متامسک

کیف پول متامسک؛ معرفی و بررسی کامل به همراه آموزش گام به گام

اینترنت غیرمتمرکز وب ۳ Web 3 که تکامل اینترنت فعلی ماست بر پایه بلاک چین، رمزارزها و برنامه‌های غیرمتمرکز DApp ساخته شده است. خب برای استفاده از این اینترنت نوین به یک رابط کاربری نیاز دارید؛ یک رابط کاربری ایده آل، زیبا، بصری و با استفاده آسان.

یکی از این رابط کاربری‌ها در وب ۳ را می‌توان برنامه متامسک MetaMask در نظر گرفت. یک کیف پول‌ رمزارزی که با یکپارچه‌سازی یک مرورگر درون‌شبکه به عنوان یکی از دروازه‌های اصلی وب ۳ عمل می‌کند. ما در این مقاله به صورت کامل مواردی چون امنیت، رمزارزهای پشتیبانی شده، مزایا و معایب، آینده و از همه مهم‌تر آموزش کار با این کیف پول را با هم بررسی خواهیم کرد.

کیف پول متامسک چیست؟

متامسک در اصل یک نرم افزار برای ذخیره‌سازی رمزارزهاست که به اصطلاح کیف پول نرم‌افزاری یا کیف پول داغ Hot Wallet خوانده می‌شود. این کیف پول هم به صورت تحت وب و هم برای موبایل طراحی شده است تا کاربران به راحتی به ذخیره و مبادله رمزارزها، تعامل با اکوسیستم بلاک چین اتریوم و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز بپردازند.

کیف پول متامسک
metamask
لوگو کیف پول متامسک

متامسک را می‌توان یکی از پرکاربردترین برنامه‌های اتریوم محور جهان دانست. به گفته سایت دیکریپت Decrypt تا اسفند ۱۴۰۰ این برنامه بیش از ۳۰ میلیون کاربر به خود جذب کرده است.

در ابتدا متامسک فقط یک افزونه مرورگر برای فایرفاکس و کروم بود اما در سپتامبر ۲۰۲۰ برنامه متامسک موبایل Metamask Mobile برای موبایل‌های اندروید و iOS منتشر شد. به زبانی دیگر می‌توان متامسک را یک افزونه مرورگر دانست که به عنوان یک کیف پول اتریومی کار می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد اتر ETH و سایر توکن‌های ERC-20 را ذخیره کنند.

این کیف پول با اتکا به ربط کاربری ساده و استفاده بسیار آسان و همچنین بروزرسانی‌ها مکرر به سرعت به عنوان استانداردی برای کیف‌پول‌های رمزارزی شناخته شد.

نمای کیف پول متامسک
نمای اصلی کیف پول متامسک

در اصل متامسک نقش اساسی در بالا بردن استانداردهای کاربردهای مشخص در فناوری بلاک چین و رمزارزها داشته است. حتی به نظر بسیاری از کارشناسان اساس بسیاری از رشدهای انفجاری بخش‌هایی چون امور‌مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی NFT را برای تجربه بهتر کاربران اکوسیستم اتریوم، پایه‌گذاری کرده است.

کیف پول متامسک یک نرم‌افزار غیرمتمرکز غیرحضانتی است که توسط توسعه‌دهندگان متعدد به صورت مستمر توسعه داده می‌شود. این امر به امنیت این کیف پول کمک شایانی می‌کند.

امنیت کیف پول متامسک برای کاربران ایرانی چگونه است؟

قبل ازینکه به مبحث امنیت برای کاربران بپردازیم باید امنیت ساختاری کیف پول متامسک را با یکدیگر بررسی کنیم. به طور کلی متامسک امنیت کاربران خود را در ناشناس ماندن کامل اطلاعات آن‌ها می‌بیند.

همانطور که گفته شد متامسک یک کیف پول غیرحضانتی non-custidol است و به همین منوال هیچ نوعی اطلاعات شخصی اعم از کلید‌های خصوصی کاربران را ذخیره نمی‌کند.

کیف پول غیرحضانتی متامسک
متامسک اختیار کلیدهای خصوصی را به کاربران می‌دهد چرا که یک کیف پول غیرحضانتی است

یکی دیگر از نکات امنیتی متامسک الزامی بودن ثبت رمزعبور برای ورود به کیف پول است. کاربران می‌توانند با ایجاد یک رمزعبور یا ثبت اثر انگشت خود ورود اشخاص دیگر به برنامه متامسک را غیرممکن کنند.

در کنار تمامی ویژگی‌های امنیتی گفته شده متامسک از تنظیمات سلسله مراتبی قطعی Hierarchical Deterministic استفاده می‌کند به کاربران امکان بازیابی حساب‌های خود را می‌دهد.

در اصل به واسطه تنظیمات HD متامسک با یک عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای محافظت می‌شود که در هنگام ایجاد کیف پول در اختیار شخص قرار می‌گیرد. بدون داشتن این ۱۲ کلمه هیچ شخصی نمی‌تواند به دارایی‌های داخل کیف پول دسترسی داشته باشد.

از آنجایی که این برنامه غیرحضانتی است در صورت گم شدن عبارات بازیابی حتی پشتیبانی برنامه نیز امکان بازیابی کیف پول را نخواهند داشت. پس در حفظ عبارات بازیابی (سید فریز Seed Phrase) یا همان کلید‌های خصوصی Private keys خود کوشا باشید و آن را در یک جای امن ذخیره کنید.

