بررسی جامع ارز دیجیتال بیت تورنت BTT + نمودار قیمت زنده

در این بررسی به صورت جامع با نگاهی فراتر از تبلیغات انجام شده بر روی این پروژه به تمامی سوالات رایج درباره فناوری، نقشه راه، موارد استفاده و قیمت بیت تورنت پاسخ خواهیم داد. در فهرست زیر همه نکات بررسی شده به صورت اجمالی آورده شده است.

بیت تورنت (BTT) توکن اصلی بزرگترین پروتکل به اشتراک گذاری فایل در جهان است که در اوایل سال 2019 یک عرضه اولیه (ICO) پر سر و صدا را پشت سر گذاشت.

دلیل این همه توجه به این عرضه حمایت بایننس به وسیله لانچپد (Binance Launchpad) خود بود. یکی دیگر از دلایل توجه زیاد به این توکن حمایت مالک بیت تورنت یعنی همان جاستین سان (Justin Sun) مالک ارز دیجیتال ترون (TRX) بود.

بیت تورنت BitTorrent چیست؟

بیت تورنت یک پروتکل ارتباطی محبوب برای اشتراک‌گذاری غیرمتمرکز فایل نظیر به نظیر (P2P) است که در سال 2001 اختراع شد و در حال حاضر متعلق به BitTorrent Inc است.

این شرکت ادعاهای قابل توجهی را در صفحه درباره خود مطرح می‌کند. در بخشی از این مقاله آمده است که مشتریان بیت تورنت و میکرو تورنت μTorrent حدود 40٪ از ترافیک اینترنت جهان به صورت روزانه از طریق پروتکل بیت تورنت مصرف می‌کنند.

ارز دیجیتال بیت تورنت
توکن بیت تورنت
پروتکل بیت تورنت

با وجود عجیب بودن این عدد بیت تورنت واقعا بسیار محبوب است زیرا به طور منظم حداقل 100 میلیون کاربر فعال در ماه دارد.

با استناد به همین ارقام، ادعای اخیر ترون مبنی بر اینکه اکوسیستم بیت تورنت / میکرو تورنت بزرگترین برنامه غیرمتمرکز جهان است احتمالا درست باشد.

نکته اصلی این پروتکل، سرویس تورنتی است که ارائه می‌دهد. این سرویس امکان اشتراک‌گذاری همتا به همتا فایل‌ها را فراهم می‌کند که در آن کاربران می‌توانند به جای تکیه بر یک منبع داده مانند یک وب‌سایت از طریق اینترنت به سایر کاربران متصل شوند و فایل ها را میان یکدیگر به اشتراک بگذارند و سپس به بارگیری آن‌ها بپردازند.

یک فایل تورنت مانند یک فهرست است که حاوی اطلاعات مربوط به فایل (نه خود فایل) و آدرس رایانه‌های سراسر جهان است که اصل فایل را روی هارد دیسک خود دارند.

این فایل تورنت را می‌توان از طریق کلاینت‌هایی مانند بیت‌تورنت یا میکروتورنت باز کرد؛ کلاینت‌ها به شبکه‌ای از رایانه‌ها متصل می‌شوند که کل فایل یا فقط بخشی از فایل را روی هارد خود دارند (در این حالت فقط بخش موجود را می‌توان دانلود کرد) سپس به وسیله آن کلاینت می‌توان فایل مذکور را دانلود کرد.

کل سیستم برای کاهش فشار از روی سرورهای میزبانی (Host Server) که برای تامین نیاز اینترنت در حال گسترش (در آن زمان) برای دسترسی به داده تلاش می‌کردند، ایجاد شد.

پروتکل‌های تورنت به عنوان راهی برای توزیع فایل‌های دیجیتال بزرگ مانند کلیپ‌های ویدئویی، فایل‌های صوتی، بازی‌های ویدئویی و … از طریق اینترنت در نظر گرفته شده‌اند.

