ارز شیبا اینو چیست

ارز شیبا اینو Shiba Inu چیست و آینده آن چگونه است ؟

واژه شیبا اینو (Shiba Inu) از نام یک سگ با نژاد ژاپنی گرفته شده که در ابتدا نماد ارز دیجیتال دوج‌کوین (Dogecoin) بود. شیاب در اصل یک میم‌کوین در دنیای ارزهای دیجیتال است که مدتی سر و صدای زیادی به پا کرده و تقریبا همه افرادی که با دنیای رمز ارزها آشنایی دارند و در آن مشغول به فعالیت هستند نام آن را شنیده‌اند.

این ارز دیجیتال در واقع انشعابی از دوج‌کوین است و با الهام از ایده دوج‌کوین روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد و در تلاش است تا دوج کوین را پشت سر بگذارد. یکی از دلایلی که از این ارز دیجیتال به عنوان قاتل دوج‌کوین یاد می‌کنند همین موضوع است. با توجه به پیشرفت‌های زیاد دوج‌کوین، توکن‌های زیادی به دنبال آن به وجود آمدند که شیبا یکی از این توکن‌ها بود.

در این مقاله ما با ارز دیجیتال شیبا اینو، طرز کار این توکن، نقشه راه، محل ذخیره سازی و نکات مهم مربوط به خرید شیبا آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

شیبا اینو Shiba Inu چیست و چه آینده ای دارد؟
شیبا اینو Shiba Inu چیست و چه آینده ای دارد؟

فهرست مطالب با دسترسی سریع

ارز دیجیتال شیبا چیست؟

ارز دیجیتال شیبا که با نماد SHIB نمایش داده می‌شود در آگوست سال ۲۰۲۰ توسط توسعه‌دهنده ناشناسی با نام مستعار «ریوشی» با انتشار یک وایت پیپر (White Paper) معرفی و عرضه شد. این رمز ارز از همان ابتدا با استاندارد ERC-20 بر روی بلاک‌چین اتریوم و با هدف پیدایش جامعه‌ای خودمختار و غیرمتمرکز ایجاد شد.

نکته جالب توجه در مورد این ارز دیجیتال این است که خالقان آن ادعا می‌کنند هیچ توکنی در اختیار ندارند و در همان ابتدای خلق آن، نیمی ‌از این توکن‌های SHIB را در یک استخر نقدینگی در صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ (Uniswap) قفل و نصف دیگر آن را هم به به خالق اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، اهدا کرده‌اند. بوترین هم در همان زمان، بخش عمده‌ای از سکه‌های شیبا اینو را سوزاند و مابقی را به صندوق امداد هندوستان برای مقابله با کرونا اهدا کرد.

ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟
ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟

جامعه ارز دیجیتال شیبا اینو معتقدند اکوسیستم این رمزارز از قابلیت‌هایی همچون ایجاد قراردادهای هوشمند، توکن‌های غیرمثلی و … برخوردار است.

اما در این میان مهمترین ویژگی و امتیاز بزرگ شیبا، جامعه طرفداری آن است که در شبکه‌های اجتماعی همواره حضور پررنگی دارند و خود را ارتش شیبا (Shibarmy) نامگذاری کرده‌اند و هدف آنها از خرید توکن‌های محبوب شیبا اینو، ارتقا و بالا بردن جایگاه این ارز دیجیتال در میان سایر رمز ارزهای مطرح و برتر بازار است.

شیبا اینو چگونه کار می‌کند؟

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، شیبا اینو یک توکن مبتنی بر اتریوم است. بنابراین علاوه‌بر سازگاری بالا با اکوسیستم وسیع اتریوم، این بلاک‌چین یک میزبان عالی برای شیبا اینو محسوب می‌شود زیرا امنیت و ثبات آن به پروژه اجازه می‌دهد، غیرمتمرکز باقی بماند.

شیبا اینو چگونه کار می‌کند؟
شیبا اینو چگونه کار می‌کند؟

شیبا اینو یک پروژه بلاک‌چینی و جامعه‌محور بوده و هدف آن ارائه یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است. این پروژه هم مانند پروژه‌های دیگر این حوزه، یک توکن به نام شیب SHIB دارد که می‌توان از آن به‌عنوان ابزار پرداخت، ذخیره ارزش و سهام‌گذاری یا همان استیکینگ در شبکه شیبا اینو استفاده کرد.