(به تازگی یک بخش بازیابی در بخش تنظیمات افزونه کروم متامسک اضافه شده است)

عبارات بازیابی کیف پول
عبارات بازیابی حکم امضای شما برای تایید یک تراکنش بانکی را دارد

عبارت بازیابی متامسک یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای است که بعد از نصب متامسک و ایجاد یک کیف پول جدید از شما درخواست می‌شود که این کلمات را با رعایت ترتیب ارائه شده در جایی یادداشت کنید. اگر به هر روشی دیگر به کیف پول خود دسترسی نداشتید با این عبارات می‌توانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

از آنجایی که امکان استفاده از این کیف پول بر روی چند دستگاه به صورت هم‌‌زمان وجود دارد، آن را مستعد آلوده شدن به بدافزارهایی مانند تروجان‌های بانک‌دار Banker Trojan، حملات مهندسی اجتماعی و روش‌های این چنینی می‌کند. برای همین باید مراقب سایت‌های فیشینگ که عبارات بازیابی شما را هدف قرار می‌دهند، باشید.

حال نوبت به بررسی امنیت این کیف پول برای کاربران ایرانی است. از آن‌جایی که کیف پول متامسک یک کیف پول منبع باز و غیرمتمرکز است به طور تئوری نباید مشکلاتی از قبیل بلوکه شدن دارایی‌ها توسط یک نهاد مرکزی یا رگولاتوری‌ها در این کیف پول برعکس صرافی‌ها و کیف پول‌های متمرکز مانند داشته باشد اما این تمام ماجرا نیست.

در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ این کیف پول بعضی از کاربران مستفر در ایران را عملا مسدود کرد. در آن زمان گزارش‌های متعددی از کاربران این میف پول به گوش می‌رسید که اصلا به دارایی‌ها و خدمات کیف پول متامسک دسترسی ندارند.

بعد از این اتفاق حساب رسمی توییتر این کیف پول اعلام کرد: «برای اعمال تنظیمات لازم الجرا برای پیروی از تحریم‌هایی آمریکا و دیگر کشورها تنظیماتی اشتباهی اعمال شد. این اتفاق اشتباه بزرگی از سمت ما بود و خوشحالیم که این امر به ما یادآوری شد. وقتی متوجه این اتفاق شدیم به سرعت مشکل را رفع کردیم و خدمات ما در این لحظه به درستی کار می‌کنند.»

این اتفاق ممکن است باری دیگر نیز رخ دهد. پس استفاده از یک کیف پول مطمئن و داخلی که مشکلاتی از قبیل بلوکه شدن دارایی‌ها بخاطر تحریم‌های بین‌المللی را نداشته باشد، الزامی است. اکسکوینو با ایجاد محیطی امن و کاملا آفلاین از دارایی‌های رمزارزی کاربران خود نگه‌داری می‌کند که مشکلات این چنینی را عملا غیرممکن می‌کند.

بلاک‌چین‌ها و رمزارزهای پشتیبانی شده توسط متامسک

از آن‌جایی که این کیف پول مختص اکوسیستم اتریوم طراحی شده است از تمام توکن‌هایی که با استانداردهای اتریوم ساخته می‌شوند، پشتیبانی می‌کند؛ از اتر گرفته تا رپد توکن‌ها و حتی توکن‌های غیرمثلی.

شبکه‌های کیف پول متامسک
لیست شبکه‌های پشتیبانی شده در متامسک

علاوه بر شبکه اصلی اتریوم این کیف پول از دارایی‌های شبکه‌های پالیگان Polygon، رینکبی Rinkeby، آوالانچ Avalanche، کوان Kovan، گوئرلی Goerli، راپستن Ropsten و بایننس اسمارت چین یا BEP20 پشتیبانی می‌کند.

از متامسک در چه پلتفرم‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

همانطور که در بخش اول به آن اشاره شد از متامسک به عنوان یک افزونه مرورگر رایانه و برنامه برای موبای‌های هوشمند در دسترسی است.

در حال حاضر کاربران می‌توانند افزونه مرورگر کروم یا فایرفاکس این کیف پول را برای رایانه خود دانلود و نصب کنند. پس از نصب این افزونه از بخش افزونه‌های کروم یا فایرفاکس این کیف پول به مرورگر شما اضافه می‌شود و می‌توانید به واسطه آن یک کیف پول جدید بسازید یا حتی کیف پول قدیمی خود را بر روی آن بازیابی کنید.

پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های کیف پول متامسک
پلتفرم‌های پشتیبانی شده توسط متامسک

استفاده از افزونه متامسک بسیار ساده و راحت است. قبل از انجام هر تراکنش، یک صفحه کوچک از این برنامه در بالای مرورگرتان ظاهر می‌شود و جزئیات تراکنش را به طور کامل به شما نشان می‌دهد. اگر تمامی جزییات مورد تاییدتان بود فقط با یک کلیک می‌توانید آن را تایید کنید.

برنامه موبایل متامسک برای موبایل نیز در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS توسط گوگل پلی Google Play و اپ استور اپل App Store در دسترس دسترس است. امتیاز کاربران به متامسک در او استور با بیش از ۲۲۱۰۰ رای ۴.۶ از ۵ است که می‌توان آن را امتیاز خوبی در نظر گرفت. در گوگل پلی نیز بر اساس بیش از ۸۵ هزار رای این کیف پول امتیاز ۴.۶ از ۵ را بدست آورده است.

مراحل نصب و استفاده از این کیف پول را در ادامه توضیح خواهیم داد.

