معامله مارجین چیست و چگونه میتوان از آن سود کسب کرد؟

معاملات مارجین یکی از روش‌های معامله است که در آن معامله‌گر از طریق دریافت وام از یک شخص ثالث اقدام به خرید یا فروش می‌کند. معاملات مارجین با استفاده از اهرم، می‌تواند از لحاظ تئوری سود بسیاری داشته باشد و همچنین ممکن است نقطه مقابل آن نیز رخ دهد که سرمایه‌ای بیش از حد انتظارتان را از دست بدهید. در نتیجه، برخی از صرافی‌ها، انتظار بیشتری از تریدرهای مارجین داشته و در تایید هویت آن‌ها سخت‌گیری بیشتری می‌کنند یا حتی شروطی را برای واجد شرایط بودن آن‌ها تعیین می‌کنند.

معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال، تفاوت عمده‌ای با معاملات مارجین مربوط به اوراق بهادار سنتی‌تر مانند سهام و اوراق قرضه ندارد. ایده اصلی این است که شما سرمایه اولیه خود را توسط قرض گرفتن پول و استفاده از اهرم، افزایش می‌دهید. این مسئله معمولا توسط یک نسبت، بیان می‌شود. در این مقاله سعی کردیم به بررسی معاملات مارجین، نحوه کار آن، مزایا و معایب، پوزیشن‌های فروش، اهرم یا لورج در ارز دیجیتال، بپردازیم.

فهرست مطالب با دسترسی سریع

مارجین چیست؟

در امور مالی، مارجین وثیقه‌ای است که سرمایه‌گذار باید نزد کارگزار یا صرافی برای پوشش ریسک اعتباری که دارنده برای کارگزار یا صرافی ایجاد می‌کند، سپرده‌گذاری کند. سرمایه‌گذار می‌تواند ریسک اعتباری ایجاد کند که از کارگزار برای خرید ابزارهای مالی وام بگیرد، ابزارهای مالی را برای فروش کوتاه‌مدت یا منعقد کردن یک قرارداد مشتقه بگیرد.

مارجین، تفاوت بین قیمت فروش یک محصول یا خدمات و هزینه تولید یا نسبت سود به درآمد است. مارجین همچنین می‌تواند به بخشی از نرخ بهره وام مسکن با نرخ قابل تنظیم اشاره کند.

خرید با مارجین زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذار پول مورد نیاز برای خرید یک دارایی را با قرض‌گرفتن مبالغی از بانک یا کارگزار عامل خود بدست بیاورد و اشاره به پرداخت اولیه‌ای دارد که به کارگزار جهت خرید دارایی انجام شده است. برای مثال، ۱۰ درصد از مبلغ پیش‌پرداخت و ۹۰ درصد هزینه خرید نیز توسط کارگزار تامین می‌شود. سرمایه‌گذاران از اوراق بهادار در حساب کارگزاری خود به‌عنوان نوعی وثیقه استفاده می‌کنند.

مارجین چیست؟
مارجین چیست؟

قدرت خریدی که یک سرمایه‌گذار در حساب کارگزاری‌ خود دارد بازتابی از مجموعه اندازه پرداخت‌های دلاری‌ است که او می‌تواند بدون هیچ ظرفیت مارجینی انجام دهد. معامله‌گرانی که بر روی کاهش قیمت سهام معامله می‌کنند از مارجین جهت انجام معاملات خود بهره می‌برند.

استفاده از مارجین برای خرید اوراق بهادار عملا مانند استفاده از پول نقد جاری یا اوراق بهادار موجود در حساب خود به عنوان وثیقه برای وام است. وام دارای وثیقه با نرخ بهره دوره‌ای است که باید پرداخت شود. سرمایه‌گذار از پول قرض گرفته شده استفاده می‌کند و در نتیجه هم ضرر و هم سود آن بیشتر می‌شود.

سرمایه‌گذاری مارجین می‌تواند در مواردی سودمند باشد که سرمایه‌گذار پیش‌بینی می‌کند نرخ بازده سرمایه‌گذاری بالاتری نسبت به سود وام می‌پردازد. به عنوان مثال، اگر برای مارجین مورد نیاز اولیه، ۶۰ درصد برای حساب مارجین خود دارید و می‌خواهید ۱۰ هزار دلار اوراق بهادار خریداری کنید، مارجین شما ۶ هزار دلار خواهد بود و می‌توانید بقیه را از کارگزار، وام بگیرید.

