پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

تاریخچه ارز دیجیتال از صفر تا صد

آیا تا به حال به گذشته و تاریخچه ارز دیجیتال و پول فکر کرده‌اید؟ آیا از تغییراتی که پول در گذر زمان تجربه کرده است آگاهید؟ آیا از علت پیدایش ارزهای دیجیتال باخبرید؟

ما در این مقاله قصد داریم به تمام سوالات شما در مورد تاریخچه پول، تغییرات پول در گذر زمان و تاریخچه ارزهای دیجیتال صحبت کنیم پس اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پول چیست؟

به زبان ساده و به صورت خلاصه پول، یک شی با ارزش برای داد و ستد در طول تاریخ بوده که در طول تاریخ با تغییرات زیادی همراه شده است. به همین دلیل در ادامه در مورد اشکال مختلف پول بیشتر صحبت خواهیم نمود.

در ابتدا و قبل از ایجاد چیزی به نام پول افراد اقدام به مبادلات کالا به کالا می‌کردند به طوری که هر فرد برای دادوستد و تامین نیاز خود و خانواده‌اش نیاز به مبادله داشت.

تاریخچه پول

برای درک بهتر فرض کنید برای خرید یک کیلو گوشت باید ۵ کیلو گندم به فروشنده می‌دادید. اما همان‌طور که می‌دانید مبادلات کالا به کالا با مشکلات زیادی مانند نبود مقیاس ثابت و مناسبی برای ارزش‌گذاری، پیچیده شده و سخت شدن معاملات و مسائل این چنینی همراه بود، به همین دلیل مردمان آن زمان اقدام به خلق ابزار یا یک شی به نام پول کردند.

چرا از کلمه شی برای پول استفاده کردیم؟

در ابتدا افراد برای معامله و داد و ستد از اشیایی برای مبادله استفاده می‌کردند که به صورت گسترده پذیرفته شده بود. مردم به وجود یک شی برای مبادله عادت کرده بودند پس جایگزینی یک شی ثابت می‌توانست در ذهن آن‌ها به خوبی رسوخ کند.

پول شی
پول
پول امریکا
دلار
دلار آمریکا محبوب‌ترین پول دنیا

حال که پول بین افراد شناخته شده بود باید توسط افراد نیز پذیرفته می‌شد تا یک معامله بین دو طرف شکل بگیرد.

تا به اینجا متوجه شدیم که در گذشته از شی یا کالایی که مورد پذیرش افراد زیادی بود برای معاملات استفاده می‌شد اما این کالا یا اشیا چه بودند؟

برای پاسخ بهتر به این سوال بهتر است در مورد تاریخچه پول کمی صحبت نماییم.

تاریخچه پول

از ابتدای شکل‌گیری تمدن‌ها تا کنون، انسان‌ها‌ به دنبال راهی برای ساده‌تر و راحت‌تر کردن معاملات خود بودند که این امر باعث خلق و ایجاد اشکال مختلف پول شده است.

تاریخچه پول
تکامل پول
تکامل پول در تاریخ

تمام تاریخ‌های بیان شده در ادامه به صورت تقریبی است.

  • مبادله کالا به کالا

۹۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

در این دوران همان‌طور که ابتدای مقاله بیان شد افراد اقدام به معاملات یا مبادلات کالا به کالا می‌کردند و نیازهای خانواده خود را از این طریق بر طرف می‌کردند.

تاریخچه پول
تبادل کالا به کالا
  • عصر برنز – ایجاد پول

۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

در این دوره اشیایی به عنوان پول در سراسر دنیا در حال افزایش بود. به عنوان مثال در بعضی مناطق افراد از صدف، گاو و کالاهای ارزشمند دیگری برای مبادله استفاده ‌می‌کردند از نکات و موضوعات جالب در این بخش از تاریخ وجود مفاهیمی مانند قوانین، مالکیت و بدهی در تمدن بابل بود.

