بررسی علل کاهش قیمت بیت کوین

بررسی علل کاهش قیمت بیت کوین

طی دو روز گذشته قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در کم‌ترین سطح خود در سه ماه گذشته قرار داشت.

پس از فشار فروش شکل گرفته در روز چهارشنبه که تا یک روز بعد نیز ادامه داشت، قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا با از دست دادن  12 درصد از ارزش خود از سطح 11,950  به 10,000 دلار رسید. پس از تجربه این کاهش قیمت، نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد سقوط قیمت افزایش یافته و برخی معتقدند سطح 9,600 دلار قیمت هدف بعدی این رمز ارز خواهد بود.

نمودار قیمت بیت کوین

البته این فقط بیت کوین نبود که کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. بازارهای سنتی نیز با تجربه شرایط مشابه شاهد اصلاح قیمت قدرتمندی بودند. بازار سهام ایالت متحده روز پنجشنبه به شدت سقوط کرده و شاخص نزدک نیز با کاهش 5 درصدی خود به سطح 11,458 رسید. این بزرگ‌ترین سقوط یک روزه ثبت شده در این بازار از تاریخ 11 ژوئن تا کنون بود.

طلا نیز به عنوان یک دارایی امن با تجربه کاهش 3.11 درصدی از بالاترین قیمت هفتگی خود به  1،992.56 دلار در هر اونس رسید.

اما در حالی که بیشتر بازارهای مالی از جمله بیت کوین و ارزهای دیجیتال، بازار سهام آمریکا و طلا سقوط قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند، قیمت دلار آمریکا افزایش یافت.

دلار در تلاش برای پس گرفتن قدرت خود

شاخص دلار آمریکا  (TVC: DXY) در روزهای نخست هفته جاری جهش قدرتمندی را از پایین‌ترین سطح دو ساله خود تجربه کرد. ریباند قدرتمند شکل گرفته در این بازار حدود 1.15 درصد به قدرت این دارایی افزود.

شاخص دلار آمریکا (USDX) ارزش دلار آمریکا را در مقایسه با یک سبد متشکل از ۶ ارز بین المللی دیگر نشان می‌دهد. این شاخص که در سال ۱۹۷۳ به دنیا معرفی شد با ارزشی برابر با ۱۰۰ واحد در بازار قراردادهای فیوچر آمریکا معامله می‌شد. به عبارتی شاخص دلار نشان دهنده یک میانگین وزنی هندسی از مقایسه دلار با ۶ ارز Euro (EUR)، Japanese yen (JPY)، British pound (GBP)، Canadian dollar (CAD)، Swedish crown (SEK) و Swiss franc(CHF) می‌باشد.

نمودار قیمت دلار

از آنجایی که در روزهای نخست هفته جاری شاهد بهبود شرایط اقتصادی و همچنین کاهش آمار هفتگی بیکاری بودیم، معامله‌گران روز (نه سرمایه‌گذاران) پس از مشاهده این نشانه‌های رشد در اقتصاد ایالات متحده دوباره به دلار آمریکا پناه آورده‌اند.

معامله‌گران با فروش دارایی‌های خود منجر به بازگشت سرمایه به بازار دلار شده و آن را تقویت کردند.

طبق آخرین نظر سنجی رویترز در مورد ارز فیات، بهبود نسبی در بازار دلار آمریکا را نمی‌توان تعمیم داده و تکرار آن را در تایم فریم بلند مدت تضمین کرد.

در این نظرسنجی، دیدگاه 75 استراتژیست درباره چشم انداز دلار آمریکا برای سال 2021 مورد بررسی قرار گرفت. قریب به اتفاق آن‌ها معتقدند تا زمانی که فدرال رزرو نرخ‌های بهره خود را در محدوده نزدیک به صفر نگه دارد، احتمال طی شدن روند نزولی قیمت دلار آمریکا بسیار زیاد است. از طرفی رویکرد بانک مرکزی ایالات متحده نیز به بیشتر شدن تورم کمک کرده و همین امر روند نزولی احتمالی را تقویت خواهد کرد.

لی هاردمن یک تحلیلگر اقتصادی در گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی (MUFG)اقدامات سیاسی فدرال رزرو را دلیل اصلی تضعیف شدید قیمت دلار طی چهار یا پنج ماه اخیر دانست.

این نکته را در نظر داشته باشید که دارایی‌های کمیابی مانند بیت کوین و طلا به عنوان یک پناهگاه امن در مقابل تورم دلار عمل می‌کنند و روی آوردن سرمایه‌گذاران به این بازارها سبب افزایش قیمت طلا و بیت کوین از اواسط ماه مارس تا کنون شده است.

نظرسنجی اخیر رویترز نشان می دهد که بهبود قیمت دلار تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل تکنیکال بود تا فاندامنتال و این افزایش قیمت تا حد زیادی توانست قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش آن شود.

منبع: bitcoinist

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.