مارجین چیست؟
مارجین چیست؟

نکات کلیدی:

  • خرید با مارجین بدین معنی است که شما در حال سرمایه‌گذاری با پولی هستید که از بانک یا کارگزاری خود قرض گرفته‌اید.
  • خرید با مارجین در شدت بخشیدن به هر دو حالت سود و زیان معامله مؤثر است.
  • اگر موجودی حساب شما به زیر سطح مارجین حسابتان برسد، کارگزار شما می‌تواند تمام یا بخشی از پورتفوی شما را بفروشد تا حساب شما را از ضرر خارج کند.
  • حساب مارجین یک حساب استاندارد است که در آن سرمایه‌گذار مجاز است از پول نقد یا اوراق جاری موجود در حساب خود به عنوان وثیقه برای وام استفاده کند.
  • مارجین به میزان حقوق صاحبان سرمایه در حساب کارگزاری خود اشاره دارد. مارجین به معنای استفاده از وام کارگزاری برای خرید اوراق بهادار است. برای انجام این کار، به جای یک حساب کارگزاری استاندارد، باید یک حساب مارجین داشته باشید. مارجین حسابی است که در آن کارگزار به سرمایه‌گذار وام می‌دهد.

مفهوم معاملات مارجین در ارز دیجیتال

معامله مارجین به معنای وام گرفتن از شرکت کارگزاری و استفاده از آن پول برای خرید سهام است. به زبان ساده، شما وام می‌گیرید و با استفاده از آن پول، سهام می‌خرید و وام را معمولا به همراه بهره در تاریخ دیگری پرداخت می‌کنید.

معاملات مارجین به معاملاتی گفته می‌شود که در آن‌ معامله‌گر یا تریدر می‌تواند علاوه بر سرمایه اولیه خود، وجوه بیشتری را اخذ کرده و معامله با حجم بزرگ‌تری را باز کند. برای مثال، اگر شما در مقام یک تریدر، دارای سرمایه‌ اولیه ۵۰ دلاری برای باز کردن یک پوزیشن معاملاتی باشید، می‌توانید با استفاده از معاملات مارجین از اهرم‌های 2X،5X،10X و غیره بسته به نوع پلتفرم معاملاتی خود استفاده کنید. اگر شما اهرم 2x را انتخاب کنید، به این معناست که در برابر هر یک دلار خود می‌توانید ۱ دلار دیگر اهرم دریافت نمایید. مقدار اهرم در بازارهای مختلف از مقدار۱:۲ (یک به دو) شروع می‌شود.

در صرافی‌های ارز دیجیتال، معاملات مارجین برای خرید توکن و کوین‌های بیشتری از این بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. وام‌دهنده یا ارائه‌کننده اهرم در بازار ارزهای دیجیتال معمولا خود صرافی‌ها هستند. وقتی در مارکت رمزارزها، معاملات مارجین شروع می‌شود، تریدر باید مقداری از ارزش سفارش خود را در صرافی به عنوان وثیقه بگذارد. این مورد به آن دلیل لحاظ می‌شود تا صرافی در دادن اهرم به کاربران دچار زیان نشود. اما استفاده از معاملات مارجین ارز دیجیتال هم شرایط خاصی دارد.

مفهوم معاملات مارجین در ارز دیجیتال

خرید با حاشیه در مقایسه با استفاده از پول نقد جذابیت جدی دارد، اما درک این نکته مهم است که با پتانسیل بازده بالاتر، ریسک بیشتری نیز وجود دارد. معامله مارجین نوعی اهرم است که سرمایه‌گذاران از آن برای افزایش بازده خود استفاده می‌کنند. با این حال، اگر سرمایه‌گذاری طبق برنامه‌ریزی پیش نرود، به این معنی است که زیان‌ها نیز می‌توانند بزرگ‌تر شوند.

از معاملات مارجین می‌توان برای باز کردن پوزیشن‌های خرید (Long Position) و فروش (Short Position) استفاده کرد. پوزیشن خرید منعکس‌کننده این فرض است که قیمت دارایی بالا خواهد رفت، در حالی که پوزیشن فروش، عکس آن است. در حالی که پوزیشن مارجین، باز است، دارایی‌های معامله‌گر به عنوان وثیقه برای سرمایه قرض گرفته‌شده عمل می‌کنند. درک این موضوع برای معامله‌گران ضروری است. زیرا اکثر کارگزاری‌ها این حق را برای خود دارند که در صورت حرکت بازار بر خلاف پوزیشن آن‌ها، این دارایی‌ها را مجبور به فروش کنند.