پول عصر برنز
  • اولین سکه

۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

بر اساس اطلاعات موجود ضرب اولین سکه‌ها به چین باز می‌گردد؛ چین اولین سکه‌ها را از فلزاتی مانند برنز و مس ساخت و با گذشت زمان سکه‌هایی با فلزاتی مانند طلا و نقره هم رواج یافت.

اولین سکه چینی
اولین سکه‌های چینی
  • پول رسمی

۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

در این دوران آلیاتس Alyattes پادشاه لیدی Lydia اقدام به ضرب سکه با نشان شیر کرد این سکه‌ها ترکیبی از طلا و نقره بود که توسط امپراطوری لیدی به صورت رسمی ضرب شد.

اولین سکه در لیدی
اولین سکه در لیدی
  • اولین پول کاغذی یا اسکناس

۷۰۰ سال پس از میلاد مسیح

در این دوره، سلسله تانگ Tang در چین برای راحت‌تر شدن معاملات اقدام به استفاده از حواله‌ها یا اسکناس‌های اعتباری کرد. این حواله‌ها برای آسان‌تر شدن حمل سکه به وجود آمده بودند و پس از گذشت ۴۰۰ سال در سلسله سونگ Song به صورت رسمی پذیرفته شدند.

اولین اسکناس سلسیه تانگ
اولین اسکناس سلسیه تانگ
  • ورود پول کاغذی یا اسکناس به اروپا

۱۲۰۰ سال پس از میلاد مسیح

به لطف سفرهای مارکوپولو Marco Polo اسکناس‌ها به اروپا رسید و استفاده از آن در اروپا نیز رواج یافت.

مارکو پول
مارکو پولو
  • ساخت دلار آمریکا

۲ آوریل ۱۷۹۲

در این دوران پول و اسکناس در کشورها بسیار رایج شده بود و طلا به عنوان پشتوانه‌ای برای این پول‌‌ها و اسکناس‌ها محسوب می‌شد. به زبانی دیگر یعنی هر کشور به اندازه پولی که چاپ می‌کرد باید طلا در بانک‌های خود ذخیره می‌کرد. این اسکناس‌ها حکم همان حواله‌ای را داشت که در زمان‌های گذشته در چین مورد استفاده می‌شد اما به صورت پیشرفته‌تر.

اولین دلار چاپ شده
اولین دلار آمریکا چاپ شده

کشورها با یکدیگر شروع به معامله کردند و هر زمان که کشوری تقاضای تبدیل پول کشور دیگری را با طلا می‌داد کشور مورد نظر موظف به پرداخت طلا به میزان پول دریافتی بود.

از نکات جالب در این دوره زمانی این بود که در ۳ مارس ۱۹۳۳ فرانکلین روزولت Franklin Roosevelt رییس جمهور وقت آمریکا به مردم این کشور دستور داد که طلاهای خود را در ازای دلار به بانک‌ها تحویل دهند و این موضوع باعث شد که آمریکا بزرگ‌ترین ذخایر طلا را در اختیار داشته باشد.

  • دلار پول جهانی

سال ۱۹۴۴

در این دوران دلار به عنوان ارز جهانی شناخته شد و کشورها شروع به پذیرش دلار برای معاملات خود کردند و آمریکا هم تعهد کرد به میزان دلاری که چاپ می‌کند در خزانه خود طلا ذخیره کند.

همه چیز خوب پیش می‌رفت و دلار آمریکا در مقابل طلا نرخ ثابتی داشت تا اینکه آمریکا شروع به چاپ دلار بدون پشتوانه کرد همین موضوع باعث از بین رفتن پشتوانه طلا برای دلار شد.

  • اتمام پشتوانه طلا برای دلار

۱۵ اوت ۱۹۷۱

در این سال رییس‌جمهور ریچارد نیکسون Richard Nixon به طور رسمی اعلام کرد که ایالات متحده دیگر دلار را با ارزشی ثابت به طلا تبدیل نمی‌کند یا به زبان ساده پشتوانه دلار آمریکا دیگر طلا نخواهد بود.