ویژگی‌های متامسک

در بخش مزایا و معایب به صورت موردی ویژگی‌های مثبت و منفی این کیف پول را بررسی خواهیم کرد اما ویژگی ارسال و دریافت ناشناس رمزارزها در متامسک بزرگترین ویژگی این کیف پول است.

برای استفاده از این کیف پول شما به هیچ‌گونه ثبت اطلاعاتی نیاز ندارید پس تمامی تراکنش های شما کاملا ناشناس باقی خواهند ماند.

ناشناس بودن کاربران  کیف پول متامسک
کاربران متامسک به صورت کامل ناشناس می‌مانند

کیف پول متامسک یک محصول همه کاره در دنیای وب ۳ است که از پروتکل‌های مختلفی بلاک چینی پشتیبانی می‌کند. علاوه بر پشتیبانی از بیش ۴۵۰ هزار رمزارز در بستر ERC-20 اتریوم کاربران به راحتی می توانند توکن‌های غیرمثلی خود را در این کیف پول ذخیره کنند.

از آن‌جایی که این کیف پول برای تعامل با اکوسیستم اتریوم ایجاد شده است شما می توانید به راحتی آن را به فروشگاه‌هایی مانند اوپن‌سی OpenSea برای خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی متصل کنید.

تعامل اوپن سی و متامسک
تعامل متامسک با اوپن سی

پشتیبانی از ۷ بلاک چین بجز شبکه اصلی اتریوم از ویژگی‌های مثبت و جالب توجه این کیف پول است.

مزایا و معایب کیف پول متامسک

هر کیف پول و هر برنامه‌ای با هر سطحی از محبوبیت باز هم دارایی مزایا و معایب زیادی است که قبل از استفاده حتما باید آن‌ها را بررسی کرد. در ادامه مزایا و معایب کیف پول متامسک را بررسی خواهیم کرد.

مزایا و معایب متامسک
مزایا و معایب مهم متامسک

مزایا

  • دانلود و راه‌اندازی

بدون هیچ شکی اولین مزیتی از متامسک که باید به آن اشاره کرد، راه‌اندازی به شدت آسان آن چه در رایانه و چه در موبایل است. فقط کافیست برنامه را بر روی دستگاه خود نصب کنید و بعد تمام چیزی که پیش روی شماست چند کلیک ساده است.

  • عدم نیاز به ثبت اطلاعات شخصی

اگر ناشناس ماندن و پنهان کردن اطلاعات شخصی برای شما بسیار با اهمیت است پس متامسک گزینه خوبی برای شما خواهد بود چرا که برای ثبت نام به هیچ کدام از آن‌ها نیاز نخواهید داشت.

  • امنیت بسیار بالا در کنار منبع باز بودن

با توجه به اینکه متامسک کلید‌های خصوصی شما را به صورت آنلاین بر روی سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. درکنار رمزنگاری پیشرفته و وجود رمزعبور هنگام ورود به برنامه امنیت بالایی به کاربران متامسک ارائه می‌شود.

امنیت بالا متامسک
امنیت بسیار بالا نسبت به رقبا

از آن‌جایی که این کیف پول به شکل منبع باز برنامه نویسی شده است هک آن بسیار دشوار است و در هر حال توسعه‌دهندگان زیادی در حال بروزرسانی ویژگی‌ها امنیتی این برنامه هستند.

  • ایجاد چندین کیف پول‌ مختلف در یک دستگاه

یکی از مریت‌های جالب متامسک قابلیت ایجاد کیف پول‌های مختلف و کاملا یکتا بر روی یک دستگاه است. این امکان بدون به پیش‌نیازهای خاصی در خود برنامه متامسک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

  • پشتیبانی از دارایی‌های متنوع

متامسک علاوه بر تمامی توکن‌های ERC-20 اتریوم از رمزارزها و توکن‌های غیرمثلی چندین بلاک چین مختلف دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. بلاک چین‌هایی چون بایننس بی‌ان‌بی BNB، پالیگان Polygon و آوالانچ Avalanche.

  • مرورگر وب ۳ درون‌برنامه

به واسطه مرورگری که درون برنامه موبایل متامسک تعبیه شده است کاربران به بیش از ۳۷۰۰ برنامه غیرمتمرکز دسترسی خواهند داشت که آن‌ها را از هر چیزی بی‌نیاز می‌کند.

مرورگز متامسک
مرورگر درون‌برنامه وب ۳

تبدیل درون برنامه

به واسطه وجود بخش تبدیل Swap در متامسک کاربران می‌توانند بدون خارج کردن دارایی‌ها از کیف پولشان به تبدیل این رمزارزها به یکدیگر، بپردازند.

معایب

  • عدم امکان بازیابی کیف پول با رمزعبور

تنها راه بازیابی اطلاعات کیف پول عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای است که هنگام ایجاد کیف پول به شما داده می‌شود. از آنجایی که متامسک یک کیف پول غیرحضانتی است، پشتیبانی فنی نمی‌تواند به بازیابی کیف پول شما کمکی کند. این ویژگی با وجود اینکه امنیت را به شدت بالا می‌برد اما برای کاربران حواس پرت یا تازه‌کار یک عیب محسوب می‌شود

  • پشتیبانی فنی محدود

راه‌های ارتباطی با پشتیبانی و تیم توسعه‌دهندگان این برنامه بسیار کم است و فقط به تابلوی اعلانات انجمن و ایمیل محدود می‌شود.

  • عدم پشتیبانی از بیت کوین

از آن‌جایی که متامسک بر اکوسیستم اتریوم حاکم است و فقط از توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند امکان ذخیره‌سازی بیت کوین را به کاربران خود نمی‌دهد. البته از رپد توکن Wrapped Token بیت کوین در شبکه اتریوم با نماد WBTC می‌توان در این کیف پول استفاده کرد.

