پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
عرضه اولیه

عرضه اولیه کوین چیست؟ – پادکست

عرضه اولیه کوین (Initial Coin Offering)، روشی برای جذب سرمایه و فرصتی برای سرمایه‌گذاریه که در آن توکن‌های یک پروژه، قبل از راه‌اندازی طرح، به فروش گذاشته می‌شوند.
در این اپیزود از پادکست رادیو اکسکوینو، به مفهوم ICO پرداختیم.

پادکست امروز رو بشنوید :

 بعضیا میگن عرضه اولیه کوین، چیزی هست که میتونه شما را ثروتمند کنه و  تمام عقب افتادگی‌هاتون در دنیای کریپتو را جبران کنه. ولی آیا واقعا اینجوریه؟ برای گرفتن جواب این سوال با این اپیزود ما همراه باشید…

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر پنجشنبه 28 آبان ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و در اپیزود 108 م از رادیو اکسکوینو قصد داریم مفهوم عرضه اولیه کوین یا اینی شیال کوین آفرینگ رو بررسی کنیم. اگر به پست های آموزشی اکسکوینو علاقه دارید قبل از هر کاری این پست رو سیو کنید تا بتونید مجددا بهش مراجعه کنید و به این مطلب کاملا مسلط بشید.

در ابتدای این اپیزود، مثل همیشه یاداوری میکنم که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره.

 تلاش ما در رادیو اکسکوینو اینه که با کیفیت‌ترین مطالب در حوزه رمز ارزها، بلاک‌چین و اقتصاد کریپتو رو در اختیار مخاطبانمون قرار بدیم. پس، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

راستی، اگه میخواید در این حوزه‌ها بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادکستی مثل کست باکس و ناملیک دنبال کنید.

  اما قبل از اینکه بحثمون رو درباره عرضه اولیه یا اینیشیال کوین آفرینگ که در انگلیسی بهش ICO میگن رو شروع کنیم ، یه هشدار بزرگ بدم . خیلیا در ICO ها سرمایشون رو از دست دادن . پس مراقب سرمایه هاتون باشید .

ICO یه قرم تغییر یافته از IPO هست که مختص دنیای کریپتو . کارآفرینایی که می خوان یه رمزارز جدید رو راه بندازن ، از طریق ICO جذب سرمایه میکنن .

اما خطر اینجاست که هنوز هیچ رگولاتوریه دولتی در حوزه ico ها نشده و هرکسی میتونه ico خودشو رو راه بندازه.

در واقع ico روشی برای استارتاپ‌های معمولاً جوان هست تا سرمایه‌ای که در بازارهای سرمایه سنتی می‌چرخه را جذب کنن. بعضی از این ico ها، توکنی رو می‌فروشن که می‌تونه در یه سرویس آنلاین مورد استفاده قرار بگیره؛  و بعضیاشون سهام معادل رو در یک صندوق سرمایه گذاری می‌فروشن.

توکن فروخته شده می‌تونه برای تقویت کاربردها و اهداف خاصی استفاده بشه؛ به همین دلیل بعضی‌ها بهش، پول قابل برنامه‌ریزی هم میگن.

حالا به سراغ این پرسش میریم که اصلا ico چطور کار میکنه؟

در ico ، یه شرکت، ارز دیجیتال جدیدی رو ایجاد کرده و اون رو در معرض فروش عمومی قرار می‌ده. اولین کریپتوکارنسی جهان، یعنی بیت کوین یه پروژه‌ی نرم افزاری منبع بازه. یعنی هرکسی می تونه کد منبع را کپی کرده و نسخه‌ی خودش را ایجاد کنه.

اما پلتفرم اتریوم ، برای ایجاد توکن، کدینگ رو استاندارد کرد. این کار اتریوم، ایجاد کوین‌های جدید رو آسون کرده و همین موضوع باعث رشد سریع اتریوم شد.

عنوان ico خیلی شبیه ipo هست. در ipo  اوراق بهادار فروخته میشه اما تحت نظارت. اما چیزی که شما در یه ico می‌خرید خیلی متفاوته. اغلب این دارایی‌ها، برای دسترسی به نوعی از خدمات یا اپلیکیشن طراحی شدن. به این ترتیب، اونا شبیه توکن‌هایی هستن که شما از مسابقات ویدیویی دریافت میکنید یا شبیه پیش فروش بلیط‌های یه نمایش خیابانی.

اما همونطورکه گفتیم باید خیلی مراقب باشید چون که کلاهبرداری‌های زیادی از این طریق صورت گرفته. اما چطور میشه مراقب کلاهبردارا بود ؟ آسون‌ترین راه تشخیص تقلب، از طریق اطلاعاته.

هرچی اطلاعات ارائه شده کمتر باشه، احتمال کلاهبرداری بودن اون ico  بالاتره.

خب برای کسب اطلاعات، ما باید چه سئوالاتی بپرسیم؟ چند تا از سوال‌های مهم ایناست:

 آیا استارتاپ، مالکیت قابل شناسایی داره؟ آیا محصولِ قابل ارائه داره؟ آیا برای محصول، کد داره؟ آیا مشاورانِ خارجی داره؟ آیا مشاورِ حقوقی داره؟

مثلا اگر شرکت، اظهاراتی مانند «ما توسطِ یک نهادِ خاص حمایت می شیم» داره اما مشخصاتی ارائه نمی‌کنه، این علامت ، یه هشدار بزرگه !

اما از اون طرف: این که بفهمیم یه ICO کلاهبرداری نیست، معنیش این نیست که این یه پروژه موفق هست. نرخ موفقیت شرکت‌های جدید خیلی پایینه. ممکنه به یه ایده‌ی سرمایه‌گذاری با یک محصول امیدوارکننده برخورد کنید که یک تیم قانونی و خوب دارن، اما شرکت همچنان در یافتن بازار ناموفق باشه.

خیلی از ICO ‌ها توسط افرادی انجام می شن که فقط چند هفته است که کار کردن روی ایده ی خودشونو شروع کردن. و اون موقع باید خودتون رو برای تحمل یه زیان گنده آماده کنید.

در پایان باز هم باید بدونیم که آی‌سی‌او یه راه جدید جدید جذب پول و سرمایه است و خیلی ها میخوان از این راه جدید برای پروژه‌های خودشون استفاده کنن.

خب به پایان این محتوای آموزشی و جدیدمون رسیدیم . امیدوارم که این اطلاعاتی که در اپیزود بیان شد براتون مفید بوده باشه . اگر سوالی دارید زیر همین پست برامون کامنت بذارید  تا کارشناسانمون ، جواب سوالهاتون رو بهتون بگن . با رادیو اکسکوینو همراه باشید.

همچنین ببینید

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

 بیت‌کوین‌هایی که از خواب بیدار شدند! 

بیت‌کوین‌ها خواب به کوین‌هایی گفته می‌شود که برای مدتی طولانی، از کیف پول‌های خود تکان …

در دبی بیت کوین بخرید

در دبی بیت کوین بخرید!

دبی یک شهر فوق‌العاده برای کار کردن و زندگی و همچنین یکی از بهترین شهرها …

21 میلیون بیت کوین بیدار شد

21 میلیون دلار بیت‌کوین وارد میدان شد

با وجود کاهش 6.4 درصدی قیمت بیت‌کوین (BTC) در این هفته، بازهم دارندگان این ارز …

ده کیف پول برتر بیت کوین

رونمایی از 10 کیف پول ثروتمند بیت‌کوین

در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌وجود آمده، آن‌هم در مورد اینکه مالک کیف پول‌های برتر …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.