چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

همه چیز درباره تورنادو کش Tornado Cash

تورنادو کش Tornado Cash ابزاری برای مخفی‌سازی تراکنش‌های ارز دیجیتال است. دولت‌ها و دستگاه‌های نظارتی، روی هم رفته علاقه‌ای به رمزارزها ندارند، چرا که از کنترل آن‌ها خارج هستند. با این حال، دقیقا به همین دلیل، مجبور به پذیرش آن‌ها شده‌اند اما تلاش می‌کنند تاحد ممکن، پروژه‌های کریپتویی را زیر نظر داشته باشند اما به نظر، هیچ راهی برای پذیرش راهکارهای بهبود حریم خصوصی وجود ندارد چرا که این ابزارها همین کنترل و ردیابی محدود تراکنش‌های رمزارزی را نیز غیر ممکن می‌کنند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

تورنادو کش چیست و چطور کار می‌کند؟

تورنادو کش Tornado Cash یک راه حل غیرمتمرکز برای حفظ حریم خصوصی است که بر اساس الگوریتم اثبات دانش صفر مبتنی بر بلاک چین اتریوم ساخته شده است. این به کاربران امکان می‌دهد پیوندها را در تراکنش‌های زنجیره‌ای قطع کنند و حریم خصوصی تراکنش بین آدرس‌های سپرده و برداشت را افزایش دهند.

تورنادو کش به عنوان ابزاری برای ناشناس ماندن تراکنش عمل می‌کند. از قراردادهای هوشمند برای تسهیل سپرده‌های اتریوم و واریز چند آدرس استفاده می‌کند. واریزها از مخازن نقدینگی پروتکل تورنادو انجام می‌شود و شناخت هویت فرستنده را دشوار می‌کند.

هنگامی که کاربر رمزارز را واریز می‌کند، تورنادو یک هش مخفی ایجاد می‌کند. پروتکل آن سپرده‌ها و هش را در فرآیندی به نام تعهد می‌پذیرد. تعهد، مالک وجوه را شناسایی کرده و در حین برداشت، آن‌ها را تایید می‌کند. هنگام برداشت وجوه، کاربر باید هش مخفی را برای اثبات مالکیت وارد کند و در حالیکه هویت او بر روی زنجیره همچنان ناشناس باقی می‌ماند.

تورنادو کش چیست و چطور کار می‌کند؟
تورنادو کش چیست و چطور کار می‌کند؟

تورنادو کش مبتنی بر جامعه کاربران است. در می ۲۰۲۰، توسعه‌دهندگان تورنادو، مدیریت کیف پول چند امضایی پروتکل را از طریق به روزرسانی قرارداد به نام تراستد ست‌آپ سرمونی Trusted Setup Ceremony واگذار کردند. سپس، بنیان‌گذاران، کنترل تورنادو را از دست دادند و آن را به یک پروتکل کاملا غیرمتمرکز تبدیل کردند.

تورن TORN ارز بومی تورنادو کش است که یک توکن ERC-20 با حداکثر عرضه ۱۰ میلیون کوین است و دارندگان را قادر می‌سازد در پیشنهادات شرکت کنند و به تغییرات پروتکل رأی دهند. علاوه بر این، دارندگان ارز تورن با استفاده از این پروتکل، امتیاز ناشناس به دست می‌آورند که می‌توانند آن را به یک حساب محافظت‌شده واریز کرده و به توکن‌های تورن تبدیل کنند.

تورنادو کش چیست و چطور کار می‌کند؟
تورنادو کش چیست و چطور کار می‌کند؟

کاربرد اصلی توکن تورن برای شرکت در فرایندهای حاکمیتی پروتکل تورنادو کش است و کاربران از طریق آن می‌توانند در توسعه و تصمیم‌گیری‌های این پروتکل مشارکت داشته باشند.

نحوه عملکرد تورنادو

هنگامی که دارایی‌ها را با استفاده از پروتکل تورنادو ترکیب می‌کنید، پیوند تراکنش بلاک چین خود را شکسته و از حریم خصوصی در یک شبکه عمومی مانند اتریوم بهره‌مند می‌شوید. به همین علت شما می‌توانید منابع خود در این پروتکل واریز کنید و سپس آن‌ها را به مقصد کیف‌پول‌های وب‌۳ برداشت کنید.