کلاینت بیت تورنت

این پروتکل به سرعت توسط شبکه‌ای از افرادی که خود را دزدان دریایی (Pirates) می‌نامیدند، پذیرفته شد.

این افراد علاقه‌ای به فروش فایل‌ها در قبال پول نداشتند بلکه فقط به اشتراک گذاری فایل‌ها بین خودشان اهمیت می‌دادند.

این شبکه از افراد به شکل عجیبی به طور تصاعدی رشد کرد. در یک مقطع شبکه این افراد آنقدر بزرگ شده بود که شرکت‌های بزرگی که صاحب محتوای اشتراکی بودند به سمت نابودی کشیده شدند.

ارز دیجیتال بیت تورنت BTT چیست؟

ارز دیجیتال بیت تورنت BTT یک توکن با استاندارد TRC-10 بر روی بلاک چین ترون است. این توکن برای بهبود پروتکل بیت تورنت ایجاد و در سال 2018 توسط جاستین سان خریداری شد.

این دو پروژه دقیقا مناسب یکدیگر هستند؛ ترون نمایانگر دوره جدید پلتفرم‌های غیرمتمرکز و بیت تورنت یکی از اولین شبکه‌های غیرمتمرکز اینترنت است. با وجود کاربران بسیار پروتکل بیت تورنت، توکن BTT از همان اول یک جامعه بسیار بزرگ داشت.

ارز دیجیتال بیت تورنت BTT
ارز دیجیتال بیت تورنت BTT

کاربردهای توکن بیت تورنت

قابلیت مهم بیت تورنت؛ بیت تورنت اسپید

به عنوان اولین ویژگی‌ همیشه به بیت تورنت اسپید (BitTorrent Speed) اشاره می‌شود.

بیت تورنت اسپید ​​به عنوان مشوق مالی در شبکه بیت تورنت طراحی شده است. هر نظیر می‌تواند با پرداخت‌ توکن بیت تورنت موقعیت خود در صف‌های دانلود و سرعت فرآیند دانلود خود را بهبود ببخشد.

هر سید Seed نیز به عنوان دریافت‌کنندگان این پرداخت‌ها سود خواهند برد و باعث تشویقشان برای نگهداری فایل‌های خود به مدت طولانی مدت‌تری می‌شود.

بیت تورنت اسپید / ارز دیجیتال بیت تورنت
بیت تورنت اسپید (BitTorrent Speed)

توسعه‌دهندگان بیت تورنت اسپید ​​احساس می‌کنند که این نوع مشوق‌ها به بهینه‌سازی شبکه و منابع محاسباتی کمک می‌کند.

سایر کاربردهای بیت تورنت BTT

در حال حاضر کاربردهای دیگری برای BTT وجود دارد که برای بهبود و توسعه اکوسیستم بیت تورنت اجرا خواهند شد. تمام ویژگی‌های پروژه با اشتراک فایل‌های کوچک به کاربران اجازه می‌دهد تا ارزش خود را ذخیره کنند.

در ابتدا سه ویژگی یا خدمات غیرمتمرکز اولیه برای این پروژه پیشنهاد شد:

  • یک سیستم تحویل محتوا که به کاربران امکان می‌دهد پیشنهادات خود را تبلیغ و برای دریافت سریعتر محتوا با ارز دیجیتال بیت تورنت به سیدها (Seeds) پرداخت کنند.
  • یک پلتفرم ذخیره‌سازی که در آن کاربران می‌توانند برای ذخیره‌سازی بیش از حد مبلغی را پرداخت کنند یا برای ارائه فضای ذخیره‌سازی پولی بدست آورند.
  • پرداخت برای استفاده از یک سرویس پروکسی برای کاربرانی که اتصال اینترنتی غیرقابل اعتماد دارند.

در نهایت پروتکل بیت تورنت به یک پروتکل منبع باز تبدیل شد تا به توسعه دهندگان شخص ثالث اجازه دهد به راحتی برنامه‌های جدید و مفیدی را بر روی پلتفرم ایجاد کنند که خواسته‌های کاربران را برآورده کند.

