پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
قوانین FATF ارزهای دیجیتال در فناوری بلاک چین

قوانین تصویب شده FATF درباره ارزهای دیجیتال

سازمان قدرتمند بین دولتی FATF که حول محور مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم فعالیت می‌کند، آخرین بیانیه خود را در زمینه تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال برای 37 کشور عضو خود ارائه داد.

همانطور که انتظار می‌رفت، روز جمعه گروه نیروی ویژه اقدام مالی ( FATF )، با ارائه استاندارهای جدید همه را شگفت زده کرد. اف ای تی اف ( FATF) طی این استانداردها، ارائه دهندگان سرورهای مجازی ( VASPs )  و صرافی‌های ارز دیجیتال را ملزم به اشتراک گذاری اطلاعات مشتریان خود، به هنگام تبادل سرمایه بین شرکت‌ها کرد. این بیانیه پایانی که در ادامه بیانیه اعلام شده در ماه فوریه منتشر شده است، اطلاع از زمان ارسال پول توسط مشاغل رمزنگاری شده را حق مسلم کشورها برشمرد و این مورد را مستلزم رعایت نکات زیر دانست.

طبق بیانیه جدید برخی اطلاعات لازم جهت هر انتقال عبارتند از:

نام شروع کننده عملیات (  فرستنده )

شماره حساب فرستنده  ( کیف پول VA )

آدرس فیزیکی ( موقعیت جغرافیایی ( فرستنده یا شماره ملی فرستنده

نام گیرنده

شماره حساب گیرنده ( کیف پول VA )

FATF  طی یک بیانیه عمومی اعلام کرد تهدید به سواستفاده جنایی و به خطر افتادن دارایی‌های مجازی، یک موضوع مهم و فوری است که کشورها برای اجرایی کردن این استانداردها تا ماه ژوئن 2020 فرصت کافی در اختیار دارند.

این قانون یک پیش نیاز برای بانک‌های بین المللی هنگام ارسال وجه و در جهت رفاه حال مشتریان است ولی طرفداران فناوری  بلاک چین اعمال این قانون را غیر ممکن می‌دانند و اظهار می‌کنند که اعمال این قانون موجب به خطر افتادن حفظ حریم خصوصی خواهد شد.

اگر VASP یک فرد حقیقی باشد، در این صورت کسب مجوز الزامی است

توصیه‌های اجرایی برای ارزهای دیجیتال

افرای که تنها برای یک بار از ارزهای دیجیتال به منظور انجام خرید و فروش‌های خود و تهیه کالاها و یا خدمات دیگر استفاده می‌کنند را نمی‌توان VASP خواند. در واقع اگر فقط یک بار از ارزهای دیجیتال در مبادله‌ها یا انتقالات خود استفاده کرده باشید شما زیر مجموعهVASP  محسوب نمی‌شوید. همچنین گروه ویژه اقدام مالی به ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی فعال در حوزه قضایی امکان ثبت تجارت خود، نزد مقامات قانونی را فراهم می‌کند.

همچنین در قسمت‌هایی از  این قوانین ذکر شده است که طبق قوانین جدید، ارائه دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی برای هر گونه تغییر در ماهیت سهام‌داران، عملیات وابسته به تجارت و ساختار‌ها، ملزم به کسب اجازه از مقامات مسئول می‌باشند.

 

به علاوه اف ای تی اف درباره برنامه‌هایی که هدف آن‌ها پنهان سازی مبدا انتقال ارزهای دیجیتال است، هشدارهایی داد و اظهار داشت که کشورها باید در نظر داشته باشند که ارائه دهندگان خدمات، باید توانایی مدیریت و کاهش خطر‌های انتقالاتی که به واسطه استفاده از این ابزارهای پنهان سازی ایجاد می‌شوند را داشته باشند و اگر هرVASP  که قدرت کنترل چنین مواردی را نداشته باشد، اجازه انجام این فعالیت‌ها را نخواهد داشت. همچنین از دیگر وظایف VASP ها می‌توان ممنوع یا متوقف کردن معاملات برای افرادی که در تحریم به سر می‌برند اشاره  کرد.

تاثیرات کوتاه مدت

شرکت تحلیل داده چین آنالیسیس ( Chainanalysis ) هشدار داد که قوانین جدید به جای فراهم کردن شفافیت بیشتر در عملیات، موجب از کار افتادن ارائه دهندگان خدمات خواهد شد و با این که این موارد در حضور  300 نفر طی جلسه خصوصی برگذار شده در وین اتریش عنوان شد، اف ای تی اف همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

روز جمعه استیون منوچن ( steven Mnucgin ) وزیر خزانه‌داری ایالت متحده امریکا در نشست عمومی فلوریدا اظهار کرد:

در واقع با اجرای این قوانین هر گونه پنهان کاری درباره فعالیت‌های ارائه دهندگان غیر ممکن است.

به عنوان سخن آخر توصیه‌های نیروی اقدام مالی حول محور مبارزه با پولشویی اجباری نیستند و کشورهای عضو، آن‌ها را تحت ضوابط خاص اتخاذ می‌کنند و اگر از این مقررات استفاده نکنند جزو لیست سیاه قرار می‌گیرند و امکان  انتقال پول به بانک‌های خارجی وجود نخواهد داشت.

مارشال بیلینگزلیا Marshall Billingslea)، (رئیس کنونی خزانه‌داری آمریکا، اعمال مقررات گروه ویژه اقدام مالی در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال را در اولویت‌های کاری خود قرار داده است.

این قوانین یک هفته قبل از نشست سالانه گروه G20 در اوساکای ژاپن و در تاریخ 28/29 ژوئن ارائه خواهند شد. گروه G20 که شامل 19 کشور و اتحادیه اروپا است تلاش‌های زیادی در جهت ایجاد هماهنگی در قوانین ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا کرده است.

 

منبع: COINDESK

همچنین ببینید

شکایت sec از ایلان ماسک

SEC از ایلان ماسک شکایت کرد

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده از یک قاضی خواسته است تا ایلان ماسک را مجبور …

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

میم کوین جدید بازار، قوی‌تر از پپه و شیبا

یک کامیونیتی مخصوص میم و طنز در حوزه سرمایه‌گذاری و ترید به نام  Wall Street …

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

همکاری گوگل و ارز دیجیتال پالیگان

پالیگان لبز (Polygan Labs) که سازنده شکه پالیگان با ارز دیجیتال متیک (Matic) است، روز …

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

تایید ETF بیت‌کوین باز هم به تعویق افتاد

دو سال پیش در نزدیکی اوج تاریخی بیت‌ کوین، بازار ایجاد صندوق‌های ETF بیت‌کوینی داغ …

    اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
    کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.