هزینه ایجاد و نگهداری ارزهای دیجیتال چقدر است؟

هزینه ایجاد و نگهداری ارزهای دیجیتال چقدر است؟

ارزهای دیجیتال برای تامین امنیت شبکه خود از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌کند که رایج‌ترین آن‌ها گواه اثبات سهام و گواه اثبات کار است. این دو الگوریتم از رویکردهای متفاوتی برای تامین امنیت شبکه و اعتبار سنجی معاملات استفاده می‌کنند.

الگوریتم اثبات سهام و الگوریتم اثبات کار

الگوریتم مورد استفاده در شبکه بیت کوین ( POW ) یا گواه اثبات کار است. این الگوریتم برای اجرا به انرژی زیادی احتیاج دارد و حدود 90 درصد از آن صرف استخراج می‌شود.  استخراج کننده‌ای را تصور کنید که دارای یک اتاق پر از کامپیوتر است که تمام روز مشغول حل مسائل پیچیده هستند. تعدادی از این کامپیوترها رفته رفته به تجهیزات بیشتری نیاز دارند که آن‌ها را به سمت مصرف بیشتر انرژی سوق می‌دهد. تخمین زده شده است که میزان مصرف انرژی تمام استخراج کنندگان در سال 2020 حدود 58 تراوات بوده است. بدیهی است که این رقم مقدار بسیار زیادی است و بیشتر از کل برقی است که طی یک سال در یونان مصرف می‌شود!

استخراج بیت کوین

Coinshare به تازگی در آخرین تحقیقات خود شبکه لایتنینگ و استخراج را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و  این واقعیت را نشان می‌دهد که شبکه بیت کوین 74.1٪ از برق مصرفی خود را از منابع تجدید پذیر ( باد ، خورشیدی و نیروگاه برق) دریافت می کند. البته این آمار همیشه دقیق نیستند به دلیل اینکه بیشتر استخراج کنندگان قابل شناسایی نیستند.  از آنجایی که استخراج کنندگان به تجهیزات بیشتری نیاز دارند، برخی از آن‌ها به طور عمده برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود خود از انرژی‌های پایدار استفاده میکنند. البته الگوریتم گواه سهام هم جایگزین مناسبی برای الگوریتم گواه اثبات کار به منظور کاهش مصرف برق به شمار می‌رود.

هزینه ایجاد و نگهداری ارزهای دیجیتال در مقایسه با ارزهای فیزیکی

الگوریتم گواه اثبات سهام توسط پروژه‌های مختلف رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و نحوه اعتبار سنجی بلوک‌ها را تغییر داده است. هدف این الگوریتم  با اثبات کار مشابه و نحوه انجام آن کاملا متفاوت است. بر خلاف الگوریتم اثبات کار، که در آن ماینرها با حل مسائل ریاضی پاداش می گیرند، در اثبات سهام ماینر یک بلاک به طور قطعی انتخاب می شود و هر کسی نسبت به دارایی خود از آن ارز در نگهداری شبکه شریک می‌شود.

طبیعتاً الگوریتم گواه اثبات سهام نسبت به الگوریتم گواه اثبات کار مصرف برق کمتری دارد به دلیل اینکه تقریبا هیچ استخراج کننده‌ای در آن وجود ندارد. تنها تجهیزات مورد استفاده در این الگوریتم یک لپ تاپ است و بس. انرژی مورد نیاز برای این الگوریتم حدود 350 کیلووات در کل سال می‌باشد. این بدان معناست که کل انرژی مورد استفاده در الگوریتم اثبات سهام برابر است با میزان انرژی که صرف تنها یک تراکنش بیت کوین می‌شود.

باید قبول کنیم که ما در آستانه راه این تکنولوژی نوظهور هستیم و باید راه‌های مختلفی را برای تامین امنیت شبکه بلاک چین امتحان کنیم. انسان امروزی که تشنه دانش و پیشرفت است راه‌های مختلفی برای به دست آوردن تجهیزات کارآمدتر و بهتر برای کاهش مصرف برق را امتحان می‌کند.

حالا که با هزینه‌های مربوط به ایجاد و نگهداری شبکه‌های غیرمتمرکز برای ارزهای دیجیتال آشنایی پیدا کردید، آیا از هزینه‌های مربوط به انتشار ارزهای فیزیکی مانند دلار و یورو آگاه هستید؟

مطمئن باشید پس از شنیدن هزینه‌های مربوط به انتشار سکه و ارزهای فیزیکی بسیار تعجب خواهید کرد. برای خواندن ادامه این مطلب با وبلاگ اکسکوینو همراه باشید.

 

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.