فعالیت کاربران ایرانی در صرافی بایننس به پایان رسید

پیرو اطلاعیه جدید صرافی بزرگ بایننس، تایید هویت سطح متوسط (Intermediate) برای تمامی کاربران این صرافی اجباری شد. مسئله قابل توجه اینکه تایید هویت Intermediate به احراز هویت از طریق ارسال مدارک هویتی و همچنین تصویر چهره نیاز دارد. کاربران فعلی که تایید هویت سطح متوسط را انجام ندهند تا تاریخ ۲۰۲۱/۱۰/۱۹ (۲۷ مهر) تنها امکان برداشت و لغو کردن سفارشات را خواهند داشت و بعد از آن امکان برداشت نیز از آن‌ها سلب خواهد شد. کاربران جدید هم بلافاصله بعد از ثبت‌نام ملزم به تایید هویت در این سطح خواهند بود.

مشتریان جدید ملزم به ارائه شناسه دولتی و انجام راستی آزمایی چهره برای تأیید صحت اطلاعات خود هستند. این تصمیم‌گیری در خصوص سخت‌تر کردن الزامات تأیید هویت مشتری در سیستم عامل‌های بایننس به‌دنبال افزایش سختگیری‌های اخیر از سوی برخی دولتها نسبت به این صرافی و در پی گسترش پاسخ بایننس به بازرسی‌های نظارتی در ماه‌های اخیر صورت گرفته است.

بایننس روز جمعه اعلام کرد مشتریان جدید باید به سرعت شناسه دولتی ارائه دهند و تأیید چهره را برای امکان دسترسی به خدماتی مانند سپرده‌های ارز دیجیتال، معاملات و برداشت‌ها انجام دهند.

دسترسی مشتریان فعلی هم که احراز هویت خود را تنها تا سطح مقدماتی (Basic) انجام داده‌اند، به خدمات برداشت، لغو سفارش، بستن موقعیت و بازخرید محدود خواهد بود.

بایننس هدف از این اقدام را تقویت موقعیت مشتریان (KYC)، مبارزه با پولشویی (AML) و افزایش حفاظت از کاربران و مبارزه با جرایم مالی عنوان کرد.

این جدیدترین اقدام صرافی بایننس پس از بررسی شدید نهادهای نظارتی و سایر نهادهای مختلف در سراسر جهان در ماه‌های اخیر است.

به طور قطع انتشار این خبر سبب افزایش فعالیت تبلیغاتی صرافی‌های سودجو برای جذب کاربران به ویژه در داخل ایران و با ارائه کد معرف (ریفرال) برای دعوت به عضویت در این صرافی خواهد شد. با اجرای این محدودیت‌ها و قوانین جدید، کاربرانی که با مدارک جعلی اقدام به تایید هویت حساب‌های خود کنند نه تنها دارای خود را به خطر انداخته بلکه بدون شک اقدام آنها جرم محسوب شده و آنها را با مشکلات و پیگردهای قانونی و حقوقی جدی مواجه خواهد کرد.

لازم به ذکر است حساب‌های موجود در صرافی‌ها همانند کیف پول نبوده که کلید خصوصی یا عبارت بازیابی در اختیار کاربران قرار دهند. یعنی افراد با باز کردن حساب در صرافی به کلید خصوصی کیف پول صرافی خود دسترسی نداشته و تنها با آدرس ایمیل و رمز، دسترسی آنها امکان‌پذیر می‌شود. به همین دلیل در صورت مسدود شدن و ایجاد محدودیت در حساب، کاربران به‌راحتی قادر به فعالیت مجدد و انتقال دارایی خود نخواهند بود.

صرافی بایننس / بایننس / Binance Exchange

انواع حساب‌های بایننس و نحوه احراز هویت در آنها

پیش از اعلام قوانین جدید، جهت استفاده از بایننس و ساخت حساب کاربری بدون نیاز به تایید احراز هویت تنها کافی بود ایمیل افراد تایید شود. با این نوع حساب کاربران قادر بودند در بایننس بدون احراز هویت خرید و فروش کنند و روزانه مجاز به برداشت تا ۲ بیت‌کوین بودند. اما با اعمال قوانین و محدودیت‌های جدید دیگر این نوع حساب وجود نخواهد داشت و تمامی کاربران ملزم به احراز هویت خواهند بود. سایر کاربران قدیمی هم که به این روش احراز هویت کرده‌اند باید توجه داشته باشند که دسترسی آنها تا ۲۳ آگوست (۱ شهریور) محدود خواهد شد. طبق بیانیه بایننس بعد از این تاریخ، این کاربران ملزم به انجام احراز هویت مرحله مقدماتی بوده تا بتوانند دارایی خود را برداشت کنند و از این پس تمامی حساب‌های بایننس نیاز به احراز هویت پایه خواهند داشت. طبق قانون جدید بایننس، حساب‌های این صرافی شامل سه مرحله شده‌اند: مقدماتی (Basic)، متوسط (Intermediate) و پیشرفته (Advanced).

حساب‌های سطح مقدماتی یا همان basic نیاز به ثبت اطلاعات شخصی نظیر ایمیل، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام شهر، خیابان و کد پستی را داشته و حق برداشت روزانه ۰.۰۶ بیت‌کوین را خواهند داشت.

نکته قابل توجه این که اسناد احراز هویت بر اساس ملیت کاربران هستند. بنابراین، بعد از انتخاب ملیت در این مرحله، کارت شناسایی ملی، اسم، آدرس محل سکونت، شناسه عکس، کد پستی و تمام جزییات دیگر با توجه به ملیت کاربر باید وارد شود.

برای احراز هویت در سطح متوسط یا intermediate کاربر باید به همراه اطلاعات شخصی، کارت اعتباری ملی و تصویر خود را احراز هویت کند. کاربران این سطح حق برداشت ۱۰۰ بیت‌کوین در روز را دارند.

سطح حرفه‌ای یا advanced هم نیاز به طی‌کردن تمام مراحل سطح متوسط و علاوه‌بر آن، تایید آدرس محل سکونت دارد. بررسی و تایید این نوع حساب ۱۰ روز زمان می‌برد. برداشت کاربران حرفه‌ای نامحدود است.

نکته پایانی اینکه کاربران ایرانی توجه داشته باشند به دلیل آنکه کشور ایران در لیست اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا یا اوفک (OFAC) قرار دارد، هیچ سازمانی به صورت قانونی اجازه خدمات‌دهی به کاربران ایرانی را ندارد. به همین دلیل اکثر صرافی‌های خارجی احراز هویت را برای کاربران ایرانی محدود کرده‌اند. احراز هویت با پاسپورت ایرانی در صرافی‌های خارجی به منزله مسدود‌شدن حساب شما است. پس احتمال از دست رفتن سرمایه کاربران در این صرافی‌ها وجود دارد.

منبع: coindesk

2 نظرات

  1. با سلام، ببخشید از آنجا که کیف پول تراست ولت مربوط به صرافی بایننس می باشد آیا برای ما ایرانی جهت استفاده از این کیف پول مشکلی بوجود می آید.
    با تشکر

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.