به این ترتیب، تورنادو کش توصیه می‌کند از یک شبکه خصوصی مجازی یا همان وی‌پی‌ان VPN استفاده کنید تا اشخاص ثالث را از اثبات اینکه شما از تورنادو کش استفاده می‌کنید حذف کند.

تورنادو کش چیست و چطور کار می‌کند؟
تورنادو کش چیست و چطور کار می‌کند؟

نمی‌دانید چگونه از تورنادو کش استفاده کنید؟ برای بهره‌مند شدن از خدمات تورنادو این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • وارد وبسایت تورنادو کش شوید
  • کیف پول وب ۳ خود را پیوند دهید و دارایی که می‌خواهید ترکیب کنید را انتخاب کنید
  • کوین‌ها را واریز کنید و کلید خصوصی خود را کپی کنید
  • معامله را تکمیل کرده و آن را امضا کنید
  • مدتی صبر کنید تا دارایی‌های خود را با استفاده از چندین آدرس برداشت کنید

ارز دیجیتال تورنادو کش چیست؟

این ارز دیجیتال که در واقع یک نوع توکن حاکمیتی است، برای کاربران این پلتفرم مانند یک سهام عمل می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان این گونه گفت که دارندگان این رمز ارز توانایی شرکت در رای‌گیری‌‌های شرکت و قدرت تصمیم‌گیری در مسائل مهم را برای این پلتفرم دارند و مانند یک سهام‌دار می‌توانند در سرنوشت این سیستم تاثیرگذار باشند.

این ارز حاکمیتی، نوعی توکن ERC-20 است که ذخیره‌ای ثابت داشته و با نام تورن شناخته می‌شود. کاربران این پلتفرم بر اساس تعداد تراکنش‌ها و تعاملی که با سیستم تورنادو کش دارند، امتیازی برای ناشناس بودن در رتبه‌های بالاتر کسب می‌کنند. در نهایت جمع این امتیازات و رسیدن آن‌ها به حد نصاب باعث می‌شود که بتوانند آن‌ها را به توکن تورن تبدیل کنند.

ارز دیجیتال تورنادو کش چیست؟
ارز دیجیتال تورنادو کش چیست؟

کل ذخیره این توکن ۱۰ میلیون بوده و در تاریخ فوریه ۲۰۲۱، چیزی حدود ۵ درصد از آن که شامل پانصد هزار توکن بود ایردراپ شد. این ایردراپ باعث شد تا ارزش توکن تورن به طور ناگهانی تا ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و به ۴۳۶ دلار برسد.

اما این افزایش قیمت خیلی پایدار نبود و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه دوباره قیمت ارز دیجیتال تورنادو کش سقوط کرد و به چیزی حدود ۵۰ دلار رسید. در حال حاضر نیز ارزش این توکن ۸.۶۷ دلار است.

ویژگی‌های تورنادو کش

تورنادو کش، حریم خصوصی فعالیت‌های زنجیره‌ای را با شکستن پیوند بین آدرس سپرده و برداشت افزایش می‌دهد. از قراردادهای هوشمند برای پذیرش سپرده‌های اتریوم استفاده می‌کند که کاربران می‌توانند با استفاده از چندین آدرس آن را نقد کنند. علاوه بر این، می‌توانید از یک ری‌لیر Relayer برای انتقال به آدرسی بدون موجودی اتریوم استفاده کنید و حریم خصوصی را بیشتر بهبود ببخشید.

همانطور که گفته شد، تورنادو کش به عنوان ابزاری برای مخفی‌سازی تراکنش‌ها عمل می‌کند تا فعالیت‌های زنجیره‌ای را با گواه اثبات دانش صفر ناشناس نگه دارد. این شواهد شامل دو طرف است:

  • پروور Prover – فردی که می‌خواهد یک فرضیه را اثبات کند.
  • وریفایر  Verifier- فردی که حقانیت ادعاهای پروور Prover را تایید می‌کند.
ویژگی‌های تورنادو کش
ویژگی‌های تورنادو کش

ماینینگ ناشناس یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که تورنادو کش را منحصر به فرد می‌کند. این ویژگی این امکان را برای تورنادو فراهم می‌کند تا به کاربرانی که از عملیات پروژه حمایت می‌کنند از طریق استخراج نقدینگی پاداش دهد. تورنادو حتی در استخراج از طریق فرآیند استخراج نقدینگی محافظ دو مرحله‌ای، حریم خصوصی را تضمین می‌کند.