اجزای تشکیل‌دهنده اکوسیستم شیبا اینو

اکوسیستم شیبا اینو متشکل از سه توکن است و کاربران را قادر می‌سازد تا از خدمات متنوع آن استفاده کنند. سه توکن موجود در اکوسیستم شیبا اینو عبارتند از:

  • شیب (SHIB): این رمزارز، دارایی اصلی پروژه به‌شمار می‌رود. این توکن، قدرت کل اکوسیستم شیبا اینو را تامین می‌کند و مجموع عرضه آن 1 کوادریلیون (Quadrillion) است.
  • لیش (LEASH):  دومین توکن اکوسیستم شیبا اینو، توکن لیش نام دارد. مجموع عرضه این توکن 107،646 واحد است که بسیار کمتر از تریلیون‌ها توکن شیبا اینو است.
  • بون (BONE): بون توکن حکمرانی اکوسیستم شیبا اینو است که در آینده نزدیک، امکان مشارکت در اداره سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) شیبا اینو را برای اعضای جامعه آن فراهم خواهد کرد و به کاربران این امکان را داده تا در مورد پیشنهادات آینده رای دهند. همچنین مجموع توکن‌های بون 250 میلیون واحد است. کارابران هرچه تعداد بیشتری از این توکن‌ها در اختیار داشته باشند، از حق رای بیشتری برخوردار خواهند بود.
اجزای تشکیل‌دهنده اکوسیستم شیبا اینو

از جنبه‌های دیگر اکوسیستم شیبا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • شیبا سواپ (ShibaSwap): یک صرافی یا پلتفرم تبادل غیرمتمرکز در اکوسیستم شیبا اینو است که کاربران را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به احراز هویت و تنها با اتصال کیف پول خود، توکن‌های خود را در آن مبادله کنند. کاربران همچنین می‌توانند نقدینگی صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ را تامین و در ازای آن پاداش دریافت کنند.
  • انکیوبیتور (Inkubator): شیبا اینو همچنین یک بخش خلاقلانه به نام Shiba Artist Incubator (مرکز رشد هنرمندان شیبا) ارائه کرده که نوعی بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT) است و برای ارج نهادن به خلاقیت هنرمندان خارج از هنرهای سنتی طراحی شده است.
    این سامانه از همه هنرمندانی که به اکوسیستم شیبا اینو علاقه‌مندند، دعوت می‌کند تا آثار مرتبط خود به این اکوسیستم را به این بازار NFT بیاورند و در آن به نمایش بگذارند. هدف اصلی این بخش، پرورش سازندگان واقعی هنر و سایر محتواها است.
  •  شیبوشی (Shiboshi): شیبوشی یک کلکسیون از توکن‌های غیرمثلی (NFT) است که به میزان ۱۰۰۰۰ واحد در اکتبر سال ۲۰۲۱ توسط تیم توسعه‌دهنده پروژه به بازار عرضه داده شد. بنیاد شیبا همچنین اعلام کرده است که قصد دارد یک بازی NFT محور با نام شیبوشی گیم (Shiboshi Game) عرضه کند.

تفاوت‌ ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم شیبا را رقیب دوج کوین می‌دانند و حتی طرفداران این رمزارز به آن، لقب قاتل دوج‌کوین هم داده‌اند. جدای از شباهت‌هایی که ممکن است بین این دو ارز دیجیتال وجود داشته باشد مثل نماد آن‌ها، تفاوت‌های این دو از شباهت‌های آن‌ها بیشتر است. در این بخش با با برخی از این تفاوت‌ها آشنا می‌شویم.

