FATF

تصمیم جدید FATF برای رمز ارزها – پادکست

در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، به بررسی جدیدترین اقدامات FATF و تاثیرات اون بر بازار رمزارزها پرداخته‌ایم. اگه شما هم کنجکاوید که بدونید چه چیزی در انتظار دنیای ارزهای دیجیتاله؛ این اپیزود رو بشنوید!

پادکست امروز را بشنوید :

آیا این خبر به شما هم رسیده که قراره کریپتو در سراسر جهان محدود بشه؟ دو هفته پیش کارگروه ویژه، اقدام مالی یا همون اف‌ای‌تی‌اف، نسخه به روز شده پیشنهاداتش در مورد کریپتوکارنسی رو منتشر کرد. خیلی‌ها میپرسن قوانین سختگیرانه اف‌ای‌تی‌اف میتونه چه تاثیری روی رمز ارزها داشته باشه؟

 و بعضیا هم میگن قوانین جدید  اف‌ای‌تی‌اف میتونه برای ایرانی‌ها نگران‌کننده باشه. اما واقعا اف‌ای‌تی‌اف راجع به کریپتو چی میگه؟ با این اپیزود ما همراه باشید

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر جمعه 21 آبان ماهتون بخیر. من ساحل اختری هستم و در اپیزود 103 از مجموعه پادکستهای رادیو اکسکوینو همراه شما هستم

اما قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست ابدا یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست به هیچ عنوان برای من و مجموعه اکسکوینو نفع شخصی در بر نداره.

 تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب در حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو را در اختیار مخاطبانمون قرار بدیم. پس، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

راستی، اگه میخواید در این حوزه‌ها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادکستی مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید.

بخش اول:

یه سری نکات پایه در مورد FATF  هست که باید به خاطر داشته باشید: FATF یه سارمان بین‌دولتی هست از بیش از ۴۰ کشور مثل آمریکا و انگلیس و بیش از ۳۰ سارمان مثل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول تشکیل شده.

 اون شعار زیبایی که هدف اولیه را برای FATF تعریف میکنه رویای مبارزه با پولشویی هست ولی خب عملا داره به قول خودش از کلیت نظام مالی جهان مراقبت میکنه.

حالا با این حساب با توجه به اینکه هدف FATF مراقبت از سیستمی هست که کریپتو به وضوح اعلام کرده که میخواد بیاد جای اونو بگیره، پس تعجب نداره که موضوع کریپتو در صدر اولویت‌های FATF قرار داره.

درست از سال ۲۰۱۸ که فیس بوک اعلام کرد میخواد استیبل کوین خودشو راه بندازه، اف‌ای‌تی‌اف روی کریپتو متمرکز تر شد و  در سال ۲۰۱۹ اولین مجموعه توصیه‌های خودش در مورد کریپتو را منتشر کرد.

در نسخه ۲۰۱۹، تمرکز بر روی جمع‌آوری اطلاعات تمامی کاربران و طرف‌های درگیر مثل صرافی ها بود. همچنین تاکید زیادی بر رهگیری همه تراکنش های بالای 1000 دلار وجود داشت.

این نسخه اولیه چندان مورد اقبال قرار نگرفت و خیلی از افراد و موسسات مفاد اون را عملیاتی نکردن.اون به چند دلیل: چون هم خیلی شفاف نبود و هم اینکه مشمول همه فناوری‌های مرتبط به این حوزه مانند دیفای نمیشد.

همین شد که اف‌ای‌تی‌اف در فوریه دوباره شروع به جمع آوری نظرات کرد و اعلام کرد تا ماه جولای نسخه جدید را منتشر خواهد کرد که اون هم تا الان طول کشید.

بخش دوم:

FATF در پنجشنبه ۲۸ اکتبر نسخه جدید توصیه‌هاش برای کریپتو و دارایی‌های دیجیتال را بعد از چند بار تاخیر در موعد انتشار بیرون داد.

این سند بیش از صد صفحه است و در ابتداش عنوان میشه که صدها کارشناس شاغل در زمینه دارایی های دیجیتال و واسپ‌ها به FATF  بابت این سند مشاوره دادن.

