سم بنکمن‌ فراید

قسمت چهارم سلاطین کریپتو: راز ثروت بزرگ سم بنک‌من‌فراید – پادکست

در آخرین اپیزود از مجموعه سلاطین کریپتو، به سراغ سم‌بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) رفتیم و زندگی و اقدامات مهم او در دنیای کریپتو رو بررسی کردیم.

این پادکست جذاب رو گوش بدید تا با این نابغه 29 ساله بیشتر آشنا شوید!

پادکست امروز رو بشنوید:

سم بنک‌من‌فراید (Sam Bankman-Fried) فقط ۲۹ سالشه اما طبق ادعای مجله فوربز (forbes) ثروت خالصش الان در حدود ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون هست. این خیلی رقم بزرگیه. چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) که بنیانگذار و مدیر عامل بایننس هست ثروتش به ۲ میلیارد دلار نمیرسه. برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) که صرافیش در نزدک (Nasdaq) فهرست شده و داره به طور قانونی در آمریکا کار میکنه هم ثروت خالصش در حدود ۱۱ میلیارد دلار هست.

قضیه چیه که فردی با سن سم‌بنک‌من فراید شده ثروتمندترین آدم دنیای کریپتو؟

چطور آدمی با موهای به هم ریخته که هر موقع نگاش میکنی فکر میکنی همین الان از خواب بیدار شده میتونه ثروتمندترین آدم دنیای کریپتو باشه؟ با این اپیزود همراه باشید.

اکسکوینویی‌ها سلام. عصر دوشنبه 13 دی ماهتون بخیر . من ساحل اختری هستم وهمراه شمام با اپیزود 153 از رادیو اکسکوینو

سم بنک‌من فراید معروف به (SBF) یکی از اون چهار نفریه که مجله اکونومیست بهشون لقب سلاطین دنیای کریپتو رو داده. جالبه بدونید در میون این چهار نفر که شامل چانگ پنگ ژائو، برایان آرمسترانگ و آرتور هیز (Arthur Hayes) میشه، SBF از همه دیرتر وارد دنیای کریپتو شده اما الان از همه شون ثروتمندتره. قضیه چیه؟

SBF در ۶ مارس ۱۹۹۲ در استنفوردِ (Stanford) ایالت کالیفرنیا به دنیا اومد. در واقع اون در پردیس دانشگاه استنفورد بزرگ شد چون پدر و مادرش هر دو اساتید حقوق دانشگاه استنفورد بودن.

در واقع این یه نقطه اشتراک بین SBF و چانگ‌پنگ‌ژائو هستش چون پدر cz هم استاد دانشگاه بود. از نقاط اشتراک دیگه بین این دو چهره معروف کریپتو اسنه که هر دوشون در دوران مدرسه نبوغ خاصی در ریاضیات داشتن. اس‌بی‌اف در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در دانشگاه ام‌آی‌تی لیسانس فیزیک گرفت.      

اولین کار حرفه‌ایی SBF در موسسه جین استریت کپیتال (Jane Street Capital) شروع کرد. جایی که درش معاملات بین‌المللی ای‌تی‌اف‌ها یا صندوق‌های قابل معامله در بورس رو انجام میداد.

 سم تا سپتامبر سال ۲۰۱۷ در این موسسه بود و بعد اونجا رو ترک کرد تا به برکلی بره. در برکلی به طور مقطعی بین اکتبر تا نوامبر در یه موسسه بشردوستانه فعالیت کرد. در نوامبر همون سال، SBF موسسه آلامدا ریسرچ (Alameda Research) رو راه‌انداخت که در زمینه ترید فعاله. البته الان در حدود ۹۰ سهام این موسسه در اختیار صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) هست.   

در ژانویه ۲۰۱۸ اون یه کارگزاری ترید راه انداخت که تا حجم ۲۵ میلیون دلار معامله در روز رو انجام میداد و عمده درآمدش از اختلاف قیمت بیت‌کوین در ژاپن و آمریکا میومد. در اواخر ۲۰۱۸ در یه کنفرانس رمز ارز در ماکائوی چین شرکت کرد و تحت تاثیر فورک همزمان بیت کوین کش به هنگ کنگ رفت.

در هنگ‌کنگ بیشتر شبها را زیر میز کارش میخوابید حتی پول لازم برای اجاره یه خونه نداشت. در آوریل ۲۰۱۹ صرافی اف‌تی‌ایکس رو راه انداخت. یه ماه بعد، این صرافیِ مشتقات رمز ارز لانچ شد.

یه نقطه اشتراک دیگه SBF با سی زی اینه که اون هم خیلی علاقه‌مند به فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیریه هست و تصمیم داره عمده ثروتش را وقف امور خیریه کنه. همین الان اف‌تی‌ایکس سیاستی رو دنبال میکنه که یک درصد از درآمدهاش رو به امور خیریه اختصاص میده. جالبه این آدم نگران جون حیوانات هست و، باز هم مثل سی‌زی، یه ویگن هست.

اما تفاوت این دو آدم در حضور در دنیای سیاست و تمرکز بر روی لابی‌ها برای رگلاتوری کریپتو هست. بر خلاف سی‌زی که اصلا اهل لابی کردن نیست، اس‌بی‌آف حداقل ۵ ساعت در روز رو شخصا صرف دنبال کردن موضوع رگلاتوری رمزارزها میکنه. اون امیدواره موضوع رگلاتوری در سال ۲۰۲۲ به نتایج خوبی برسه.

اس‌بی‌اف یکی از مدیران عاملی هست که بیشترین حجم کمک به کمپین انتخاباتی جو بایدن داشت و شخصا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صرف این کار کرد. سم بعد از مایکل بلومبرگ بیشترین حجم کمک رو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ داشت.

در واقع این یه نقطه اشتراک بین اس‌بی‌اف و برایان آرمسترانگه که سعی دارن با لابی در مراکز قدرت آمریکا هر چه زودتر پذیرش حقوقی رمزارزها رو نهایی کنن.

اتفاقا موضوع رگلاتوری باعث شد تا SBF دفتر اصلی اف‌تی‌ایکس رو از هنگ‌کنگ ببره به جزایر باهاماس. جایی که به نظر اون جامع‌ترین قوانین رمز ارز رو داره.

اما راز این ثروت زیاد اس‌بی‌اف چیه؟ عمده ثروت سم از مالکیت نیمی از سهام اف‌تی‌ایکس و دارایی‌ اون از توکن‌های اف‌تی‌تی (FTT) میاد.

همراهان عزیز، شما چی فکر میکنید؟ ما دوست داریم نظراتتون در مورد این چهره‌ها را بدونیم. همینطور، اگه پادکستای ما در مورد سلاطین کریپتو رو دوست دارید در کامنت ها بهمون بگید.

راستی اگه میخواید در مورد کریپتو، بلاک‌چین و انواع تحلیل بیشتر بدونید، حتما به وبلاگ ما به آدرس اکسکوینو دات‌کام اسلش بلاگ سر برنید. ضمنا، اپیزودهای جدید رادیو اکسکوینو رو میتونید در همه پلتفرم‌های پادگیر مثل ناملیک، کست‌باکس و دنبال کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.