سقوط بیت‌کوین قبل از افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا

قیمت بیت‌کوین پیش از جلسه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره با کاهش روبرو شد. بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته با کاهش ۵ درصدی به زیر محدوده ۲۲ هزار دلار سقوط کرد. این در حالی است که که جلسه فدرال رزرو آمریکا مبنی بر افزایش دوباره نرخ بهره هنوز تشکیل نشده است. این هشتمین ضرر روزانه متوالی بیت‌کوین است.

بزرگترین ارز دیجیتال بازار در حال حاضر، حدود ۳۰٪ از بهای خود را در ماه اخیر از دست داده است و این احتمال وجود دارد که سطح حمایتی ۲۰ هزار دلاری یعنی دقیقا جایی که سال ۲۰۱۷ به آن دست یافت رو تجربه کند. در این میان، سرمایه‌گذاران نگران افزایش احتمالی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا هستند و بسیاری معتقدند که بانک مرکزی این بار نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد پایه افزایش خواهد داد.

این حجم از افزایش نرخ بهره تا پیش از آنکه شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان داد تورم در بالاترین سطح ۴ سال گذشته قرار دارد، بعید به نظر می‌رسید. البته، اینکه آیا سیاست تهاجمی آمریکا می‌تواند تورم را بدون ایجاد رکود مهار کند، همچنان مشخص نیست.

اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار پس از افت روز دوشنبه که آن را به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماه اخیر رساند، در محدوده ۱۱۰۰تا ۱۲۰۰ دلاری باقی مانده است. دراین میان آلت‌کوین‌ها، سولانا و استلار بعد از سقوط قیمت روز دوشنبه، اندکی افزایش داشتند. همچنین، رپد ‌بیت‌‌کوین هم کاهش یافت و ترون نیز با افت ۱۳ درصدی مواجه شد.

ادوارد مویا Edward Moya، تحلیلگر ارشد شرکت Oanda در یادداشتی در این رابطه اعلام کرد:
معامله‌گران بیت‌کوین بهتر است برای تصمیم‌گیری کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) آماده شوند. بیت کوین همچنان سطح ۲۰ هزار دلاری را حفظ کرده است و اگر وال استریت یک تصمیم تهاجمی بگیرد، بازدهی خزانه‌داری و دلار ممکن است بار دیگر رشد کند و این ممکن است به ضرر معامله‌گران ارز دیجیتال تمام شود.

پس از افت روز گذشته بازار سهام، شاخص‌های S&P 500، داو جونز و نزدک روز سه‌شنبه را کمی آرام‌تر دنبال کردند. طلا نیز در این بازه مقداری کاهش یافته است.

در همین حال، اخبار بد همچنان بازار رمزارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. صرافی آمریکایی کوین‌بیس Coinbase به تازگی اعلام کرد حدود ۱۸٪ از نیروی کاری خود (حدود ۱۱۰۰ نیرو) را اخراج کرده است. این تصمیم کوین‌بیس از ادامه روندی است که اخیرا صرافی‌های مطرح، نظیر Gemini، Rain Financial، Bitso و Buenbit در پیش گرفته‌اند.
آمار روز سه‌شنبه نشان می‌دهد در بازار آتی، بیش از ۱ میلیارد دلار سرمایه‌ از دست رفته و لیکویید شده است. لیکویید شدن زمانی رخ می‌دهد که یک صرافی، به دلیل از دست رفتن جزئی یا کلی مارجین اولیه یک معامله‌گر، پوزیشن معاملاتی وی را می‌بندد.

همچنین، اواخر روز سه‌شنبه، فاکس بیزنس گزازش داد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در حال تحقیق در رابطه با معاملات پنهانی صرافی‌هاست. این آژانس نامه‌ای به یکی از صرافی‌های بزرگ رمزارز فرستاده و در رابطه با تضمین‌های آن تحقیق کرده است. این اقدامات کمیسیون در اوج تحقیقات گسترده این آژانس در رابطه با پروژه استیبل کوین ترا صورت می‌گیرد.

وال استریت ژورنال نیز در مقاله‌ای از تصمیم فدرال رزرو برای افزایش ۰.۷۵ واحدی نرخ بهره پس از پایان نشست دو روزه خود تا روز چهارشنبه خبر داد. اقتصاددانان بانک گلدمن ساکس نیز معتقدند پس از افزایش ۰.۵ واحدی در ماه سپتامبر و ۰.۲۵ واحدی برای نوامبر و دسامبر، نرخ بهره برای ماه ژوئن و جولای ۰.۷۵ واحد افزایش خواهد یافت.
محققان شرکت آرکین ریسرچ در این رابطه می‌گویند:

سرمایه‌گذاران باید حداقل در روزهای آینده برای نوسانات قیمت آماده شوند.

در نتیجه این تحولات، شاخص ترس و طمع بیت‌کوین به عدد ۷ رسید. این عدد بیانگر ترس شدید در میان سرمایه‌گذاران است. این شاخص برای ۵۶امین روز متوالی در ناحیه ترس شدید قرار دارد که از ماه مارس ۲۰۲۰ تا الان مشاهده نشده بود.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.