیاب تعلیق فناوری» از هیئت مشاغل فناوری تروآپ TrueUp نشان می‌دهد که تنها در ماه ژوئن بیش از ۲۶ هزار کارمند فناوری در ۲۰۰ شرکت، کاهش یافته‌اند.

در طول سه ماه، اخراج ۳۰۷ نفر بیش از ۵۲ هزار کارمند را تحت تاثیر قرار داد که یکی از بزرگترین آن‌ها مربوط به شرکت تسلای ایلان ماسک با ۳۵۰۰ نفر کارمند بود. صرافی کوین بیس Coinbase هم دو بار مشمول چنین قضیه‌ای شد، بار اول به دلیل عدم استخدام در ۲ ژوئن و لغو استخدام ۳۵۰ نفر و دوم برای اخراج کارکنان در ۱۴ ژوئن، که ۱۱۰۰ را تحت تاثیر قرار داد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.