برایان آرمسترانگ

قسمت سوم سلاطین کریپتو: راز ثروت بزرگ برایان آرمسترانگ – پادکست

هفته‌نامه معروف و مطرح اکونومیست به تازگی، ۴ چهره‌ معروف دنیای رمزارز رو به عنوان سلاطین کریپتو معرفی کرده. ما در اپیزودهای قبلی، دو نفر از آن‌ها یعنی آرتور هیز (Arthur Hayes) و چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) رو به طور کامل معرفی کردیم.

حالا در این اپیزود، رفتیم سراغ یکی دیگه از سلاطین دنیای کریپتو یعنی برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)!

پادکست امروز را بشنوید:

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) هم‌بنیانگذار و مدیر عامل صرافی کوین‌بیس (Coinbase) مثل خیلی از اولین‌های دنیای کریپتو با دیدن وایت‌پیپیر نوشته شده توسط ساتوشی ناکاموتو مجذوب ایده کریپتو شد. و حالا امروز، طبق ادعای مجله فوربز (forbes)، ثروت خالص آرمسترانگ در حدود ۱۱ و نیم میلیارد دلار هست. حالا میخوایم بیشتر در مورد داستان زندگی این میلیاردر خودساخته بدونیم. با این اپیزودمون همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر چهارشنبه هشتم دی ماهتون بخیر. من ساحل اختری هستم و همراه شمام با اپیزود 147 از رادیو اکسکوینو

قبل از شروع یه چیزی رو مثل همیشه یادآوری کنم: اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید.

برایان آرمسترانگ یکی از اون چهار نفریه که مجله اکونومیست بهشون لقب سلاطین دنیای کریپتو رو داده. در سه اپیزود قبلی از سریال سلاطین کریپتو در مورد سم بنک‌من‌فراید (Sam Bankman-Fried)، چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، و آرتور هیز (Arthur Hayes) صحبت کردیم و امروز میخوایم به چهارمین نفر از این فهرست بپردازیم.

 آرمسترانگ در این فهرست بعد از سم بنک‌من فراید ثروتمندترینه. اما قبل تر در فوریه ۲۰۲۱ مجله فوربز برایان را با داشتن ۶ و نیم میلیارد دلار ثروت در صدر جدول ثروتمندترین آدم کریپتو قرار داده بود.

تولد و تحصیلات

برایان در ۲۵ ژانویه ۱۹۸۳ در سن‌خوزه کالیفرنیا به دنیا اومد و الان ۳۸ سالشه. یعنی چانگ پنگ ژائو با ۴۴ سال سن مسن ترین این چهار نفره و آرتور هیز با ۳۶ سال سن در رده سوم سنی قرار داره. سم بنک‌من فراید هم با ۲۹ سال سن جوونترین این جمعه.

پدرو مادر برایان هر دو مهندس بودن و مادرش  دکترای بیواینفورماتیک داره. زمانی که برایان دبیرستانی بود به طور خودخوان برنامه‌نویسی و کدنویسی رو یادگرفت و موفق شد یه وبسایت تجارت آنلاین بزنه که کامپیوترهای دست دوم درش معامله میشدن و از اون طریق ۵ کامپیوتر خرید و فروش شد.

برایان برای تحصیلات دانشگاهی به دانشگاه رایس (Rice) تگزاس (Texas) رفت و در سال ۲۰۰۵ دو مدرک کارشناسی در رشته‌های اقتصاد و علوم کامپیوتر گرفت. یه سال بعد کارشناسی ارشدش رو در رشته علوم کامپیوتر از همون دانشگاه گرفت. هم برایان و هم چانگ‌پنگ‌ژائو دانشگاه رو خیلی انتزاعی و غیر کاربردی میدونن.

زندگی حرفه‌ایی

زمانی که برایان دانشجو بود اولین بیزینس خودشو شروع کرد که یه پلتفرم بود برای وصل کردن دانش‌اموزا به معلمای خصوصی. بعد از فارغ‌التحصیلی یه سال در بوئینس آیرس، پایتخت آرژانتین بود. در آرژانتین برای یه شرکت آموزشی کار می‌کرد.

یکی دیگه از مشاغل اولیه برایان کارکردن به عنوان برنامه‌نویس برای شرکت آی‌بی‌ام (IBM) بود. بعدا به عنوان مشاور در شرکت دیلویت  (Deloitte) کار کرد. در سال ۲۰۱۱ برایان به ایر‌بی‌ان‌بی (Airbnb) پیوست.