سرویس‌ها و خدمات پروتکل تورنادو کش

کاربران می‌توانند علاوه‌بر انجام تراکنش‌های ناشناس در پروتکل تورنادو کش از خدمات آن در قسمت‌های حاکمیتی، استیکینگ و اجرای ری لیر Relayer نیز بهره‌مند شوند. در ادامه این قسمت‌ها را معرفی می‌کنیم:

سرویس‌ها و خدمات پروتکل تورنادو کش
سرویس‌ها و خدمات پروتکل تورنادو کش

مشارکت در جامعه حاکمیتی

برای شرکت در فرایند‌های حاکمیتی تورنادو کش، کاربران ابتدا باید توکن‌های تورن را در قرارداد هوشمند حاکمیتی این پروتکل قفل کنند؛ اگر کاربر در فرایند‌های حاکمیتی رای دهد یا پروپوزالی را ایجاد کند، قبل از پایان دوره اجرای پروپوزال نمی‌تواند توکن‌های خود را برداشت کند. همچنین کاربران می‌توانند توکن‌های قفل شده خود را به آدرس یا پروپوزال دیگری واگذار کنند.

سرویس‌ها و خدمات پروتکل تورنادو کش
سرویس‌ها و خدمات پروتکل تورنادو کش

برای ایجاد یک پروپوزال، کاربران باید حداقل ۱۰۰۰ واحد توکن تورن داشته باشند. مدت رای‌گیری برای یک پروپوزال ۵ روز است. یک پروپوزال در صورتی موفق خواهد شد که اکثریت آرا را دریافت کند و حداقل ۲۵ هزار واحد توکن تورن از آرای کل را داشته باشد.

اگر مشارکت خیلی کم باشد، پیشنهاد به طور خودکار با شکست مواجه می‌شود. پس از موفقیت پروپوزال، کاربر می‌تواند ظرف مدت ۲ روز پیشنهاد خود را اجرایی کند و در صورتی که پیشنهاد تا ۳ روز پس از آن اجرا نشود، منقضی شده تلقی می‌شود و دیگر قابل اجرا نیست.

استیکینگ

از زمان آغاز به کار پروتکل تورنادو کش، توکن تورن توسط کاربران برای انجام فرایندهای حاکمیتی استفاده می‌شود. کاربرد اصلی آن رای دادن به پروپوزال‌های مختلف و مشارکت در حاکمیت این پروتکل است. همچنین پروتکل تورنادو کش برای دارندگان توکن تورن که توکن‌های خود را در قرارداد هوشمند این پروتکل قفل می‌کنند، پاداشی در نظر گرفته است.

استیکینگ در دنیای رمزارزها

دارندگان توکن تورن می‌توانند توکن‌های خود را در قرارداد حاکمیت تورنادو کش قفل کنند و در فرایند‌های حاکمیتی آن شرکت داشته باشند. همچنین در ازای استیک کردن توکن‌های خود از توکن تورن پاداش بگیرند. نسبت پاداش دریافتی کاربران برابر با نسبت تورن قفل شده آن‌ها خواهد بود.

استیک توکن تورن

تمام افراد می‌توانند در پروتکل تورنادو کش نقش ری لیر را ایفا کنند. ری لیرها یکی از بخش‌های ضروری اکوسیستم تورنادو کش هستند. استفاده از آن‌ها در این اکوسیستم حریم خصوصی کاربران را تضمین می‌کند. نقش اصلی آن‌ها در تورنادو کش، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها است.

استیک توکن تورن
استیک توکن تورن

برای تضمین ناشناس ماندن تراکنش‌ها، پروتکل تورنادو کش از مکانیسمی به نام ری لیر استفاده می‌کند. ری لیرها در تورنادو کش به عنوان شخص ثالث عمل کرده و کل فرایند برداشت را مدیریت می‌کنند. آنها هزینه‌های تراکنش را با کسر مستقیم از مبلغ انتقالی پرداخت کرده و در ازای خدمات خود پاداش دریافت می‌کنند.

این مساله باعث می‌شود تا همچنان کاربران بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های برداشت توکن از استخر‌های تورنادوکش ناشناس باقی بمانند.

نقشه راه پروتکل تورنادو کش چیست؟

پروتکل تورنادو کش نقشه راه جامعی برای فعالیت‌های خود ارائه نکرده است اما تیم توسعه‌دهنده آن در نظر دارد با توجه به نرخ پذیرش و امنیت بالای این پروتکل نقشه راه آن را به سمت‌ تمرکززدایی بیشتر و مشارکت حاکمیتی بالاتر، سوق دهد.