رپد توکن
WBTC
امکان ذخیره‌سازی رپد توکن بیت کوین در شبکه اتریوم
  • عدم وجود پل میان زنجیره‌ای

با وجود پشتیبانی از ۸ بلاک چین‌ به دلیل عدم وجود پل میان زنجیره‌ای کاربران نمی‌توانند یک دارایی را از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر ببرند. برای مثال اگر استیبل‌کوین یواس‌دی کوین USDC شما در زنجیره هومشند بایننس نگه می‌شود، نمی‌توانید آن را به کیف پولی در زنجیره اتریوم ارسال کنید.

آموزش دانلود و نصب کیف پول متامسک

اگر بعد از خواندن ویژگی‌ها و مزایای متامسک به آن علاقمند شده‌اید حالا نوبت به نصب و راه‌اندازی این کیف پول است.

آموزش نصب متامسک
آموزش مراحل نصب

مرحله اول برای هر پلتفرم یکسان است. برای دانلود برنامه به سایت متامسک و به بخش دانلود بروید (بر روی این لینک کلیک کنید).

بر روی پلتفرم مدنظرتان کلیک کنید. در این بخش می‌توانید افزونه کروم و فایرفاکس، برنامه اندروید یا iOS را انتخاب کنید.

از آن‌جایی که به دلیل مسائل امنیتی در برنامه موبایل متامسک امکان گرفتن عکس از صفحه وجود ندارد ما روال نصب با افزونه مرورگر کروم را به شما آموزش خواهیم داد.

در سایت متامسک در بخش دانلود روی گزینه نصب متامسک برای کروم Install Metamask for chrome کلیک کنید.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۱

در صفحه جدید باز شده بر روی افزودن به Chrome کلیک کنید و بعد گزینه اضافه کردن افزونه Add Extension را انتخاب کنید.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۲

پس از دانلود و نصب افزونه صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. در این صفحه بر روی گزینه شروع یا Get started کلیک کنید.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۳

در صفحه جدید دو گزینه پیش روی شماست. اگر تا به حال کیف پول متامسک نداشته‌اید یا می‌خواهید یک کیف پول جدید بسازید بر روی گزینه «ساخت یک کیف پول یا Create a wallet» کلیک کنید.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۴

در صفحه جدید با شرایط متامسک موافق کنید و بر روی گزینه I Agree کلیک کنید.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۵

در این مرحله برای افزایش امنیت کیف پولتان باید یک رمزعبور قوی انتخاب کنید و بر روی گزینه موافقت با شرایط کلیک کنید. پس از آن گزینه Create برای شما فعال می‌شود.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۶

در این مرحله بسته به سرعت اینترنت یک ویدیو برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که می‌توانید با انتخاب گزینه «بعدی Next» آن را رد کنید.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۷

در این مرحله یک کادر مات با نوشته‌ Click here to reveal secret words به شما نشان داده می‌شود. بر روی کادر کلیک کنید تا عبارات بازیابی با ترتیب مشخص برای شما نمایان ‌شوند. این عبارات را در یک جا امن و بدور از دست باقی افراد ذخیره‌سازی کنید. پس از نوشتن این عبارات بر روی گزینه ادامه Continue کلیک کنید.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۸

در این بخش متامسک برای اینکه مطمئن شود شما عبارات بازیابی را یادداشت کرده‌اید از شما می‌خواهد آن‌ها را دوباره به ترتیب وارد کنید. پس از این کار روی گزینه تایید Confirm کلیک کنید.

آموزش نصب متامسک
مرحله ۹

در صفحه ظاهر شده متامسک اتمام فرایند ساخت کیف پول را به شما تبریک می‌گوید. برای رفتن به صفحه اصلی برنامه روی گزینه All Done کلیک کنید.

آموزش نصب متاماسک
مرحله ۱۰

تمام مراحلی که برای ایجاد یک کیف پول جدید در متامسک نیاز دارید به همین سادگی و در کمتر از ۵ دقیقه تمام می‌شوند.

آموزش بازیابی کیف پول قدیمی متامسک

اگر شما از قبل یک کیف پول متامسک داشتید و می‌خواهید آن را بازیابی کنید باید مراحل متفاوتی را نسبت به قسمت بالا طی کنید.

در بخشی که کیف پول جدید می‌ساختید بجای «ساخت یک کیف پول یا Create a wallet» بر روی گزینه «وارد کردن کیف پول یا Import wallet» کلیک کنید.

آموزش بازیابی متامسک
مرحله ۱

در صفحه جدید با شرایط متامسک موافق کنید و بر روی گزینه I Agree کلیک کنید.

آموزش بازیابی متامسک
مرحله ۲

در صفحه بعد بالا عبارات بازیابی خود را با ترتیب وارد و سپس یک رمز عبور قوی برای کیف پول خود انتخاب کنید و بر روی گزینه وارد کردن Import کلیک کنید.

آموزش بازیابی متامسک
مرحله ۳

اگر عبارات را به درستی وارد کرده باشید کیف پول قدیمی شما بازیابی خواهد شد و صفحه تبریک به شما نشان داده‌ خواهد شد.

آموزش بازیابی متامسک
اتمام بازیابی

روی گزینه All Done بزنید تا وارد کیف پول خود شوید.