برایان اونجا مهندس نرم افزار بود و در اونجا میدید که پول چطور بین ۱۹۰ کشوری که این شرکت درش خدمات میداد جابه‌جا میشه. اونجا بود که دید فرستادن پول به آمریکای جنوبی چقدر سخته.

دن رومرو یکی از اولین کارمندان کوین‌بیسه که میگه اینکه آرمسترانگ خیلی زود ایر‌بی‌ان‌بی رو ترک کرد نشون میده چقدر این آدم به کریپتو اعتقاد داشته.

زمانی که برایان در آرژانتین بود، در طول مدت اقامتش دید که چطور تورم بی‌رویه ارزش پول این کشور رو داشت از بین میبرد و چطور زندگی مردم داشت در این شرایط نابود میشد. همین موضوع باعث شد برایان بعدها شیفته ایده ضدتورمی بیت‌کوین بشه.

ایده‌ایی که در اون خبری از یه سیستم متمرکز مثل بانک‌های مرکزی وجود نداره تا بی‌حساب و کتاب پول بی‌رویه چاپ کنن. با این ایده جدید، مردم میتونن با خرید بیت‌کوین ارزش پولشون رو حفظ کنن. در سال ۲۰۱۰، آرمسترانگ به وایت پیپیر یا همون سفید‌نامه بیت‌کوین برخورد.  در سال ۲۰۱۱ وقتی در ایر‌بی‌ان‌بی بود و مشکلات انتقال پول بین بعضی کشورها رو دید، شروع کرد به وقت گذاشتن برای پیدا کردن راه‌حلی.

 اون آخر هفته‌ها و شب‌ها روی کدنویسی روبی (Rubi) و جاوااسکریپت (JavaScript) کار می‌کرد تا بشه کوین‌های کریپتو رو خرید و ذخیره کرد. در سال ۲۰۱۲ وارد وای‌کامبینیتر (Y Combinator) که یه شتاب‌دهنده استارتاپ بود وارد شد و با دریافت ۱۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری اولیه اقدام به تاسیس کوین‌بیس کرد.

برای تاسیس کوین‌بیس در سان‌فرانسیسکو، آرمسترانگ همراه با فرد ارسام (Fred Ehrsam) شد. فرد که الان خودش یه میلیاردره در سال ۲۰۱۷ از کوین‌بیس جدا شد ولی همچنان ۶ درصد از سهام اون رو در اختیار داره و یکی از اعضای هیئت مدیره است.

 اولین هدف برایان و فرد از تاسیس کوین‌بیس این بود که یه بستری در اختیار علاقه‌مندان به معاملات بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال قرار بدن. آرمسترانگ از اول مدیر عامل این صرافی بود. یه جذب سرمایه در سال ۲۰۱۸ ارزش این صرافی رو به هشت میلیارد و صد میلیون دلار رسوند.

در دسامبر ۲۰۱۸ این شرکت از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا معروف به اس‌ایی‌سی (SEC) درخواست کرد تا سهام اون به طور عمومی در بورس قابل معامله باشه. در نهایت کوین‌بیس در آوریل سال ۲۰۲۱ در بورس لیست شد و مارکت کپش به ۸۵ میلیارد دلار رسید. همین موضوع ارزش ثروت آرمسترانگ رو از مرز ۱۰ میلیارد دلار هم بالاتر برد. آرمسترانگ ۱۹ درصد سهام کوین‌بیس رو در اختیار داره و ۳۲۲ میلیون دلار از درآمد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری این صرافی در سال ۲۰۲۰ به اون رسید.

اما آرمسترانگ هم مثل سم‌بنک‌من‌فراید و چانگ‌پنگ‌‌ژائو قصد داره عمده ثروتش رو صرف امور خیریه کنه. اون در سال ۲۰۱۸ اولین مدیر کریپتویی بود که تعهد بخشش رو امضا کرد. تعهد بخشش یه کمپینه برای تشویق افراد شدیدا ثروتمند به اهدای عمده ثروتشون به امور خیریه که تا آگوست ۲۰۲۰ دویست و یازده نفر از ۲۳ کشور دنیا اونو امضا کرده بودن.

بر خلاف آرتور هیز، برایان آرمسترانگ یه آدم درون‌گراست که داره یه کار بلندمدت میکنه. اون امیدواره که قانونی بودن و قدیمی بودن به کوین‌بیس کمک خواهد کرد تا مشتریان بیشتری داشته باشه تا کاربرا به جای رفتن به سراغ گزینه‌های وان‌ور آبی که کمتر تحت نظارت هستن به یه جای امن تحت نظارت مراجع قانونی مراجعه کنن.