ریچارد نیکسون رییس جمهور آمریکا
ریچارد نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا

اما شاید از خود بپرسید حال که دیگر طلا پشتوانه پول نیست چه چیزی به عنوان پشتوانه برای چاپ پول در نظر گرفته می‌شود؟

در زمان حال پشتوانه هر ارز یا پول، قدرت کشوری است که آن را چاپ کرده است. یعنی شما به واسطه اعتمادی که به دولت یا یک کشور دارید به پول آن کشور ارزش می‌دهید. این موضوع را می‌توان در دو جمله زیر خلاصه کرد:

  • یک دولت خوب برابر است با: سیاست پولی خوب و پول ارزشمند.
  • دولت بد برابر است با: سیاست پولی بد و از دست دادن ارزش پول.

به پول یا ارزی که پشتوانه طلا ندارد پول اعتباری یا ارز فیات گفته می‌شود.

  • اولین کارت بانکی

حدود سال ۱۹۴۶

جان بیگینز John Biggins خالق اولین کارت بانکی بود وی برنامه‌ای با نام چارج-ایت Charge-It را به وجود آورد که برای سهولت تجارت بازرگانان ایجاد شده بود.

جان بیگینز ابداع‌ کننده کارت اعتباری
جان بیگینز ابداع‌ کننده کارت اعتباری

در این برنامه پس آنکه مشتریان از کارت خود استفاده می‌کردند، این بازرگانان برگه‌های فروش را به بانک ارسال می‌کردند و بانک این برگه‌ها را به پول نقد برای آن بازرگانان تبدیل می‌کرد.

در ابتدا این برنامه و برنامه‌های مشابهی که به وجود آمده بود برای استفاده تعداد بسیار کمی از افراد بود اما در کمتر از یک سال این کارت‌ها رشد زیادی کردند به طوری که بیش از ۲۰ هزار نفر از این کارت‌ها استفاده می‌کردند.

  • پول دیجیتال

حدود سال ۱۹۹۰

ر این دوران دو شرکت و کسب‌وکار با نام‌های کانفینیتی دات‌کام confinity.com و ایکس دات‌کام x.com به صورت جداگانه بر روی ایده بانک‌داری آنلاین کار کردند و پس از گذشت مدتی این دو شرکت با هم ادغام شدند و شرکت پی پال Paypal به وجود آمد.

پی پل
پی پال
paypal
لوگو شرکت پی‌پل

پی پال دنیا امور بانکی را در زمان خود با انتقال وجه از یک نقطه به نقطه دیگر در چند ثانیه دگرگون نمود.

تا به اینجا در مورد تاریخچه و نحوه به وجود آمدن پول‌های اعتباری یا فیات صحبت نمودیم اما آیا این پایان کار بود و پول‌های اعتباری هیچ نقص یا عیبی نداشتند؟

ارز اعتباری چیست؟

در بخش قبلی درباره ارزهای اعتباری یا فیات توضیح دادیم. به طور کلی ارز فیات یک ارز صادر شده توسط دولت است که هیچ پشتوانه فیزیکی مانند طلا یا نقره ندارد بلکه قدرت دولت صادر کننده آن باعثت ارزش‌دهی به آن می‌شود.

ازر فیات
ارز اعتباری
پول فیات
پول فیات یعنی ارزی که پشتوانه فیزیکی ندارد

ارزش پول فیات از رابطه بین عرضه و تقاضا و ثبات و قدرت دولت صادرکننده به جای ارزش پشتوانه آن به دست می‌آید. بیشتر ارزهای کاغذی مدرن، ارزهای فیات هستند، از جمله دلار آمریکا، یورو و سایر ارزهای اصلی جهانی.

معایب ارز فیات یا اعتباری

قبل از اینکه در مورد معایب پول‌های اعتباری صحبت کنیم بهتر است که به سوال زیر پاسخ دهیم تا شما نیز دید بهتری در مورد معایب پول‌های اعتباری داشته باشید.

چرا پول امروزی ارزشمند است؟

دلیل ارزشمند بودن پول امروزی یا همان ارزهای فیات ایمان همه ما به این دارایی‌هاست. اعتباری که مردم به ارزهای فیات می‌دهند باعث ارزش‌گذاری این دارایی‌ها می‌شود.

