پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

قیمت بیت کوین پس از هالوینگ چه خواهد شد؟

تا هالوینگ بعدی بیت کوین زمان زیادی باقی نمانده است و بسیاری از افراد تازه وارد به دنیای ارزهای مجازی، هیچ تجربه‌ای از هالوینگ و اتفاقات مربوط به نوسانات قیمت پس از آن ندارند. برخی از صاحب نظران بر این باورند که استخراج گران و سرمایه گذاران بزرگ بیت کوین، اقدام به احتکار سکه‌ها کرده و در انتظار افزایش قیمت پس از هالوینگ هستند تا با فروش سکه‌های خود به سود قابل توجهی  از این بازار پر نوسان دست یابند. از طرفی این اولین بار است که هر دو ارز بیت کوین و بیت کوین کش با کاهش پاداش همراه خواهند بود، چرا که در حال حاضر هر دو شبکه توسط استخرهای یکسان استخراج می‌شوند.

رویکرد هالوینگ بیت کوین

یکی از قوانین مهم پروتکل بیت کوین هنگام راه‌اندازی آن، نصف شدن پاداش استخراج هر بلوک از زنجیره بیت کوین در هر چهار سال یک بار ( هر 210,000 بلوک یک بار ) و بسته به سرعت هش ریت بود.

آخرین هالوینگ ارز دیجیتال بیت کوین در تاریخ 9 جولای سال 2016 اتفاق افتاد که پس از آن، پاداش استخراج هر بلوک این رمز ارز از 25  به 12.5 بیت کوین رسید. این در حالی بود که تعداد بیت کوین های استخراج شده در آن زمان 15.7 میلیون عدد و قدرت هش نیز حدود 1.4 ( EH/s ) بود. حدود یک سال پس از این اتفاق و در تاریخ 1 آگوست 2017 بلاک چین بیت کوین توسط یک هارد فورک به دو جناح تقسیم شد. امروز بیش از دو سال از این حادثه گذشته و تعداد زیادی از استخرهای استخراج مربوط به هر دو شبکه از الگوریتم اجماع هش SHA256 استفاده می‌کنند.

هم اکنون حدود 18,041,637 بیت کوین استخراج شده در گردش وجود دارد و هالوینگ بعدی این ارز دیجیتال در کمتر از 184 روز آینده اتفاق خواهد افتاد.  در حال حاضر قدرت هش پردازش شبکه بیت کوین حدود 94.48   EH/s است و با توجه به این قدرت هش، هالوینگ بعدی در تاریخ 14 می 2020 اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر حدود 26,668 بلوک استخراج نشده بیت کوین وجود دارد که تا زمان هالوینگ پیش رو، حدود 333,350 بیت کوین در حال استخراج وجود خواهد داشت.

استخراج کنندگان ارز دیجیتال بیت کوین کش طی هفته گذشته با نرخ هش  2.75-4 ( EH/s ) روبه رو بوده‌اند و این در حالی است که حدود 18,107,613 بیت کوین، معادل 608,598 بلوک استخراج شده بیت کوین وجود دارد. طبق داده‌های موجود بلاک چین بیت کوین کش هالوینگ خود را یک ماه زودتر از بیت کوین و در تاریخ 8 آپریل 2020 انجام خواهد داد و پاداش استخراج به ازای هر بلوک این ارز دیجیتال از 12.5 به 6.25 بیت کوین کش خواهد رسید.

عوامل موثر بر پاداش هالوینگ

حدود 10 روز پیش سایت Bitcoin.com ویدیویی از صحبت‌های استخراج گران مطرح سراسر دنیا و نظرات آن‌‌ها درباره هالوینگ پیش رو منتشر کرد. در این ویدیو صاحب نظران صنعت ارزهای دیجیتال به بررسی اتفاقات پس از هالوینگ گذشته و موضوعاتی از قبیل اینکه نرخ تورم ارز دیجیتال بیت کوین برای اولین بار کمتر از دلار و یورو شد پرداخته و بررسی کردند که آیا این روند دوباره تکرار خواهد شد یا خیر.

در این ویدیو marco streng مدیر عامل شرکت Genesis Group که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های استخراج ارزهای دیجیتال می‌باشد عنوان کرده است هالوینگ پیش رو مطمعنا سبب از بین رفتن استخراج گرانی خواهد شد که از قدرت کافی برخوردار نیستند. طبق اطلاعات به دست آمده در حال حاضر نرخ تورم ارز دیجیتال بیت کوین و بیت کوین کش به ترتیب برابر است با 3.85 و 3.74 درصد.

در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از استخراج گران و سرمایه گذاران بزرگ ارز دیجیتال بیت کوین اقدام به احتکار دارایی خود قبل از هالوینگ این رمز ارز کرده‌اند تا پس از آن با قیمت بالاتری سکه های خود را به فروش برسانند.

 

آمار مربوط به شرکت گلس نود ( Glassnode ) از این قرار است که سرمایه گذاران بیت کوین در حال جمع آوری تعداد زیادی سکه هستند. همچنین این شرکت در تاریخ 11 اکتبر اعلام کرد که تعداد نهنگ‌های سرمایه گذار ارز دیجیتال بیت کوین ( سرمایه گذارانی که مالک بیش از 1000 بیت کوین هستند و می‌توانند جهت بازار را تغییر دهند )  به بیشترین مقدار خود رسیده است و تمام این اتفاقات را نمی‌توان به هالوینگ آینده بیت کوین بی ربط دانست.

حقیقت این است که در حال حاضر کسی نمی‌داند پس از هالوینگ ارز دیجیتال بیت کوین و بیت کوین کش، چه اتفاقاتی در بازار این ارزهای دیجیتال خواهد افتاد و عوامل مهم زیادی مانند قیمت این ارزها هنگام هالوینگ، سختی مربوط به هر دو شبکه و هزینه‌های مربوط به انرژی، بر قیمت این ارزهای دیجیتال پس از هالوینگ تاثیر خواهند گذاشت. برخی بر این باورند که پس از هالوینگ، استخرهای استخراج ضعیف قدرت خود را از دست خواهند داد و فقط استخرهای با ظرفیت بالا جان سالم به در برده و با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

 

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.