آموزش اضافه کردن رمزارزها در متامسک

پس از راه‌اندازی کیف پول مهم‌ترین بخش که باید آن را یاد بگیرید، نحوه ارسال یا دریافت رمزارزها به این کیف پول است. در ادامه آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

ابتدا وارد کیف پول خود شوید. پس از بارگزاری کیف پول در صفحه جدید شما می‌توانید رمزارزهایی که توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شود را انتخاب کنید.

برای مثال فرض کنید شما می‌خواهید استیبل کوین تتر را با نماد USDT به کیف پول خود اضافه کنید.

در صفحه اصلی بر روی گزینه وارد کردن توکن‌ها Import Tokens کلیک کنید.

آموزش اضافه کردن ارز دیجیتال به متامسک
مرحله ۱

در کادر رو به رو نما یا اسم رمزارزی که می‌خواهید را تایپ کنید. ما برای مثال می‌نویسیم USDT تا تتر بر بستر شبکه اتریوم را پیدا کنیم.

روی رمزارز مورد نظر در لیست کلیک کنید و سپس بر روی گزینه «بعدی Next» بزنید.

آموزش اضافه کردن ارز دیجیتال به متامسک
مرحله ۲

در مرحله بعد روی گزینه وارد کردن توکن Import Tokens کلیک کنید.

خب به همین راحتی شما یک توکن به کیف پول خود اضافه کردید.

اگر توکنی که به دنبال آن هستید توسط متامسک پشتیبانی می‌شود اما در لیست ظاهر نشد باید از بخش Custom Token آن را به لیست خود اضافه کنید.

آموزش اضافه کردن ارز دیجیتال به متامسک
مرحله ۳

در این بخش شما باید آدرس قرارداد توکن، نماد آن و دسیمال توکن را وارد کنید. اگر همه این اطلاعات را به درستی وارد کنید این توکن به کیف پول شما پس از کلیک بر روی گزینه پایین صفحه اضافه خواهد شد.

آموزش ارسال و دریافت رمزارزها در متامسک

بعد از اینکه رمزارز مورد نظر را به کیف پول خود اضافه کردید به راحتی می‌توانید از منابع دیگر آن رمزارز را به کیف پول خود اضافه کنید.

برای مثال شما قصد دارید مقداری اتریوم به کیف پول خود واریز کنید. ابتدا بر روی اتریوم در کیف پول خود کلیک کنید تا صفحه جزئیات آن برای شما باز شود. سپس روی گزینه Buy کلیک کنید.

آموزش ارسال و دریافت ارز دیجیتال در متامسک
مرحله ۱

در انتهای صفحه باز شده گزینه واریز مستقیم اتر Directly Deposit ETH را انتخاب کنید.

آموزش ارسال و دریافت ارز دیجیتال در متامسک
مرحله ۲

در صفحه جدید شما می‌توانید آدرس عمومی اتر خود را مشاهده کنید. با کپی کردن این آدرس و استفاده در کیف پول‌های دیگر می‌توانید برای خود اتر واریز کنید.

آموزش ارسال و دریافت ارز دیجیتال در متامسک
مرحله ۳

فقط مراقب باشید شبکه‌های انتخابی مبدا و مقصد یکسان باشند وگرنه دارایی شما از دست خواهد رفت.

برای ارسال یا برداشت نیز این مراحل به شکلی مشابه طی می‌شوند.

آموزش ارسال و دریافت ارز دیجیتال در متامسک
مرحله ۴

ابتدا بر روی گزینه Send کلیک کنید و بعد در صفحه باز شده آدرس کیف پول مقصد را وارد کنید و تراکنش را در مراحل بعد تکمیل کنید.

نحوه اتصال متامسک به بلاک چین‌های مختلف

همانطور که گفته شد متامسک علاوه بر شبکه اصلی اتریوم با ۷ بلاک چین دیگر ادغام شده است. به صورت پیش‌فرض بعد از راه‌اندازی کیف پول شبکه متامسک بر روی شبکه اصلی اتریوم تنظیم شده است.

برای تغییر شبکه و اتصال به بلاک چین‌های دیگر شما از دو طریق می‌توانید اقدام کنید.

در حالت اول در بالای صفحه بر روی گزینه کشویی که شبکه اصلی اتریوم را نشان می‌دهد کلیک کنید.

بلاکچین های مختلف در متامسک
مرحله ۱

پس از این انتخاب روی گزینه اضافه کردن شبکه Add Network کلیک کنید.

بلاکچین های مختلف در متامسک
مرحله ۲

در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود باید اطلاعات شبکه مورد نظر اعم از اسم شبکه ‌آی‌دی زنجیره Chain ID و … را وارد کنید. پس از وارد کردن این اطلاعات اگر از صحت داده‌‌ها مطمئن هستید بر روی گزینه ذخیره کلیک کنید تا این شبکه به لیست شبکه‌های شما اضافه شود.

بلاکچین های مختلف در متامسک
مرحله ۳

حالا می‌توانید از همان منوی کشویی شبکه‌ مدنظر را انتخاب کنید.

در حالت دوم به بخش تنظیمات و سپس به بخش شبکه‌ها بروید.

بلاکچین های مختلف در متامسک
تغییر شبکه از طریق تنظیمات

در این بخش می‌توانید شبکه مورد نظر خود را فعال کنید.

در برنامه موبایل به ترتیب عکس زیر می‌توانیید شبکه دلخواه خود را انتخاب کنید.

بلاکچین های مختلف در متامسک
تغییر شبکه در برنامه موبایل

آموزش تنظیمات متامسک

افزونه متامسک تنظیمات زیادی دارد که به ترتیب هر بخش را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. پس از اینکه بر روی گزینه تنظیمات Setting کلیک کنید یک فهرست از تنظیمات متعدد برای شما باز خواهد شد.