به زبان ساده؛ دلیل اینکه ما به پول اعتقاد داریم این است که می‌دانیم اگر مقداری از آن را پس‌انداز کنیم، می‌توانیم در آینده از آن برای خرید چیزی استفاده کنیم زیرا این پول همچنان ارزش دارد و کشورها و دولت‌ها در مقابل پول به ما خدمتی یا کالایی را پرداخت می‌کنند؛ درست است؟

پس انداز پول
پس‌انداز پول در دوران تورم باعث ضرر می‌شود

اما اگر این‌گونه نباشد و کشوری در مقابل مقدار پولی که در دست مردم و دیگر کشورها دارد نتواند یا نخواهد کالا یا خدمتی را ارائه دهد چه اتفاقی برای پول اعتباری این کشور و افرادی که آن را نگه داشته‌اند، خواهد افتاد؟

مشخص است که ارزش پول اعتباری این کشور به شدت کاهش خواهد یافت و کسانی که اقدام به نگهداری پول این کشور کرده‌اند دچار ضرر و زیان زیادی می‌شوند حال بگذارید حالت دیگری را در نظر بگیریم.

تورم به زبان ساده

فرض کنید که کشوری مقداری پول چاپ می‌کند و در مقابل آن قابلیت ارائه خدمت یا کالا را به دارندگان این پول اعتباری دارد و شما به میزان ۱۰۰ واحد از پول اعتباری این کشور را در اختیار دارید.

حال فرض کنید این کشور به دلیل مشکلات موجود اقدام به چاپ ۵۰ درصد پول بیشتر می‌کند در صورتی که نتوانسته است بخش خدمات خود را گسترش دهد و فقط میزان پول عرضه شده افزایش داشته و میزان خدمات ثابت باقی مانده است، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تورم
مفهوم تورم
تورم پول
تورم اقتصاد
تورم به زبان ساده

افراد برای دریافت خدمات یا کالا باید پول بیشتری پرداخت کنند به عنوان مثال اگر قبلا میزان کل پول کشور ۱۰۰۰۰ واحد بود و میزان خدمات و کالای آن نیز ۱۰۰۰ واحد، شما برای دریافت هر خدمت یا کالا باید ۱۰ واحد از پول اعتباری کشور مورد نظر پرداخت می‌کردید.

از آن‌جایی که شما ۱۰۰ واحد پول پس‌انداز کرده‌اید پس به ۱۰ واحد کالا نیز دسترسی داشتید؛ اما اکنون میزان کل عرضه پول ۵۰ درصد افزایش داشته ولی میزان خدمات و کالاها ثابت مانده است.

به این ترتیب شما برای هر واحد کالا باید ۵۰ درصد بیشتر یعنی ‍۱۵ واحد پول پرداخت کنید که این موضوع باعث کاهش قدرت خرید شما خواهد شد؛ به این پدیده تورم می‌گویند.

چاپ بی‌رویه پول

مطمئنا باید مشکل اصلی پول اعتباری یا فیات را درک کرده باشید؛ مشکل و عیب پول اعتباری این است که دولت‌ها با چاپ بی‌رویه پول باعث به وجود آمدن تورم و کاهش قدرت خرید مردم می‌شوند.

تورم
چاپ بی رویه پول
چاپ بی‌ریویه پول فیات باعث تورم می‌شود

به طور مثال در اوایل سال ۲۰۰۰ مردم زیمباوه به دلیل چاپ زیاد پول توسط دولت این کشور با تورم بسیار شدیدی رو به رو شدند، به طوری که افراد برای خرید روزانه‌ خود باید اقدام به حمل پول با کیف‌های بزرگ می‌کردند زیرا دلار زیمباوه به شدت بی‌ارزش شده بود و هر یک تریلیون دلار زیمباوه برابر 40 سنت امریکا ارزش داشت.

