گیم استاپ

ماجرای گیم استاپ و پامپ بازارهای مالی

احتمالاً در روزهای اخیر، اخبار عجیبی از تغییرات ناگهانی قیمت‌ها شنیده باشید. طی روزهای اخیر، ارزش ارزها و سهام‌های متعددی در زمانی اندک دستخوش نوسانات عجیبی شدند؛ اما دلیل اصلی این جهش و سقوط‌ها چه بود و چه جریانی این اتفاقات را مدیریت می‌کرد؟

در این مقاله جوانب متفاوت وقایع اخیر را به زبان ساده مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1- پامپ قیمت سهام گیم استاپ

ماجرا از آن جا شروع شد که سهام فروشگاه زنجیره‌ای بازی‌های ویدیویی گیم استاپ (Gamestop) به شکلی ناگهانی رشدی 3 رقمی را تجربه کرد. در ماه‌های اخیر، به دنبال همه‌گیری کرونا و اشتباهات مدیریتی، سهام این شرکت وضعیت مناسبی نداشت. همین امر منجر شد که گیم استاپ به طعمه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر تبدیل شود. این صندوق‌های پوشش ریسک در واقع با شرکت در قراردادهای آتی فروش استقراضی (Short)، باعث سقوط سهام این شرکت شده بودند.

2- واکنش گروه وال‌استریت بتس

در واقع، اولین قدم در این پامپ (افزایش غیر منطقی قیمت) را یکی از اعضای شبکه اجتماعی ردیت برداشت. او که در ساب ردیت Wallstreetbets فعال است، متوجه روند عجیب سهام گیم استاپ شد. او ادعا کرد که تعداد سهم‌های قرض داده شده به سرمایه‌گذاران، بیشتر از تعداد کل سهم‌های موجود است. او ضمن این اطلاع‌رسانی، سایرین را نیز به خرید سهام گیم استاپ و ممانعت از فروش آن تشویق کرد.

3- رشد فضایی حجم خرید

اعضای گروه وال‌استریت بتس نیز یکدیگر را تشویق کردند تا با افزایش حجم خرید سهام گیم ‌استاپ، باعث رشد چشمگیر این سهام شوند و به این صورت، اصلی‌ترین نقش را در آغاز روند صعودی گیم ‌استاپ ایفا کنند. به دنبال این ماجرا، سایر معامله‌گران خرد نیز تصمیم گرفتند تا به این موج پیوسته و به این صورت، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای وال‌استریت را به زانو درآورند. این جنبش توانست ضمن رشد 1000 درصدی سهام گیم استاپ، منجر به کاهش تاثیرگذاری این سازمان‌ها بر بازار شود.

4- ایلان ماسک و بازار ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، در ابتدای هفته جاری با انتشار یک توییت عجیب، باعث رشد 700 درصدی داج کوین شد. او در توییتی نوشت: «با نگاهی به گذشته، می‌توان دید که این امر غیرقابل اجتناب بود.» 44 میلیون مخاطب ماسک نیز با توجه به حمایت‌های پیشین او از داج کوین، این توییت را مبنی بر جهش قیمت این کوین دانستند. اما ایلان ساعاتی بعد، در بیوی صفحه توییتر خود، نام بیت کوین را اضافه کرد و باعث رشد 14 درصدی قیمت ملکه ارزهای دیجیتال طی چند دقیقه شد.

5- ادامه موج در بازار ریپل

به دنبال رکوردزنی قیمت بیت کوین و پامپ شدید داج کوین، قیمت ریپل نیز توانست در زمان کمی، حدود 80 درصد رشد کند. افراد زیادی بر این باورند که جهش قیمت ریپل نیز مانند وقایع اخیر، پامپی عمدی بوده که اتفاق جدیدی در بازار ارزهای دیجیتال به شمار نمی‌رود. با وجود این که این افزایش قیمت‌ها دوام چندانی نداشتند؛ اما قدرت سرمایه‌گذاران خرد و شبکه‌های اجتماعی در جریان‌سازی را به رخ می‌کشند.

6- جمع‌بندی

 

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.