تنظیمات متامسک
آموزش تنظیمات متامسک

تنظیمات عمومی General

در بخش Currency Conversion شما می‌توانید ارزی را که ارزش دارایی‌های شما بر مبنای آن محاسبه می‌شود، انتخاب کنید.

تنظیمات متامسک
تنظیمات عمومی

در بخش Primary Currency شما می‌توانید مشخص کنید که ارزش کل دارایی‌هایتان بر مبنای اتر سنجیده شود یا ارز فیاتی که در بخش بالا مشخص کرده‌اید.

در بخش Current language نیز می‌توانید زبان پیش‌فرض برنامه را انتخاب کنید.

در بخش حساب کاربری نیز می‌توانید یک آواتار برای حساب خود مشخص کنید.

در بخش آخر نیز می‌توانید با خاموش و روشن کردن این گزینه رمزارزهایی که در کیف پول شما فعال هستن ولی هیچ مقداری از آن‌ها را ندارید، در کیف پول مخفی کنید.

تنظیمات پیشرفته Advance

گزینه استیتس لاگ State Logs بخش اطلاعاتی چون آدرس‌های خصوصی و تراکنش‌های ارسالی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تنظیمات متامسک
تنظیمات پیشرفته

گزینه سینک Sync به شما امکان می‌دهد تا کیف پول متامسک که بر روی مرورگر نصب کرده‌اید با برنامه موبایلی آن همگام کنید.

گزینه ریست Reset تمام تاریخچه تراکنش‌های شما را بدون دست زدن به موجودی، پاک می‌کند.

با روشن کردن گزینه  Advanced gas controls می‌توان به صورت دستی کارمزد تراکنش‌ها را تعیین کرد.

گزینه Show Hex Data در صفحه ارسال به شما هگز دیتا را نشان خواهد داد.

روشن کردن گزینه Show Conversion on test networks نرخ تبدیل ارز فیات مبنا را در شبکه آزمایشی نشان خواهد داد.

با روشن کردن گزینه Show test networks فهرست شبکه‌های آزمایشی در بالا صفحه اصلی کیف پول به شما نشان داده خواهد شد.

با انتخاب گزینه Customize transaction nonce می‌توانید عدد نانس هر تراکنش را به صورت دستی فعال کنید.

گزینه Auto-Lock Timer به شما این امکان را می‌دهد تا متامسک به صورت خودکار پس از زمان معینی که خود می‌توانید وارد کنید، قفل شود.

مخاطبان Contacts

در این بخش شما می‌توانید فهرستی از مخاطبان با آدرس‌های عمومی آن‌ها ثبت کنید تا در هر بار استفاده نیازی به وارد کردن دوباره آن آدرس‌ها نشوید.

تنظیمات متامسک
تنظیمات مخاطبان

امنیت و حریم شخصی Security & Privacy

با انتخاب گزینه Reveal Secret Recovery Phrase و وارد کردن رمزعبور کیف پول در افزونه کروم، عبارات بازیابی شما به نمایش گذاشته می‌شوند.

تنظیمات متامسک
تنظیمات امنیتی

اگر گزینه Show Incoming Transactions روشن باشد، تراکنش‌های دریافتی برای شما در اتر اسکن به نمایش گذاشته می‌شود.

اگر در افزونه کروم گزینه Use Phishing Detection را فعال کنید (حتما پیشنهاد می‌شود)، متامسک درباره سایت‌های فیشینگ و کلاه‌برداری به شما هشدار می‌دهد.

گزینه Participate in MetaMetrics اطلاعات فنی را به تیم توسعه‌دهنده متامسک ارسال می‌کند تا بتوانند مشکلات فنی این برنامه را حل کنند.

اعلان‌ها Alerts

این بخش دو گزینه دارد. گزینه اول برای زمانی است که به شما اعلان می‌کند که سایتی که در آن قرار دارید به هیچ حسابی از متامسک متصل نیست.

تنظیمات متامسک
تنظیمات اعلان‌ها

اگر گزینه دوم فعال باشد و شما وارد سایتی شوید که به صورت خودکار بخواهد از ای‌پی‌ای ویندوز وب ۳ window.web3 API حذف شده استفاده کند به شما هشدار می‌دهد.

شبکه‌ها Networks

همانطور که گفته شد شما می‌توانید از طریق این بخش هر شبکه‌ای مجازی را که می‌خواهید برای خود فعال کنید.

تنظیمات متامسک
تنظیمات شبکه‌ پیش‌فرض

درباره About

در این بخش می‌توانید اطلاعات مربوطه به متامسک مانند نسخه کیف پول، سیاست‌ها و قوانین استفاده و … را مشاهده کنید.

تنظیمات متامسک
بخش درباره کیف پول

اتصال متامسک به کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری

یکی از ویژگی‌های جالب متامسک امکان اتصال به کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری معروف مانند ترزور Trezor، لجر Ledger، لتیس وان Lattice 1، کی‌استون Keystone و ایرگپ AirGap است. به واسطه این امر شما می‌توانید موجودی کیف پول‌های خود را ببنید، تراکنش‌های کیف پول سخت‌افزاری خود را به واسطه متامسک تایید کنید و به پیام‌های خود را تایید یا به اصطلاح امضا کنید.