آرمسترانگ خیلی دنبال اینه که یه بستر قابل اعتماد به مردم ارائه بده. صرافی کوین‌بیس هیچ معامله مشتقی به کاربرا اراسه نمیده ولی برای ارائه مشتقات کریپتو درخواست مجوز کرده. برایان معتقده تاسیس یه صرافی قابل اعتماد کمک میکنه تا استفاده از چیزی که قبلا خیلی حاشیه دار بود حالا امن‌تر و آسونتر بشه. هنوز بعد از ۹ سال، آرمسترانگ هنوز هم نظرش همینه.

انقدر مسئله همخوانی با مقررات و قانون برای برایان مهمه که اون از اول معتقد بوده به محض بزرگ شدن دنیای کریپتو کل این صنعت مورد بررسی ریز به ریز قانون‌گذارا قرار خواهد گرفت. در همون ۱۲ استخدام اولش، آرمسترانگ یه وکیل و یه مامور تطبیق با قانون هم استخدام میکنه.

خودش هم از اول کت و شلوارو تنش کرده و مدام رفته به ملاقات رگلاتورها و قانون‌گذارها. خیلی موقع‌ها هم اذیت شده وقتی دیده رقبای آزادترش هر کاری دلشون خواسته کردن و کوین بیس مجبور بوده تا منتظر مجوز باشه.  آرمسترانگ میگه میخواد یه منبع اموزشی باشه برای قانون‌گذارا تا هر چی در مورد کریپتو نمیدوند رو بهشون آموزش به. همین حرف نشون میده این آدم چقدر به دنبال تاثیرگذاری بر قوانین کریپتو هست.

در میون این چهار نفر شاید آرمسترانگ تنها کسی باشه که حجم زیادی از ثروتش نقد هست و بقیه بیشتر پولشون به شکل کریپتو هست. برایان معادل ۲۹۲ میلیون دلار از سهامش در کوین‌بیس رو در همون آوریل همزمان با فهرست شدن این صرافی در نزدک فروخت.

آرمسترانگ میگه از ایلان ماسک خوشش میاد چون ماسک هم مانند اون عمده ثروتش رو نگهداشته تا یا برای پروژه‌های خارق العاده سرمایه‌گذاری کنه و یا صرف امور انسان‌دوستانه و خیریه کنه. بعضی از منابع نزدیک به این آدم میگن که خیلی به موضوع عمر طولانی و بیولوژی علاقه داره و رو این پروژه‌ها میخواد سرمایه‌گذاری کنه و مثل مدیر عامل تسلا کارشناسای موضوعاتی که در موردشون چیزی نمیدونه رو جمع میکنه تا براش توضیح بدن. یا با اونا وقت میگذرونه تا ازشون یادبگیره.

اما یه ویژگی مشترک دیگه: همه این سلاطین کریپتو دارن با جدیت و پشتکار (با جون و دل) برای کارشون مایه‌ میذارن. برایان که میگه یه آدم شب بیداره از ده صبح کارشو شروع میکنه و تا نصف شب دست از کار نمیکشه.

یکی از ویژگی‌های مدیریتی آرمسترانگ اینه که همه مدیران زیرمجموعه‌اش باید هر کدوم شش کاندیدا داشته باشن که بتونن در صورت نبود مدیرشون جایگزین اون بشن. به اعتقاد برایان این باعث میشه تا کوین‌بیس در آزمون زمان، سربلند بیرون بیاد. اون همیشه از پرسنلش میخواد تا قر بزنن و نقد کنن ولی خب پاداش ۲۰ دلاری که اون هم به کریپتو پرداخت میشه برای منفی‌ترین فیدبک خیلی خساسته.

همراهان عزیز، شما چی فکر میکنید؟ ما دوست داریم نظراتتون در مورد این چهره‌ها را بدونیم. همینطور، اگه پادکستای ما در مورد سلاطین کریپتو رو دوست دارید در کامنت‌ها بهمون بگید.

ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

یک دیدگاه

  1. غلامعباس

    سلام من اولین مقاله ای بود که از شما خوندم وخیلی آماتور هستم در کار ارز دیجیتال از نوشته شما استفاده بهینه ای کردم و امیدوارم در اینده از این تجربه شما به نهو احسنت استفاده کنم.
    با تشکر از شما و همکارای محترمتون

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.