دیگر معایب ارزهای فیات

در مورد عیب اصلی پول اعتباری به طور کامل صحبت کردیم اما آیا معایب پول اعتباری به همینجا ختم می‌شود؟

معایب ارز فیات
معایب ارزهای فیات

خیر، از دیگر معایب پول‌های اعتباری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای انتقال پول از فردی به فرد دیگر همواره باید نهاد ثالثی مانند بانک وجود داشته باشند
  • انتقال پول از کشوری به کشور دیگر با صرف زمان و هزینه زیادی همراه است
  • بانک‌ها و کشورهای بزرگ به‌راحتی می‌توانند کشورها کوچک یا افراد را تحریم کنند
  • سیستم بانکی شفاف نیست و تمام مردم یک جامعه نمی‌توانند در مورد عملکرد یک بانک، اطلاعات درست و کاملی را به دست آورند
  • پول‌های اعتباری قابلیت هوشمند سازی ندارند

دلایل پیدایش رمزارزها

حالا که تاریخچه پول را با یکدیگر بررسی کردیم و از مشکلات ارزهای فیات آگاه شدیم نوبت به بررسی تاریخچه ارز دیجیتال می‌رسد.

همان‌طور که در بخش قبلی هم بیان شد بانک‌ها به دلیل انحصاری که به دست آورده بودند اقدام به چاپ پول می‌کردند و این چاپ پول مستقیما بر روی افرادی تاثیر می‌گذاشت که هیچ گونه دخالتی در چاپ پول اعتباری نداشتند.

همین قشر ضعیف جامعه علت به وجود آمدن رمزارزها و تحول سیستم مالی و کاهش تسلط بانک‌ها بر مردم بودند.

در سال ۲۰۰۸ بحران مالی آمریکا به حدی رسید که بسیاری از کسب‌وکارها و زندگی بسیاری از مردم نابود شد به همین دلیل ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto خالق بیت کوین در اولین بلاک شبکه بیت کوین که استخراج کرد بخشی از روزنامه تایمز را قرارداد تا یادآور این موضوع باشد که علت اصلی به وجود آمدن بیت کوین چیست.

بحران مالی ۲۰۰۸
تاریخچه ارز دیجیتال
بحران مالی ۲۰۰۸ در وال استریت

در مورد علت اصلی به وجود آمدن ارزهای دیجیتال صحبت کردیم اما آیا چاپ پول و افزایش تورم توسط بانک‌ها تنها علت به وجود آمدن ارزهای دیجیتال بود؟

طبیعتا جواب این سوال طبیعتا خیر است. پول‌های اعتباری مانند انواع دیگر پول که در گذشته رواج داشتتند دارای نقص و کاستی‌هایی است به همین دلیل وقت آن رسیده تا جهان به سمت پذیرش نوع متفاوتی از پول حرکت کند.

ویژگی‌های منحصر به فرد ارزهای دیجیتال

وقتی صحبت از نقص‌ها و کاستی‌های پول اعتباری می‌کنیم ارزهای جدیدی که با نام ارزهای دیجیتال یا رمزارزها می‌شناسیم باید این نقص‌ها را پوشش دهند تا بتوان آن‌ها را به عنوان شکل جدیدی از پول پذیرفت؛ در مورد معایب پول اعتباری صحبت کردیم اما ارزهای دیجیتال چگونه این معایب را بر طرف می‌کنند؟

شفافیت و دسترسی آسان

همه اطلاعات در مورد ارزهای دیجیتال بر روی بلاکچین ثبت می‌شود و تمام افراد می‌توانند به راحتی به این اطلاعات دست یابند.

شفافیت ارز دیجیتال
شفافیت در تاریخچه ارز دیجیتال

این دسترسی راحت به اطلاعات و شفاف بودن به همراه درستی اطلاعات باعث می‌شود که دیگر افراد بتوانند به راحتی پول را به هر فرد دیگری در هر جای دنیا با سرعت بالا و هزینه کم انتقال دهند.

همچنین تمام افراد شبکه از سیاست‌های پولی درون شبکه مطلع هستند و می‌توانند با توجه به شرایط تصمیمات لازمی بگیرند.