به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر یک پوزیشن اهرمی لانگ، باز کند، زمانی که قیمت به طور قابل‌توجهی کاهش یابد، مارجین می‌تواند فراخوانی شود. فراخوانی مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که یک معامله‌گر باید وجوه بیشتری را به حساب مارجین خود واریز کند تا به حداقل نیاز معاملاتی مارجین برسد.

اگر معامله‌گر نتواند این کار را انجام دهد، دارایی‌های آن‌ها به طور خودکار برای پوشش زیان خود به حساب صرافی واریز می‌شود که در اصطلاح به آن لیکویید شدن می‌گویند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش کل تمام دارایی‌ها در یک حساب مارجین کمتر از حد نیاز کل آن صرافی یا کارگزار باشد.

مفهوم معاملات مارجین در ارز دیجیتال

نکات کلیدی:

  • معاملات مارجین عمل وام گرفتن از کارگزار شما برای خرید سهام، اوراق قرضه یا سایر اوراق بهادار است.
  • معاملات مارجین به شما این امکان را می‌دهد که بیشتر از حد معمول سرمایه‌گذاری کنید یا در بین تعداد زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها تنوع ایجاد کنید.
  • معاملات مارجین سود سرمایه‌گذاری و همچنین ضرر را افزایش می‌دهد و این استراتژی نسبت به سرمایه‌گذاری با پول نقد از ریسک بالایی برخوردار است.

انواع معاملات مارجین

معمولا در صرافی‌ها دو حالت برای انجام مارجین تریدینگ وجود دارد، پوزیشن خرید استقراضی (Long position) و پوزیشن فروش استقراضی (Short position) در حالت لانگ یا همان خرید استقراضی، فرض بر این است که با افرایش قیمت دارایی، معامله‌گر سود کسب می‌کند، می‌توان گفت که این حالت همان حالت معمول، خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا است.

انواع معاملات مارجین
انواع معاملات مارجین

در صورتی که در پوزیشن فروش، تریدر زمانی به سود خواهد رسید که قیمت‌ها کاهش یابد. یعنی تریدر رمزارزی را می‌فروشد که فعلا مالک آن نیست.

معاملات مارجین چگونه کار می‌کند؟

معاملات مارجین به شدت توسط فدرال رزرو، سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تنظیم می‌شود. در حالی که کارگزاران ممکن است قوانین خاص خود را داشته باشند در اینجا مقرراتی وجود دارد که بر تمام معاملات مارجین حاکم است:

معاملات مارجین

مارجین حداقلی

حداقل مبلغی است که شما باید برای خرید اوراق بهادار با مارجین، سپرده‌گذاری کنید. سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی از افراد می‌خواهد که حداقل ۲ هزار دلار یا ۱۰۰ درصد از قیمت خرید اوراق بهادار مارجین را، هرکدام که کمتر باشد، واریز کنند. کارگزار شما ممکن است به حداقل سپرده، مارجین بیشتری نیاز داشته باشد.

وجه تضمین اولیه

درصدی از قیمت خرید اولیه است که با پول نقد خودتان هنگام خرید اوراق بهادار با مارجین پرداخت می‌شود. مقررات فدرال رزرو به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا ۵۰ درصد از قیمت خرید اولیه اوراق بهادار را وام بگیرند، اگرچه برخی از کارگزاران به وجه تضمین بالاتری نیاز دارند.

معاملات مارجین چگونه کار می‌کند؟
معاملات مارجین چگونه کار می‌کند؟

مارجین نگه‌داری

به حداقل مبلغی که جهت انجام معامله مورد نیاز است گفته می‌شود. به عبارت دیگر، درصدی از وجه تضمین اولیه است که کاهش موجودی حساب عملیاتی به کمتر از این نسبت، منجر به صدور اخطاریه افزایش وجه تضمین می‌شود. مارجین اولیه مقدار سرمایه‌ای که برای یک معامله اختصاص می‌دهید و مارجین نگهداری به حداقل سرمایه موردنیاز برای باز نگه‌داشتن آن معامله گفته می‌شود. مارجین نگهداری ثابت نیست و براساس قیمت بازار و موجودی حساب نوسان می‌کند.