وقتی میگم واسپ منظورم VASP  یا ارائه دهندگان خدمات دارایی‌های دیجیتال

شاید این یه نکته منفی در بررسی اسامی نویسندگان و تدوین‌کنندگان این سند اینه که همه این افراد شاغل در سازمان‌های رگلاتوری هستن و حتی برخی از چهر‌های اصلی اشاره شده در ابتدای متن از مدیران وزارت خزانه داری آمریکا هستن. همون وزارتخانه‌ایی که همیشه خواهان اعمال قوانین سخت‌گیرانه در ارتباط با کریپتو بوده.

در صفحه چهارم این متن اومده که پیشنهادات کریپتو مشمول واسپ‌ها و سایر نهادهای میشه که درگیر فعالیت در زمینه دارایيهای دیجیتال هستن و این شامل بانک‌ها، موسسات مالی و کارگزاری‌های اوراق بهادار هم میشه. بعضی منتقدین می‌گن همین تعریف اولیه از مشمولین خود دارای شفافیت کافی نیست.

در صفحه نهم این سند اومده که حمایت اکوسیستم کریپتو از گمنامی کاربران خود منجر به افزایش عدم شفافیت میشه.

خب این نکته جالبی نیست. چون کوین‌هایی که خیلی بر حریم خصوصی و گمنامی کاربران تاکید دارن مثل مونرو و زی‌کش، چندان هم مورد استقبال نیستن.

و تازه صرافی‌های غیر متمرکز اجازه کاهش شفافیت را نمیدن. چرا که تمام تراکنش‌ها، بر روی زنجیره قابل مشاهده هستند.

بخش دیگری از این گزارش به ظهور و قدرتگیری استیبل‌کوین‌ها اشاره داره. اف‌ای‌تی‌اف معتقده اصطلاح استیبل کوین یه تعریف حقوقی و یا فنی مشخص و شفاف نداره.

 بلکه بیشتر یه اصطلاح بازایابی هست که توسط مبلغان این نوع از کوین‌ها استفاده میشه. ولی خب ما تا به حال چیزی در مورد مبلغان استیبل‌کوین‌ها نشنیدیم.

همین سند میگه که این متن ارتباطی به CBDC یا همون ارز‌های دیجیتال منتشر شده توسط بانک‌های مرکزی نداره. علت اینکه اف‌ای‌تی‌اف به استیبل کوین‌ها می‌گه استیبل کوین‌های کذایی، اینه که استیبل‌کوین طبق تعریف FATF در دسته‌بندی CBDC قرار میگیره.

طبق بررسی‌ها می‌شه گفت FATF به دنبال اعمال ممنوعیت علیه رمزارزها نیست. در واقع، اف‌ای‌تی‌اف تنها قصد داره فعالیت در بعضی پروژه‌ها را پر خطر اعلام کنه.

ظاهرا FATF یکی از مخالفان تعاملات (P2P) یا همان همتا به همتا هست و پیشنهاد داده که احراز هویت دیجیتال قوی‌تر یه راه حل برای رفع نگرانی‌ها در این زمینه است.

اف‌ای‌تی‌اف بیشتر روی تراکنش های استیبل‌کوین‌ها متمرکزه و معتقده گمنامی بالقوه در این تراکنش‌ها بسیار می تونه خطرناک باشه. البته بعضی هم میگن این بسیار مضحکه، چراکه عرضه استیبل‌کوین‌ها به شکل متمرکزه و تمامی تراکنشهاشون قابل ردیابی‌ن.

 یه نکته دیگه اینه که تراکنش های همتا به همتا در این سند مشمول قوانین مبارزه با پولشویی و یا مبارزه با تروریسم نمی‌شن.

شاید بخشی از اون به این دلیل باشه که استانداردها بیشتر از طریق واسطه اعمال میشن تا بر یه تعامل مستقیم بین دو کاربر.

اون چیزی که جالبه اینه که اف‌ای‌تی‌اف رشد خدمات پی‌توپی را به رسمیت میشناسه. و معتقده این نتیجه حملات و سخت‌گیری نهادهای رگلاتور علیه بخش کریپتو هست.