در حال حاضر برخی از سایت‌ها امکان ادغام و اتصال با متامتامسک اسک را دارند اما هیچگونه همگام‌سازی میان کیف پول‌های سخت‌افزاری و این سایت‌ها وجود ندارد. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا از طریق متامسک کیف پول سخت‌افزاری خود را به سایت مورد نظر متصل کنید.

برای اتصال کیف پول سخت‌افزاری خود به متامسک فقط کافیست مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا کیف پول متامسک خود را باز کنید.

روی عکس کیف پول خود در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید.

متامسک و کیف پول سخت افزاری
مرحله ۱

گزینه اتصال کیف پول سخت افزاری Connect a hardware wallet را انتخاب کنید.

در صفحه جدید یکی از کیف پول‌های مورد نظر یا گزینه QR کد را انتخاب کنید و بر روی گزینه اتصال بزنید.

اگر یکی از سه گزینه لجر، ترزور یا لتیس را انتخاب کردید حالا نوبت اتصال کیف پول به رایانه است. اگر گزینه QR کد را انتخاب کردید باید QR کد مد نظر را توسط دوربین رایانه اسکن کنید.

متامسک و کیف پول سخت افزاری
مرحله ۲

پس از تکمیل این مراحل کیف پول سخت‌افزاری شما به متامسک متصل خواهد شد.

اگر زمانی خواستید این اتصال را قطع کنید فقط کافیست روی علامت ضربدر کنار آن در منوی فهرست حساب‌ها کلیک کنید.

آینده کیف پول متامسک

متامسک از زمان راه اندازی تا به الان فضای رو به رشدی را برای برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کرده است و با راه اندازی محصولات و خدمات جدید به صورت روزافزون بر تعداد کاربران آن افزوده می‌شود به طوری که در مارس ۲۰۲۲ تعداد کاربران متامسک به ۳۰ میلیون کاربر رسید.

طبق گزارش سال گذشته کانسن‌سیس ConsenSys متامسک در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۹ برابری کاربران نسبت به سال گذشته مواجه بود که می‌توان این امر را نشانه‌ای مثبت برای آینده این کیف پول غیرخضانتی وب ۳ دانست.

آینده متامسک
متامسک ؛ قهرمانی که رمزارزها لایق آنند

رشد تصاعدی کاربران از سال ۲۰۱۶ تا به امروز و رشد روزانه دارایی‌های در جریان امور مالی غیرمتمرکز از طریق متامسک ، همگی از آینده به شدت درخشان این کیف پول در دنیای رمزارزها و طبیعتا دیفای DeFi خبر می‌دهد.

دن فینلی Dan Finlay هم‌بنیان‌گذار متامسک در مصاحبه‌ای گفت: «متامسک نوع جدیدی از کیف پول در دنیا رمزارزهاست که در آن کاربران نه تنها با رمزارزها، بلکه با برنامه‌های غیرمتمرکز نیز تعامل دارند و ما دائما این نوع برنامه‌های جدید را ایمن‌تر و در دسترس‌تر میکنیم و به کاربران اجازه می‌دهیم تا راه‌های جدیدی را برای اعتماد در اینترنت کشف کنند.».

کیف پول‌های جایگزین متامسک

متامسک یک کیف پول نرم‌افزاری است که در صنعت رمزارزها رقبای زیادی دارد. هر برنامه به واسطه سیاست‌ها و ایده‌های بنیان‌گذاران ویژگی‌ها خاص خود را دارد که آن را نسبت به بقیه یکتا‌تر می‌کند. در این بخش چند گزینه جایگزین برای متامسک را معرفی خواهیم کرد.

کیف پول تراست والت Trust Wallet

کیف پول نرم‌افزاری تراست والت یکی از معروف‌ترین رقبای متامسک است که برعکس این برنامه فقط برای تلفن‌های همراه هوشمند طراحی شده است. از اشتراکات هر دوی این کیف پول می‌توان به متن‌باز و غیرمتمرکز بودن آن‌ها اشاره کرد.

تراست والت و متامسک
کیف پول نرم‌افزاری تراست والت

اگر به دنبال ذخیره‌سازی دارایی‌های زیاد در بلاک چین‌ها مختلف مخصوصا بیت کوین هستید تراست والت با امکان ذخیره‌سازی بیش از ۱۶۰ هزار کلاس دارایی و بلاک چین همراه با یک رابط کاربری ساده و زیبا گزینه خوبی برای شما خواهد.

مزایا و معایب تراست والت

مزایا

  • استفاده آسان و رایگان
  • پشتیبانی از بیش از ۱۶۰ هزار رمزارز
  • امنیت بالا به واسطه عدم ذخیره‌سازی کلید‌های خصوصی
  • غیرمتمرکز
  • قابلیت استیکینگ درون برنامه

معایب

  • امنیت پایین‌تر نسبت به کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری
  • هک‌های زیادی در تاریخ این کیف پول وجود دارد

کیف پول اگزودوس Exodus

کیف پول اگزودوس یکی از کیف پول‌های جدید بازار است که توجهات زیادی را در این صنعت به خود جذب کرده است. بهره‌مندی از ویژگی‌های قدرتمند در کنار یک رابط کاربری ساده و دلنشین، اگزودوس را یک رقیب قدر برای متامسک تبدیل می‌کند.

اگزودوس و متامسک
کیف پول نرم‌افزاری اگزودوس

مزایا و معایب کیف پول اگزودوس

مزایا

  • رایگان بودن
  • رابط کاربری جذاب و چشم‌گیر
  • پشتیبانی عالی
  • وجود برنامه قابل نصب برای سیستم عامل‌های مک، لینوکس و ویندوز
  • امکان تبدیل درون برنامه رمزارزها

معایب

  • امنیت پایین نسبت به متامسک
  • حدودا از ۱۵۰ رمزارز پشتیبانی می‌کند

کیف پول اتریوم میست Ethereum Mist

اگر به دنبال یک جایگزین کاملا اتریومی برای متامسک هستید پس بدون هیچ شکی میست والت یکی از اولین گزینه‌های شما خواهد بود.