برای مثال سازمان بورس می‌تواند الزام کند که همیشه ۲۵ درصد از ارزش کل قرارداد بعنوان حداقل وجه تضمین در حساب کاربری معامله‌گر قرار گیرد. نکته اینکه برای درصد تعیین شده حداقلی مورد نیاز است و این حداقل بنابرصلاحدید کارگزار می‌تواند به مراتب بالاتر از درصد اعلام شده توسط سازمان باشد.

مارجین نگه‌داری

بزرگترین ریسک معاملات مارجین کاهش ارزش اوراق بهاداری است که با مارجین خریداری کرده‌اید. از آنجایی که اوراق بهادار وام شما را وثیقه می‌کنند، هر کاهش قیمتی باعث کاهش ارزش سهام شما و ایجاد مارجین می‌شود.

تفاوت بین مارجین اولیه و مارجین نگه‌داری

تفاوت این دو یک مفهوم اصلی برای هرکسی است که تصمیم می‌گیرد با مارجین معامله کند. معاملات مارجین معمولا در معاملات دارایی انجام  نمی‌شود مگر توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و تریدرهای نهادی. با این وجود، معاملات مارجین در بازارهای آتی و معاملات فارکس Forex، روال استانداردی دارد. توانایی ترید در مارجین نسبتا کم با اهرم بالا بخشی ازمواردی است که بسیاری از دلالان را به سمت معاملات آتی و فارکس جذب می‌کند.

تفاوت بین مارجین اولیه و مارجین نگه‌داری
تفاوت بین مارجین اولیه و مارجین نگه‌داری

نکات کلیدی:

  • معاملات مارجین به پرداخت تنها بخشی از قیمت سرمایه‌گذاری اشاره دارد که به آن مارجین می‌گویند.
  • در معاملات آتی، مارجین می‌تواند از ۳ تا ۱۲ درصد از ارزش قرارداد معامله‌شده پایین‌تر باشد.
  • مارجین اولیه مبلغی است که معامله‌گر باید برای شروع پوزیشن معاملاتی نزد کارگزار خود واریز کند.
  • مارجین نگهداری مبلغی است که معامله‌گر برای ادامه حفظ پوزیشن خود باید به حساب خود واریز کند که معمولا بین ۵۰ تا ۷۵ درصد مارجین است.
  • در معاملات آتی، اگر وجوه موجود در حساب مارجین به زیر سطح مارجین نگهداری برسد، معامله‌گر یک مارجین کالدریافت می‌کند که نیاز به اضافه کردن فوری وجوه بیشتر برای افزایش حساب به سطح اولیه مارجین دارد.

معاملات مارجین

معامله‌گران فقط بخشی از قیمت دارایی را پرداخت می‌کنند که به آن مارجین می‌گویند. آن‌ها مانده قیمت دارایی را از یک کارگزار وام می‌گیرند. دارایی که تریدر خریداری کرده سپس به عنوان وثیقه وام عمل می‌کند. سرمایه‌گذار که دارایی خود را با مارجین خریداری می‌کند باید یک حساب مارجین نزد کارگزار خود ایجاد کند که به وی اجازه می‌دهد بدون پرداخت ارزش کامل برای هر معامله، از کارگزار خود وام دریافت کند.

طبق مقررات فدرال رزرو، شرط اولیه مارجین به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا ۵۰ درصد قیمت خرید دارایی خریداری‌شده در مارجین را وام بگیرند. مبلغ واقعی به نیاز کارگزار بستگی دارد و برخی از کارگزاران ممکن است نیاز به تریدر بیش از ۵۰ درصد سپرده داشته باشند.

در معاملات آتی و فارکس، مارجین از ۱ تا ۵ درصد از ارزش قرارداد معامله‌شده، پایین‌تر است. مارجین در قراردادهای آتی به طور معمول ۳ تا ۱۲ درصد در هر قرارداد است. اگر بازار به نفع معامله‌گر حرکت کند، این اهرم، تریدر را قادر می‌سازد تا سودهای قابل‌توجهی را حتی در تغییرات جزئی قیمت بدست آورد. با این حال، اگر بازار بر خلاف پوزیشن معامله‌گر حرکت کند، تغییر قیمت متوسط ​​که توسط اهرم استفاده شده تقویت می‌شود، می‌تواند زیان بیشتری نسبت به سپرده مارجین تریدر داشته باشد.

