پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

بیت کوین، تنها دارایی جهان با شاخص شارپ بیشتر از 1!

یکی از مفسران توییتر به نام PlanB به تازگی اعلام کرده است که بیت کوین تنها دارایی است که شاخص شارپ آن بیشتر از 1 می‌باشد. نسبت شارپ در علوم مالی بازده اصلاح شده با ریسک را اندازه‌گیری می‌کند.  این معیار از طریق کم کردن نرخ بهره بدون ریسک در یک سال از بازده سالانه یک سهم  و تقسیم عدد حاصل  بر انحراف معیار بازدهی آن به دست می‌آید.

این معیار بیان می‌کند که آیا بازدهی به دست آمده از سرمایه‌گذاری در آن سهم، با توجه به ریسک بالای آن مناسب بوده است یا خیر. هر اندازه میزان این معیار بالاتر باشد، نشان می‌دهد که بازدهی به‌دست آمده با تقبل ریسک کمتری همراه بوده است.

نسبت سود به زیان

برای درک بهتر مفهوم نسبت شارپ، می‌توانیم به مقایسه بازده دارایی بدون ریسک و دارایی‌هایی با ریسک بالاتر بپردازیم. در این حالت یک دارایی بدون ریسک چیزی شبیه به اوراق بهادار دولتی است که با اعتبار دولت، در کنار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان پشتیبانی می‌شود.

نسبت شارپ در حقیقت تفاوت بین بازده دارایی‌های باثبات ( که با بازده بیشتری همراه هستند ) در مقایسه با دارایی‌های بدون ریسک و امن‌تری مانند اوراق بهادار ( که بازده کمتری هم دارند ) را بیان می‌کند. لازم به ذکر است که شاخص شارپ فقط بازده‌های دارایی‌های مختلف را بر اساس میزان ریسک اندازه‌گیری می‌کند و این نسبت در واقع نوسانات دارایی‌ها را اندازه‌گیری نمی‌کند. ارز دیجیتال بیت کوین تنها دارایی است که شاخص شارپ آن بیشتر از یک درصد است. این یعنی بازده بیشتر از ریسک. شاخص بازده و ریسک دارایی‌های کلاسیک مانند سهام و طلا  در یک سطح صاف قرار دارد و حتی بازده شرکت‌های فناوری FAANG  نیز به پای بیت کوین نمی‌رسد. ( البته بدون در نظر گرفتن سال اول عرضه بیت کوین )

نسبت سود به زیان

PlanB همچنین بیان کرد که ارز دیجیتال بیت کوین نسبت به بازده سرمایه‌گذاری‌های دیگر در دارایی‌های بسیار محبوب‌تر مثل سهام FAANG از شاخص شارپ بسیار بالایی برخوردار است.  وی چند سال اولیه عرضه بیت کوین را ( زمانی که قیمت این ارز دیجیتال از 0.83  سنت به 424 دلار رسید ) در این ارزیابی در نظر نگرفت. نویسنده مشهور کتاب قوی سیاه نسیم نیکلاس طالب، تحلیل‌گر و معامله‌گر بیت کوین که برای مدت‌ها جزو مفسران بیت کوین بود عنوان کرد: شاخص شارپ را نمی‌توان با اطمینان بر بیت کوین اعمال کرد.

بیت کوین بهترین دارایی طی دهه‌های گذشته

وی متاسفانه برای گفته خود هیچ توضیحی ارائه نداده است ولی به نظر می‌رسد بسیاری از معامله‌گران با PlanB درباره شاخص شارپ هم نظر هستند. به دلیل نوسانات زیاد قیمت بیت کوین برخی معتقدند بیت کوین به عنوان یک ارز هیچ آینده‌ای ندارد، در صورتی که دارایی‌هایی که از شاخص شارپ بالایی برخوردار هستند برای معامله‌گران بسیار جذاب هستند.

برخی از خود می‌پرسند که چگونه یک ارز رمز نگاری شده جدید که متن باز بوده و به صورت ناشناس منتشر شده است می‌تواند به ارز ذخیره جهانی بدون نوسان تبدیل شود؟ آ‌ن‌ها باید این موضوع را در نظر داشته باشند که علی‌رغم تمام نوسانات بازار ارز دیجیتال بیت کوین، سرمایه‌گذاران بیت کوین به طور متوسط هر ساله بیشتر از سرمایه‌گذاران هر کلاس دارایی دیگر سود کرده‌اند.

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.