چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
بلاک چین و کامپیوترهای کوانتوم

تهدید کامیپوتر­های کوانتومی و بلاک چین برای بیت کوین و آلت کوین !

ایمنی و تغییرناپذیری از ویژگی­‌های غیرقابل انکار بلاک چین بوده و شکی در آن نیست. اما طی آخرین تحقیقات دانشگاه کورنل، شبکه­‌های بلاک چینی به طور ویژه‌­ای به کامپیوتر­های کوانتومی حرف‌ه­ای حساس می­‌باشند. بدین ترتیب که با توسعه این رایانه‌­ها، آن‌­ها به تدریج خواهند توانست رمزگزاری­‌ها و کدینگ کلید­های عمومی را که در شبکه بلاک چین نگهداری می­‌شوند فاش کنند. در این نوشته با شیوه کارکرد رایانه­‌های کوانتومی و تاثیر آن بر بیت کوین و دنیای بلاک چین آشنا می­‌شویم.

سیستم‌­های کوانتومی چگونه کار می­‌کنند؟

این رایانه­‌ها بسیار متفاوت­‌تر از کامپیوتر­های کلاسیک امروزه کار می­‌کنند. در محاسبات کوانتومی اجزای زیر اتمی می­‌توانند در زمان واحد در چند فرم وجود داشته باشند. بنابراین سرعت این­ گونه محاسبات بسیار متفاوت‌­تر از سیستم­‌های رایج خواهد بود.

همان طور که می‌­دانیم، در کامپیوتر­های عمومی، هر واحد داده یک بیت است که در یکی از دو حالت “صفر یا یک” امکان قرارگیری دارد. اما کوانتوم در لحظه می­‌تواند در هر دو حالت صفر و یک وجود داشته باشد. بنابراین می‌­تواند ساختار پردازشی کاملا متفاوت داشته و برای صنایع بسیار پیشرفت‌ه­ای (High-Tech) نظیر هوش مصنوعی، برهم کنش‌­های مدل­‌های شیمیایی و حتی رمزگشایی کلیدهای عمومی رمزارز­ها مورد استفاده قرار گیرند.

با وجود این ­که این عرصه راه بسیاری را در پیش دارد، یک مقاله در اسفند ماه 96 نشان داد که غول جستجوی اینترنتی دنیا “گوگل” قصد دارد تا پنج سال آینده روی به تجاری­ سازی تکنولوژی کوانتوم آورد. البته امکان سنجی این مسئله نامشخص است، با این حال، یک نگرانی وجود دارد که محسابات کوانتومی می­‌توانند یک نرخ سریع را پیش آورده و رمز بلاک چین را آشکار کند.

ارز دیجیتال بیت کوین و آلت کوین در شبکه بلاک چین

شبکه بلاک چین با چه ریسکی همراه است؟

زمانی که بحث به داده‌­های رایانه‌­ای می‌­رسد، داده‌­ها نیاز به رمزگذاری دو طرفه (مبدا و مقصد) پیدا می‌­کنند  و با توجه به الگوریتم­‌ها نیاز به تکنیک‌­های بیشتری برای گشودن رمز وجود خواهد داشت. اگر کمی تخصصی­‌تر پیش برویم، ترکیب دو عدد اول (به دلیل تقسیم ناپذیری) بسیار ساده است، اما هنگامی که این اعداد به رقم­‌های ده هزارگان اول می‌­رسد، حتی رایانه‌­ها باید اطلاعات صحیحی از اعداد اول 10 رقمی بدانند! بنابراین کدینگ و دیکدینگ بدون دانستن الگوریتم‌­ها کار آسانی نخواهد بود، حتی با سوپرکامیپوتر­ها.

فناوری بلاک چین نیز وابسته به توابع کریپتوگرافیک استاندارد بوده و ساخت امضاء دیجیتال بر روی هر لجر (تک سکه) بسیار دشوار است و مسئله اینجاست که این سیستم‌­ها توسط رایانه انجام شده و نظارت دفاعی هوشمند توسط انسان­‌ها بر آن حکم فرما نیست. بنابراین اگر فردی به کوانتوم کامپیوتر­ها دسترسی یابد می‌­تواند با کدگذاری دیجیتال خود را به جای کاربر (انسان) جا بزند و از اسِت­‌های دیجیتال وی استفاده کند.

جامعه توسعه دهنده زیرساخت‌­های رایانه‌­ای به طور کلی با گسترش این سیستم­‌ها مخالف هستند، زیرا با توسعه رایانش­‌های کوانتومی، تمامی نظارت‌­ها توسط این پردازشگر­های بدون عاطفه روی خواهد داد و به نوعی چکینگ انسانی را تحت تاثیر قرار خواهند داد. برای مثال در بانک­‌ها دیگر به کارمندان نیازی نخواهد بود و مواردی نظیر تائید هویت، کارت شناسایی و کارمندان حذف خواهند شد.

با این حال، فعلا جای نگرانی نیست، این تکنولوژی در گام‌­های اول خود به سر می­‌برد اما پس از طی شاید دهه­‌ها بالاخره به این توانایی خواهد رسید. به گفته نیک فارینا، مدیر عامل EroQ Quanatom: “به جای ترسیدن باید به دنبال راه ­حل بود و این ­که پس از توسعه این سیستم­‌ها که به سرعت در حال رشد هستند، چگونه امنیت کامل را به وجود آورده و حفظ کنیم.”

ارزش زود شروع کردن را دارد

رابرت سوتور، معاون مدیرعامل بخش تحقیقات شرکت IBM که مسئولیت تحقیقات کوانتومی آی­ بی ­ام را نیز بر عهده دارد با شروع زود هنگام به کار کردن بر روی امنیت سیستم­‌های کوانتومی موافق بوده و بیان می‌­کند هر فردی در صنعت علم و تکنولوژی و تحقیقات، به نیاز به توسعه پروتکل‌­های نسل جدید کد گذاری اذعان دارد. این مسئله نیاز به یک روش استاندارد برای هر محافظت از داده‌­ها و عملیات ایمنی سایبری هر ارگانی می‌­باشد.

در مرحله کوتاه مدت، دانشمندان در حال کار بر روی توسعه الگوریتم­‌های ایمن پّست-کوانتومی می­‌باشند که الگوریتم‌­های یک طرفه برای دشوار کردن حل مسئله برای هر دو سیستم رایانش سنتی و کوانتومی است. با این حال، با گسترش تکنولوژی کوانتومی از اینترنت به پردازنده‌­ها، تکنولوژی­‌های نوین کد گذاری (Encryption) به وجود خواهد آمد.

با بررسی جزئی‌­تر این تکنولوژی، دانشمندان یک گام به جلو رفته و پیشنهاد رمز گذاری کریپتو کوانتومی (Quantum Cryptography) را ارائه نموده‌اند. دل راجان و مت ویسر از دانشگاه ویکتوریا ولینگتون نیوزیلند باور دارند افزودن یک لایه کوانتومی بر روی پروتکل استاندارد بلاک چین کافی نبوده و در عوض، آن­‌ها گمان می­‌کنند تبدیل بلاک چین به یک پدیده کوانتومی بهترین خط مشی برای پیشرفت به جلو خواهد بود.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا رایانش کوانتومی به پیشرفت این تکنولوژی یاری رسانده یا باعث مخاطره آمیز شدن آن می‌­شود؟ برای دریافت آخرین اخبار لحظه‌­ای ارزهای دیجیتال و بیت کوین با اکسکوینو همراه باشید.

منبع: btcmanager

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.