نقشه راه پروتکل تورنادو کش چیست؟
نقشه راه پروتکل تورنادو کش چیست؟

تیم توسعه‌دهنده تورنادو کش از سال ۲۰۱۹ در حال کار بر روی این پروژه بوده است و پس از دو سال توسعه دقیق و انجام تراکنش‌ها با حفظ حریم خصوصی روی شبکه اتریوم توانستند تورنادو کش را به عنوان یکی از امن‌ترین پروتکل‌های حفظ حریم خصوصی، معرفی کنند. تیم توسعه‌دهنده تورنادو کش در ادامه در نظر دارد تا کنترل این پروژه را به جامعه حاکمیتی آن واگذار کند.

تیم پروژه

رومن سمنوف Roman Semenov، یکی از بنیان‌گذاران تورنادو کش از دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل شد و در آنجا به مطالعه آمار کوانتومی و نظریه میدانی پرداخت. پس از دانشگاه، او در تجارت الکترونیک و رسانه‌های اجتماعی کار کرد و دو شرکت را در این زمینه‌ها تاسیس کرد.

در سال ۲۰۱۷، سمنوف به ارزهای دیجیتال روی آورد و به عنوان یک معمار ارشد نرم‌افزار در بنیادی که به طور خاص بر مقیاس‌پذیری اتریوم تمرکز داشت، مشغول به کار شد. در سال ۲۰۱۸، او شرکت امنیتی پپر‌سک PepperSec را تاسیس کرد که منجر به ایجاد تورنادو کش شد.

تیم پروژه
تیم پروژه

رومن استورم Roman Storm، یکی دیگر از بنیان‌گذاران این پروتکل، رزومه‌ای طولانی در موقعیت‌های خود در دنیای فناوری، بلاک چین و نرم‌افزار دارد. او قبلا به عنوان مهندس نرم‌افزار در آمازون Amazon و مارکترون Marketron کار می‌کرد. او همچنین به عنوان مدیر ارشد فناوری در شبکه پی او ای POA که یک پلتفرم مبتنی بر اتریوم است، خدمت کرد.

این شبکه یک چارچوب متن باز برای قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. از جمله مزایایی که می‌توان برای این پلتفرم بیان کرد شامل: انعطاف پذیری برای کدنویسی در استانداردهای اتریوم با مزایای مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری در شبکه‌های بلاک چین است.

تیم پروژه
تیم پروژه

استورم همچنین به عنوان یک توسعه‌دهنده بلاک چین برای شرکت بلاک چین لبز Blockchainlabz کار می‌کرد. او و سمنوف با هم شرکت پپر‌سک را تاسیس و تورنادو کش را راه‌اندازی کردند.

توکنومیک

براساس سایت کوین مارکت‌کپ، توکن تورن، رمزارز بومی پروتکل تورنادو کش است. این توکن بر بستر شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-20 ایجاد شده است و سهم ۰.۰۰۰۹ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد و در رتبه ۷۶۹ بازار قرار گرفته است. کل عرضه در گردش این توکن حدودا ۱.۰۹۹ میلیون واحد و عرضه کل آن حدود ۱۰ میلیون واحد و حداکثر ۱۰ میلیون توکن دارد که به شرح زیر توزیع می‌شوند:

توکنومیک
توکنومیک
  •          ۵ درصد بین کاربران اولیه استخرهای اتریوم توزیع شد.
  •          ۵۵ درصد متعلق به خزانه دائو DAO تورنادو کش است، که در طی ۵ سال بین آن‌ها توزیع می‌شود.
  •         ۳۰ درصد متعلق به توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران اولیه است و در طی ۳ سال بین آن‌ها توزیع می‌شود.
  •         ۱۰ درصد بین ماینرهای ناشناس استخرهای اتریوم توزیع شده است. فعالیت این قسمت در سال ۲۰۲۱ پایان یافت. در این قسمت کاربران دارایی‌های خود را به استخرهای پروتکل تورنادو کش واریز می‌کردند و با تامین امنیت این استخرها از این پروتکل توکن تورن به عنوان پاداش دریافت می‌کردند.