میست و متامسک
کیف پول نرم‌افزاری اتریوم میست والت

یک کیف پول فول نود Full Node که از سال ۲۰۱۷ شروع به فعالیت کرده است و طبیعتا یک گزینه پیشرفته برای افراد حرفه‌ای برای تعامل با اکوسیستم اتریوم است. از ‌انجایی که این کیف پول فول نود است فقط بر روی رایانه‌های شخصی در دسترس است.

مزایا و معایب کیف پول اتریوم میست

مزایا

  • متن باز است
  • بدون هیچ هزینه‌ای در دسترس است
  • همگام‌سازی راحت با بلاک چین اتریوم
  • امکان خرید درون برنامه رمزارزها با شیپ‌شیفت Shapeshift

معایب

  • نیار به دانلود کل بلاک چین اتریوم دارد
  • بر روی موبایل در دسترس نیست
  • برای افراد تازه‌کار اصلا مناسب نیست

کیف پول کوینومی Coinomi

کوینومی یکی دیگر از جایگزین‌های معروف متامسک است که می‌توان بیش از ۱۵۰۰ رمزارز را در آن ذخیره‌سازی کرد. این کیف پول با یک رابط کاربری ساده گزینه مناسبی برای کاربران مبتدی است و هم برای رایانه‌های شخصی و هم موبایل قابل استفاده است.

کوینومی و متامسک
کیف پول نرم‌افزاری کوینومی

ترکیب امنیت و رابط کاربری ساده همانند متامسک، کوینومی را به یک گزینه عالی در این میان تبدیل کرده است.

مزایا و معایب کیف پول کوینومی

مزایا

  • رابط کاربری آسان
  • رایگان بودن
  • وجود الگوریتم‌های پیچیده برای افزایش امنیت
  • ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین در دستگاه کاربر
  • امکان مبادله درون برنامه با شیپ‌شیفت ShapeShift و  چنجلی Changely

معایب

  • امکان شخصی‌سازی و تنظیمات کم‌تر نسبت به متامسک
  • منبع باز نیست

سخن نهایی

کیف پول متاکاسک از بدو عرضه به بازار به دلیل سادگی رابط کاربری و طریقه استفاده و تعامل بالا با اکوسیستم اتریوم و سایت‌های شخص ثالث جایگاه بسیار خوبی در میان علاقمندان به این حوزه پیدا کرده است.

کیف پولی که به لطف ویژگی‌های شایانش هم گزینه ایده‌آلی برای تازه‌کارها و هم افراد حرفه‌ای بازار رمزارزهاست.

با وجود اینکه از سال ۲۰۱۶ متامسک شاهد هک نبوده اما این کیف پول به واسطه داشتن مرورگر داخلی مستعد حملات بدافزاری و مهندسی اجتماعی است و شاید افزاد تازه‌کار یا حواس پرت در معرض از دست دادن دارایی‌های خود باشند.

اما در آخر می‌توان متامسک را یک گزینه ایده‌آل دانست که انتخاب آن به سلایق و بررسی‌های شخصی هر فرد بازمی‌گردد.

سوالات متداول

متامسک چیست؟

متامسک یک کیف پول غیرمترکز برای ذخیره‌سازی رمزارزهاست که بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده است.

آیا متامسک امن است؟

این کیف پول به صورت منبع باز و غیرمتمرکز عرضه شده است اما تاکنون شاهد هک‌های متعدد مخصوصا از طریق مرورکر درون برنامه خود بوده است. در کنار این قضیه،‌ در سال ۱۴۰۰ دارایی اربران ایرانی را برای مدتی بلوکه کرد که می‌تواند زنگ خطری برای ایرانیان باشد.

تراکنش‌ها در متامسک چگونه انجام می‌شوند؟

پس از ثبت تراکنش ارسال یا برداشت دارایی تراکنش شما به بلاک چین ارسال و در‌ آن‌چا در صورت صحت داده‌ها تراکنش‌ تایید می‌شود.

آیا امکان مبادله توکن‌ها در کیف پول متامسک وجود دارد؟

بله شما در بخش تبدیل یا Swap می‌توانید با کارمزد ۰.۳٪ تا ۰.۸۷٪ رمزارزها را با یکدیگر مبادله کنید.

آیا برای استفاده از متامسک به ارز دیجیتال نیاز دارم؟

برای استفاده اولیه و یاد گرفتن طرز کار متامسک نیازی به خرید رمزارز ندارید اما این کیف پول بدون وجود رمزارزها کاربردی ندارد.

آیا می توان از چندین کیف پول در یک برنامه متامسک استفاده کرد؟

بله. شما با انتخاب دایره رنگی بالا سمت راست کیف پول خود می‌توانید با انتخاب گزینه ایجاد حساب Create Account یک کیف پول جدید در همان برنامه ایجاد کنید. این کیف پول با عبارات بازیابی کیف پول اصلی بازیابی می‌شود.

آیا کارمزدهای متامسک زیاد است؟

فقط در صورت تبدیل توکن‌ها درون برنامه باید کارمزد پرداخت کنید و برای انجام تراکنش‌ها یا نگهداری رمزارزها در این کیف پول شما هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنید.

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.