چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
3 اشتباه بزرگ

سه اشتباه روانی که به ضررتون تموم میشه ! – پادکست

بازار ارزهای دیجیتال پر از تلاطمه که باعث میشه خیلی از معامله‌گرای تازه‌کار از کار کردن تو این بازار خسته بشن و آخر با ناامیدی و ضرر از بازار خارج بشن.

برای معامله کردن تو این بازار علاوه بر اینکه باید یه تحلیلگر تکنیکال خوب باشید، نیازه که یک سری ترفندهای روانشناسی هم بلد باشید تا گول بازار رو نخورید.

در این اپیزود از رادیو اکسکوینو سه تا از اصلی‌ترین اشتباهات روانی که باعث میشه تو معاملاتتون ضرر کنید رو باهم بررسی می‌کنیم.

اپیزود امروز رو بشنوید:

بازار‌های مالی بالا و پایین دارن و این بالا و پایین در ظاهر برای همه سرمایه‌گذاران یک شکله. اما جالبه که در شرایطی برابر که همه ما در یه بازار مالی داریم سرمایه‌گذاری میکنیم یه نفر خیلی سود میکنه، یه نفر کم سود میکنه، یه نفر ضرر میکنه و یه نفر اصلا ورشکست میشه. چرا؟ چون فارغ از اینکه بازار صعودیه یا نزولی، این ماییم که تصمیم میگیریم با سرمایه‌مون در بازار چطور مانور بدیم. امروز میخوایم در مورد این بگیم که چطور بعضیا با یه سری اشتباهات روانی موفق میشن از بقیه عقب بمونن و هی ضرر کنن.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر چهارشنبه 21 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 161 از رادیو اکسکوینو

همه ما دشمنانی در بازارهای مالی داریم که از حضورشون اطلاع نداریم. و این دشمنا درست در جایی که حواسمون نیست غافلگیرمون میکنن و باعث میشن ما کلی ضرر کنیم. این دشمنا همون اشتباهات و خطاهای روانی ما هستن.

اصولا ذهن ما نمیتونه مثل یه خط‌کش دقیق برخورد کنه. بلکه ذهن ما همیشه متاثر از تعصبات و احساساته و در معقول‌ترین حالتش هم باز کمی عاطفی و احساساتیه.

برای مثال فرض کنین یه نفر برای خودش پلن معاملاتی داره، اما چندان بهش پایبند نیست و هی ضرر میکنه. بعد هم میاد مدام این پلن و استراتژیهاش رو تغییر میده. خب این آدم داره چوب یه چیزی رو میخوره، و دنبال درمان یه چیز دیگه است.

اینجاست که میرسیم به اولین نکته مهم این اپیزودمون

خودشناسی بخشی از موفقیت در تریده. یعنی همین که بدونی چه جور آدمی هستی و اشتباهاتت واقعا چی ان خودش کلی میتونه در موفقیت شما موثر باشه. یا اینکه حتی بدونی باید مراقب چی باشی و کدوم رفتارات رو مانیتور کنی کلی جلو میوفتی. ما میخوایم امروز بهتون کمک کنیم تا بدونید باید مراقب کدوم رفتارا و ویژگی‌های شخصیتی‌تون باشین.

اجازه بدین قبل از این که بیشتر پیش برم، یادآوری ‌کنم که این پادکست تنها برای آموزش و افزایش دانش کاربرای کریپتو طراحی شده و هیچ منفعت مالی برای مجموعه اکسکوینو نداره. پس حواستون باشه که برای اتخاذ تصمیمات مالی باید خودتون مطالعه کنید و بر مبنای شرایط همون لحظه تصمیم بگیرید. این پادکست توصیه مالی نیست. 

تعصب و خطای ادراک احساسی و شهودی

یه تعصب یا خطای رایج در اخذ تصمیما اینه که به جای مراجعه به فکت‌ها و آمار و اعداد بریم به سراغ برداشت‌های احساسی‌مون. مثلا شما با دیدن اخبار اقتصادی به این نتیجه میرسی که بازار احتمالا وضعش بهتر میشه. این در حالیه که شما تحت تاثیر تحلیلی هستی که مهمان برنامه ارائه داده و یا متنی که نویسنده برنامه نوشته و این برداشت شما بر مبنای اعداد و آمار و نمودار و فکت‌ها نیست.

در این شرایط حتی ممکنه چند فکت رو هم به طور گزینشی در تایید برداشتتون بیارید و بعد نتیجه بگیرید که تصمیمتون کاملا عقلانی و غیر احساسی هست. تاکید میکنم: برای موفقیت در بازار نباید به شهود و احساسات مراجعه کرد.