توسعه‌دهندگان همچنین توکن بیت تورنت را به عنوان مشوقی برای ایجاد برنامه‌های کاربردی دریافت خواهند کرد.

توکنومیک

عرضه اولیه توکن بیت تورنت

می‌توان گفت بیت تورنت با تقریب خوبی بزرگترین پروتکل اشتراک‌گذاری فایل در جهان است. با استناد به بعضی از داده‌ها می‌توان فهمید بیش از 20 درصد از ترافیک اینترنت مربوط به بیت تورنت است.

به همین دلیل زمانی که جاستین سان این سایت را به قیمت 140 میلیون دلار خریداری کرد خبر بسیار خوبی برای این پروژه بود و زمانی که ترون یک توکن TRC-10 را برای بیت تورنت با علامت BTT ایجاد کرد یک جو روانی بسیار مثبتی راجع به این پروژه به راه افتاد.

فروش توکن بیت تورنت BTT که در پلتفرم جدید لانچپد بایننس انجام شد در کمتر از 15 دقیقه به پایان رسید و در این زمان 7.2 میلیون دلار برای بیت تورنت سرمایه جمع‌آوری شد.

ارز دیجیتال بیت تورنت
عرضه اولیه بیت تورنت در لانچپد بایننس

در فروش خصوصی این توکن نیز 20 میلیون دلار جمع شد. نیازی به گفتن نیست که این پروژه یکی از موفق‌ترین عرضه اولیه‌های تاریخ دنیای ارزهای دیجیتال است.

تقاضا در فروش عمومی توکن BTT به قدری شدید بود که سایت فروش نمی‌توانست تمام ترافیک وارد شده را مدیریت کند و بسیاری از سرمایه‌گذاران قادر به دسترسی به سایت فروش توکن نبودند.

تا اینجای کار باید بگوییم که این پروژه همچنان موفق بوده است اما به خاطر داشته باشید که هیاهوهای پیرامون این توکن همچنان ادامه دارد و جاستین سان به پامپ بیت تورنت و توکن BTT ادامه می‌دهد.

اولین کاربرد این توکن که در وایت پیپر پروژه به آن اشاره شده بهبود کارایی اشتراک‌گذاری فایل است. اشتراک‌گذاری فایل در بیت تورنت شامل هر طرف انتقال می‌شود (یعنی هم نظیر Peer و هم سید Seed).

گروه اول افرادی هستند که فایل‌ها را از سیستم گروه دوم دانلود می‎‌کنند.

تیم ترون معتقد است که از ارز دیجیتال ترون می‌‎توان برای عملکرد بهتر این فرآیند استفاده کرد.

تخصیص کلی توکن

استاندارد استفاده شده برای ایجاد ارز دیجیتال بیت تورنت از استاندارد TRC-20 که دارای قابلیت قرارداد هوشمند داخلی است «پایین‌تر» است. عرضه کل توکن مجموعاً 990,000,000,000 (نهصد و نود میلیارد) خواهد بود. در حال حاضر (آبان 1400) مجموعا 659950000000 واحد توزیع شده است.

کل توکن‌ها به شکل زیر تخصیص خواهند یافت:

  • بنیاد ترون (20%)
  • اکوسیستم بیت تورنت (19.9%)
  • تیم توسعه‌دهندگان (19%)
  • ایردراپ ترون یا تخصیص برای هولدرهای ارز دیجیتال ترون  (10.1%)
  • ایردراپ بیت تورنت یا تخصیص برای کاربران کلاینت بیت تورنت برای نصب و راه اندازی کلاینت (10%)
  • سرمایه گذاران اولیه (9%)
  • فروش عمومی (6%)
  • مشارکت (4%)
  • فروش خصوصی (2%)
درصد تخصیص ارز دیجیتال بیت تورنت
درصد تخصیص ارز دیجیتال بیت تورنت

همانطور که در اول مطلب گفته شد اولین عرضه در 28 ژانویه 2019 از طریق لانچپد بایننس، با قیمت 0.00012 دلار (بایننس لانچپد پرداخت‌ها را به وسیله TRX و BNB می‌پذیرفت) برگزار شد.

