متاورس

قسمت دوم ، راز علاقه غول‌های فناوری به متاورس چیه؟ – پادکست

در قسمت دوم از پادکست سریالی متاورس، دلایل علاقه غول‌های حوزه فناوری مثل فیس‌بوک و مایکروسافت به متاورس رو بررسی می‌کنیم.

دنیای مجازی متاورس تو ماه‌های گذشته، توجه خیلی از شرکت‌های بزرگی فناوری و سرمایه‌گذاری رو جلب کرده. مثلا فیس‌بوک، برند خودش رو به متا (Meta) تغییر داد.
همین کار فیس‌بوک میتونه نشون بده که متاورس اومده که بمونه و به قول بیل گیتس، متاورس آینده اینترنته. پس توصیه می‌کنیم این اپیزود جذاب رو از دست ندید!

پادکست امروز را بشنوید:

پروژه‌های متاورسی به سرعت در حال رشد هستن و ارزش‌ توکن‌های مرتبط با این پروژه‌ها رشد‌های خیره‌کننده و مبهوت‌کننده‌ایی را در یکسال گذشته ثبت کردن. خیلیا با سرمایه‌گذاری به موقع در این پروژه‌ها تا همین الان سود‌های کلانی به جیب زدن و تازه میگن که این اول کاره و این پروژه‌ها هنوز تا رشد و سود واقعی شون فاصله دارن. اما نکته‌ایی که باعث میشه این روند را به یه هیجان زودگذر نسبت ندیم اینه که بزرگترین هولدر بیت‌کوین در جهان هم داره وارد این حوزه میشه و اگه یادتون باشه همین چند ماه پیش فیس‌بوک هم به این حوزه علاقه نشون داد.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر پنجشنبه 25 آذر ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 134 که قسمت دوم مجموعه پادکست های متاورسیه که قراره 5 شنبه هر هفته براتون از رادیو اکسکوینو پخش بشه

قبل از شنیدن کامل این اپیزود، حواستون باشه که این پادکست به هیچ عنوان یه توصیه مالی نیست و محتوای این پادکست در هیچ‌شرایطی برای من و مجموعه اکسکوینو منفعت مالی در بر نداره. تاکید میکنم، پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم مالی، خوب مطالعه کنید و آگاهانه گام بردارید.

 رمز‌ارزهای متاورسی به سرعت در حال رشد هستن. همین موضوع توجه برخی از بزرگترین شرکت های فعال در این حوزه رو به خودش جلب کرده.

گری‌اسکیل (greyscale) یکی از غول‌های دنیای رمز‌ارزه که اخیرا در گزارشی به تحلیل این پرداخته که چطور بازار متاورس میتونه در سالهای آتی شاهد رشد بزرگی باشه. اما قبلش بذارید بهتون بگم گری‌اسکیل چه وزنی در دنیای کریپتو داره.

رمز‌ارزهای گری‌اسکیل بزرگترین شرکت مدیریت دارایی‌های کریپتو در جهانه. یه علتش هم اینه که این شرکت ۱۴ تراست کریپتو داره که باعث میشه بزرگترین ثروتمندای جهان که ارزش خالص دارایی‌هاشون در صدر جداول ثروت دنیا قرار داره بیان و به طور غیرمستقیم با استفاده از این تراست‌ها در کریپتو سرمایه‌گذاری کنن.

بزرگترین تراست متعلق به گری‌اسکیل، تراست بیت‌کوینه اونه که بیش از ۶۵۰‌هزار بیت‌کوین رو نگهداری میکنه و ارزش اون حدودا ۳۷ میلیارد دلاره. این مقدار بیت‌کوین معادل ۳ درصد از کل عرضه در گردش بیت‌کوینه. همین باعث میشه گری‌اسکیل عنوان بزرگترین هولدر بیت‌کوین در جهان رو به خودش اختصاص بده.

گری‌اسکیل که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده یه زیرمجموعه از گروه ارز دیجیتال یا همون دیجیتال کارنسی گروپ (digital currency group) هست. دیجیتال کارنسی گروپ یا دی‌سی‌جی (DCG) الان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در حوزه کریپتو هست و آخرین دور جذب سرمایه‌ایی که داشت ارزش اون را به ۱۰ میلیارد دلار رسوند.

 DCG خودش در بیش از ۱۶۰ شرکت کریپتویی مثل کوین‌بیس (Coinbase)، سیرکل (Circle)،‌ بریو (Brave)، بلاک‌استک (Blockstack) معروف به استکس (stacks)، ریپل (Ripple) و زی‌کش (Zcash) سرمایه‌گذاری کرده.

دی‌سی‌جی از سال ۲۰۱۷ که در دیسنترالند (Decentraland) سرمایه‌گذاری کرد به حوزه متاورس علاقه نشون داد.