غیرمتمرکز بودن

با بلاک چین و رمزارزها امکان تحریم افراد و کشورها از افراد قدرتمند سلب می‌شود زیرا این سیستم متمرکز نبوده و به صورت غیرمتمرکز در سرتاسر دنیا پراکنده شده است.

عدم تمرکز ارز دیجیتال
ارز دیجیتال غیرمتمرکز
عدم تمرکز

کمیابی

در بسیاری از ارزهای دیجیتال تعداد توکن‌ها یا کوین‌های عرضه شده به بازار محدود است؛ یعنی شبکه نمی‌تواند تعداد زیادی توکن تولید کند و باعث ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید افراد شود. البته این موضوع برای همه رمزارزها صادق نیست.

هوشمندسازی

ارزهای دیجیتال با توجه به این نکته که قابلیت ترکیب شدن با قراردادهای هوشمند را دارند می‌توانند هوشمند باشند یعنی شبکه می‌تواند ارز دیجیتال را با قراردادهای هوشمند پیوند دهد.

فرض کنید شما ارز دیجیتالی را دارید و قصد دارید این ارز دیجیتال را به صورت قسمت‌های مختلف به‌حساب فرزندان خود واریز نمایید در سیستم بانک‌داری فعلی این عمل فقط با دخالت بانک قابل انجام است.

قرارداد هوشمند
روند اجرای قرارداد هوشمند

اما در دنیای ارزهای دیجیتال این عمل به راحتی و بدون دخالت افراد یا سازمان‌هایی قابل انجام است و شما کافی است که یک قرارداد هوشمند ایجاد کنید تا این عمل را برای شما انجام دهد.

حال که در مورد پول اعتباری و ارزهای دیجیتال اطلاعاتی به دست آوردید بهتر است که در مورد تاریخچه ارزهای دیجیتال نیز کمی صحبت نماییم.

بیشتر بخوانید: روش‌های دریافت ارز دیجیتال رایگان در سال ۲۰۲۲

سال‌شمار وقایع ارزهای دیجیتال

پس از بررسی دلایل ایجاد رمزارزها نوبت به برسی تاریخچه ارز دیجیتال به صورت موردی می‌رسد.

وقتی اسم ارز دیجیتال یا رمزارز به گوشتان می‌خورد حتما با خود فکر می‌کنید که ارزهای دیجیتال با ایجاد بیت کوین رواج پیدا کردند اما جالب است که بدانید ایده ارزهای دیجیتال برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ به وجود آمد.

در این ایده، دیوید چاوم David Chaum یک پول الکترونیکی رمزنگاری شده ناشناس به نام دی‌جی کش Digicash را پیاده سازی کرد که ایده‌ای اولیه از ترکیب پول الکترونیکی و رمزنگاری بود.

دیوید چاوم دیجی کش
دیوید چاوم بنیان‌گذار دیجی کش

پس از دی جی کش در سال ۱۹۹۸ بیت گلد Bit Gold که از آن به عنوان پیش‌زمینه اولیه بیت کوین یاد می‌شود توسط نیک سابو Nick Szabo طراحی شد.

در بیت گلد برای حل یک معمای رمزنگاری شده نیاز بود فردی قدرت پردازش کامپیوتر خود را به حل معما اختصاص دهد و در صورتی که این معما را حل می‌کرد جایزه‌ای دریافت می‌نمود.

دیوید سابو و بیت گلد
دیوید سابو بنیان‌گذار بیت گلد

اما طرح سابو یک مشکل داشت و آن هم مشکل خرج کردن دوباره بود که سابو این مشکل را نمی‌توانست بدون یک هسته مرکزی حل نماید اما این هسته مرکزی باعث می‌شد که سیستم بیت گلد متمرکز شود.

یک دهه بعد این مشکل به وسیله ساتوشی ناکاموتو حل شد و بیت کوین به عنوان یک ارز رمزنگاری شده و غیرمتمرکز به وجود آمد.

سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰

ساتوشی ناکاموتو در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد و در این وایت پیپر از سیستم پولی صحبت شده بود که به صورت همتا به همتا کار می‌کرد. یعنی افراد می‌توانستند به صورت مستقیم و بدون دخالت بانک‌ها برای یکدیگر پول انتقال دهند؛ ساتوشی در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ اولین بلاک را در شبکه بیت کوین ساخت.