تفاوت بین مارجین اولیه و مارجین نگه‌داری
تفاوت بین مارجین اولیه و مارجین نگه‌داری

مارجین نگهداری

در معاملات آتی، اگر حساب زیر سطح مارجین نگهداری مشخص شده باشد، کارگزار برای تریدرها یک مارجین کالارسال می‌کند که به معامله‌گر اطلاع می‌دهد که باید بلافاصله بودجه کافی برای بازگرداندن حساب به سطح اولیه مارجین واریز کنند. اگر تریدر نتواند به سرعت این کار را انجام دهد، کارگزار پوزیشن بازار تریدر را می‌بندد.

منظور از مارجین‌ کال Margin Call چیست؟

مارجین کال زمانی اتفاق می‌افتد که شخص در آستانه از دست دادن تمام سرمایه خود در مورد ارز مورد نظر باشد و اخطار کسری موجودی می‌گیرد. در این شرایط یا باید حساب خود را شارژ کند یا دارایی مربوطه را بلافاصله بفروشد تا متحمل ضرر بیشتر نشود.

مارجین کال از تریدرها می‌خواهد پول بیشتری به حساب معاملاتی خود اضافه کنند یا برخی از پوزیشن‌های معاملاتی خود را ببندند تا مارجین بیشتری برای معامله داشته باشند. برای درک بهتر این مفهوم نیاز به بررسی مفهوم مارجین است.

منظور از مارجین‌ کال Margin Call چیست؟
منظور از مارجین‌ کال Margin Call چیست؟

مارجین در واقع سرمایه واقعی کاربر است که برای تضمین معاملات استفاده می‌‌شود. زمانی که از اهرم در معاملات استفاده می‌شود، تریدرها با مبلغ بیشتری از سرمایه اصلی خود وارد معاملات می‌شوند اما این به این معنی نیست که میزان ضرر آن‌ها می‌تواند بیشتر از پول اصلی آن‌ها باشد. مارجین در واقع به مقدار پولی گفته می‌شود که تریدر باید در حساب معاملاتی خود داشته باشد تا بتواند ضررهای محتمل را جبران کند.

هر چه اهرم استفاده شده توسط یک معامله‌گر بیشتر باشد، میزان مارجین درگیر در معامله برای آن کمتر است اما در مقابل ریسک معامله بیشتر و احتمال مارجین کالشدن معامله بالا است. زمانی که بازار در جهت خلاف روند معامله یک تریدر حرکت می‌کند، مارجین کاربر کاهش می‌یابد. زمانی که مقدار مارجین به درصد تعیین‌شده برای مارجین کال برسد، پیام مارجین کال از طرف کارگزاری به تریدر ارسال خواهد شد. بنابراین، مارجین کالیک هشدار برای معامله‌گر است تا متوجه در ضرر بودن پوزیشن‌های معاملاتی خود باشد.

چگونه از مارجین کال جلوگیری کنیم؟

از اهرم یا لورج به عنوان یک شمشیر دو‌لبه یاد می‌شود. این اصطلاح به این معنی است که هرچه اهرمی که برای نگه داشتن یک معامله از آن استفاده می‌کنید بزرگتر از چندین برابر موجودی حسابتان باشد، به همان نسبت به مارجین قابل استفاده کمتری دسترسی خواهید داشت که ضررها را در خود جای دهد.

وقتی که یک معامله بیش از حد اهرم شده بر علیه شما حرکت کند این شمشیر شکاف عمیق‌تری وارد خواهد کرد زیرا به سرعت حسابتان تخلیه‌ شده و زمانی که مارجین قابل استفاده به صفر درصد برسد مارجین کال دریافت می‌کنید.

چگونه از مارجین کال جلوگیری کنیم؟
چگونه از مارجین کال جلوگیری کنیم؟

مارجین کال وضعیتی پرریسک و خطرناک برای معامله‌گران به شمار می‌رود. بنابراین، تریدرها و معامله‌گران به دنبال این هستند که ریسک مارجین کال شدن خود را کاهش دهند. برای رسیدن به این هدف نیاز است که کاربران در حساب معاملاتی خود شرایط خاصی را زیر نظر داشته باشند. موارد زیر از ترفندهای مناسب برای دور ماندن از مارجین کال هستند:

  • از اهرم‌های بالا استفاده نکنید. هر چقدر اهرم معاملات شما افزایش یابد امکان مارجین کال شدن نیز افزایش می‌یابد زیرا با کمترین تغییر قیمت در جهت خلاف روند معامله شما، مارجین شما از بین می‌رود.
  • از تکنیک‌های مدیریت سرمایه بهره بگیرید. استفاده از حد ضرر می‌تواند روش مناسبی برای جلوگیری از ضررهای بزرگ و رسیدن به مرحله مارجین کال باشد.
  • از تمام مارجین موجود در حساب برای انجام معاملات استفاده نکنید. همیشه بین ۱ تا ۲ درصد از حساب معاملاتی خود را برای یک پوزیشن معاملاتی استفاده کنید و سعی کنید بیش از ۵ درصد دارایی به صورت همزمان درگیر معاملات نشود.
  • حجم معاملات خود را با تکنیک‌های مدیریت سرمایه تنظیم کنید.