  • رمز ارز شیبا اینو به خاطر عدم برخورداری از یک بلاک‌چین اختصاصی، کوین محسوب نمی‌شود بلکه یک توکن است و این در حالی است که ارز دیجیتال دوج‌کوین بلاک‌چین اختصاصی خودش را دارد از همین رو در دسته کوین‌ها جای گرفته است.
  • تعداد توکن‌های موجود در شبکه شیبا محدود هستند ولی دوج‌کوین محدودیتی در تعداد توکن‌های خود ندارد.
  • هدف از ایجاد رمز ارز شیبا بررسی رفتار ارز دیجیتالی بدون پشتوانه مالی و تبلیغاتی بود در حالی که دوج‌کوین از ابتدا تنها برای سرگرمی خلق شد.
  • دوج‌کوین از طریق فرایند استخراج تولید می‌شود ولی ارز شیبا اینگونه نیست و از ابتدا تمام توکن‌های شیبا در شبکه قفل شدند.
تفاوت‌ ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین
تفاوت‌ ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین

وایت‌پیپر شیبا اینو

یکی از اصطلاحاتی که بی‌شک فعالان بازار رمزارزها با آن آشنایی دارند اصطلاح وایت پیپر (white paper) است. وایت پیپر به سندی گفته می‌شود که بیان‌کننده اهداف، روش کار، ماهیت فنی و فلسفه ایجاد یک رمزارز است و به همین خاطر مهمترین سند هر ارز دیجیتال محسوب می‌شود. تیم توسعه دهنده رمز ارز شیبا در ابتدا وایت پیپری برای این ارز ارائه نداده بود اما با گذشت زمان این وایت پیپر تهیه و در دسترس همگان قرار گرفت. وایت پیپر شیبا اینو با نام ووف پیپر (Woof Paper) منتشر شده است. 

نقشه راه شیبا اینو

به گفته تیم توسعه‌دهنده شیبا اینو، هدف از ایجاد این رمزارز، بررسی چالش‌های یک پروژه ارز دیجیتال است که کنترل آن به دست جامعه باشد. این تیم معتقد است ارزهای دیجیتال می‌توانند توسط سرمایه‌گذاران آن و به صورت غیرمتمرکز کنترل شوند. همین عامل نیز منجر به قوی‌تر شدن آن می‌شود. از آنجا که شیبا اینو روی شبکه بلاک‌چین ایمن اتریوم قرار دارد و بلاک‌چین اختصاصی مختص به خود را ندارد، می‌تواند تا مدت‌ها به صورت غیر متمرکز به فعالیت خود ادامه دهد.

نقشه راه شیبا اینو
نقشه راه شیبا اینو

ارز دیجیتال شیبا را از کجا بخریم؟

ارز دیجیتال شیبا اینو را مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر می‌توان از صرافی‌های ایرانی و خارجی خرید. در این میان، صرافی مطرح و بزرگ بایننس (Binance) ۱۸ درصد از کل معاملات ارز شیبا را به خود اختصاص داده است. از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Uniswap
  2. Shibaswap
  3. io
  4. Bitmart
  5. Bitforex
  6. Poloniex
  7. X0
  8. Hoo
  9. Hotbit

اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به اینکه بسیاری از این صرافی‌های خارجی، کاربران ایرانی را تحریم و فعالیت آنها را محدود کرده‌اند و هر روز هم بر تعداد این صرافی‌ها اضافه می شود، خیلی از کاربران به صرافی‌های ایرانی روی آورده‌اند. بستر مبادله ارز دیجیتال اکسکوینو به عنوان نخستین شرکت دانش بنیان در زمینه ارائه کیف پول رمزارز و در قالب پلتفرم جامع خدمات رمزارزها فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با مجوز معاونت علمی ریاست‌جمهوری آغاز کرده است.

اگر شما هم تمایل به خرید و فروش یا مبادله رمز ارز شیبا اینو دارید بزودی می‌توانید این ارز دیجیتال را در کنار فهرست وسیع رمز‌ارزها در پلتفرم اکسکوینو پیدا کنید.

ارز دیجیتال شیبا اینو را از کجا بخریم؟
ارز دیجیتال شیبا اینو را از کجا بخریم؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا

همانطور که می‌دانید برای ذخیره و نگهداری توکن ها و ارزهای دیجیتال داشتن یک کیف پول دیجیتالی ضروری است. از آنجا که شیبا یک توکن اتریومی است، از همه کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اتریوم می‌توان برای نگهداری آن استفاده کرد. از جمله کیف پول‌هایی که از رمزارز شیبا اینو پشتیبانی می کنند به کیف پول‌های نرم‌افزاری تراست والت، مای اتر ولت، متامسک، اتمیک و کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور می توان اشاره کرد.

کیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا اینو
کیف پول‌های ارز دیجیتال شیبا اینو

مزایا و معایب شیبا

از آنجا که هر رمزارزی معایب و مزایای خودش را دارد که برای شناخت بهتر باید به آنها توجه کنید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب شیبا اینو می‌پردازیم:

مزایا

  • نوسانات بالا: رمزارز شیبا به دلیل نوسانات زیادی که دارد به سرمایه‌گذاران خود این امکان را داده تا با سرمایه‌‌گذاری‌های کوتاه‌مدت سود خوبی از این ارز به دست آورند.
  • قیمت پایین: این ویژگی به کسانی که امکان خرید ارز دیجیتال با قیمت‌های بالا مثل بیت‌کوین را ندارند این امکان را داده تا به این بازار ورود کنند. ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ارزش و بهای شیبا در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.
  • قابلیت همه‌گیرشدن: به این معنی که کارکردن با این توکن ساده و آسان است و می‌تواند در بستر شبکه غیرمتمرکزی که فعالیت می‌کند، ارتباطات مالی مختلفی را از نقاط گوناگون دنیا به هم پیوند بدهد. وجود ارزی جهانی که زیر نظر دولت‌ها و ملت‌ها و قواعد زمان‌بر و سخت‌گیرانه فعالیت نمی‌کند، ارتباطات مالی و پولی در دنیا را به‌ شدت آسان و جذاب می‌کند.

معایب

  • فقدان زیرساخت‌های فنی قوی: با توجه به اینکه ارز شیبا تحت شبکه غیرمتمرکز مخصوص به خودش فعالیت نمی‌کند این مسئله ممکن است نتواند در آینده با رمزارزهای دیگر به رقابت بپردازد.

آینده ارز دیجیتال شیبا

برخی‌ها بر این باورند که به دلیل استقبال زیاد مردم از این ارز دیجیتال، روند رو به رشد آن می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ ادامه پیدا کند. این در حالی است که در مقابل، برخی کارشناسان معتقدند ارز دیجیتال شیبا اینو نمی‌تواند در طولانی مدت پاسخی برای نیاز کاربران باشد. آنها بدون توجه به روند کنونی آن، بر نبودن نشانه‌های مثبت در تحلیل بنیادی این ارز تاکید دارند. به گفته این کارشناسان  امواج روانی و ذهنی که در حال حاضر در مورد ارز دیجیتال شیبا اینو وجود دارد، روزی فروکش خواهد کرد و به این روند مثبت پایان خواهد داد.

آینده ارز دیجیتال شیبا
آینده ارز دیجیتال شیبا

از دیگر دلایل این افراد این است که میم‌کوین شیبا اینو با الگوبرداری از دوج‌کوین، هیجانات زیادی را ایجاد کرد. در این میان، افرادی هم مثل ایلان ماسک، که فردی مطرح و سرشناس در این حوزه است، در افزایش بهای این توکن بی‌تاثیر نبودند. اما از نظر همین کارشناسان توکن‌هایی که بخاطر جانبداری‌های شخصی پیشرفت و رشد می‌کنند، با کنار رفتن این افراد هم سقوط خواهند کرد و همین مسئله رمز ارز شیبا را به یک توکن غیرقابل‌اعتماد برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به معرفی ارز دیجیتال شیبا اینو و بیان جزئیات آن بپردازیم. اما چیزی که وجود دارد این است که ابهامات زیادی پیرامون این رمزارز وجود دارد و با این وجود توسعه‌دهندگان آن همچنان تصمیمی برای برطرف‌‌کردن آن نگرفته‌اند. از طرفی دیگر با در نظر گرفتن این واقعیت که قیمت‌ها در این بازار دائما در حال تغییر است و نمی‌توان تنها با تحلیل قیمت، تصمیم به خرید هر رمزارزی گرفت به شما توصیه می‌کنیم با استفاده از تحلیل بنیادی و استفاده از اخباری که در این حوزه منتشر می‌شود، برای خرید رمزارز مناسب تصمیم‌گیری کنید.

قیمت زنده ارز دیجیتال شیبا


سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای اهداف آموزشی گردآوری شده است و نباید به عنوان توصیه مالی در نظر گرفته شود چرا که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد. هر سرمایه‌گذار باید قبل از تعهد به سرمایه‌گذاری، دیدگاه‌های متعددی را بررسی کند و با تمام مقررات محلی آشنا باشد.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.