ساتوشی ناکاموتو 
بیت کوین
ساتوشی ناکاموتو بنیان‌گذار بیت کوین هنوز ناشناخته است

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اولین محل تبادل بیت کوین در ۶ فوریه ۲۰۱۰ توسط فردی با نام کاربری دی‌دبلیو‌دالر Dwdollar در انجمن آنلاین بیت کوین تاک Bitcointalk ایجاد شد.

بیت کوین در چند ماه اول پیدایش خود ارزش زیادی نداشت اما با خرید دو عدد پیتزا توسط لازلو هانیچ Laszlo Hanyecz به ارزش ۱۰ هزار بیت کوین در اوایل نوامبر ۲۰۱۰ ارزش هر واحد بیت کوین به ۳۶ سنت رسید و پس از آن در حوالی ۲۹ سنت تثبیت شد.

سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳

در این دوران قیمت بیت کوین هچنان ارزش زیادی نداشت به طوری که قیمت این دارایی در سال ۲۰۱۱ برابر با یک دلار آمریکا بود اما پس از آنکه فردی به نام گاوکر Gawker داستانی در مورد جذابیت بیت کوین برای فروش آنلاین مواد مخدر منتشر کرد بیت کوین ۲۷ برابر رد کرد و به قیمت ۲۷ دلار رسید.

در ماه مه ۲۰۱۱ بیت‌پی BitPay راه‌اندازی شد و این شرکت خدمات جدیدی مانند کیف پول تلفن‌های هوشمند را به دوستداران بیت کوین ارائه کرد.

بیت پی
bitpay
اولین برنامه کاربردی بیت کوین

در اکتبر سال ۲۰۱۱ رمزارز لایت کوین به وجود آمد و به عنوان یک رمزارز نوین در رتبه دوم بازار رمزارزها قرار گرفت و پس از آن ارزهای دیگری نیز به وجود آمدند که شاید نامی از آن‌ها باقی نمانده باشد.

ارز دیجیتال برتر
رمزارز برتر
رمزارزها برتر آوریل ۲۰۱۳

در ژوئن ۲۰۱۱ صرافی ام‌تی گاکس Mt.Gox برای اولین‌بار هک شد و ۲۰۰۰ بیت کوین از این صرافی به سرقت رفت که در آن زمان ارزشی برابر ۳۰ هزار دلار داشت.

در سال ۲۰۱۲ قیمت بیت کوین به صورت مستمر رشد کرد به همین دلیل در سپتامبر همان سال بنیاد بیت کوین برای ترویج و توسعه بیت کوین تاسیس شد.

صرافی ام‌تی گاکس با ضربه‌ای که از هک شدن خورده بود اما بازهم توانست در سال ۲۰۱۳ به بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی جهان شود به طوری که این صرافی ۷۰ درصد از تراکنش‌های کل شبکه بیت کوین را مدیریت می‌کرد.

سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵

در سال ۲۰۱۴ دوباره صرافی ام‌تی گاکس هک شد و در این هک تعداد ۸۵۹ هزار بیت کوین به سرقت رفت که این هک به اولین هک بزرگ تاریخ رمزارزها تبدیل شد.

صرافی ام تی گاکس
mt.gox
صرافی ارز دیجیتال
صرافی ام‌تی گاکس

این مقدار بیت کوین در زمان خود ارزشی برابر با ۴۶۰ میلیون دلار داشت و باعث ورشکسته شدن این صرافی شد؛ پس از این هک بزرگ قیمت بیت کوین ریزش ۵۰ درصدی را تجربه کرد و تا سال ۲۰۱۶ قیمت به بالاترین سطح قیمتی خود نرسید.

از وقایع مهم این دوره راه اندازی شبکه اتریوم در جولای سال ۲۰۱۵ بود؛ اتریوم با خود قرارداد هوشمند و امور مالی غیرمتمرکز را به دنیای بلاکچین آورد.