راهنمای انجام معاملات مارجین

از آنجایی که معاملات مارجین ریسک بسیار بالایی دارند، پیشنهاد می‌شود که تازه‌کاران به سراغ چنین معاملاتی نروند. با این حال اگر قصد ورود به این بازار را دارید باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • همیشه با مقدار کمی از سرمایه خود معاملات مارجین را آغاز کنید
  • هیچ‌وقت تمام سرمایه خود را وارد معامله نکنید
  • قبل از باز کردن پوزیش، کارمزدها و شرایط لیکویید شدن را در نظر بگیرید
  • مدیریت ریسک انجام دهید و از استاپ لاس Stop-loss یا حد ضرر استفاده کنید
  • بدون تحلیل منطقی هیچ معامله‌ای را انجام ندهید
  • از معاملات مارجین برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت استفاده کنید
  • در کنار تحلیل تکنیکال، به تحلیل فاندامنتال نیز توجه داشته باشید
  • همیشه احتمال نوسانات بازار ارزهای دیجیتال را درنظر بگیرید
راهنمای انجام معاملات مارجین
راهنمای انجام معاملات مارجین

رعایت این نکات در تمامی بازارهای مالی ضروری است اما در معاملات مارجین به دلیل ریسک بیشتر باید دقت بیشتری نیز داشته باشید.

موضع معاملاتی خرید و فروش استقراضی

به‌کارگیری موضع معاملاتی خرید و فروش استقراضی در معاملات مارجین قرار دارد. در موضع معاملاتی خرید فرض بر این است که ارزش دارایی تحت معامله درنهایت افزایش خواهد یافت در حالی که در فروش استقراضی پیش‌فرض معامله این است که ارزش دارایی‌ها با گذر زمان کاهش خواهد یافت. این مفاهیم می‌توانند در اهرم به‌کار گرفته شوند.

مواضع معاملاتی خرید، مفاهیم آشنایی هستند به این معنا که وقتی یک تریدر، ارزهای دیجیتالی یا سهام دیگری را خریداری کرده و منتظر می‌ماند تا قیمت آن از قیمت خرید خود بالاتر رود در واقع از این مفهوم استفاده کرده است. در واقع، این مسئله همان جمله مشهور «خرید در قیمت پایین، فروش در قیمت بالا» را بیان می‌کند.

معاملات مربوط به فروش استقراضی در ابتدا نامعقول به نظر می‌رسند. در واقع یک تریدر با استفاده از ابزار مالی، ارزهای دیجیتال یا اوراق بهاداری را می‌فروشد که فعلا مالک آن‌ها نیست. در این‌گونه معاملات هدف این است که دارایی‌های فروخته‌شده را هنگامی‌که قیمتشان به‌طور قابل‌توجهی پایین آمد، بازخرید کنید.

موضع معاملاتی خرید و فروش استقراضی
موضع معاملاتی خرید و فروش استقراضی

شاید این مفاهیم کمی گنگ به نظر برسند اما مقایسه ساختار این معاملات در درک آن به شما کمک خواهد کرد. مواضع معاملاتی خرید نوعی از معامله است که در آن مطمئن هستید که با خرید فعلی یک دارایی و فروش آن در آینده به سودآوری خواهید رسید. اما در معاملات فروش استقراضی، معامله‌کننده بر این باور است که دارایی موردنظر در طی زمان، افت قیمتی خواهد داشت.

مزایا و معایب

بزرگترین مزیت معاملات مارجین، چند برابر شدن سود معامله‌گر است. یکی دیگر از مزایای استفاده از معاملات مارجین، امکان توزیع سرمایه و باز کردن چندین پوزیشن به صورت همزمان است. در مقابل، چند برابر بودن ضرر هم بزرگترین عیب معاملات مارجین است. حالا اگر معامله‌گر نتواند سرمایه خود را مدیریت و ریسک خود را کنترل کند، پوزیشن‌های وی به راحتی مارجین‌کال خواهد شد.