  در اواخر ۲۰۱۸، دی‌سی‌جی شرکت «متاورس ونچرز» (Metaverse Ventures) را با هدف سرمایه‌گذاری اختصاصی بر شرکت‌هایی که برای دیسنترالند محصول و خدمات تولید می‌کنن تاسیس کرد. متاورس ونچرز از اون موقع تا الان در چهار پروژه مرتبط با دیسنترالند سرمایه‌گذاری کرده.

 در فوریه سال جاری، گری‌اسکیل از تراست دیسنترالند پرده‌برداری کرد که از زمان تشکیلش تا الان ۱۸ برابر رشد کرده و در زمان نگارش این متن معادل بیش از ۹۰ میلیون دلار توکن مانا (MANA) را هولد کرده.

زمانی که در بحبوحه بالاگرفتن تب متاورس در اواخر اکتبر فیس‌بوک خودش را ری‌برند کرد، ارزش توکن مانا یه رکورد تاریخی را ثبت کرد.

 شاید همین موضوع باعث شد تا گری‌اسکیل دو گزارش در موررد متاورس و دیسنترالند منتشر کنه.

بذارید با بررسی گزارش گری‌اسکیل در مورد متاورس شروع کنیم: این گزارش اولش یه تعریف از متاورس میده: متاورس یه مجموعه از جها‌ن‌های مجازی سه‌بعدی هست که به هم مرتبطن و تجربی هستن، جایی که افرادی از سراسر جهان میتونن بیان و در لحظه با هم اختلاط اجتماعی داشته باشن تا یه اقتصاد اینترنتی مستمر را تشکیل بده که در اختیار کاربران هست و میتونه در هر دو گستره دیجیتال و فیزیکی توسعه پیدا کنه.

اما در حوزه تعداد کاربرا، دیسنترالند از پروژه هایی مثل اکسی اینفینیتی جا مونده. در حالی تعداد کل کاربران ماهیانه دیسنترالند فقط کمی بیش از ۱۵۰۰ نفره که تعداد کاربران ماهیانه اکسی اینفینیتی بیش از ۲ و نیم میلیون نفره. اما در عین حال مارکت کپه توکن اکسی کمتر از مارکت کپه توکن مانا است.

شاید یه بخش مهمی از این تعریف که ازش غفلت شده این بحث اینترکانکتی ویتی (interconnectivity) یا در هم تنیدگی باشه. نکته‌ایی که دیسنترالند خیلی روش کار کرده. گری‌اسکیل میگه دیسنترالند یکی از پیشتازان جهان مجازی مبتنی بر بلاک‌چینه.

در این گزارش، گری‌اسکیل دوباره به ریبرندینگ فیس‌بوک اشاره میکنه و میگه همین موضوع باعث شد تا دیگر شرکت‌های تکنولوژی هم مثل مایکروسافت سریع دست به کار شن.

 نتیجه‌گیری این قسمت اینه که متاورس موندنی هست و زودگذر نیست و شرکت‌های فناوری نیاز دارن تا در این حوزه بیشتر ورود کنن، اگه که میخوان همچنان به رقابت ادامه بدن و از بقیه جا نمونن.

متاتز

پس از مقدمه، بخش اول گزارش گری‌اسکیل در ارتباط با متاورس به تئوری متا یا همون متاتز (Metathesis) اختصاص داره. اصل پایه اینجا اینه که متاورس در خط مقدم وب‌تری (Web3.0) هست. وب‌تری بعضی مواقع برای توصیف فناوری‌های غیرمتمرکز درون کریپتو به کار میره.

شرکت‌های زیادی هستن که فعالیت‌های خودشون در دنیای واقعی را به دنیای مجازی آوردن. مثلا حراجی ساثبیز (Sotheby’s) یه تالار حراج مجازی در دیسنترالند راه انداخته و یا شرکت ساخت و ساز و ریپابلیک‌رلم (Republic Realm) بنگا‌ه‌های مشاور املاک خودش رو در دیسنترالند راه‌انداخته.

حتی کشوری مثل باربادوس (Barbados) داره روی تاسیس سفارتخانه مجازی در متاورس کار میکنه.

مثلا فرض کنید تمام خدماتی که از یه سفارتخانه فیزیکی میگیریم رو به راحتی از شعبه متاورسیش بگیریم. یعنی پاسپورت و گواهینامه‌مون را ببریم در سفارتخونه متاورسی تمدید کنیم. فکر کنم این همون چیزی باشه که خیلیا اون را به مراجعه به ادارات فیزیکی ترجیح میدن. 

همراهان عزیز، همونطور که میدونید ما هر پنج‌شنبه به بحث متاورس میپردازیم. پس بحثمون را در این اپیزود تا اینجا نگهدارید و منتظر باشید تا هفته بعد که به ادامه بررسی این گزارش می‌پردازیم.

اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ مراجعه کنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و انکر دنبال کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.