ظاهرا تیم توسعه‌دهندگان حدود 40 درصد از تمام توکن‌های بیت تورنت را برای خود نگه می‌دارد. این اتفاق فضا را برای دستکاری بازار توسط تیم باز می‌گذارد، اگرچه دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم بنیاد ترون از این موقعیت سواستفاده کند.

بیشتر بخوانید: وی چین VeChain چیست + هرآنچه که باید بدانید

جامعه بیت تورنت

زمانی که صحبت از پذیرش انبوه به میان می‌آید، علاقه جامعه پشت یک ارز دیجیتال گاهی یکی از مهم‌ترین محرک‌ها است. شور و اشتیاق کاربران چیزی است که می تواند باعث افزایش آگاهی و پذیرش حداکثری یک ارز دیجیتال شود.

با توجه به محبوبیت قبلی پروتکل بیت تورنت، هم اکنون توکن بیت تورنت نیز دنبال‌کنندگان بسیار قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی دارد.

این شور و اشتیاق و این جامعه فعال حتی تأثیری که جامعه ترون ممکن است در پیشبرد اهداف پروژه داشته باشد، حذف می‌کند.

با توجه به اینکه مقداری توکن بیت تورنت به صورت ایردراپ به هولدرهای ترون داده می‌شود باعث ادغام این دو جامعه و باعث رشد و افزایش آگاهی نسبت به این ارز دیجیتال خواهد شد.

نقشه راه و توسعه

یکی از مهم ترین معیارهایی که برای درک میزان کار روی یک پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازبینی مدارک و اسناد در مخازن گیت هاب GitHub هر پروژه است.

در حالی که پروتکل بیت تورنت دارای 117 مخزن عمومی است خیلی از اسناد مربوط به توکن بیت تورنت به صورت عمومی در دسترس نیستند.

پروژه BitTorrent نقشه راه رسمی ندارد اما این تیم گهگاه از طریق رسانه‌های اجتماعی یا سایر کانال‌های جایگزین، برنامه های خود را به اطلاع عموم می‌رساند.

نقشه راه ارز دیجیتال BTT
نقشه راه 2020

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌ها و اهداف پروژه به صفحات بیت تورنت و ترون در رسانه‌های اجتماعی رجوع کنید.

شایعات حاکی از آن است که بیت تورنت تا آخر سال 2021 با نتفلیکس، آمازون و احتمالا اسپاتیفای همکاری خواهد کرد. با تکمیل شدن این همکاری ارزش این ارز دیجیتال ممکن است تا پایان سال افزایش چشمگیری داشته باشد و به 0.0080 دلار برسد.

بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این باورند که BTT آینده روشنی در پیش دارد و در پنج سال آینده وارد لیست 10 ارز دیجیتال محبوب جهان خواهد شد.

تیم پروژه بلاشک اهداف بلندپروازانه‌ای در سر دارد. اما ذکر این نکته که تیم توسعه‌دهندگان ترون و بیت تورنت به اهداف خود به موقع رسیده‌اند، نشانه خوبی است.

خرید و فروش توکن بیت تورنت

اگر در اولین عرضه ارز دیجیتال بیت تورنت شرکت نکردید یا قرار نیست آن را به صورت ایردراپ دریافت کنید همیشه می‌توانید مقداری توکن از صرافی‌های معتبر خرید کنید.

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی شما می‌توانید با مراجعه به صرافی اکسکوینو به راحتی به خرید و فروش ارز دیجیتال بیت تورنت بپردازید.

