پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
اتریوم 2

بررسی اتریوم 2.0 از نگاهی دیگر

اتریوم 2.0 ترکیبی است از تکنولوژی‌هایی که توسعه‌ دهندگان اتریوم از شروع سال 2019 بر روی آن‌ها کار می­‌کنند و قصد دارند به مرور زمان این قابلیت ‌ها را اجرایی کنند، این تکنولوژی‌­ها عبارنتد از:

Proof of Stack: یکی از برنامه‌های اتریوم 2.0 استفاده از الگوریتم PoS) Casper) برای اجماع است. الگوریتم Casper قرار است برای اولین بار توسط اتریوم 2.0 مورد استفاده قرار بگیرد. در این الگوریتم هر یک از افرادی که قصد شرکت در فرآیند اجماع و سهیم شدن در  پاداش استخراج بلاک را داشته باشند ابتدا باید مقداری از اتریوم خود را به نوعی به گرو بگذارند و به اندازه آن، حق رای در فرآیند اجماع خواهد داشت. به طور کلی الگوریتم‌های PoS مانند بیت کوین که ماینرها برای ماین کردن با یکدیگر رقابت می‌­کنند، و برای پیروزی در این رقابت سعی دارند قدرت محاسباتی خود را افزایش دهند نیستند و در واقع هر کس که پول بیشتری داشته باشد حق رای بیشتری دارد، الگوریتم‌­های PoS به طور معمول از خطر حمله 51% نسبت به کوین‌هایی که از الگوریتم PoW استفاده می­‌کنند (مانند بیتکوین) از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

شاردینگ

Sharding: شاردینگ به تقسیم یک دیتابیس به دیتابیس‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت‌ گفته می‌شود. شاردینگ به حل کردن مشکل سرعت تراکنش‌ها در شبکه و مشکل مقیاس پذیری کمک می‌کند.

Ethereum WebAssembly eWASM :به نوعی طراحی لایه اجرای قرارداد‌های هوشمند اتریوم است. این قابلیت توانایی ماشین مجازی اتریوم (EVM) در اجرای کد‌ها را افزایش می‌‌دهد. استفاده از WebAssembly به عنوان فرمتی برای قراردادهای هوشمند کمک می­کند سرعت اجرای کدها افزایش پیدا کند و امکان توسعه قرارداد‌های هوشمند در بسیاری در زبان‌­های برنامه ­نویسی سنتی مانند C و C++ فراهم شود.

ارز دیجیتال اتریوم

Plasma: یک لایه جدا بر روی شبکه اتریوم است که اجازه می‌­دهد، تعداد زیادی تراکنش انجام شود، در حقیقت Plasma مانند Lightening Network بیت کوین است.

Raiden: یک راه­ حل مقیاس پذیری off-chain مانند Plasma است و می‌­تواند در کنار plasma به انجام تراکنش­‌های بیشتر در واحد زمان کمک کند.

ویتالیک بوترین در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده است که عرضه سالیانه اتریوم به 2 میلیون اتریوم کاهش خواهد یافت.

یکی از دلایل انتخاب Proof of Stake این است که بتوانند پیشینه عرضه سالیانه تئوریک اتریوم را بر روی 2 میلیون نگه دارند. این 2 میلیون عرضه زمانی اتفاق خواهد افتاد که تمام دارندگان اتریوم در فرایند اجماع شرکت کنند.

دو هفته قبل، توسعه دهندگان اتریوم توانستند تست نت اتریوم 2 را اجرایی کنند. پس از ماین اولین بلاک در این شبکه تعداد validator ها به 20000 نفر رسید.

یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات اتریوم 2، تغییر اندازه بلاک به جای تغییر هزینه تراکنش است. در واقع نوسان­های هزینه تراکنش کاهش و به جای آن نوسان اندازه بلاک افزایش خواهد یافت. چنین ویژگی­ای کمک خواهد کرد که مانند دقت پیش‌بینی هزینه بهینه تراکنش افزایش یابد.

نقشه راه توسعه Ethereum 2

فاز صفر: در این فاز حرکت از PoW به PoS خواهد بود که در نیمه اول 2020 اجرایی خواهد شد.

فاز یک : در این فاز قابلیت Sharding به زنجیره بلوک اتریوم اضافه خواهد شد. . پیش‌بینی می­شود این قابلیت در سال 2021 اجرایی شود.

فاز دو: در این فاز eWASM پیاده­سازی خواهد شد و طبق پیش­­بینی‌ها در سال  2021 اجرایی خواهد شد.

فاز سه : بهبود قابلیت­ها (2022)

بسیاری از تحلیلگران معتقدند اجرایی شدن اتریوم 2 می­تواند باعث ایجاد یک حرکت صعودی در اتریوم شود.

منبع: تیم تحلیل اکسکوینو

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.