چه چیزی تورنادو کش را منحصر به فرد می‌کند؟

تورنادو کش کاملا بدون مجوز است و یک کد اجرایی را راه‌اندازی می‌کند. در ماه می ۲۰۲۰، توسعه‌دهندگان کلیدهای خصوصی خود را از بین بردند به این معنی که آن‌ها خودشان توانایی دیدن یا تغییر هرگونه تراکنشی که در پروتکل آن‌ها رخ می‌دهد را ندارند. این تیم اعلام کرد که نظارت زیادی بر روی‍ پروتکل ندارند به جز انتشار کد در گیت‌هاب GitHub، با این استدلال که حریم خصوصی مالی، امری ضروری است.

به گفته رومن سمنوف، متد رمزنگاری مالتی‌ پارتی کمپیوتیشن multi-party computation برای از بین بردن کلیدهای خصوصی استفاده می‌شود به این معنی است که تراکنش‌ها در تورنادو کش بی اعتماد و کاملا غیرقابل توقف هستند. سطح ناشناس بودن به این معنی است که تراکنش‌های تورنادو کش حتی می‌توانند از تحریم‌ها فرار کنند.

چه چیزی تورنادو کش را منحصر به فرد می‌کند؟
چه چیزی تورنادو کش را منحصر به فرد می‌کند؟

این پروتکل اغلب به دلیل استفاده توسط هکرها مورد انتقاد قرار می‌گیرد که می‌توانند از این پروتکل برای ذخیره وجوه دزدی خود استفاده کنند و وسیله‌ای برای پولشویی است. علیرغم محرمانه‌بودن این پروتکل، برخی استدلال کرده‌اند که در صورت وجود سپرده زیاد و نقدینگی کم، ممکن است راهی برای ردیابی تراکنش‌ها وجود داشته باشد.

تحریم‌ تورنادو کش توسط ایالات متحده امریکا

در ۸ آگوست ۲۰۲۲، تورنادو کش رسما توسط ایالات متحده پس از یک سری اتهامات مبنی بر استفاده از ابزار مخفی‌سازی تراکنش‌ها برای پولشویی از شهروندان آمریکایی مورد تحریم قرار گرفت.

وزارت خزانه داری ایالات متحده تورنادو کش را به اتهام کمک به هکرهای کره شمالی در شستن میلیاردها دلار ارز دیجیتال تحریم کرد. تورنادو کش از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷ میلیارد دلار ارز دیجیتال شسته است اما تنها ۱.۵ میلیارد دلار وجوه غیرقانونی از طریق باج‌افزار، هک و کلاهبرداری از طریق پروتکل تورنادو شسته شده است.

تحریم‌ تورنادو کش توسط ایالات متحده امریکا
تحریم‌ تورنادو کش توسط ایالات متحده امریکا

دارایی‌های شسته‌شده شامل ۴۴۵ میلیون دلار است که توسط گروه لازاروس، یک نهاد معروف هکری مستقر در کره شمالی که تحریم‌های ایالات متحده را اجرا می‌کند، هک شده است. این گروه با هک ۶۲۵ میلیون دلاری شبکه رونین و هک ۱۰۰ میلیون دلاری هرایزن بریج Horizon Bridge مرتبط بود.

به این ترتیب، وزارت خزانه داری، تورنادو کش را به دلیل عدم اجرای اقدامات کافی برای جلوگیری از استفاده هکرها از آن برای فعالیت‌های پولشویی مقصر دانست. آن‌ها همچنین اعلام کردند که ابزارهای مخفی‌سازی تراکنش‌های ارز دیجیتال را که به مجرمان در پولشویی کمک می‌کنند را تحریم می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده ادعا می‌کند که بیش از ۷ میلیارد دلار دارایی دیجیتال از طریق تورنادو کش طی ۳ سال گذشته پولشویی‌ شده است. اعلام این تحریم‌ها باعث کاهش شدید قیمت شد و حتی با بازداشت همراه بود.

تحریم‌ تورنادو کش توسط ایالات متحده امریکا
تحریم‌ تورنادو کش توسط ایالات متحده امریکا

یک کاربر ناشناس تورنادو کش مقدار کمی اتر را به آدرس‌های عمومی شخصیت‌های مشهور و سایر کاربران ارسال می‌کند و بر این سوال تاکید می‌کند که این تحریم‌ها واقعا چه معنایی برای کاربران رمزارز دارند. از طرفی، یک توسعه‌دهنده ۲۹ ساله در زمینه نرم‌افزار از آن زمان در تورنادو کش بازداشت شده است.