خرید و فروش ارز دیجیتال بیت تورنت
خرید و فروش ارز دیجیتال بیت تورنت

همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه قیمت ارزها در سایت اکسکوینو از آخرین قیمت ارز دیجیتال بیت تورنت آگاه شوید.

علاوه بر صرافی اکسکوینو توکن بیت تورنت در صرافی‌هایی چون Huobi Global ، Binance ، Bithumb ، Kucoin ، PancakeSwap (V2) و … قابل معامله است.

استخراج ارز دیجیتال بیت تورنت

مانند سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نمی‌توان این ارز دیجیتال را به روش متعارف استخراج کرد. با این حال می‌توان ارز دیجیتال بیت تورنت را استیک کرد. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا با تخصیص دارایی خود یک درصد خاص سود سالیانه دریافت کنند.

استیک کردن بیت تورنت BTT

ارز دیجیتال بیت تورنت که از کلاینت بیت تورنت به دست می‌آید را می‌توان در دی‌لایو DLive که یک پلتفرم پخش و استریم ویدئو است، قرار داد. DLive به سازندگان محتوا و مخاطبان از طریق یک سیستم جوایز بدون دریافت هیچ کارمزدی جایزه می‌دهد.

ارز دیجیتال بیت تورنت را می‌توان از طریق یک مرورگر دی‌اپ DApp مانند ترون لینک (Tronlink) ، گیلدچت GuildChat، کلور Klever یا … استیک کرد.

استیک کردن ارز دیجیتال بیت تورنت BTT / hsovh[
استیک کردن ارز دیجیتال بیت تورنت

کاربرانی که از رایانه رومیزی استفاده می‌کنند، می‌توانند به راحتی افزونه مرورگر ترون لینک TronLink را نصب و با ایجاد یک کیف پول یا کیف پول موجود دارایی‌های خود را استیک کنند.

پس از تکمیل این کار، کاربران می توانند به وب سایت دی‌لایو مراجعه کنند و با اتصال کیف پول خود با ترون لینک تا سرمایه‌‎گذاری را شروع کنند. پس از اتصال، کاربران سه گزینه برای انتخاب دارند، یعنی:

  • دریافت پاداش (Claim Reward)
  • استیک کردن (Stake In)
  • از استیک در آوردن  (Stake Out)

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال بیت تورنت

پس از خرید توکن‌های خود از صرافی اکسکوینو یا باقی صرافی‌ها اگر به دنبال ذخیره‌سازی دارایی خود به مدت طولانی هستید بهترین کار انتقال توکن‌های خود به یک کیف پول شخص ثالث است.

از آنجایی که بیت تورنت توکنی بر بستر شبکه ترون است می‌توانید از تمامی کیف پول‌هایی که از ترون پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید. در زیر لیست کیف پول‌هایی که میتوانید برای بیت تورنت استفاده کنید آورده شده است.

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • متاماسک (MetaMask)
  • ترون لینک
  • بایننس چین والت (Binance Chain Wallet)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • تراست والت (TrustWallet)
کیف پول ارز دیجیتال بیت تورنت BTT
کیف پول ارز دیجیتال بیت تورنت

تیم بیت تورنت

تیم توسعه بیت تورنت اکنون بخشی از بنیاد ترون است. در کل 19 نفر روی پروژه کار می‌کنند. دوازده نفر از آن‌ها عضو تیم توسعه دهنده هستند.

جاستین سان در حال حاضر مدیر عامل بیت تورنت، جاستین اسکرول (Justin Scroll) معاون مدیریت محصول، مارکوس ژائو (Marcus Zhao) رئیس زنجیره عمومی (Public Chain) است. طراح محصول و مدیر ارشد محصول تیم ربکا برونشتاین (Rebecca Bronstein) و پاول لاگوتین (Pavel Lagutin) هستند.