در فصل ششم این متن FATF تاکید بر سرعت انتقال اطلاعات داره. همچنین اف‌ای‌تی‌اف میگه کشورهای که کریپتو را ممنوع کردن باید به هرحال بخشی از نهاد‌ قانون‌گذاری خودشون را مسئول پاسخگویی در مورد دارایی‌های دیجیتال قرار بدن.

FATF پیشنهاد داده که اطلاعات مربوط به تمام واسپ‌ها همگی در یک آدرس عمومی در اختیار همگان قرار بگیره تا شفافیت در این حوزه افزایش پیدا کنه. که البته شاید این هون خواسته خود هواداران دنیای کریپتو هم باشه.

همچنین اف‌ای‌تی‌اف اضافه میکنه که کشورها نباید از ارائه اطلاعات به اف‌ای‌تی‌اف به بهانه امنیت یا حریم خصوصی سرباز بزنن. حتی اگه این در تضاد با یه «پرونده حقوقی در جریان» باشه.

همچنین در صورت هک شدن یک واسپ که کلی اطلاعات حساس را به صورت متمرکز در مورد کاربران خود دارند، اف‌ای‌تی‌اف تاکید بر اشتراک‌گذاری اطلاعات واسپ‌ها داره. خب این جایی هست که مناقشه برانگیزه. چون تمام زندگی یک فرد ممکنه بر اثر یک هک نابود بشه.

درباره تتر بیشتر بدانید : همه چیز درباره ارز دیجیتال تتر Tether + مشکلات جدید کاربران ایرانی

این سند تقریبا بدون یک جمع بندی تموم میشه!

اما در مجموع میتونه به نفع دنیای کریپتو باشه چون میزان استقبال موسسات از سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتو را میتونه افزایش بده. یعنی غول‌های مالی پذیرش بهتری خواهند داشت و بزرگترین پول هایی که وارد دنیای کریپتو شدن پول های بزرگ موسسات و شرکت‌های مالی بودن.

یعنی بیشتر مارکت کپ کریپتو از پول‌های بزرگ تشکیل شده. با فراگیر شدن این پیشنهادات، انتظار میره سرمایه‌گذاری موسسات مالی افزایش پیدا بکنه.

همچنین همین توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف میتونه دنیای کریپتو را بیشتر به سمت غیر متمرکز شدن هل بده و این واقعا خواسته هواداران کریپتو هست. بسیاری از رمز‌ارزها، خیلی از پروتکل‌های دیفای و تقریبا تمام استیبل کوینها همگی متمرکز هستن و این یه واقعیت تلخه.

متمرکز شدن باعث افزایش سرعت میشه: نه فقط در سرعت انجام تراکنش های در ثانیه. بلکه در زمینه توسعه و افزایش مقیاس پذیری.

 متمرکز بودن یه مزیت امنیتی هم داره و اون اینه که اگه یه مشکلی پیش بیاد و یا یه چیزی اشتباه پیش بره، به سرعت میشه ورود کرد و مشکل را حل کرد. با این حال، همین متمرکز بودن باعث میشه که رگلاتورهای مالی داخلی و یا نهادهای مالی بین‌المللی مثل اف‌ای‌تی‌اف پروژه‌های کریپتو را در دسته موسسات ملی سنتی قرار بدن.

ولی خب اون چیزی که الان اف‌ای‌تی‌اف میخواد یک تمرکز کنترل بر رمز ارزهاست که همین باعث میشه صنعت کریپتو بیاد بشه یه چیزی مثل نظام مالی فعلی.

در واقع اف‌ای‌تی‌اف هیچ احترامی برای حریم خصوصی و یا آزادی مالی قائل نیست. و عملا میخواد با نقض قوانین ملی اطلاعاتی را که دلش میخواد به دست بیاره.

خلاصه بگم: اف‌ای‌تی‌اف اصلا به منافع افراد عادی فکر نمیکنه. و این توصیه‌هاش برای کریپتو هم باز برای اینه که قدرت همچنان در دست افراد صاحب قدرت باقی بمونه.

خب دوستان امیدوارم که ارائه این مطالب ار رادیو اکسکوینو براتون مفید بوده باشه . لطفا نظراتتون رو زیر همین پست برامون کامنت بذارید . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

بیشتر بخوانید : بررسی تاثیر تحریم‌های آمریکا بر دارندگان رمزارز در ایران

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.