قیمت ارز دیجیتال بیت کوین

دلایل عدم تداوم صعود قیمت بیت کوین

در 7 آپریل سال 2019 قیمت بیت کوین به ۵,۱۹۰ دلار رسید و تمام گمانه زنی ها مجددا رنگ و بوی تازه ای گرفت. پیش بینی شده بود که این بازار با ایجاد الگوی مشابه در سال ۲۰۱۵ به بازار صعودی دست خواهد یافت. بررسی ها و نمدارها حاکی از آن بود که کانال نزولی شکسته شده است. با این وجود، در نتیجه تغییرات از روند نزولی به صعودی، شاهد بازار صعودی نبودیم.

در هفته گذشته شاهد نوسانات زیادی در بازار رمز ارز بودیم. قیمت بیت کوین در هفته گذشته به ۵,۳۴۷ دلار رسید و کمینه قیمت آن ۴,۹۱۲ دلار بود. در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله هم قیمت بیت کوین 5217 دلار است.اگر بخواهیم شاخص ها را بررسی کنیم و شرایطی که الان بازار رمز ارز دارد را در نظر بگیریم، به این نتیجه می رسیم که افزایش قیمت بیت کوین به چند دلیل متوقف شده است. در این مقاله در مورد این دلایل صحبت خواهیم کرد.

شرایط اشباع خرید یا خرید بیش از حد (Overbought Conditions)

خرید بیش از حد بیت کوین

دلیل اول به وجود آمدن شرایط اشباع خرید یا خرید بیش از حد (Overbought Conditions) بود که در مقاله بیت کوین با خرید بیش از حد یا overbought مواجه شد! به طور کامل در مورد آن صحبت کردیم. اگر بخواهیم به صورت اختصار توضیح دهیم، با افزایش قیمت بیت کوین نمودار RSI (شاخص قدرت نسبی) وارد محدوده اشباع خرید شد. شاخص RSI در یک دوره14 روزه در روز 2 آپریل به سطح بیشتر از ۷۰ رسید) زمانی که سطح RSI بالاتر از ۷۰ نشان بدهد اشباع خرید یا خرید بیش از حد اتفاق افتاده است. به همین دلیل افزایش ۱۸ درصدی قیمت این ارز دیجیتال و ارائه شرایط خرید بیش از حد، باعث شد تا قیمت بیتکوین به بیش از ۵ هزار دلار برسد.

با بالا رفتن قیمت بیتکوین به بیشترین قیمت در طول 4.5 ماه و رسیدن به عدد ۵,۳۴۵ دلار، سطح RSI تا عدد ۹۰ واحد افزایش یافت که باعث شد رکورد جدیدی در خرید و فروش بیت کوین ثبت شود و از دسامبر سال 2017 تا به حال، این بالاترین عدد در افزایش سطح RSI بوده است.

شرایط خرید بسیار زیاد برای این ارز دیجیتال نشانه ای از افراط در افزایش قیمت بود و معمولا باعث شد که از طرف فعالان بازار با واکنش های زیادی همراه باشد. پیش بینی ها و سناریوهای احتمالی، حکایت از آینده بیت کوین داشتند. ولی درست 8 روز پیش بود که قیمت بیت کوین به 4912 دلار رسید و در تاریخ 12 آپریل هم برای شکستن سطح قیمت 5300 دلار، تلاش های ناموفقی داشت.

واگرایی حجم کاهشی

واگرایی حجم کاهشی قیمت بیت کوین

دلیل دوم واگرایی بودن حجم کاهشی است. حجم معاملات در طول ۲۴ ساعت مربط به ارز دیجیتال بیت کوین در تمام صرافی های رمز ارزی توسط شرکت CoinMarketCap اعلام می‌شود. افزایش دو برابری حجم معاملات بیتکوین و رسیدن به سطح ۲۱ میلیون دلاری در تاریخ ۲ آپریل، باعث شد تا عدد مقاومتی 4236 دلار شکسته شود و قیمت بیت کوین به 5 هزار دلار برسد. این در واقع تغییر روند نزولی بود.

نمودار بالا قیمت بیتکوین و نمودار پایین حجم معاملات صورت گرفته را نشان می‌دهد. واگرایی در این نمودار مشخص است (بین دو خط آبی)
بنابراین، همان طور که قابل پیش بینی هم بود، اصلاح قیمت بیتکوین می توانست به عدد ۴,۹۱۲ دلار (کمینه‌ی قیمت در روز جمعه) برسد. در طول هفته گذشته، قیمت رمز ارز بیشتر از 200 دلار افزایش پیدا کرد اما حجم معاملات ارزهای دیجیتال 10 میلیارد دلار کاهش یافت. بنابراین افزایش قیمت می تواند موقتی باشد.

خارج شدن معامله کنندگان ضعیف قبل از سقوط بازار

روند صعودی قیمت بیت کوین

بازار‌های مالی بیشتر پیش از صعود بزرگ با بازگشت به سطح مقاومت پیشین خریداران را مورد آزمایش قرار می‌دهد.
اگر به نمودار نگاه کنیم، میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه ارز دیجیتال بیت کوین ، با شکست میانگین متحرک ۲۰ روزه، شاهد چندین بازگشت به این سطح هستیم.

برای مثال، میانگین متحرک ۱۰۰ روزه بیتکوین(MA) در ۱۹ فوریه با نمودار قیمت این رمز ارز برخورد کرده است اما قبل از این که روند افزایش قابل توجه قیمت اتفاق بیفتد و شروع شود، بارها با این نمودار برخورد کرده است.

دیدگاه: نمودار هفتگی

نوسان قیمت بیت کوین

اگر به نمودار هفتگی بیت کوین نگاهی بیندازیم، روز یکشنبه در نمایش شمعی قیمت بیت کوین کندل دوجی(Doji) ایجاد کرد که به صورت گسترده به عنوان یکی از علایم بازار غیر قطعی در نظر گرفته می‌شود. این کندل زمانی ظاهر شد که قیمت بیتکوین نتوانست سطح مقاومتی خود را شکست دهد و می‌توان این پدیده را به عنوان یکی از نشانه های خستگی بازار صعودی در نظر گرفت.

کندل داجی درست بعد از شکست خط روند نزولی قیمت بیت کوین ظاهر شده است. شکست عدد حمایتی ۴,۹۱۲ دلار که قسمت پایین کندل دوجی را نشان می‌دهد، باعث شده است تا خستگی خریداران تایید شود و این امکان فراهم شود که اصلاح قیمت به ۴,۵۲۷ دلار (میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) برسد.

آیا تصور می کنید دلایلی که در این مقاله و توسط کوین دسک ارائه شده است، دلایل درستی هستند؟

 

منبع: coindesk

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.