مزایا و معایب
مزایا و معایب

در این حالت بهتر است که معامله‌گران از حد ضرر یا استاپ لاس Stop Loss استفاده نمایند تا در صورت رسیدن قیمت به یک حد ضرر اندک، پوزیشن به صورت خودکار بسته شود و از ضرر بیشتر و مارجین کال شدن کاربر جلوگیری شود.

معاملات مارجین از ریسک بیشتری نسبت به معاملات عادی و اسپات برخوردار هستند. از طرفی شما با تسلط بر عوامل تاثیر‌گذار و تحلیل قیمت با استفاده از اهرم‌ها می‌توانید به سود زیادی دست پیدا کنید.

معاملات مارجین رایگان نیست و باید بابت پولی که از کارگزار خود وام می‌گیرید، بهره پرداخت کنید. نرخ بهره بر اساس کارگزاری متفاوت است و به میزان وام و شرایط بازار بستگی دارد. نرخ بهره در معاملات مارجین از ۴.۷۵ تا ۱۲ درصد متغیر است.

مزایا و معایب
مزایا و معایب

اگر ارزش اوراق بهادار متعلق به یک حساب مارجین، خیلی پایین بیاید و ارزش حساب شما کمتر از حداقل باشد، با مارجین‌کال مواجه خواهید شد و باید پول بیشتری را به حساب معاملاتی خود اضافه کنید.

آیا همه تریدرها می‌توانند از معاملات مارجین استفاده کنند؟

اکثر صرافی‌ها فقط به سرمایه‌گذارانی که معیارهای مشخصی را رعایت می‌کنند، معاملات مارجین را پیشنهاد می‌کنند. برای مثال، صرافی بایننس Binance که بزرگ‌ترین صرافی رمزارز در جهان است، معاملات مارجین یا حاشیه‌ای را به همه مشتریانی که فرآیند تایید این صرافی را تکمیل کنند، ارائه می‌دهد.

آیا همه تریدرها می‌توانند از معاملات مارجین استفاده کنند؟
آیا همه تریدرها می‌توانند از معاملات مارجین استفاده کنند؟

این در حالی است که در برخی دیگر از صرافی‌های رمزارزی برای اخذ کارمزد انجام معاملات مارجین، باید مراحل تایید را طی نمایند. در این مسیر، بیشتر تریدرها امتیاز کافی برای انجام این معاملات را کسب نمی‌کنند. بنابراین همه‌ تریدرها بسته به بستر معاملاتی خود می‌توانند از این معاملات بهره بگیرند.

اهرم یا لوریج در معاملات مارجین

ارشمیدس Archimedes ریاضی‌دان بزرگ نابغه‌ای بود که قوانین اهرم‌ها را کشف کرد. ما با کمک اهرم می‌توانیم جسمی بسیار سنگین‌تر از توان خود را به راحتی بلند کنیم. در بازارهای مالی نیز اهرم این امکان را به ما می‌دهند تا با سرمایه اندک، دست به معاملات بزرگ‌تر بزنیم و در نتیجه چندین برابر سود کنیم.

اهرم در معاملات مارجین با نسبت‌های ۱:۲، ۱:۵، ۱:۱۰، ۱:۲۵، ۱:۵۰و ۱:۱۰۰ به ما کمک می‌کند تا سود سرمایه‌گذاری خود را چندین برابر کنیم. حتی در بعضی از صرافی‌ها امکان استفاده از اهرم‌های ۱:۱۰۰۰ نیز وجود دارد که می‌تواند سود ۱۰۰۰ برابری را برای ما به همراه داشته باشد.

اهرم یا لوریج در معاملات مارجین
اهرم یا لوریج در معاملات مارجین

اما نکته مهم اینجا است که همانطور که با استفاده از اهرم سود معاملات چندین برابر می‌شود، در صورت پیش‌بینی اشتباه نیز ممکن است چندین برابر ضرر کنیم. حتی خطر لیکویید شدن یا از دست رفتن تمام سرمایه نیز وجود دارد. بنابراین این معاملات مارجین ریسک بسیار بیشتری نسبت به معاملات معمولی دارند

بهترین صرافی‌ها برای معاملات مارجین

توجه به اینکه معاملات مارجین از معاملات پیشرفته ارزهای دیجیتال هستند و در آن‌ها صرافی به شما برای شروع معاملات وام می‌دهد، نیاز به تایید هویت چند مرحله‌ای دارند و سخت‌گیری‌های بیشتری توسط صرافی‌ها انجام می‌شود. بهترین صرافی‌های رمزارز برای معاملات مارجین عبارتند از:

بهترین صرافی‌ها برای معاملات مارجین
بهترین صرافی‌ها برای معاملات مارجین

البته کاربران ایرانی به علت وجود تحریم‌ها نمی‌توانند در این صرافی‌ها فعالیت کنند. جهت جلوگیری از این موضوع می‌توانید از پلتفرم معاملاتی اکسکوینو استفاده کنید که یک پلتفرم معاملاتی همتا به همتا به حساب می‌آید که از رمزارزهای متعددی پشتیبانی می‌کند.