امنیت شبکه تورنادو کش چگونه تامین می‌شود؟

تورنادو کش روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود و امنیت آن با روش اثبات دانش صفر تامین می‌شود و به عنوان یک پلتفرم غیر متمرکز به شما کمک می‌کند تا حریم خصوصی خود را برای حساب کاربریتان حفظ کنید.

امنیت شبکه تورنادو کش چگونه تامین می‌شود؟
امنیت شبکه تورنادو کش چگونه تامین می‌شود؟

پروتکل تورنادو کش و پروتکل ماینینگ ناشناس توسط چندین شرکت حسابرسی حرفه‌ای از جمله زیروپول Zeropool، حسابرسی شده است.

ارز دیجیتال تورنادو کش را از کجا بخریم؟

در حال حاضر امکان خرید و فروش ارز دیجیتال تورنادو کش در تمامی صرافی‌های بین‌المللی وجود دارد. صرافی‌های بین‌المللی معمولا به لحاظ عمق بازار، گزینه مناسبی برای خرید و فروش ارز دیجیتال هستند. با این وجود صرافی‌های زیادی امکان خرید توکن تورن را برای کاربران فراهم می‌کنند که محبوب‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • یونی سواپ Uniswap
  • بایننس Binance
  • گیت دات آی او Gate.io
  • پولونیکس Poloniex
  • اکی اکس OKX
  • ال بنک LBank
  • سوشی سواپ SushiSwap
  • کوینکس CoinEx
  • بیت‌گت Bitget
  • هات بیت Hotbit
ارز دیجیتال تورنادو کش را از کجا بخریم؟
ارز دیجیتال تورنادو کش را از کجا بخریم؟

البته توجه به این نکته لازم است که کاربران ایرانی به علت وجود تحریم‌ها نمی‌توانند در این صرافی‌ها فعالیت کنند. جهت جلوگیری از این موضوع می‌توانید از پلتفرم معاملاتی اکسکوینو Excoino استفاده کنید. اکسکوینو یک پلتفرم معاملاتی همتا به همتا، پی تو پیP2P به حساب می‌آید که از رمزارزهای متعددی پشتیبانی می‌کند.

کیف پول‌های ارز دیجیتال تورنادو کش

توکن تورن بر اساس استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم و BEP-20 در شبکه بایننس اسمارت چین، ایجاد شده است. اگر قصد معامله ارز دیجیتال تورنادو کش را دارید، بهتر است که یک کیف پول مناسب برای این ارز دیجیتال انتخاب کنید. بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال تورنادو کش به شرح ذیل است:

  • کیف پول تراست ولت Trust Wallet
  • کیف پول متاماسک Metamask
  • کیف پول بایننس چین والت Binance Chain Wallet

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که قصد نگه‌داری یا معامله ارز دیجیتال تورنادو کش را دارید، باید کیف پولی امن را انتخاب کنید. کیف پول اکسکوینو امنیت بالا را برای ارزهای شما تامین می‌کند و با نگهداری دارایی خود در کیف پول‌های اکسکوینو می‌توانید در هزینه‌ها و کارمزدهای خود صرفه‌جویی کنید. از طرفی به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها، بسیاری از کیف پول‌های موجود به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند، اما کیف پول اکسکوینو خطر تحریم شدن را برای کاربران نخواهد داشت.

کیف پول‌های ارز دیجیتال تورنادو کش
کیف پول‌های ارز دیجیتال تورنادو کش

 با توجه به موارد گفته شده پیشنهاد می‌دهیم که برای نگه‌داری از رمزارزهای خود کیف پول اکسکوینو را انتخاب کنید. اگر قصد استفاده از این کیف پول را دارید، مقاله آموزش جامع استفاده از کیف پول اکسکوینو را مطالعه کنید.

سخن نهایی

در حالی که بلاک چین‌ها ذاتا فاقد ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی هستند، پروژه‌های حفظ حریم خصوصی وجود دارند که می‌توانند به محافظت از هویت زنجیره‌ای شما کمک کنند. تورنادو کش یک راه حل عملی برای حفظ حریم خصوصی است که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود. تورنادو کش دارایی‌ها را جمع می‌کند و آن‌ها را به آدرس‌های جدید منتقل می‌کند و پیوندهای زنجیره‌ای شما را می‌شکند.