اتریوم
تولد اتریوم

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اولین توکن ERC در سال ۲۰۱۵ بر روی شبکه اتریوم قرار گرفت آگور Augur نام داشت.

سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸

در این دوره قیمت بیت کوین پیوسته رشد داشت به طوری که از ۴۳۴ دلار به ۲۰ هزار دلار رسید یکی از علت‌های رشد بیت کوین در این دوره را می‌توان به‌روزرسانی بیت کوین برای پشتیبانی از شبکه لایتنینگ در جولای ۲۰۱۷ دانست.

بیت کوین در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ به بالاترین قیمت خود یعنی حوالی ۲۰ هزار دلار رسید و پس از آن با یک ریزش شدید به محدوده 3200 دلار رسید.

سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲

در این دوره بیت کوین پس از ریزشی که تجربه کرده بود توانست دوباره به قیمت ۱۰ هزار دلار برسد اما در سال ۲۰۲۰ با گسترش کرونا تمام بازارها ریزش شدیدی را تجربه کردند بیت کوین نیز دوباره به محدوده 3 هزار دلار بازگشت.

اما این ریزش باعث نشد که بیت کوین دوباره رشد نکند و در طی دو سال قیمت هر واحد بیت کوین به ۶۴ هزار دلار رسید.

اوج قیمت بیت کوین
ath btc
بیت کوین ۶۴ هزار دلار
اوج قیمتی بیت کوین

در تمام این سال‌ها رمزارزهای زیادی به بازار عرضه شدند و رفتند ولی بیت کوین همچنان پیشتاز این عرصه است و با قدرت به راه خود ادامه میدهد.

یکی از مهم‌ترین این رمزارزها پروژه ترا با رمزارز لونا بود که با شکستی عحیب رو به رو شد و با صفر شدن ارزش لونا بسیاری از سرمایه‌گذاران دچار ضررهای سنگین شدند.

در بخش قبل سعی کردیم که به صورت کلی به تاریخچه بیت کوین و ارزهای دیجیتال بپردازیم اما یک موضوع بسیار مهم را اشاره نکردیم و آن هاوینگ بیت کوین است.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم که به صورت کاملا خلاصه و به زبانی ساده به بررسی تاریخچه پول اعتباری و رمزارزها بپردازیم.

همچنین در مورد معایب پول‌های اعتباری صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که رمزارزها شکل جدید پول در دنیای پیش رو خواهند بود اما مسئله‌ای که شاید ذهن شما عزیزان را پس از خواندن این مقاله به خود مشغول کند این است که این رمزارزها را از کجا می‌توان خرید؟ آیا می‌توان رمزارزها را در ایران با ریال خریداری کرد؟ و…

اگر شما هم در ذهن خود این سوالات را دارید باید بگویم که خرید و فروش ارز دیجیتال با پرداخت ریالی به راحتی توسط صرافی اکسکوینو برای کاربران ایرانی امکان پذیر شده است و شما به راحتی می‌توانید با ثبت نام در این صرافی اقدام به خرید بیش از ۲۰۰ رمزارز کنید.

سوالات متداول

ارز اعتباری یا فیات چیست؟

به ارزی که توسط دولت‌ها و بنا بر اعتبار کشورهایشان بدون هیچ پشتوانه فیزیکی چاپ می‌شود ارز فیات یا ارز اعتباری گفته می‌شود.

ارز دیجیتال چیست؟

ازر دیجیتال به کلیه ارزهایی که به صورت دیجیتالی ذخیره می‌شوند، اطلاق می‌شود.

رمزارز چه فرقی با ارز دیجیتال دارد؟

رمزارزها زیرمجموعه ارزهای دیجیتال هستند که به طور کلی از سیستم رمزنگاری پیشرفته تراکنش‌ها و فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند.

اولین رمزارز بازار کدام است؟

بیت کوین به عنوان اولین رمزارز غیرمتمرکز معتبر بازار شناخته می‌شود اما قبل از آن ارز بیت گلد در سال ۱۹۹۸ به بازر عرضه شده بود که نهایتا شکست خورد.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.