تیم ارز دیجیتال بیت تورنت
تیم ارز دیجیتال بیت تورنت

نگرانی در مورد آینده بیت تورنت

در حالی که پروتکل و پلتفرم بیت تورنت طی دو دهه بسیار محبوب و موفق عمل کرده‌اند هنوز مشخص نیست که بیت تورنت چقدر موفق خواهد بود. ابهامات و سوالاتی در مورد نیاز به افزودن فناوری بلاک چین به بیت تورنت و همچنین انتخاب شبکه ترون به عنوان بلاک چین وجود داشته است.

یکی از منابع این تردیدها یکی از مدیران سابق بیت تورنت است که پس از خرید بیت تورنت توسط ترون از سمت خود استعفا داد و ادعا کرد که بلاک چین ترون چیزی بیش از «یک ماشین بازاریابی لایه‌بندی شده بر روی لایه بسیار نازکی از فناوری» نیست.

او ادامه داد که غیرممکن است که بلاک چین ترون بتواند حجم تراکنش‌های لازم برای بیت تورنت را پوشش دهد.

همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که موفقیت اولیه توکن بیت تورنت چیزی بیش از هیاهوی ترون در پامپ این ارز نبوده است؛ بدون هیچ‌ پشتوانه اساسی.

برخی از اعضای جامعه رمزارزها شک دارند که توکن بیت تورنت ابزار یا کاربردی واقعی داشته باشد و مدعی هستند که راهی وجود ندارد که کاربران بیت تورنت برای سرعت بیشتر برای دانلودهای خود پولی پرداخت کنند.

در نهایت ابهاماتی در مورد غیرقانونی بودن کسب درآمد از دانلودهای مطالب دارای حق کپی رایت وجود دارد. زیرا این امر طبق قوانین ایالات متحده و قوانین بسیاری از کشورهای دیگر دزدی محسوب می‌شود.

مزایا و معایب

مزایامعایب
این توکن به اکوسیتستم بیت تورنت کمک می‌کندوجود برخی مشکلات با شاخص‌های فنی
برای استفاده یک پایگاه کاربری بسیار بزرگ ایجاد شده است ارزش‌گذاری بیش از حد BTT
به کاربران این امکان را می‌دهد که با پرداخت مقداری BTT سرعت دانلود و موقعیت خود در صف دانلود را بهبود دهند قبل از سرمایه‌گذاری باید به شرایط بازار دقت شود
وجود جامعه‌ای حامی بزرگ و قدرتمد

نتیجه‌گیری

پروتکل بیت ترونت با بیش از صد میلیون کاربر ماهانه یکی از اولین شبکه‌های غیرمتمرکز در اینترنت است که تاکنون بجز موارد اندکی بسیار موفق عمل کرده است.

اکنون ترون کنترل پروتکل بیت تورنت را در دست دارد و به دنبال ادغام فناوری بلاک چین با این اکوسیستم است تا یک مدل اقتصادی خودپایه ایجاد کند که در آن کاربران برای اشتراک‌گذاری و دانلود محتوا تشویق می‌شوند.

در حالی که این ایده‌ای بلندپروازانه است، سوالاتی در مورد اینکه آیا وجود همچنین اکوسیستمی واقعا ضروری است یا خیر وجود دارد؛ البته این نکته را نباید فراموش کرد که اشتراک فایل‌های دارای حق کپی‌رایت مشکلات قانونی بسیاری دارد.

همچنین در مورد افزایش سریع قیمت توکن‌های BTT تردیدهایی وجود دارد و برخی ادعا می‌کنند که این افزایش چیزی جز تبلیغات جاستین سان نیست و زمانی که او از پامپ کردن این ارز دیجیتال بردارد، قیمت آن سقوط خواهد کرد.

اما بسیاری از افراد در دنیای رمزارزها احساس می‌کنند که این سرویس محبوب اشتراک‌گذاری فایل یک اتفاق بسیار عالی و شروعی برای یک داستان عالی‌تر در صنعت بزرگ بلاک چین است.

نموداری قیمت بیت تورنت BTT


اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.