در حالی که تورنادو کش حریم خصوصی زنجیره‌ای شما را بهبود می‌بخشد، علامتی بر روی آدرس رمزنگاری شما باقی می‌گذارد که به معنای واقعی کلمه می‌گوید: این فرد به دلایلی که بیشتر برای او شناخته شده است و از ابزاری برای مخفی‌سازی تراکنش‌ها استفاده کرده است.

علاوه بر این، تنظیم کننده‌ها و سایر شرکت‌های تحلیل‌گر بلاک چین ممکن است آن را علامت‌گذاری کنند و حتی ممکن است تنظیم‌کننده‌ها از شما بخواهند که توضیح دهید چرا در گذشته از ابزار مخفی‌سازی تراکنش‌ها استفاده می‌کردید. اما اگر در فعالیت‌های مخرب مانند پولشویی شرکت نکرده‌اید، نیازی به نگرانی نیست.

تورنادو کش تا حدی به بازگرداندن آن کمک می‌کند، به افراد اجازه می‌دهد تا حریم خصوصی، ناشناس بودن و در نهایت آزادی خود را نسبت به مداخله دولت‌ها و سایر اشخاص ثالث حفظ کنند.

تورنادوکش یک پروتکل غیرمتمرکز است که امکان انجام تراکنش‌ها با حفظ حریم خصوصی را در فضای بلاک چین فراهم می‌کند. قرارداد‌های هوشمند پروتکل تورنادوکش در شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند و از نوع قراردادهای هوشمند تغییر‌ناپذیر هستند.

بنابراین حتی توسعه‌دهندگان این پروتکل نمی‌توانند قرارداد‌ هوشمند تورنادو کش را تغییر دهند یا آن را دستکاری کنند. تمامی ویژگی‌ها، به‌روز‌رسانی‌ها و فرایندهای پروتکل تورنادو کش به صورت غیرمتمرکز و توسط جامعه حاکمیتی آن صورت می‌گیرد.

تورنادو کش برای کمک به حفظ حریم خصوصی وجود دارد. ابزاری که برای مخفی‌سازی تراکنش‌ها ارائه می‌دهد، گاهی ممکن است بسیار ایده‌ال باشد. این سرویس برای کارکرد صحیح آن به تعداد زیادی تراکنش ورودی متکی است. خوشبختانه استفاده از آن رو به رشد بوده و از ژوئن ۲۰۲۱، پروتکل تورنادو کش بیش از ۶۵ هزار سپرده و بیش از ۱.۵ میلیون اتریوم را پردازش کرده است و این نشانه خوبی برای رشد آینده پروژه تورنادو کش است.

سوالات متداول

سوالات متداول
سوالات متداول

۱. پروتکل تورنادو کش چیست؟

حفظ حریم خصوصی افراد و جلوگیری از فاش شدن هویت آن‌ها یکی از اهداف بلاک چین است. در بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی مانند اتریوم، اطلاعات تراکنش‌ها ثبت می‌شود و متخصصان حوزه رمزارزها می‌توانند با ردیابی متوالی تراکنش‌های مبدا و مقصد، به هویت افراد دست پیدا کنند. تورنادو کش یک پروتکل غیرمتمرکز است که با حذف زنجیره بین تراکنش‌های مبدا و مقصد، ردیابی تراکنش‌های انجام شده را در شبکه‌های مختلف غیرممکن می‌سازد.

۲. هزینه استفاده از تورنادو کش چقدر است؟

استفاده از پروتکل تورنادو در بلاک چین اتریوم پرهزینه‌تر است. اما از آنجایی که برای پشتیبانی از شبکه‌های بیشتر گسترش یافته است، می‌توانید با استفاده از جایگزین‌های اتریوم مانند کاردانو Cardano، بایننس اسمارت چین BNB Smart Chain، پالیگان Polygon و غیره از هزینه‌های پایین تراکنش در حدود ۰.۲ درصد، برخوردار شوید.

۳. آیا تورنادو کش امن است؟

قراردادهای هوشمند پروتکل تورنادو Protocol Tornado و انانیمیتی ماینینگ Anonymity Mining توسط زیروپول Zeropool چندین بار مورد بازرسی قرار گرفته و امن بودن آن‌ها ثابت شده است. با این حال، هنگامی که از تورنادو کش استفاده می‌کنید، خود را در معرض خطرات قرارداد هوشمند قرار می‌دهید.