ترس از ابهام

اشتباه روانی دیگه ناشی از ترس ما از ناشناخته‌ها و یا چیزهای مبهمه. ما چون نمیدونیم که قراره چی بشه، دچار رخوت و بی‌عملی میشیم. یعنی عملا هیچ‌کاری نمیکنیم. همین خطا حتی میتونه منجر به یه اشتباه بزرگ دیگه باشه. ممکنه شما مدت‌ها روی یه رمزارز تمرکز داشتید و مطالعه کردید و به همین دلیل فقط اون رمزارز رو میخرید. حتی اگه اون پروژه دیگه واقعا سودده نباشه. یعنی جرات ندارید برید سراغ چیزی غیر از اونی که خیلی راجع بهش میدونید.

یه اشتباه دیگه که اون هم رایجه اینه که بعضیا موقعی که وارد سود میشن خیلی زود میفروشن. یعنی پیش از اونی که اون رمزارز تا اوج قیمتی بره. یعنی اونا با حجم کمی از سود راضی میشن و بدون داشتن تحلیل درستی بخش بزرگ سود رو از دست میدن. درست زمانی که یه رمز ارز قراره تا چندبرابر بیشتر بهشون سود بده اونا دیگه فروختنشو با حسرت میگن ای کاش نمیفروختیم.

همین گروه، زمانی که یه رمزارز وارد ضرر میشه هم تا مدتها نمیفروشنش. یعنی نمیخوان بپذیرن که اون پروژه شکست خورده است و خریدشون اشتباه بوده. تا مدت‌ها خودشون و سرمایه‌شون رو معطل اون پروژه میکنن. چون نمیتونن قبول کنن فروش به موقع یه ضرر کوچیک میتونه جلوی یه ضرر بزرگتر رو بگیره و خودش یه نوع سود کردنه.

عادت به توقعات شیرین

حالا می‌خوایم درمورد اعتیاد به لذت رویاپردازی صحبت کنیم. وقتی رویا‌ها خیلی ملموس‌تر از واقعیت میشن. یه اتفاقی که برای تریدرها میوفته اینه که کم‌کم وقتی چند تا از تریداشون موفق میشه، احساس میکنن میتونن اهداف بزرگتری رو در ترید به دست بیارن.

یعنی توقعاتی براشون ایجاد میشه که فکر کردن بهشون خیلی شیرینه. مثلا: تصور یه سود یه میلیون دلاری میتونه همراه با هزاران اتفاق خوشایند باشه. یعنی شما مدام بهش فکر می‌کنید که میتونم باهاش این کارو کنم یا اینو بخرم و به خودتون می‌گید فقط کافیه درست تصمیم گرفته باشم تا یه سود خیلی خوب بکنم. و این اعتیادآوره.

اصلا فکر کردن به تصورات و توقعات خوشایند یه مکانیسم طبیعی انسانه که بهش آرامش و تسلی میده. اینجاست که بعضیا اصلا وارد یه فرآیند میشن که نمیتونن کاری کنن و فقط رویا‌پردازی میکنن. چون رویاها خیلی زودتر از واقعیت بهتون لذت میدن اون هم بدون استرس.

چه باید کرد؟

حالا به اینجا میرسیم که راه چیه و چه باید کرد؟ وقتی ما میدونیم مشکل چیه، بهتر میتونیم به خودمون کمک کنیم. شاید یه بخش مهم از کار اینه که باید رو ناخود‌آگاهمون کار کنیم.

یه موضوع دیگه اینه که باید یادبگیریم و رو خودمون کار کنیم تا عقلانی و بر اساس اعداد و آمار تصمیم بگیریم. نمودارها دروغ نمیگن. ما زمانی اشتباه میکنیم که به تحلیل و نظر دیگران توجه میکنیم.

آشنایی عمیق با بازار و نحوه صعود و نزول قیمت ها میتونه به ما کمک کنه تا کمتر تحت تاثیر ترس و طمع باشیم و بیشتر با دانش تخصصی با بازار برخورد کنیم.

و از همه مهمتر اینه که باید یه استراتژی و پلن مشخص معاملاتی داشته باشید.

قبل از شروع یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

همچنین ببینید

اکس باکس اکسکوینو

اکس باکس اکسکوینو: یک جعبه پر از پاداش و جایزه

اکس باکس اکسکوینو،‌طرح جدیدی است که کاربران می‌توانند در آن، با استیکینگ مبلغ مشخص، روزانه …

بیمه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین چیست؟

ضرب‌المثل معروف گذر پوست به دباغ‌خانه می‌افتد به‌خوبی در مورد شرکت‌های بیمه صدق می‌کند. چه …

امنیت بیت کوین

آیا بیت کوین امن است؟ امنیت بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

رمزارز بیت کوین در چند ماه گذشته، فراز و فرود شدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

یک دیدگاه

  1. حمید ازاده

    سلام خیلی ممنون .من الان درباره روانی یادگرفتیم..من خیلی دوست دارم مطالعه کنم.تجربه کنم.و یکمی معنی کلمه سختی دارن.چونکه خودم نیم شنواییم.اما بازهم دقت میکنم..ببخشید جمله اشتباه کردم ببخشید.
    خیلی راضی ام…

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.