سخن نهایی

مارجین تریدینگ بستر مناسبی برای افرادی است که به دنبال افزایش سود در معاملات موفق خود هستند. اگر معاملات در این بازار به درستی انجام شود، سود کاربر را چندبرابر خواهد کرد. اما معاملات مارجین در بازار ارزهای دیجیتال ریسک بالاتری داشته که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر بسیار مشتاقید می‌توانید از کوچک‌ترین مارجین‌ها برای بازکردن معاملات مارجین بهره بگیرید تا بتوانید از آن تجربه کسب کنید.

اما توصیه می‌کنیم در ابتدای امر، به هیچ وجه از اهرم‌های بزرگ استفاده نکنید. در این مقاله به پرسش معاملات مارجین چیست پرداخیتم و پارامترهای موجود در این بازار را معرفی کردیم. در این بازار احتمال صفر شدن پول یا مارجین‌کال و لیکویید شدن سرمایه وجود دارد، از این رو معامله در این بازار نیاز به تجربه بالایی دارد.

سوالات متداول

سوالات متداول
سوالات متداول

۱. مارجین تریدینگ چیست؟

مارجین تریدینگ فعالیتی است که در آن، با اهرم ساختن موجودی فعلی، مبلغ بیشتری وام گرفته می‌شود تا امکان انجام معاملات با سرمایه بالاتر برای شخص فراهم شود.

۲. مزایا و معایب مارجین تریدینگ چیست؟

مزیت اصلی معاملات مارجین قدرت خرید بیشتر است. وقتی با مارجین خرید می‌کنید، می‌توانید دارایی بیشتری نسبت به زمانی که محدود به استفاده از وجوه خود بودید، معامله کنید. با این حال ترید با مارجین رایگان نیست و باید به پولی که از کارگزار خود وام می‌‌گیرید، بهره پرداخت کنید. نرخ بهره نیز به کارگزار، میزان وام و شرایط بازار بستگی دارد.

۳. آیا معاملات مارجین برای همه افراد مناسب است؟

فقط سرمایه‌گذاران باتجربه‌ای که می‌دانند چطور ریسک هر معامله را تا جای ممکن کاهش دهند، باید سراغ معاملات مارجین بروند. اگر یک سرمایه‌گذار تازه‌کار هستید، نمی‌توان این استراتژی را برای شما روش مناسبی دانست.

۴. اهرم ۱۰۰ برابری به چه معناست؟

با اهرم ۱۰۰ برابری، ۱ دلار را می‌توان به عنوان ۱۰۰ دلار معامله کرد. بدین ترتیب، معامله‌گران می‌توانند از تمام مزایای ۱۰۰ دلار بهره‌مند شوند تا بازده سرمایه‌گذاری آن‌ها به بالاترین حد برسد.

۵. آیا معاملات مارجین، پرخطر است؟

همانند سایر معاملات بازارهای مالی، مارجین تریدینگ هم می‌تواند ضرر شما را افزایش دهد. در این معاملات ممکن کل سرمایه خود را از دست بدهید. بنابراین، باید با شناختی کامل و دقیق از اصول این روش تریدینگ به آن ورود کنید.

همچنین ببینید

انواع تتر

انواع تتر و شبکه‌های آن (معماری، عملکرد و قابلیت‌ها)

در این سال‌ها بازار کریپتوکارنسی حسابی داغ شده است! دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا …

همه‌چیز در مورد نوآوری‌های ارز دیجیتال کسپا (KASPA)

این روزها کمتر کسی است که به بازار رمزارزها علاقه داشته باشد و حداقل یک‌بار …

ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان – Polygon با نماد MATIC یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار است که …

معرفی ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا، توکن‌های با پشتوانه طلا یا رمزارزهای با پشتوانه طلا، گروهی …

اطلاعات شما با موفقیت دریافت شد.
کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.