۴. رمزارز تورن Torn‌ چیست؟

رمزارز تورن، توکن بومی پروتکل تورنادو کش است. توکن تورن بر بستر شبکه اتریوم و با استاندارد ERC-20 ساخته شده است. کاربرد اصلی این توکن مشارکت در فرایندهای حاکمیتی پروتکل تورنادو کش بوده و کاربران این پروتل می‌توانند با استیک کردن توکن تورن در فرایندهای حاکمیتی تورنادو کش مشارکت داشته باشند.

۵. آیا ردیابی تراکنش‌ها در تورنادو کش امکان‌پذیر است؟

پروتکل تورنادو کش برای دستیابی به حریم خصوصی، از قرارداد هوشمندی استفاده می‌کند که ارزهای دیجیتال را از یک آدرس دریافت کرده و امکان برداشت آن‌ها را به یک آدرس دیگر فراهم می‌کند. این قرارداد‌های هوشمند به عنوان یک استخر نقدینگی عمل می‌کنند که تمام رمزارز‌های ارسال شده به یک آدرس را با هم ترکیب کرده و در این استخر واریز می‌کند.

پس از ترکیب شدن تمام دارایی‌هایی که به استخرهای تورنادو کش واریز می‌شوند، هنگامی که یک کاربر درخواست برداشت توکن‌های خود را می‌دهد، رمزارزهای او به یک آدرس جدید ارسال می‌شود. در اینجا پیوند زنجیره‌ای بین مبدا و مقصد تراکنش از بین می‌رود. بنابراین دارایی‌هایی که از تورنادو کش برداشت می‌شوند، کاملا ناشناس هستند؛ بنابراین عملا هیچ راهی برای ردیابی تراکنش‌هایی که از طریق پروتکل تورنادو کش انجام می‌شود، وجود نخواهد داشت.

۶. آیا استفاده از تورنادو کش قانونی است؟

تا کنون استفاده اکثر افراد از این پروتکل، به منظور پولشویی یا پنهان کردن دارایی‌های سرقتی در نتیجه هک‌‌های مختلف بوده است؛ اما حفظ حریم خصوصی در تکنولوژی بلاک چین یکی از ملزومات گسترش این تکنولوژی به حساب می‌آید و پروتکل تورنادو کش می‌تواند در آینده به منظور انجام معاملات عادی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین استفاده از این پروتکل در حال حاضر غیر قانونی نبوده و افراد می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

۷. پروتکل تورنادو کش در چه شبکه‌هایی قابل استفاده است؟

تورنادو کش در ابتدا فقط به منظور استفاده در شبکه اتریوم ساخته شده بود اما اکنون کاربران می‌توانند از آن در شبکه‌های بایننس اسمارت چین، پالیگان، آوالانچ و همچنین در شبکه‌های لایه دوم آپتیمیزم Optimism و آربیتروم استفاده کنند.

۸. چگونه می‌توان از پروتکل تورنادو کش کسب درآمد کرد؟

کاربران می‌توانند با خرید توکن تورن و استیک کردن آن در پروتکل تورنادو کش ضمن مشارکت در فرایندهای جامعه حاکمیتی آن، از این پروتکل پاداش دریافت کنند. همچنین کاربران می‌توانند به عنوان ری لیر در این پروتکل فعالیت داشته و با پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و حفظ حریم خصوصی کاربران پروتکل تورنادو کش، توکن تورن پاداش بگیرند.

۹. پروتکل تورنادو کش چگونه کار می‌کند؟

کاربران با ارسال کوین‌های خود به قراردادهای هوشمند تورنادو کش، دارایی‌های خود را به استخرهای این پروتکل واریز می‌کنند. پروتکل تورنادو کش با استفاده از فناوری zk-SNARK کار می‌کند. تورنادو کش به عنوان یک کوین میکسر عمل می‌کند و هنگام برداشت، کوین‌های واریزی به استخرها را به آدرس‌های دیگر انتقال می‌دهد. با استفاده از این روش زنجیره بین آدرس‌ مبدا و آدرس مقصد از بین رفته و تراکنش افراد به صورت ناشناس انجام می‌شود.

همچنین ببینید

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

تحلیل تتر

تحلیل تتر

تحلیل تتر امروز شنبه 7 دی

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل ارز دیجیتال به‌صورت روزانه، در راستای ارائه نمودار، سیگنال و انجام معاملات به‌صورت روزمره …

تحلیل ارز دیجیتال اتریوم

تحلیل اتریوم

بازار خرید و فروش و قیمت ارز دیجیتال با نوسانات زیادی که به همراه دارد …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.